Gå til innhold

Ta betalt for alkohol i bryllup - Innafor?


maryphilbin

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Brudeparets dag.

Hvis ALT bare dreier seg om paret er det jo rart de i det hele tatt gidder å invitere noen.  De er brudepar men de er også verter for en fest.  Når man er vert gjør man stas på gjestene og gjør alt for at de skal være komfortable, spise og drikke godt og ha en fin dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

Nettopp! My point exactly! Alle er opptatt av alkohol, men er noen interessert i hva som er programmet? Hvilke leker og taler som skal holdes? Hva som er uvanlig med bryllupet? Nei, gratis mat og drikke, wohoo! 

Leker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Peonjenta skrev:
 

Hvis ALT bare dreier seg om paret er det jo rart de i det hele tatt gidder å invitere noen.  De er brudepar men de er også verter for en fest.  Når man er vert gjør man stas på gjestene og gjør alt for at de skal være komfortable, spise og drikke godt og ha en fin dag. 

Si meg, når du blir invitert i bursdag, mener du at det er din dag og bursdagsbarnet er annenfiolin? Du forventer at alt dreier seg om deg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

Si meg, når du blir invitert i bursdag, mener du at det er din dag og bursdagsbarnet er annenfiolin? Du forventer at alt dreier seg om deg? 

Skrev jeg at brudeparet skulle være annenfiolin??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Peonjenta skrev:
 

Skrev jeg at brudeparet skulle være annenfiolin??

De får ikke bestemme at det ikke skal være fyll i bryllupet deres. Så ja, det mener jeg at du skrev. Indirekte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

De får ikke bestemme at det ikke skal være fyll i bryllupet deres. Så ja, det mener jeg at du skrev. Indirekte. 

Du tolker virkelig det jeg skrev om at gjestene fortjener å spise godt og drikke godt  og ha det bra som fyll?   Okeeey.  :rolleyes: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såklart er det greit. Dere tener jo ingenting på dette. Sørg for å ha nok vin til maten, så kan det godt hende enkelte syns det er nok med to bonger attpåtil. 

Jeg hadde ikke reagert. Men gi beskjed på innbydelsen om å ta med cash/kort til bar samt pris (30kr).

 

Anonymkode: 979e6...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:
 

Hvis ALT bare dreier seg om paret er det jo rart de i det hele tatt gidder å invitere noen.  De er brudepar men de er også verter for en fest.  Når man er vert gjør man stas på gjestene og gjør alt for at de skal være komfortable, spise og drikke godt og ha en fin dag. 

Det er ikke en FEST i den norske beskrivelsen av fest.

Det er en feiring av inngåelsen av ekteskapet hvor feiringen legges opp etter ekteparets premisser og ønsker.

Du som gjest får muligheten til å delta i den store dagen DERES. Ikke din store dag.

Du handler faktisk ikke om deg overhodet.

Hvis du skal være en av de som står og klager og tramper i gulvet fordi du ikke fikk den store festen
(les; norsk fest = mange mennesker, høylytt prat og skråling, masse drikke og høy musikk og flere på dansegulvet), som du sikkert så for deg. Så kan du bare ha det så godt.

Et bryllup er ikke en mulighet til å delta i en folkerik fest i stedet for å ta en tur på byen. En fest med dans og svingom og all you can drink. 

Det er en vielse med en feiring i etterkant hvor feiringen legges opp etter hvordan brudeparet ønsker å feire SITT BRYLLUP.

Det er deres store dag og du får æren av å være tilstede når de gir hverandre sitt ja og når de spretter bryllupskaken etterpå. 

Her til lands finnes det heller ikke noe som heter et glass vin. For "et glass vin" (dvs mange glass) resulterer som oftest i at iallefall et par stykker blir overdrevent beruset og med det som følger.

Endret av kvinne35+
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kvinne35+ skrev:
 

Det er ikke en FEST i den norske beskrivelsen av fest.

Det er en feiring av inngåelsen av ekteskapet hvor feiringen legges opp etter ekteparets premisser og ønsker.

Du som gjest får muligheten til å delta i den store dagen DERES. Ikke din store dag.

Du handler faktisk ikke om deg overhodet.

Hvis du skal være en av de som står og klager og tramper i gulvet fordi du ikke fikk den store festen
(les; norsk fest = mange mennesker, høylytt prat og skråling, masse drikke og høy musikk og flere på dansegulvet), som du sikkert så for deg. Så kan du bare ha det så godt.

