Gå til innhold

Barn 14 mnd får ikke prim, brunost ++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest INGNTNG

Jeg er overrasket over at du får så mye tyn. Det er da ikke sykelig å ikke gi ungen søtpålegg de første leveårene. Tror nok det er en del her som føler seg tråkka på tærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er enormt hysterisk. Ingen har dødd av litt sukker

Anonymkode: 1397e...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det du er redd for? Hva frykter du skall skje om barnet ditt får i seg litt sukkerholdig mat en gang i blant (ja f eks i bhg)?

Vet om en mor som er veldig restriktiv på sukker, hun har vært med barnet i bursdager for å passe på at barnet ikke spiser kake eller får godtepose, meget spesielt altså. Nå er barnet begynt i på skolen, så håper det er slutt på det nå ,men i sånne ekstreme tilfeller så vet en aldri.

Det verste er at hun bare legger seg veldig i selen på å være perfekt mor(også på andre områder), men det har jo bare bikket over til feil side og hun oppnår bare det motsatte av det hun tror.

Anonymkode: c942d...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du er enormt hysterisk. Ingen har dødd av litt sukker

Anonymkode: 1397e...5c0

Det er vel en ganske drøyt kunnskapsløs påstand.. Sukker er hovedårsak til en lang rekke Livsstilssykdommer som stadig rammer yngre mennesker, og som igjen er en av de vanligste årsakene til dødsfall. Diabetes, hjertesykdom, kreft, autoimmune sykdommer osv.. 

Så jo. En rekke mennesker dør hvert sekund av sukker. 

Anonymkode: 49f8a...815

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hva er det du er redd for? Hva frykter du skall skje om barnet ditt får i seg litt sukkerholdig mat en gang i blant (ja f eks i bhg)?

Vet om en mor som er veldig restriktiv på sukker, hun har vært med barnet i bursdager for å passe på at barnet ikke spiser kake eller får godtepose, meget spesielt altså. Nå er barnet begynt i på skolen, så håper det er slutt på det nå ,men i sånne ekstreme tilfeller så vet en aldri.

Det verste er at hun bare legger seg veldig i selen på å være perfekt mor(også på andre områder), men det har jo bare bikket over til feil side og hun oppnår bare det motsatte av det hun tror.

Anonymkode: c942d...f39

Det er ikke "litt sukker en gang iblant" for de aller fleste barnehagebarn. Det er søtt pålegg på toppen av bursdagsfeiringer, karneval, juletrefest, påskefest, grilltur, solfest, halloween, vaffeltorsdag, skidag osv osv. 

På én mnd hadde vår barnehage rundt 6-8 anledninger som inkluderte ekstra sukker. I tillegg til det søte pålegget. Og så kommer besøk hos besteforeldre, familieselskap, kinoturer, badeland, ferieis, lørdagssgodt og skogstur med kakao i helgene. 

Små barn får i seg sinnsyke mengder sukkermat. Det er ikke hysterisk å prøve å stramme inn der man kan. 

Så er det faktisk ganske kjekt å kunne gi ungen en is på en tirsdag en dag fordi man ikke alltid må være den som sier nei. Men hvis alle andre dytter i ungen sukker hele tiden, så må bevisste foreldre droppe den isen. Fordi summen av alt velter faktisk lasset! 

Jeg må si jeg også er veldig spent på hva den "perfekte moren" oppnådde som car helt motsatt av hva hun ønsket? 

Jeg har ihvertfall trygge og høflige barn med mange venner som gjør det bra på skole og fritidsaktiviteter og som aldri er syke. Føler jeg har oppnådd akkurat det jeg ønsket.. ;)

Anonymkode: 49f8a...815

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker litt stress å bekymre seg for om de har pålegget i barnehagen. Men det er kanskje fordi datteren vår ikke likte den type pålegg på den alderen, og fortsatt i grunn ikke er spesielt begeistret for det i en alder av drøyt to år. Dermed gidder ikke barnehagen å gi henne det heller. Så for vår del har akkurat det løst seg selv, på en måte.

 

Ellers syns jeg at så lenge barnet spiser nok ellers, er det ikke så om å gjøre å tilby søtpålegg og sånt akkurat i den alderen. De får tidsnok smaken på søtsaker uansett, så før de viser interesse for det selv ser jeg ikke vitsen med å gi dem det til vanlig. (Vi har gitt en og annen gang for variasjon eller hvis vi syns hun har spist lite den dagen.) Så jeg syns ikke du er hysterisk sånn sett. 

