Gå til innhold

Ta betalt for alkohol i bryllup - Innafor?


maryphilbin

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Alt annet er jo gjerrig. Hvor mange ganger i livet har dere tenkt å gifte dere??

Anonymkode: 1fbe4...982

Gjerrig? Skal man måtte ta opp et gedigent lån for å ha bryllup da? Er ikke alle som har råd til det. Alkohol er dyrt. Og nå vil ikke ts at folk skal gå på grisefylla i bryllupet hennes. Jeg syns det ts sier er innafor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville tatt mer pr enhet alkohol, kanskje det dobbelte? I tillegg ville jeg hatt inngangspenger til både kirken og festen, tatt betalt for middag (ekstra om noen forsyner seg mye eller to ganger). Kanskje dere kan ha kollekt i i kirken hvor dere samler inn penger til bryllupsreise?

Anonymkode: 66c3f...772

Du kan ikke ha inngangspenger i kirka. Kirka er åpen for alle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:
 

Du kan ikke ha inngangspenger i kirka. Kirka er åpen for alle

Skjønte du ikke at det var en spøk? :fnise:

Anonymkode: 399be...750

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:
 

Du kan ikke ha inngangspenger i kirka. Kirka er åpen for alle

Jeg tror det var ironi :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ganske tydelig at åpen bar bør være løsningen, når til og med de som sier det er innafor med betaling uttrykker at det er litt kjipt 😉 Da får heller bartenderne ta et ekstra ansvar for at folk ikke blir helt kanakas. Takk for ærlige innspill! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere burde gjøre akkurat som dere vil!

Om noen snakker bak ryggen deres pga dette burde de ta seg en bolle og vokse opp!

Klarer ikke å forstå hvor lite respekt voksne folk kan ha noen ganger.

Anonymkode: a5e83...566

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i et bryllup en gang der det var en mellomløsning. Vin og øl (og brus) var gratis, mens brennevin og spritbaserte drinker kostet 50 kr per stk. Synes det var en grei ordning, også fordi det tok lenger tid å lage en drink enn å dele ut en øl. Ikke tok det fullstendig av heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
13 minutter siden, Maleficenta skrev:
 

Gjerrig? Skal man måtte ta opp et gedigent lån for å ha bryllup da? Er ikke alle som har råd til det. Alkohol er dyrt. Og nå vil ikke ts at folk skal gå på grisefylla i bryllupet hennes. Jeg syns det ts sier er innafor

Bryllup er dyrt ja, men hvis de ikke har råd til å stå for alt så får de spare en stund til. Da slipper de å ta opp lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Bryllup er dyrt, mange tar opp lån, eller sparer en stund. Synes det er litt smålig at en gjest skal betale for drikken. Bryllup skal være en fest hvor man skal kose seg og ha det gøy, og når man gifter seg, å kan det bli litt kleint hvis familien ikke kjenner alle vennene, da er det greit med en "ice-breaker", ett glass velkomstsjampis. Da løsner folk litt.

Vi hadde fri bar, men sa at det var greit å ta med seg medbrakt. Noen hadde med seg øl, mange tok med sjampis for å skåle hele tiden 😂

Vi hadde 70 gjester, og vi betalte to jenter som var 18 år 1500,- hver pluss mat, drikke og taxi hjem, for at de skulle kontrollere at ikke 20 flasker vin ble åpnet, men at de serverte dem og holdt det pent og ryddig. De kom etter at middagen var fortært,de  var ikke hele  dagen.😊 Fungerte fint.

Har man ikke råd, så bør man i allefall spare litt opp først, handle litt i Sverige? Bryllup er liksom sjeldent, og en fest som skal huskes 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maryphilbin skrev:
 

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

Kjempeflott. På denne måten kan bartender nekte overstadig berusede gjester videre servering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et diskusjonsforum så jeg håper du ikke tar det ille opp, men det høres veldig merkelig ut for meg å ta betalt for drikke i et bryllup. Unntaket hadde til nød vært om man hadde bryllupet på et hotell eller liknende, hvor det fra selskapsstedets side var betalbar. I så tilfelle kunne en slik bongløsning være OK. 

Med en betjent bar vil de som fungerer som bartendere kunne passe på at det ikke blir åpnet flasker unødig, som en skrev over her. Dette har nok med innstilling å gjøre, når jeg inviterer til fest så spanderer også jeg på de inviterte. Det er forøvrig flere måter dere kan holde kostnadene til alkohol nede:

- Kjøp drikke i Sverige

- Bestem en fast bar-meny det kan velges fra, her har dere muligheten til å påvirke hvor dyre ingredienser som brukes

- Lag opp en stor posjon med punch, her kan dere igjen velge ingredienser 

- En enkel spritz (hvit vin/cava/prosecco toppet med kullsyreholdig mineralvann) er friskt og godt, og vinen rekker lenger

 

Jeg har vært i ENORMT mange bryllup (pga jobben min), og det er uhyre sjeldent jeg ser at folk drikker seg overstadig beruset. I værste fall går det ann å be bartendere om å nekte servering om det skulle nærme seg slike tilstander.

