Gå til innhold

Barn 14 mnd får ikke prim, brunost ++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BearMama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Dummeste jeg har hørt. Min fikk nesten ikke noe sukker før han var 1,5-2 år gammel. Ingen prim eller brunost eller kake eller snop. Han er 8 år i dag og bryr seg ikke noe om søtsaker. Han liker vafler og that’s about it. Ikke lørdagsgodt heller. Vil heller ha en neve potetgull.

 

Kommer mest sannsynlig ikke til å være like hysterisk med nr 2, men det er faktisk ikke slik at barn MÅ ha sukker på brødskiva for å ha en flott oppvekst. Jeg gir heller et kakestykke for mye enn å venne de på sukker i daglig kosthold - det er det ingen grunn til å gjøre. Så kan kake få være kake og mat få være mat.

Anonymkode: 0a255...83b

Du misset jo poenget helt.

Man MÅ ikke ha det, men man trenger heller ikke å være overhysterisk over det. Altså er det ikke noe dødelig at ungen får smake på det i barnehagen.

Og at din unge ikke er så,glad i søtsaker har mest sannsynlig ikke noe med at han ikke fikk smake noe før en viss alder. Noen er av natur mindre/mer glad i sukker enn andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, BearMama skrev:
 

Du misset jo poenget helt.

Man MÅ ikke ha det, men man trenger heller ikke å være overhysterisk over det. Altså er det ikke noe dødelig at ungen får smake på det i barnehagen.

Og at din unge ikke er så,glad i søtsaker har mest sannsynlig ikke noe med at han ikke fikk smake noe før en viss alder. Noen er av natur mindre/mer glad i sukker enn andre mennesker.

«Om du blir en av dem som skal nekte barnet alt med sukker i over tid så vil du mest sannsynlig få en av de ungene som klikker vinkel når de kommer over sukker nettopp fordi de ikke  får det hjemme. Barnet vil benytte enhver sjanse til å spise sukker varer til det sprenger.«

 

Dette var påstanden, og jeg svarte på påstanden. Apropos å miste poenget helt.

 

Om barnet ikke liker sukker fordi han ikke liker sukker eller fordi han aldri fikk det som en del av hverdagskostholdet sitt er revnende likegyldig, det motbeviser uansett at barn som blir holdt unna sukker blir sukkernarkomane som kaster seg over hver minste sukkerkorn og ikke klarer å begrense seg.

Anonymkode: 0a255...83b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Sukker er ufarlig. Eneste problem er høy kaloritetthet, og de ungene som aldri får sukker er stort sett de som ender opp med å ikke kunne begrense seg. 

 

Det ble gjort en studie på to eneggede tvillinger over tid der den ene fikk sukker og den andre var helt sukkerfri. Det gikk utrolig dårlig med den som ikke fikk sukker for å si det slik... 

Anonymkode: 07251...c63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

«Om du blir en av dem som skal nekte barnet alt med sukker i over tid så vil du mest sannsynlig få en av de ungene som klikker vinkel når de kommer over sukker nettopp fordi de ikke  får det hjemme. Barnet vil benytte enhver sjanse til å spise sukker varer til det sprenger.«

 

Dette var påstanden, og jeg svarte på påstanden. Apropos å miste poenget helt.

 

Om barnet ikke liker sukker fordi han ikke liker sukker eller fordi han aldri fikk det som en del av hverdagskostholdet sitt er revnende likegyldig, det motbeviser uansett at barn som blir holdt unna sukker blir sukkernarkomane som kaster seg over hver minste sukkerkorn og ikke klarer å begrense seg.

Anonymkode: 0a255...83b

Alle er ikke like. Men det er flere eksempler på at det er de barna som har blitt nektet sukker hjemme som forsyner seg grådigst av søtsakene når de får sjansen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:
 

Alle er ikke like. Men det er flere eksempler på at det er de barna som har blitt nektet sukker hjemme som forsyner seg grådigst av søtsakene når de får sjansen. 