Anonymkode: d014b...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er vel en ganske drøyt kunnskapsløs påstand.. Sukker er hovedårsak til en lang rekke Livsstilssykdommer som stadig rammer yngre mennesker, og som igjen er en av de vanligste årsakene til dødsfall. Diabetes, hjertesykdom, kreft, autoimmune sykdommer osv.. 

Så jo. En rekke mennesker dør hvert sekund av sukker. 

Anonymkode: 49f8a...815

Hallo, vi snakker her om youghurt, prim (=kokt brunost med surmelk og litt fløte), brunost, syltetøy (som er laget av bær der en fritt kan regulere sukkerinnholdet om man ønsker det med å lese innholdfortegnelsen eller koke syltetøy selv som tar ca 10 min)

Det er vanlige produkter som man reduserer til "bare sukker"-mat. Mens de egentlig har ganske mange andre næringsstoffer i tillegg til sukkeret i tillegg til at de er svært enkle å "sunne opp" om man ønsker det. Det er ikke noen av disse som er synderene når det kommer til livsstilsykdommer. Da snakker man om en helhet der det er mye sukker i kostholdet totalt sett. Det er ikke som at folk som spiser 2 grovbrødskiver med brunost og syltetøy til lunsj annenhver dag, kommer til å falle om av hjerteinnfarkt når de er 40. Man må jobbe en god del hardere enn som så.

Det er anbefalt at sukker skal begrenses til under 10% av det daglige inntaket. Men der er ikke vitenskaplig bevis for at sukker er farlig i det hele tatt. Det er kun bevis for at overforing og underforing av salt, fett og sukker er potensielt dødelig for oss.

Anonymkode: 3f421...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger. Da fikk jeg bekreftet at det er mange her som mener det samme som vår familie og omgangskrets: jeg er hysterisk.

Jeg kan virkelig ikke forstå disse holdningene. Hvorfor skal man gi et lite barn på 14 mnd, som bare for noen måneder siden var baby, sukkerholdige matvarer? Hun var bare 6-7 måneder da nær familie hadde veldig lyst at hun skulle smake på det ene og det andre. På 1årsdagen ble det «ramaskrik» da jeg hadde bakt sukkerfri kake til henne.

Jeg er selv ikke hysterisk på vegne av meg selv og mitt kosthold, alt med måte tenker jeg. Men overfor mitt eget barn ønsker jeg at hun skal få en sunn og næringsrik start på livet. Hun oppdager sukker tidsnok!

Anonymkode: a6f6e...5b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Thyra said:
 

Det spiller ingen rolle om barnet (eller foreldrene) tenker på brunost som søtpålegg. Det er søtpålegg. Ernæringsmessig kan de like gjerne spise nugatti. At noe er norsk, traust og litt kjipt, betyr ikke at det er bra. 

sånn bortsett fra at nugatti inneholder ca dobbelt så mye sukker som  brunost, og at brunost inneholder mer av så godt som alle vitaminer og mineraler enn nugatti. 

Legg til at man gjerne bruker dobbelt så mye nugatti som brunost på en skive, så får ungen i seg fire ganger så mye sukker av en nugattiskive.

Anonymkode: abff4...29a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KREV sukkerfri barnehage og null toleranse for brunost etc. Foreldre har makt!!!!

Anonymkode: b2c1a...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

KREV sukkerfri barnehage og null toleranse for brunost etc. Foreldre har makt!!!!

Anonymkode: b2c1a...044

Død over brunost!

 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hallo, vi snakker her om youghurt, prim (=kokt brunost med surmelk og litt fløte), brunost, syltetøy (som er laget av bær der en fritt kan regulere sukkerinnholdet om man ønsker det med å lese innholdfortegnelsen eller koke syltetøy selv som tar ca 10 min)

Det er vanlige produkter som man reduserer til "bare sukker"-mat. Mens de egentlig har ganske mange andre næringsstoffer i tillegg til sukkeret i tillegg til at de er svært enkle å "sunne opp" om man ønsker det. Det er ikke noen av disse som er synderene når det kommer til livsstilsykdommer. Da snakker man om en helhet der det er mye sukker i kostholdet totalt sett. Det er ikke som at folk som spiser 2 grovbrødskiver med brunost og syltetøy til lunsj annenhver dag, kommer til å falle om av hjerteinnfarkt når de er 40. Man må jobbe en god del hardere enn som så.

