Gå til innhold

Lykkeland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de hadde kanskje ikke et norsktalende barn de ønsket å kunne kommunisere med?

Anonymkode: b3b71...32e

Barna deres, særlig de minste barna som ofte gikk i norsk barnehage og/eller fikk norske venner, lærte seg norsk svært raskt, akkurat som Marius kommer til å lære seg engelsk svært raskt når han begynner på den internasjonale skolen. En voksen mann i full jobb, med engelsk som arbeidsspråk, hadde med all sannsynlighet brukt svært mye lenger tid på det. 

I Stavanger på den tiden ble det rett og slett ikke forventet at de engelsktalende (ungdom og voksne) skulle lære seg norsk, vi snakket engelsk med dem. Sånn sett er Lykkeland tro mot fakta, tro mot forholdene i Stavanger på den tiden. Det synes jeg er flott. 

Anonymkode: cc9b5...dec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvordan de kommer til å gjenfortelle Kiellandulykken.  Trolig vil flere av rollefigurene miste livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaisaa skrev (16 minutter siden):

Lurer på hvordan de kommer til å gjenfortelle Kiellandulykken.  Trolig vil flere av rollefigurene miste livet!

På traileren ser det ut som både Christin og Jonatan er bord 

Anonymkode: 5c275...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På traileren ser det ut som både Christin og Jonatan er bord 

Anonymkode: 5c275...0ef

Håper ikke Jonathan omkommer nå som de endelig har funnet tilbake til hverandre. 

Anonymkode: 3bb5f...3ce

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På traileren ser det ut som både Christin og Jonatan er bord 

Anonymkode: 5c275...0ef

Christian! 

Anonymkode: 5c275...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper ikke Jonathan omkommer nå som de endelig har funnet tilbake til hverandre. 

Anonymkode: 3bb5f...3ce

Nei, om han dør så gidder jeg ikke mer. Det orker jeg rett og slett ikke!! :cry3:Bør kanskje ikke ta sorgene på forskudd.. 

Anonymkode: 72f9d...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne serien er kjempeflott, både lærerik og fengende. 

Anonymkode: 46abc...ec3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Håper ikke Jonathan omkommer nå som de endelig har funnet tilbake til hverandre. 

Anonymkode: 3bb5f...3ce

Da blir jeg forbanna, altså. 🙄 

Det var litt for mye som plutselig ordnet seg i forrige episode. Jeg synes manuset er svakere nå enn i sesong 1. Særlig Anna/Jonathan. Først virket det som en overreaksjon at han dumpet henne etter det intervjuet, og så så han lengtende på henne i - hvor lenge? Det må ha vært måneder/år? - før han plutselig ville bli sammen med henne igjen, uten at det ble klart hva som hadde endret seg. Det hadde vært mer interessant hvis de hadde utdypet dette bedre. Anna blir plutselig skikkelig bitch mot sekretæren sin, hun har ikke virket som en bitch tidligere. Noen er bare überskurker uten at de ser ut til å ha noen annen funksjon eller andre sider enn det, som mora til brudgommen i den nyeste episoden, eller han teite studiekompisen til Anna. Etc etc. Det virker som om de har for mange storylines til at de klarer å utvikle alle sammen optimalt. 

Anonymkode: b3b71...32e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, jeg bare elsker denne serien og alle karakterene.  Minner meg så utrolig mye om barndommen, det er så tidsmessig riktig at jeg får gåsehud.   Skulle ønske jeg var Anna, for en spennende tid det må ha vært. 

Anonymkode: 3892b...cc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel Anna gravid, men så dør Jonathan, og så får hun slite når hun er alenemor i jobb...

Anonymkode: a5d1c...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 15.15):

Jeg hadde engelsk fra 4 klasse på skolen i 1984 men jeg kunne jo litt fra før, rart at denne ungen ser på faren som om han snakker kinesisk. 

Anonymkode: 3892b...cc9

Det virker ganske realistisk på meg. Min samboer snakker omtrent bare engelsk (etter ti år i Norge 😜), og han prøver stadig vekk å snakke engelsk med barn som er på besøk her hos våre barn. De blir seende omtrent sånn ut 😶.

De kan gjerne noen ord og setninger på engelsk, men det er langt derfra til å oppfatte hva noen sier i vanlig tempo og med varierte ord og uttrykk. På 1970-tallet lærte nok barna engelsk senere enn de gjør nå også.

Anonymkode: 60ab6...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så akkurat de to siste episodene.. Uten å spoile, det ble hulking fra denne kanten! Levde meg virkelig inn i denne sesongen. 
 

Det ble ekstra sterkt siden denne ulykken faktisk skjedde, og det var mange familiemenn som aldri kom hjem igjen. 

Endret av Charminia
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Slutten var sterk. Utrolig fin serie. Regner med at dette var siste sesong? 

Anonymkode: 1dbe5...175

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig bra serie. Vokste selv opp i Stavanger på denne tia og hadde en far som jobba på Ekofisk og kjente flere som omkom ved Kielland forliset (han var onshore da selv). Oljå er når det kommer til stykket en veldig liten industri der de fleste krysser hverandres stier før eller senere. 

Når det gjelder det å snakke engelsk så hadde jeg en engelsktalende mor og hun begynte ikke å snakke engelsk før utpå 90 tallet - alle var så gira på å snakke engelsk til henne at hun fikk aldri øvd seg. Var ikke før utpå 2000 tallet det ble stilt større krav til at de som kom for å jobbe i Norge burde kunne Norsk. 

Anonymkode: fc212...873

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det kommer sesong 3? Da handler vel sikkert den om jappetida, hvordan Norge ble på grunn av oljen.

Anonymkode: fbf7e...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette var sterke saker. Tårene renner. For en forferdelig tragedie. 

Anonymkode: 72f9d...bfc

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaaaaaaah!!! Det jeg fryktet aller mest skjedde. 😱😱🤯😥 

Anonymkode: b3b71...32e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...