Et bryllup er ikke en mulighet til å delta i en folkerik fest i stedet for å ta en tur på byen. En fest med dans og svingom og all you can drink. 

Det er en vielse med en feiring i etterkant hvor feiringen legges opp etter hvordan brudeparet ønsker å feire SITT BRYLLUP.

Det er deres store dag og du får æren av å være tilstede når de gir hverandre sitt ja og når de spretter bryllupskaken etterpå. 

Her til lands finnes det heller ikke noe som heter et glass vin. For "et glass vin" (dvs mange glass) resulterer som oftest i at iallefall et par stykker blir overdrevent beruset og med det som følger.

Skjønner at det er mange her som ikke vet /har lært hva det å være vert innebærer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:
 

Leker?

Du vet den der alle mennene legger nøklene sine i en bolle og så trekker damene hver sin nøkkel? Og sååå, du vet? Vanlig her i bygda 😅

Anonymkode: 66c3f...772

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med drikke til maten? Jeg hadde valgt 3 enheter til maten med forbehold av at det er forrett, hovedrett og dessert, avec til kakene. Jeg hadde gitt to-tre bonger etter det (og nå prøver jeg å være litt gnien for deg) til vin eller øl. Resten kan man betale selv i baren. Hvis du er redd for fyll, ikke server drinker eller sprit. 

Endret av lille humla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet i mot betalbar i bryllup, men jeg har min egen personlige skala på hvor kjipt det er.

Dette er riktignok første gang jeg hører (leser) om noen som tenker på betalbar, for drikke brudeparet selv kjøper inn på forhånd, i et bryllup med 100 gjester. Og dette tronen skalaen min (i negativ forstand).

Er dere så redd for fyll, kutt ut alkoholservering ut over det dere allerede har inkludert (velkomstdrink, vin til maten, likør til kaffe). Jeg kan love at om noen på død og liv vil bli møkkings i bryllupet ditt er det ikke 30 kr per enhet som vil hindre dem.

Har dere ikke råd til 100 (!) gjester så må dere skalere ned gjestelista, ikke legge regninga over på gjestene. Og én ting er betalbar i bryllup på et hotell eller tilsvarende. Men i dette tilfellet skal dere selv kjøpe alkoholen til vanlig polpris (eller taxfree) og selger selv. Skal dere få sjenkeløyve eller hvordan tenker dere dette skal foregå?

Forøvrig har jeg aldri opplevd at noen har drukket seg fra sans og samling i noen bryllup jeg har vært i, men folk har jo forskjellig omgangskrets.

Anonymkode: f3f25...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at det er gjerrighet, punktum.

De som er så redd for sine gjesters manglende evne til å begrense inntak burde revurdere innbydelsen. For det er ingen mulighet å stoppe inntak hvis de virkelig vil.

Anonymkode: c9b97...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vårt bryllup hadde vi velkomst drikk (alkoholholdig og alkoholfri).

Så hadde vi servering av vin.

Vi hadde spesifisert i invitasjonen at vi ønsket å holde et bryllup uten store mengder alkohol og skrev så at vi ville sette pris på at alle holdt seg til to glass alkohol. 

Utover det var det fritt frem av alkoholfri drikke som f.eks. brus.

Skal nevnes at vi ikke drikker til vanlig og at vi ikke liker alkohol rundt oss og dermed ikke ønsket å ha fyll.

Hadde vi hatt fritt frem i alkohol så hadde det selvfølgelig vært gratis.

Vi hadde ikke mer gjester enn at vi hadde råd til topp mat og drikke til alle men begrensningen på alkohol hadde ikke noe med penger og gjøre men alt med våre egne ønsker å gjøre.

Det var en tre retters meny hvor maten var valgt ut fra vårt syn på den beste middag. Det var selvfølgelig tatt hensyn til dem som hadde ulike restriksjoner (allergier osv).

Bryllupskaken hadde en glutenfri del.

Vi hadde haugevis med ulike kaker og vafler osv.

Vi hadde mange barn i selskapet og ei stor skål snop som kom frem ETTER all mat var inntatt. Vi hadde også små rosa panter brus til barnene.