Det er anbefalt at sukker skal begrenses til under 10% av det daglige inntaket. Men der er ikke vitenskaplig bevis for at sukker er farlig i det hele tatt. Det er kun bevis for at overforing og underforing av salt, fett og sukker er potensielt dødelig for oss.

Anonymkode: 3f421...c39

Du vet at sukker er svært avhengighetsskapende? Hvorfor ikke spise bær på brødskiva? Og nei, man trenger på ingen måte brunost, yoghurt eller prim for å få i seg næring, man kan leve på et kosthold uten sukker inkl og få i seg alt man trenger.  

Så blir det ofte slik at det blir mye sukker i et kosthold, godteri på lørdager, brus/kake i bursdager, høytider etc. Så å kutte ned på sukker ellers er veldig bra. 

Nei TS, du er ikke hysterisk. Synes det er synd at ikke fler tenker som deg. Her i huset har vi hverken syltetøy, prim, yoghurt, brunost eller annen mat med sukker. Eneste er sjokoladekake med sukker, i bursdag og litt godt på lørdager, men noen ganger bytter vi det ut med noe sunt. Gutten våres er 11 år. 

Anonymkode: 70c8c...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av dere ernæringsfolk er spinn ville i hue. Det er forskjell på en skje i sukkerposen og prim, youghurt og brunost. Seriøst skjerp dere. Folk ler av ungene deres liksom. Det er virkelig ikke nødvendig av dere å gjøre ungene deres til mobbeoffer fordi dere sammenligner mat med noen sukkerkorn som sjokolade strødd med cyanid.

Anonymkode: 370c8...fa1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er vel en ganske drøyt kunnskapsløs påstand.. Sukker er hovedårsak til en lang rekke Livsstilssykdommer som stadig rammer yngre mennesker, og som igjen er en av de vanligste årsakene til dødsfall. Diabetes, hjertesykdom, kreft, autoimmune sykdommer osv.. 

Så jo. En rekke mennesker dør hvert sekund av sukker. 

Anonymkode: 49f8a...815

Ene og alene av høyt kaloriinnhold. Ikke pga innholdet i sukker. Det eneste forskerne vet sikkert er at sukker forårsaker er tannråte. De sykdommene du ramser opp kommer av fedme og de kan komme av hvilken som helst energikilde. Ingen har klart å bevise at sukker er kilden til helseplager.

Vi spiser større og større kvantum av både sukker, protein, fett og karbohydrater. Vi har hatt et stort fokus på sukker, DET er sant. Men ingen har klart å bevise at sukker har skylden. Det eneste vi kan bevise er at kaloritettheten er høy og at det kan gi tannråte. Resten av kroppen er upåvirket så langt vi vet.

Anonymkode: 07251...c63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Enkelte av dere ernæringsfolk er spinn ville i hue. Det er forskjell på en skje i sukkerposen og prim, youghurt og brunost. Seriøst skjerp dere. Folk ler av ungene deres liksom. Det er virkelig ikke nødvendig av dere å gjøre ungene deres til mobbeoffer fordi dere sammenligner mat med noen sukkerkorn som sjokolade strødd med cyanid.

Anonymkode: 370c8...fa1

Vi ler ikke av ungene. Vi ler av foreldrene og synes synd i ungene.  

Anonymkode: 07251...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi ler ikke av ungene. Vi ler av foreldrene og synes synd i ungene.  

Anonymkode: 07251...c63

Dårlig formulering. Jeg mente akkurat det du sa der pluss at ungene ler av ungen som ikke får lov å smake så mye mat på sosiale tilstelninger og i barnehagen 

Anonymkode: 370c8...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger. Da fikk jeg bekreftet at det er mange her som mener det samme som vår familie og omgangskrets: jeg er hysterisk.

Jeg kan virkelig ikke forstå disse holdningene. Hvorfor skal man gi et lite barn på 14 mnd, som bare for noen måneder siden var baby, sukkerholdige matvarer? Hun var bare 6-7 måneder da nær familie hadde veldig lyst at hun skulle smake på det ene og det andre. På 1årsdagen ble det «ramaskrik» da jeg hadde bakt sukkerfri kake til henne.