Det betyr fortsatt ikke at det er fasit. Det går an å ha et balansert forhold til sukker uten å ha det som en del av det normale kostholdet. Her i huset så er ikke søtt pålegg i hverdagen, og det er ikke jeg oppvokst med heller. Søtt har ingentig på brødskiva å gjøre når kostholdet består av mye brødmat. Det betyr likevel ikke at vi ikke kan steke vafler og ha syltetøy på - kaker får være kaker.

Anonymkode: 0a255...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:
 

Er jeg «hysterisk» som ikke gir henne prim, brunost, yoghurt og syltetøy på grunn av sukkerinnhold?

Hun begynner snart i bhg. Håper ikke de serverer det der!

Anonymkode: a6f6e...5b9

Du er hysterisk! Bare ikke bli slik som noen jeg kjenner. Der velger barna deres i barneskole-alder gulrot fremfor kake i barnebursdag. Det til tross for at man i utgangspunktet ikke hadde gulrot fremme på bordet som et tilbud da. Barnet proklamerer også at det ikke liker brus. Jeg synes det blir for nazi. Husk å skille mellom hverdag og fest. Det ER LOV å kose seg av og til, da spesielt på lørdager og i bursdager. Og da må det være lov med GOD SAMVITTIGHET.

Anonymkode: 1d6be...c9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det syntes jeg ikke, men så har jeg en akkurat like gammel en selv, som heller ikke får det. Jeg ser ikke poenget. Hun vet ikke hva det er, så da er det jo helt greit. Det blir alltids nok sukker i løpet av livet. Hun har for øvrig gått i BHG i 3 mnd. nå, det er 0 stress.

Anonymkode: f82c2...a6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er jeg «hysterisk» som ikke gir henne prim, brunost, yoghurt og syltetøy på grunn av sukkerinnhold?

Hun begynner snart i bhg. Håper ikke de serverer det der!

Anonymkode: a6f6e...5b9

Hysterisk er ikke rett ord. Høres mer ut som du lever ut anoreksien din gjennom ungen din eller noe..ingenting galt med noen av disse næringskildene. Så lenge ungen ikke bare spiser det. 

Anonymkode: 3f421...c39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

«Om du blir en av dem som skal nekte barnet alt med sukker i over tid så vil du mest sannsynlig få en av de ungene som klikker vinkel når de kommer over sukker nettopp fordi de ikke  får det hjemme. Barnet vil benytte enhver sjanse til å spise sukker varer til det sprenger.«

 

Dette var påstanden, og jeg svarte på påstanden. Apropos å miste poenget helt.

 

Om barnet ikke liker sukker fordi han ikke liker sukker eller fordi han aldri fikk det som en del av hverdagskostholdet sitt er revnende likegyldig, det motbeviser uansett at barn som blir holdt unna sukker blir sukkernarkomane som kaster seg over hver minste sukkerkorn og ikke klarer å begrense seg.

Anonymkode: 0a255...83b

Mest sannsynlig er ikke alle. Og jeg har aldri sagt at AAALLE kaster seg ikke over det. Men det er større sannsynlighet for at de som vokser opp med «forbudte» ting, sukker som alkohol eller alt for strenge foreldre, får en trang til å teste ut alt de ble nektet i barndommen, 

De FLESTE liker smaken av sukker. Har ikke nevnt et sted at noen bli sukkernarkomane eller at dette er en regel som gjelder alle 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hysterisk for alle de som trenger å unnskylde at de serverer ungene sine drittmat hver dag. I mine øyne er du ikke i nærheten engang, men jeg har bachlor i ernæring, og mine unger har vokst opp utelukkende på skikkelig mat. Ingen av de fikk annen søtning enn litt frukt før de var passert to. Jeg har rett og slett sendt med mat i bhg, og det har aldri vært noe problem.

Nå er de 6 og 8, og begge foretrekker helt andre smaker enn det søte, nr 1 er helt gal etter oliven og mørk sjokolade, mens nr to velger gjerne sardiner og popkorn (ikke sammen). 

Ingen av de liker kake noe særlig, brownies og pepperkaker går ned, men ikke så poppis med andre varianter, og de spiser skjeldent mer enn et stykke. De elsker grønnsaker og kjøtt og fisk, smoothies med bær, yoghurt naturell med müsli og brødskiver med godt pålegg og masse meierismør. 

