Gå til innhold

Ta betalt for alkohol i bryllup - Innafor?


maryphilbin

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette høres kjempeflott ut. Med velkomst, drikke til og etter maten, to bonger og mulighet for å kjøpe mer for 30 kr glasset, så hadde jeg vært mer enn fornøyd som gjest.

Anonymkode: ad280...f7c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Fri bar! 

Anonymkode: 1fbe4...982

Alt annet er jo gjerrig. Hvor mange ganger i livet har dere tenkt å gifte dere??

Anonymkode: 1fbe4...982

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes dette høres kjempeflott ut. Med velkomst, drikke til og etter maten, to bonger og mulighet for å kjøpe mer for 30 kr glasset, så hadde jeg vært mer enn fornøyd som gjest.

Anonymkode: ad280...f7c

Enig :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres greit ut, men tror noen av gjestene kommer til å hviske litt bak ryggen, men det må dere tåle :)

Anonymkode: 3d457...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Syns det høres greit ut, men tror noen av gjestene kommer til å hviske litt bak ryggen, men det må dere tåle :)

Anonymkode: 3d457...2ee

Det tror jeg å, så ta forhåndsregler.

Presiser dette i innbydelsen og gi folk lov til å ta med medbrakt om ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt mer pr enhet alkohol, kanskje det dobbelte? I tillegg ville jeg hatt inngangspenger til både kirken og festen, tatt betalt for middag (ekstra om noen forsyner seg mye eller to ganger). Kanskje dere kan ha kollekt i i kirken hvor dere samler inn penger til bryllupsreise?

Anonymkode: 66c3f...772

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville tatt mer pr enhet alkohol, kanskje det dobbelte? I tillegg ville jeg hatt inngangspenger til både kirken og festen, tatt betalt for middag (ekstra om noen forsyner seg mye eller to ganger). Kanskje dere kan ha kollekt i i kirken hvor dere samler inn penger til bryllupsreise?

Anonymkode: 66c3f...772

🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trollmora skrev:
 

Det tror jeg å, så ta forhåndsregler.

Presiser dette i innbydelsen og gi folk lov til å ta med medbrakt om ønskelig.

Medbrakt er en must da!

Uff, så pinlig 

Anonymkode: 1fbe4...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Alt annet er jo gjerrig. Hvor mange ganger i livet har dere tenkt å gifte dere??

Anonymkode: 1fbe4...982

Bitter fordi du ikke fikk drikke deg sørpings gratis i forrige bryllup du snek deg inn i?

Anonymkode: f99c5...5c2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, maryphilbin skrev:
 

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

Nei, jeg synes ingen ting om å ta betalt for alkohol i bryllup, og særlig ikke om det gjelder alkohol dere selv har kjøpt inn. Litt annerledes om bryllupet er i et sted med barservering og en ikke kan ha med seg alkohol. 

 

Om dere har betjent bar unngår dere vel at det åpnes unødvendig mange flasker, så det punktet skjønte jeg ikke helt. Jeg vil også tro at betjent bar begrenser inntaket hos folk noe, i forhold til om man bare kunne forsyne seg og ta med en flaske til bordet.

 

Synes heller ikke noe særlig om bonger, uansett hvor mange bonger som fordeles, det virker bare litt kjipt.

 

Muligens påvirkes mitt syn av at jeg aldri har opplevd at folk blir stup fulle i bryllup. Ellers skjønner jeg ikke at man absolutt skal invitere så mange gjester i bryllupet om man ikke har råd.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan ikke dere kjøpe alkohol fra Sverige eller Danmark? Da er det billigere for dere og gjestene slipper å betale

Anonymkode: 825b2...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Bitter fordi du ikke fikk drikke deg sørpings gratis i forrige bryllup du snek deg inn i?

Anonymkode: f99c5...5c2

Neida, jeg koste meg med den alkoholmwngden jeg ønsket :) 

Anonymkode: 1fbe4...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes bonger er litt styret og tenker at da er det like greit å være spandabel under middagen (fylle i tre-fire ganger til hovedretten minst, pga taler og varighet.. Etter ønske seff), sammen med drikke til forrett, dessert/avec, velkomstdrink.. Så hadde jeg fint betalt i baren resten av kvelden som gjest. 

Evt betal prosenter av baren slik at drikke blir billigere. Bonger kan mistes, de som kjører deler sine til de som drikker (for) mye, noen glemmer sine ved vasken på do og ber om nye. Det blir et ekstra herk som ansvarlig/toast master/brudepar. Med mindre det er et bryllup av liten skala, 50 eller færre gjester. 

Anonymkode: de23f...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Hvorfor be så mange hvis dere egentlig ikke har råd?

Det var like mange i mitt bryllup og vi hadde fri bar hele kvelden. Noen ble full, men det gjorde da ingen noe som helst. Syns det var koselig at folk koste seg langt ut på morraskvisten jeg.

Forhåpentligvis gifter du deg bare en gang og da får dere enten spare mer eller korte ned på lista over inviterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg for fri bar. Men det høres jo rimelig ut slik dere har tenkt å ha det. Det er annerledes hvis det er steder hvor gjestene må betale standard pris for alkohol. Så lenge det serveres nok drikke til maten, velkomst, avec og alle får 2 bonger synes jeg det høres ok ut. 30kr per glass er absolutt innafor. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med 100 gjester? Har dere bedt alle dere kan komme over for å ha så mange gjester som mulig? Tipper dere fint kunne slanket gjestelista til det halve, men dere ønsker kanskje veldig mange gaver? At dere ber så mange er ikke gjestene sin skyld, derfor bør dere ha fri bar.

Anonymkode: 399be...750

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...