Jeg er selv ikke hysterisk på vegne av meg selv og mitt kosthold, alt med måte tenker jeg. Men overfor mitt eget barn ønsker jeg at hun skal få en sunn og næringsrik start på livet. Hun oppdager sukker tidsnok!

Anonymkode: a6f6e...5b9

Det er ikke noe problem at ungen ikke spiser sukker når hun er 14 mnd gammel. Problemet er at det blir begrunnet med en hype som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Har du i det hele tatt gitt en god grunn? Sukker er noe av det beste du kan gi en hjerne som skal lære, men selvsagt i kombinasjon med alt annet. Det er ikke slik at man må velge det ene eller det andre, man kan faktisk kombinere. Det blir strengt tatt det samme som å si at min unge skal leve på lavkarbo for å unngå å bli overvektig. Det høres sprøtt ut,sant? Det er nemlig det du sier. Din unge skal ikke ha sukker for å unngå å bli overvektig. Det eneste sukker kan gi ungen din er overvekt og tannråte om du ikke steller tennene. Ser noen nevner kreft her. Tror alt av matvarer og miljøfaktorer har blitt beskylt for å være kreftfremkallende.

Les GOD forskning, ikke les VG-artikler og hør på venninner. Skal du ta et så dramatisk standpunkt for et annet individ bør du kunne begrunne det. Hva er forskjellen på en sukkerholdig og en sukkerfri juice? Nemlig sukkeret. Du får fortsatt i ungen den næringen du absolutt vil hun skal ha, men også sukker. Ergo holder ikke din begrunnelse mål.

Anonymkode: 07251...c63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dårlig formulering. Jeg mente akkurat det du sa der pluss at ungene ler av ungen som ikke får lov å smake så mye mat på sosiale tilstelninger og i barnehagen 

Anonymkode: 370c8...fa1

Ja, forstod strengt tatt hva du mente :) Sorry, for kverrulering :)

Anonymkode: 07251...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi ler ikke av ungene. Vi ler av foreldrene og synes synd i ungene.  

Anonymkode: 07251...c63

Hvorfor det? Sønnen min er vokst opp med sunn, næringsrik mat. Masse grønnsaker og litt frukt. Han har vært ordentlig syk 2 ganger i løpet av 11 år. Han får spise så mye godt og kake i bursdager og selskaper, men han får vondt i magen av for mye, så han er flink til å begrense seg. 

I motsetning til deg så ler jeg ikke av andre, uansett kosthold. Men jeg får vondt i meg når jeg ser så mange overvektige barn eller barn som er mye syke grunnet kosthold. 

Vi er ikke hysteriske her i hjemmet, men det er hverdagslig at vi passer på kostholdet og holder oss til minst mulig sukker. Hadde du bare vist hva raffinert sukker gjør med kroppen hadde du nok ikke ledd. 

Anonymkode: 70c8c...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke noe problem at ungen ikke spiser sukker når hun er 14 mnd gammel. Problemet er at det blir begrunnet med en hype som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Har du i det hele tatt gitt en god grunn? Sukker er noe av det beste du kan gi en hjerne som skal lære, men selvsagt i kombinasjon med alt annet. Det er ikke slik at man må velge det ene eller det andre, man kan faktisk kombinere. Det blir strengt tatt det samme som å si at min unge skal leve på lavkarbo for å unngå å bli overvektig. Det høres sprøtt ut,sant? Det er nemlig det du sier. Din unge skal ikke ha sukker for å unngå å bli overvektig. Det eneste sukker kan gi ungen din er overvekt og tannråte om du ikke steller tennene. Ser noen nevner kreft her. Tror alt av matvarer og miljøfaktorer har blitt beskylt for å være kreftfremkallende.

Les GOD forskning, ikke les VG-artikler og hør på venninner. Skal du ta et så dramatisk standpunkt for et annet individ bør du kunne begrunne det. Hva er forskjellen på en sukkerholdig og en sukkerfri juice? Nemlig sukkeret. Du får fortsatt i ungen den næringen du absolutt vil hun skal ha, men også sukker. Ergo holder ikke din begrunnelse mål.

Anonymkode: 07251...c63

Kom gjerne med link til forskning der man påstår at raffinert sukker er bra for hjernen. Det hadde vært i interessant å lese. 

Og hvorfor skal man absolutt gi barn sukker? Satt på spissen "Du må spise opp godteriet ditt, det er bra for hjernen" 

 

Anonymkode: 70c8c...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...