Anonymkode: e41ce...3af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maryphilbin skrev:
 

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

Det eneste dere må tenke på siden dere skal ta betalt er å søke om sjenkeløyve. Vær ute i god tid. 

Anonymkode: 1c2d2...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva er poenget med 100 gjester? Har dere bedt alle dere kan komme over for å ha så mange gjester som mulig? Tipper dere fint kunne slanket gjestelista til det halve, men dere ønsker kanskje veldig mange gaver? At dere ber så mange er ikke gjestene sin skyld, derfor bør dere ha fri bar.

Anonymkode: 399be...750

Å herregud hvor mange som er opptatt av muligheten til å drikke seg dritings... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva er poenget med 100 gjester? Har dere bedt alle dere kan komme over for å ha så mange gjester som mulig? Tipper dere fint kunne slanket gjestelista til det halve, men dere ønsker kanskje veldig mange gaver? At dere ber så mange er ikke gjestene sin skyld, derfor bør dere ha fri bar.

Anonymkode: 399be...750

Å herregud hvor mange som er opptatt av muligheten til å drikke seg dritings... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lily_88 skrev:
 

Bryllup er dyrt, mange tar opp lån, eller sparer en stund. Synes det er litt smålig at en gjest skal betale for drikken. Bryllup skal være en fest hvor man skal kose seg og ha det gøy, og når man gifter seg, å kan det bli litt kleint hvis familien ikke kjenner alle vennene, da er det greit med en "ice-breaker", ett glass velkomstsjampis. Da løsner folk litt.

Vi hadde fri bar, men sa at det var greit å ta med seg medbrakt. Noen hadde med seg øl, mange tok med sjampis for å skåle hele tiden 😂

Vi hadde 70 gjester, og vi betalte to jenter som var 18 år 1500,- hver pluss mat, drikke og taxi hjem, for at de skulle kontrollere at ikke 20 flasker vin ble åpnet, men at de serverte dem og holdt det pent og ryddig. De kom etter at middagen var fortært,de  var ikke hele  dagen.😊 Fungerte fint.

Har man ikke råd, så bør man i allefall spare litt opp først, handle litt i Sverige? Bryllup er liksom sjeldent, og en fest som skal huskes 😊

Klarer ikke du å kose deg og ha deg gøy uten å være full? Det er ikke snakk om at gjestene skal betale alt, de får velkomstdrink, drikke til maten og to bonger. Fortsatt ikke nok altså? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ItchyBitchySpider said:
 

Å herregud hvor mange som er opptatt av muligheten til å drikke seg dritings... 

Nå må du rulle inn. At folk anser det som uhøflig å invitere til fest for deretter å be om penger for drikke, har ingenting med "muligheten til å drikke seg dritings" å gjøre.

Anonymkode: e41ce...3af

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå må du rulle inn. At folk anser det som uhøflig å invitere til fest for deretter å be om penger for drikke, har ingenting med "muligheten til å drikke seg dritings" å gjøre.

Anonymkode: e41ce...3af

De trenger ikke å kjøpe noe, de kan greie seg med velkomstdrink, drikke til alle retter og to bonger. Vil du kjøpe noe ekstra, så er du opptatt av å drikke deg full. Og da får du ta det på din egen kappe. Brudeparet ønsker ikke grisefylla i bryllup. Er det vanskelig å respektere det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i utlandet og hadde selvsagt fri bar.  Alt fra brus til vin, øl og drinker kostet 50 kr pr glass.   Da vi dro opp dit dagen etter for å betal regninga som vi antok var på 12-15 000 slapp vi å betale. Men vi hadde selvsagt lagt av nok penger. 

Anonymkode: 3c21e...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

De trenger ikke å kjøpe noe, de kan greie seg med velkomstdrink, drikke til alle retter og to bonger. Vil du kjøpe noe ekstra, så er du opptatt av å drikke deg full. Og da får du ta det på din egen kappe. Brudeparet ønsker ikke grisefylla i bryllup. Er det vanskelig å respektere det? 

Har ikke noe med grisefyll å gjøre, men formynderiet som brudeparet vil utøve.

Jeg drar rett og slett ikke i bryllup hvor det er bonger eller medbrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...