Gå til innhold

Lykkeland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kveld begynte første episode av Lykkeland.

"Norsk dramaserie fra 2018. Stavanger 1969, det første store oljefunnet på norsk sokkel. Fire unge mennesker kastes ut i en rivende samfunnsutvikling med store konsekvenser både for byen og menneskene som lever der." https://tv.nrk.no/serie/lykkeland

Ser du på?

Hva synes du så langt?

Anonymkode: cf942...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke jeg kommer til å se resten, for dette var dølle greier.

Anonymkode: cf942...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte det kjempegodt!   Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde.  Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peonjenta skrev:
 

Jeg likte det kjempegodt!   Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde.  Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. :P

Familien Nyman er oppdiktet, så den påkjørselen har nok aldri skjedd under de omstendighetene. Familien har trekk fra både Bjelland-, Smedvig- og Bergesen-familiene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten helt korrekt "pent" stavangårsk. Hun mangle bare noen bløde konsonanter. SYGEhjem, ikke sykehjem. Den RIGeste byen i Norge, ikke rikeste:

 

Endret av Sulo_V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig. Er fra Stavanger, interesserer meg for «oljå», men synes ikke serien var noe særlig spennende/bra. 

Anonymkode: 6a07a...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Husker filmen som ble spilt inn i Lærdal for noen år siden, med bla.a. Sven Nordin.      Husker ikke tittelen akkurat nå, men som sogning var det helt grusomt å høre på. 

Anonymkode: bddf5...b91

"En folkefiende"? I den snakker han faktisk nesten helt perfekt sørrogalandsk, for å matche Jørgen Langhelle som dr. Stockmans bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden har stavangerdialekt (og -sosiolekt) blitt talt korrekt i Norge av skuespillere som ikke er derfra. I Lykkeland er det i så måte ikke mye å klage på. Selv nordlendingen Per Kjerstad høres jo ut som en siddis. 

Orker ikke henge meg opp i om rollekarakteren til Pia Tjelta sier "je" eller "eg" ("jeg", for dere uinvidde). Snakk om flisespikkeri! Koste meg med første episode, gleder meg til fortsettelsen. 

Anonymkode: cc9b5...dec

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte serien veldig godt, men synes at Pia Tjelta er lik i alt hun spiller i? For meg har hun kun en personlighet som skuespiller, så synes at hun er veldig oppskrytt.

Anonymkode: 2e609...f85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig.

Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før.

Endret av Hamhamham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Hamhamham skrev:
 

Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig.

Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før.

Nei, ikke enig !   Må nå få noen episoder for å bygge sg opp. Kielergata virker mer som et forsøk på "billig amerikansk", grave ned nabo`n i hagen lissom. Nei, det blir for dumt.

Anonymkode: bddf5...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å sammenligne med den fantastiske tyske by-serien "Babylon Berlin", med handling fra 1929, som NRK sender samtidig med "Lykkeland". Der får man høre rikelig med berliner-dialekt (tenk jebursdag / jeborstaxx i stedet for Geburtstag!) og smakebiter av andre tyske dialekter fra tilreisende, i tillegg til standard høytysk.

Endret av Sulo_V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Inge Torkelsen og resten av Løgnaslaget har faktisk laget ei revyvise som passer veldig godt som beskrivelse av "gottene" / mennene i familien Nyman og med den sosiolekten de burde ha snakket:

NB - Egenes = Eiganes, Stavangers svar på Frogner:

Kongsgård = Stavanger katedralskole

Pedersgaden = Pedersgadå - Stavangers svar på Østkanten

 

Endret av Sulo_V
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...