Hamhamham Skrevet 14. november 2018 #41 Del Skrevet 14. november 2018 På 5.11.2018 den 0.01, Peonjenta skrev: Ja det var kult. Det som ikke var så kult var forsøket hans på Stavangerdialekt...men det har vi jo allerede vært inne på her. Han kunne like gjerne snakket nordnorsk og spilt en som var innflytter til Stavanger. Hadde blitt enda sterkere assosiasjoner til Trivago-reklamen. Nei, selv om han ikke snakker spesielt overbevisende stavangersk, så er det nok til det beste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #42 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) På 14.11.2018 den 10.41, Hamhamham skrev: Hadde blitt enda sterkere assosiasjoner til Trivago-reklamen. Nei, selv om han ikke snakker spesielt overbevisende stavangersk, så er det nok til det beste. Stavangerdialekten hans er faktisk ikke så mye verre enn Pia Tjeltas, Amund Harbos og Anne Regine Ellingsæters tidvise knoting, hvor de gjør bløde konsonanter harde. (Fæl forfallstendens i dagens stavangerdialekt og mye mer plagsomt enn skj- / kj-problematikk!) Tror dog en haugesundsdialekt hadde passet rollefiguren (og nordlendingsdialekten i bunn) bedre. Endret 17. november 2018 av Kaizerin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #43 Del Skrevet 17. november 2018 På 5.11.2018 den 0.01, Peonjenta skrev: Ja det var kult. Det som ikke var så kult var forsøket hans på Stavangerdialekt...men det har vi jo allerede vært inne på her. Han kunne like gjerne snakket nordnorsk og spilt en som var innflytter til Stavanger. Han kan jo ikke være nordlending om han skal være representant for et lokalt familiedynasti. Bergensere, haugesundere, sørlendinger osv. kunne være representert blant den lokale fiffen i Stavanger, men ingen (mannlige) nordlendinger. Nordlendinger var per definisjon fattige på den tida. Den nordnorske fiffen snakket "fin-nordnorsk" og la om til østlandskpreget dannet dagligtale når de var utenfor Nord-Norge. Hør for eksempel på gamle opptak av Knut Hamsun. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #44 Del Skrevet 17. november 2018 Mulig NRK har tittet inn på kritikken her på KG: https://www.nrk.no/rogaland/_-jeg-ergrer-meg-hver-gang-pia-tjelta-apner-munnen-1.14294083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #45 Del Skrevet 17. november 2018 28 minutter siden, Kaizerin skrev: Mulig NRK har tittet inn på kritikken her på KG: https://www.nrk.no/rogaland/_-jeg-ergrer-meg-hver-gang-pia-tjelta-apner-munnen-1.14294083 Tragisk at slike mannsjåvinister får plass i offentligheten. Anonymkode: 19b06...3ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #46 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tragisk at slike mannsjåvinister får plass i offentligheten. Anonymkode: 19b06...3ca Tragisk at Pia Tjelta får en egen fjernsynsserie til å underkjenne en meget viktig del av stavangerkvinners kulturhistorie, i og med at det først og fremst var kvinner som snakket "pent"! Så her har du en sosiolekt som først og fremst ble praktisert av kvinner (menn i overklassen snakket også slik, men ikke menn i middelklassen eller arbeiderklassen), og så regnes den ikke som viktig nok til å bruke ressurser på!? Endret 17. november 2018 av Kaizerin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #47 Del Skrevet 25. november 2018 Den er forutsigbar. Anna ender nok opp med amerikaneren. Jeg tviler på at hun er særlig forelska i Christian lenger. Han satser enten på de greiene med vennen, og blir sammen med hun som har ungen. Det legges opp til det. Anonymkode: 60320...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 25. november 2018 #48 Del Skrevet 25. november 2018 Jeg synes ikke Anna er helt troverdig, synes ikke hun spiller så godt hun som har rollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #49 Del Skrevet 26. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er forutsigbar. Anna ender nok opp med amerikaneren. Jeg tviler på at hun er særlig forelska i Christian lenger. Han satser enten på de greiene med vennen, og blir sammen med hun som har ungen. Det legges opp til det. Anonymkode: 60320...76d Jeg synes det gjenspeiler tiden godt jeg. På den tiden begynte det å gå opp for kvinner at man kunne gjøre egne selvstendige valg og ikke bare gjøre slik det ble forventet. Anonymkode: f9d05...9fd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Daisy Skrevet 26. november 2018 #50 Del Skrevet 26. november 2018 Synes det er en fin serie. Ikke helt nøyaktig, men det er tatt kunstneriske friheter. Man kan kjenne igjen mye fra Stavanger. Er selv en oljeunge og vokse opp blant Amerikanerne her i Stavanger og med en far som jobbet for Philips. Kjekt å se ting man faktisk kan kjenne igjen da. Gleder meg til hver søndag jeg 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #51 Del Skrevet 27. november 2018 Visste ikke at Pia Tjelta var en så middelmådig skuespiller. Spiller hun som regel teater eller? Hun er så kunstig og teatralsk. Anonymkode: 2c812...332 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #52 Del Skrevet 27. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke at Pia Tjelta var en så middelmådig skuespiller. Spiller hun som regel teater eller? Hun er så kunstig og teatralsk. Anonymkode: 2c812...332 Hun er fantastisk i filmen Blindsone. Ingenting middelmådig der. Jeg liker serien men synes de burde hatt med dialekt-skillet som eksisterte og som fortsatt henger litt igjen. (Jeg er ikke fra Stavanger, men bor her, og har fått med meg hvor viktig det er for noen å snakke «pent».) Anonymkode: 1f0c0...d69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #53 Del Skrevet 27. november 2018 På 12.11.2018 den 14.38, Peonjenta skrev: Elsker denne serien. De som liker den burde også se den svenske serien Vår tid er nå. Ligger på NRK nett. 110 % Enig ! Endelig noe kvalitet. Er så drita lei alle forsøk på å lage Amerikansk "pang pang"-film kopier. Ellers får Rogalendingene krangle om dialekten, flisespikkeri synest jeg. Anonymkode: bddf5...b91 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåbærpike Skrevet 27. november 2018 #54 Del Skrevet 27. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke at Pia Tjelta var en så middelmådig skuespiller. Spiller hun som regel teater eller? Hun er så kunstig og teatralsk. Anonymkode: 2c812...332 Jeg inntrykk av at det kunstige og teatralske er en del av Fru Nyman, vi får ikke komme helt bak masken / fasaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korpsnerden Skrevet 29. november 2018 #55 Del Skrevet 29. november 2018 På 27.11.2018 den 19.41, blåbærpike skrev: Jeg inntrykk av at det kunstige og teatralske er en del av Fru Nyman, vi får ikke komme helt bak masken / fasaden. Helt enig. Jeg synes hun spiller råbra! Han Trivagomannen har jeg alltid sett i usympatiske roller og når den reklamen har gått på TV så har han irritert meg, men nå i Lykkeland blir man jo rent glad i mannen 😂 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #56 Del Skrevet 29. november 2018 7 minutter siden, Korpsnerden skrev: Han Trivagomannen har jeg alltid sett i usympatiske roller og når den reklamen har gått på TV så har han irritert meg, men nå i Lykkeland blir man jo rent glad i mannen 😂 Jeg klarer ikke å se annet enn Jerry i Hotell cæsar som var voldtekstmann 😅 Anonymkode: fa80d...04a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #57 Del Skrevet 3. desember 2018 På 17.11.2018 den 17.45, Kaizerin skrev: Tragisk at Pia Tjelta får en egen fjernsynsserie til å underkjenne en meget viktig del av stavangerkvinners kulturhistorie, i og med at det først og fremst var kvinner som snakket "pent"! Så her har du en sosiolekt som først og fremst ble praktisert av kvinner (menn i overklassen snakket også slik, men ikke menn i middelklassen eller arbeiderklassen), og så regnes den ikke som viktig nok til å bruke ressurser på!? Hr Nyman. Kan jo ha gifta seg med ei bondejente fra Jæren? Ser jo sønnen ,var ok at han skal gifte seg med Anna. Anonymkode: 6e49b...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaVanBieverhuizen Skrevet 5. desember 2018 #58 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) På 3.12.2018 den 23.28, AnonymBruker skrev: Hr Nyman. Kan jo ha gifta seg med ei bondejente fra Jæren? Ser jo sønnen ,var ok at han skal gifte seg med Anna. Anonymkode: 6e49b...bc9 Det nevnes jo at fru Nyman er rederdatter, noe om at mannen var like inkompetent som faren eller at faren hadde sagt mannen hennes var inkompetent. Man giftet seg ganske enkelt ikke med bondedøtre fra Jæren før oljen kom! Familien måtte først ha etablert seg i byen og blitt en del av den høyere middelklasse før de kunne gifte seg inn i eliten. Sjekk historien om Alexander Kiellands barn utenfor ekteskap med bondejenta Lisa fra Orre på Jæren. Hele forfatterskapet hans er et oppgjør med seg selv og familien hans etter at han feiga ut som 23-åring og svikta Lisa og i stedet lot seg giftes med forloveden Beate Ramsland, datter av en haugianer-kjøpmann av bondeslekt. Endret 5. desember 2018 av AnaVanBieverhuizen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaVanBieverhuizen Skrevet 5. desember 2018 #59 Del Skrevet 5. desember 2018 På 17.11.2018 den 17.45, Kaizerin skrev: Tragisk at Pia Tjelta får en egen fjernsynsserie til å underkjenne en meget viktig del av stavangerkvinners kulturhistorie, i og med at det først og fremst var kvinner som snakket "pent"! Så her har du en sosiolekt som først og fremst ble praktisert av kvinner (menn i overklassen snakket også slik, men ikke menn i middelklassen eller arbeiderklassen), og så regnes den ikke som viktig nok til å bruke ressurser på!? Mulig at førsteamanuensis Hognestad leser KG: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/21775r/Mangel-pa-respekt-for-kvinners-sprak En av våre fremste sosiolingvister uttaler seg: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/Xw0nWx/Dialektlykkelandet--ikke-for-fine-fruer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #60 Del Skrevet 11. desember 2018 Jonathan 😍 hvorfor har han så få følgere på Instagram? Anonymkode: 408ac...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå