Gå til innhold

Ta betalt for alkohol i bryllup - Innafor?


maryphilbin

Anbefalte innlegg

Helt inna for. Har selv vært i bryllup hvor brudeparet ikke har mulighet til å kjøpe inn alkoholen selv, på hotell eller restauranter. Har alltid vært drikke inkludert før maten, under maten og til kake og kaffen. Men etter dette har vi fått utdelt bonger. 

Super løsning!

Kommer selv til å benytte meg av dette den dagen jeg skal gifte meg.

Anonymkode: 65440...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har betjent bar så vil ikke det være mange halvfulle flasker overalt. Det vil også bli kontrollert da de ser om noen har fått nok. 

Jeg ville hatt bar med bartendere med ubegrenset. Bonger osv høres gjerrig ut. Om dere har normal økonomi og vil spare ville jeg slått fra meg tanken. Er det pga dere ikke har råd så skjønner jeg det. Men ja... det gjør jo litt med stemningen på festen om alt blir veldig formelt og kontrolert.

Hadde jeg vært i bryllupet hadde jeg nok kommentert det selv, slik er livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er et diskusjonsforum så jeg håper du ikke tar det ille opp, men det høres veldig merkelig ut for meg å ta betalt for drikke i et bryllup. Unntaket hadde til nød vært om man hadde bryllupet på et hotell eller liknende, hvor det fra selskapsstedets side var betalbar. I så tilfelle kunne en slik bongløsning være OK. 

Med en betjent bar vil de som fungerer som bartendere kunne passe på at det ikke blir åpnet flasker unødig, som en skrev over her. Dette har nok med innstilling å gjøre, når jeg inviterer til fest så spanderer også jeg på de inviterte. Det er forøvrig flere måter dere kan holde kostnadene til alkohol nede:

- Kjøp drikke i Sverige

- Bestem en fast bar-meny det kan velges fra, her har dere muligheten til å påvirke hvor dyre ingredienser som brukes

- Lag opp en stor posjon med punch, her kan dere igjen velge ingredienser 

- En enkel spritz (hvit vin/cava/prosecco toppet med kullsyreholdig mineralvann) er friskt og godt, og vinen rekker lenger

 

Jeg har vært i ENORMT mange bryllup (pga jobben min), og det er uhyre sjeldent jeg ser at folk drikker seg overstadig beruset. I værste fall går det ann å be bartendere om å nekte servering om det skulle nærme seg slike tilstander.

Anonymkode: e41ce...3af

Enig i det meste sett bort fra det du sier om spritzen. En spritz inneholder da mer en prosecco og mineralvann, da gjerne aperol eller campari så tviler på at det skulle bli noe billigere.

Anonymkode: 13f7e...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ok å ta betalt for drikke, men ikke for mat for eksempel? Jeg synes det er snodig at én del av festen, må gjestene besørge selv. Hvis det er snakk om kostnader, så server rikelig til maten + avec, og kutt ut videre servering. Det er spesielt lurt hvis dere ønsker en tidlig kveld. Evt kan dere be folk som ønsker å drikke mer, å ta med dette selv. Da bør dere har fasiliteter som har kapasitet til å holde 100 personers drikkevarer kjølig over noen timer. Hadde det vært et lite og intimt bryllup, så er medbrakt ok. Har du 100 gjester, går det ikke. Men dere står fritt til å begrense alkoholserveringen. Bare ikke ta betalt, det virker veldig gjerrig og simpelt.

Anonymkode: 55b5d...9f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ItchyBitchySpider said:
 

Klarer ikke du å kose deg og ha deg gøy uten å være full? Det er ikke snakk om at gjestene skal betale alt, de får velkomstdrink, drikke til maten og to bonger. Fortsatt ikke nok altså? 

Å hjelpe meg, er du her og? Det holder med ett innlegg pr tråd, alle har skjønt at du har et korstog mot alkohol.

Anonymkode: 5e15b...b76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg 20 000kr til alkohol. Eller, er jeg helt på viddene? Vil dere virkelig at bryllupet skal huskes for bongsystem, medbrakt og vin til 30kr/ glasset? 

Anonymkode: 1fbe4...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Å hjelpe meg, er du her og? Det holder med ett innlegg pr tråd, alle har skjønt at du har et korstog mot alkohol.

Anonymkode: 5e15b...b76

Er du her også? Det holder med å fortelle en bruker hva hun skal skrive og ikke skrive, alle har forstått at du ønsker å kontrollere innholdet på forumet. Slutt med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lily_88 skrev:
 Bryllup er liksom sjeldent, og en fest som skal huskes 

Allikevel er de alle bemerkelsesverdig like, og dermed fort glemt. Kirke, vente mens brudeparet tar bilder, velkomstdrink, middag og taler, drikke, dans og kaker. Alt er rimelig standard opplegg. Hver gang bryllup diskuteres, så ser det ut som det er hvor mye alkohol som skal være gratis som er temaet. Nordmenn er i overkant opptatt av det der. Kunne gjerne droppa å drikke jeg, hvis ressursene heller ble lagt i et bryllup med litt særpreg, som jeg faktisk hadde husket. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ser for meg 20 000kr til alkohol. Eller, er jeg helt på viddene? Vil dere virkelig at bryllupet skal huskes for bongsystem, medbrakt og vin til 30kr/ glasset? 

Anonymkode: 1fbe4...982

Nei, det er bedre at bryllupet huskes for grisefylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Påkrevd skrev:
 

Allikevel er de alle bemerkelsesverdig like, og dermed fort glemt. Kirke, vente mens brudeparet tar bilder, velkomstdrink, middag og taler, drikke, dans og kaker. Alt er rimelig standard opplegg. Hver gang bryllup diskuteres, så ser det ut som det er hvor mye alkohol som skal være gratis som er temaet. Nordmenn er i overkant opptatt av det der. Kunne gjerne droppa å drikke jeg, hvis ressursene heller ble lagt i et bryllup med litt særpreg, som jeg faktisk hadde husket. 

Nettopp! My point exactly! Alle er opptatt av alkohol, men er noen interessert i hva som er programmet? Hvilke leker og taler som skal holdes? Hva som er uvanlig med bryllupet? Nei, gratis mat og drikke, wohoo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden folk blir veldig fulle i bryllup. De som drikker, drikker seg gjerne bare til brisen. Det er i alle fall min erfaring med mitt eget bryllup og de bryllupene jeg har vært i.

Men jeg tenker at alkohol ikke burde bli den største utgiftsposten. Vi hadde bare 60 gjester og gjestene hadde tilgang til alkohol hele kvelden. Vi hadde kjøpt inn 15 l hvitvin, 15 liter rødvin, og 3 brett øl, og 2 brett med sider. Når kvelden var over var det igjen 9 l hvitvin, 12 l rødvin, og ca en 6 øl. Vi hadde ikke sprit, men conjac til kaffen bare. I tillegg hadde vi mye mineral vann ved siden av. Både Farris og brus. Ti brett med brus. Det var bare ett brett igjen der. Til velkomst hadde vi champange. Husker ikke hvor mye vi kjøpte av den.

Alkoholen holdt altså i massevis.. Nå må du jo beregne en del mer til hundre gjester, men alle de drikker nok heller ikke alkohol. Noen kjører, andre foretrekker heller kanskje mineral vann. Men sånt grovt sett regnet ut så ville jeg kjøpt inn 23 liter hvitvin, 23 liter rødvin, 7 brett øl, 4 brett sider, 18 brusbrett, 4 kasser med farris til 100 gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ser for meg 20 000kr til alkohol. Eller, er jeg helt på viddene? Vil dere virkelig at bryllupet skal huskes for bongsystem, medbrakt og vin til 30kr/ glasset? 

Anonymkode: 1fbe4...982

For 100 gjester kommer kostnadene for alkohol til å bli høyere enn 20 000.  Men det må man jo regne med om man vil ha så mange gjester.  Kjøp noe i Sverige og kjøp 3 litere med rød og hvitvin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor er det ok å ta betalt for drikke, men ikke for mat for eksempel? Jeg synes det er snodig at én del av festen, må gjestene besørge selv. Hvis det er snakk om kostnader, så server rikelig til maten + avec, og kutt ut videre servering. Det er spesielt lurt hvis dere ønsker en tidlig kveld. Evt kan dere be folk som ønsker å drikke mer, å ta med dette selv. Da bør dere har fasiliteter som har kapasitet til å holde 100 personers drikkevarer kjølig over noen timer. Hadde det vært et lite og intimt bryllup, så er medbrakt ok. Har du 100 gjester, går det ikke. Men dere står fritt til å begrense alkoholserveringen. Bare ikke ta betalt, det virker veldig gjerrig og simpelt.

Anonymkode: 55b5d...9f7

Alkohol er ikke en del av festen. Alkohol og bryllup er ikke noe som SKAL være sammen.

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Alkohol er ikke en del av festen. Alkohol og bryllup er ikke noe som SKAL være sammen.

Man skal vel ha drikke til maten? Og at den er alkoholholdig, er vel ganske naturlig?

Anonymkode: 55b5d...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Man skal vel ha drikke til maten? Og at den er alkoholholdig, er vel ganske naturlig?

Anonymkode: 55b5d...9f7

Ikke egentlig nei. Går like fint med brus eller herrljunga fra europris (alkoholfritt). Det er brudeparet sin dag så hvis brudeparet vil ha alkohol så vel og greit, hvis brudeparet ikke vil ha alkohol så vel og greit. Gjestene er nettopp det, GJESTER. De skal feire ekteparets store dag på ekteparets premisser. Det skal være være den perfekte menyen for brudeparet (selvfølgelig med hensyn til de som må ha halal eller som har allergier) og alkohol eller alkoholfritt alt ettersom hva som er rett for brudeparet. Det er ikke gjestenes dag men brudeparets dag.

herrljunga.jpg

Endret av kvinne35+
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig normalt alkohol skal koste penger. Går det også ikke på andres ansvar om en person drikker seg bevisst når det severes gratis?

Anonymkode: 83e8e...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Ikke egentlig nei. Går like fint med brus eller herrljunga fra europris (alkoholfritt). Det er brudeparet sin dag så hvis brudeparet vil ha alkohol så vel og greit, hvis brudeparet ikke vil ha alkohol så vel og greit. Gjestene er nettopp det, GJESTER. De skal feire ekteparets store dag på ekteparets premisser. Det skal være være den perfekte menyen for brudeparet (selvfølgelig med hensyn til de som må ha halal eller som har allergier) og alkohol eller alkoholfritt alt ettersom hva som er rett for brudeparet. Det er ikke gjestenes dag men brudeparets dag.

herrljunga.jpg

Brus til mat er det få voksne mennesker som setter pris på. I mine øyne, og det gjelder vel de fleste jeg kjenner også, er vin med på å komplettere maten, spesielt ved store anledninger som bryllup jo er. Alternativt usøtede bærsafter eller vann, men de fleste foretrekker ikke dette så fremt man ikke er gravid eller av annen grunn ikke skal innta alkohol. 

Anonymkode: 55b5d...9f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Brus til mat er det få voksne mennesker som setter pris på. I mine øyne, og det gjelder vel de fleste jeg kjenner også, er vin med på å komplettere maten, spesielt ved store anledninger som bryllup jo er. Alternativt usøtede bærsafter eller vann, men de fleste foretrekker ikke dette så fremt man ikke er gravid eller av annen grunn ikke skal innta alkohol. 

Anonymkode: 55b5d...9f7

Brudeparets dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alt annet enn fri bar er gjerrig eller lukter overformynderi. Helt alkoholfritt bryllup er greit, men serverer man så betaler man.

Dere som syns det er greit med betalbar, syns dere det skal kun betales for alkohol eller også brus/vann/alkoholfritt øl? For da gjelder det jo ikke lengre kontrollbehov men er utelukkende gjerrig.

Verste opplevelse jeg hadde i bryllup. Ble invitert til mannens fetter på et skikkelig snobbete hotell på fjellet. Storslagent bryllup, kjole til 30k, veldig fisefint. Så ble det ikke opplyst i innbydelsen at det var betalbar. Jo, det ble servering til maten. Et glass per rett. Middagen varte i over 5 timer! Med 3 glass væske. Ikke alkohol, væske. For etter servitørene forsvant kom ingen tilbake før neste rett. Ikke rart festen ble labert, folk var jo uttørktet og kaka ble ikke begynt på før kl 2230. Jeg var ikke den eneste som gikk og la meg. Og bare for å nevne det - jeg er avholds.

Anonymkode: c9b97...323

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg mener at alt annet enn fri bar er gjerrig eller lukter overformynderi. Helt alkoholfritt bryllup er greit, men serverer man så betaler man.

Dere som syns det er greit med betalbar, syns dere det skal kun betales for alkohol eller også brus/vann/alkoholfritt øl? For da gjelder det jo ikke lengre kontrollbehov men er utelukkende gjerrig.

Verste opplevelse jeg hadde i bryllup. Ble invitert til mannens fetter på et skikkelig snobbete hotell på fjellet. Storslagent bryllup, kjole til 30k, veldig fisefint. Så ble det ikke opplyst i innbydelsen at det var betalbar. Jo, det ble servering til maten. Et glass per rett. Middagen varte i over 5 timer! Med 3 glass væske. Ikke alkohol, væske. For etter servitørene forsvant kom ingen tilbake før neste rett. Ikke rart festen ble labert, folk var jo uttørktet og kaka ble ikke begynt på før kl 2230. Jeg var ikke den eneste som gikk og la meg. Og bare for å nevne det - jeg er avholds.

Anonymkode: c9b97...323

Jeg er helt enig i at det må stå i innbydelsen slik at man slipper noe misforståelser eller ubehageligheter enten for vert eller gjest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...