Vi stilte med fotografering av gruppebilde av alle i selskapet og av par/familie bilder av hver enkelt (singelbilde av de enslige) som de da fikk tilsendt kopi av sammen med takkekort pluss digital versjon sendt via andre kanaler (mail/mob osv).

Barnene (det var sikkert 10 av under 40stk som var barn) delte resten av snopet i godteposer før de gikk hjem og fikk med hver sin brus.

Etter at alle eldre og små barn var gått hjem ble baren åpnet (alkohol vi alt hadde anskaffet = gratis for gjestene) for de som ønsket siden vi hadde leid lokalet for ei hel helg. 

Brudeparet tok veien til hotell og brudesuite.

Vi hadde også to band, fullt utstyr og karaoke.

 

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 15.28, maryphilbin skrev:
 

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

Ikke innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er blant dem som ikke har problemer med konseptet betal-bar i seg selv, eller som mener det alltid må være fri flyt etter middag. Men akkurat denne løsningen synes jeg virker skikkelig kjip.

For meg er det veldig stor forskjell på det å betale for drikke ute, og det å betale for drikke brudeparet har kjøpt inn - i sistnevnte tilfelle får jeg følelsen av å betale brudeparet, og det er kleint. Dersom det er betalbar på et sted med skjenkeløyve blir det liksom noe annet, noe som handler litt om utvalget og profesjonaliteten, og litt om at det ikke fremstår som gnient siden det er såpass mye dyrere (og mer vanlig).

Personlig synes jeg derfor følgende løsninger er bedre:

1. Dropp spriten i baren, og server bare øl, vin og kanskje sider. Ganske mange blir fullere dersom de har tilgang på sprit. I tillegg er det økonomisk ved at det er færre slag, og dere slipper å kjøpe alle ingrediensene som trengs til drinker. Her på KG vet jeg det er flere som har valgt denne løsningen - for å unngå fylla, være litt økonomiske eller rett og slett bare slippe styret med drinker(og slippe å sitte igjen med mye sprit i ettertid).

2. La folk ta med egen drikke til festen. Jeg har selv vært i flere bryllup hvor man må ta med drikke til festen, og har ingen problemer med det. Alltid blitt kunngjort på en grei måte. Kanskje er det bare meg, men jeg synes det er mye ryddigere å bruke 160 kr. på en grei flaske vin og så ikke tenke mer over saken, enn å måtte frem med kortet fire ganger for å betale brudeparet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 19.32, ItchyBitchySpider skrev:
 

Nei, det er bedre at bryllupet huskes for grisefylla. 

Du er bare sur fordi du ikke blir invitert til de artige bryllupene. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, O.G. skrev:
 

Du er bare sur fordi du ikke blir invitert til de artige bryllupene. 😂

Å neida du. Jeg har vært i utallige artige og spennende bryllup. Bryllup på Island som innebar ekskursjon til forskjellige spennende steder og autentisk islandsk mat, vikingbryllup, samisk bryllup, bryllup der både brud og brudgom var GoT-fans, sånn at bryllupet var tematisk knyttet til serien, musikerbryllup og andre typer bryllup med mye spennende innhold. De kjedeligste bryllupene jeg var i, var grisefylla-bryllup der flere av gjestene ble overstadig beruset og alt dreide seg om alkohol. Og nei, jeg ønsker ikke å oppleve det flere ganger. Jeg er forresten invitert i bryllup i USA til sommeren, der det blir låvefest, linedans, flyving i helikopter, rodeo osv. Brudeparet er kristent og avholds. Jeg gleder meg vilt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

Å neida du. Jeg har vært i utallige artige og spennende bryllup. Bryllup på Island som innebar ekskursjon til forskjellige spennende steder og autentisk islandsk mat, vikingbryllup, samisk bryllup, bryllup der både brud og brudgom var GoT-fans, sånn at bryllupet var tematisk knyttet til serien, musikerbryllup og andre typer bryllup med mye spennende innhold. De kjedeligste bryllupene jeg var i, var grisefylla-bryllup der flere av gjestene ble overstadig beruset og alt dreide seg om alkohol. Og nei, jeg ønsker ikke å oppleve det flere ganger. Jeg er forresten invitert i bryllup i USA til sommeren, der det blir låvefest, linedans, flyving i helikopter, rodeo osv. Brudeparet er kristent og avholds. Jeg gleder meg vilt!

Bare kos deg du, det blir nok steinartig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...