Vi spiser ikke "sunt" hjemme, vi spiser mat som nærer kroppen, og som gir barna en mest mulig optimal utvikling. 

For I motsetning til hva folk liker å innbille seg så spiller det faktisk ekstra stor rolle hva unger spiser. De trenger mest mulig nyttige næringsstoffer pakket inn i rundt halvparten så mye mat som en voksen spiser, og jo mer crap, jo mindre næring får de til å vokse og utvikle seg optimalt. 

Mine barn ble også ammet til de var rundt 2,5 år, og de har vært ekstremt lite syke. Ingen av dem har hatt omgangsjuke engang. 

Jeg synes det er tragisk å se hva folk gir små barn som ikke engang kan be om ting selv, man skal bare prakke på de kaker og snop tidligst mulig, for "de må jo få kose seg". Vel newsflash, unger som er vant med skikkelig mat, koser seg med skikkelig mat, akkurat som voksne som foretrekker sushi og faktisk elsker gode oster heller enn seigmenn og boller fra spar. 

Folk er alt for lite hysteriske i dette landet synes jeg. Heldigvis er de aller fleste vennene våre også optett av bra mat, og det er samme historie der. Ingen av barna kaster seg med hodet først i smågodtet så fort de får mulighet heller. 

Jeg kan anbefale Margit Vea, eller Bare Bra Barnemat som gode ressurser for skikkelig mat til små TS.

Du vil aldri angre på at du gav barnet ditt bra mat. De blir tidsnok større og velger selv, og da er det fint at man har lagt grunnlaget for både god helse, godt immunforsvar, robust tarmflora, og gode vaner. :)

Anonymkode: 49f8a...815

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å være restriktiv med sukker. Bare ikke begynn å stappe ungene med sukkererstatninger som Fun light etc.

Forøvrig tror jeg ikke det finnes en eneste unge som tenker på brunost som søtpålegg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barnehager er sukkerfrie, så ingen prim, fruktyoghurt, kjeks o.l. De får frukt, naturellyoghurt, grovt brød, havregryn, barnegrøt, melk osv. 

Anonymkode: 275d8...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:
 

Det er greit å være restriktiv med sukker. Bare ikke begynn å stappe ungene med sukkererstatninger som Fun light etc.

Forøvrig tror jeg ikke det finnes en eneste unge som tenker på brunost som søtpålegg...

Det spiller ingen rolle om barnet (eller foreldrene) tenker på brunost som søtpålegg. Det er søtpålegg. Ernæringsmessig kan de like gjerne spise nugatti. At noe er norsk, traust og litt kjipt, betyr ikke at det er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fri tilgang på syltetøy (med sukker) og brunost som barn. Jeg fikk sjokoladepålegg i helgene (men måtte da spise noe "ordentlig" først), og gjerne også barneyoghurt i helgene. Jeg var normalvektig.

Idag har jeg ikke brunost i hus fordi den ikle blir spist opp, jeg bruker lite syltetøy (og da lettvarianten dersom det er tilgjengelig), av yoghurt spiser jeg skyr. Sjokoladepålegg elsker jeg fremdeles, så jeg vet at det kan jeg ikke ha i hus, da jeg ikke ønsker å friste meg selv. Velger nøye hva slags pålegg jeg spiser,  medutgangspunkt i næringsinnhold. Så "fri" tilgang som barn er ikke nødvendigvis skadelig, det er viktigere å lære barn om kosthold 😉

Anonymkode: afb9d...402

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du er hysterisk for alle de som trenger å unnskylde at de serverer ungene sine drittmat hver dag. I mine øyne er du ikke i nærheten engang, men jeg har bachlor i ernæring, og mine unger har vokst opp utelukkende på skikkelig mat. Ingen av de fikk annen søtning enn litt frukt før de var passert to. Jeg har rett og slett sendt med mat i bhg, og det har aldri vært noe problem.

Nå er de 6 og 8, og begge foretrekker helt andre smaker enn det søte, nr 1 er helt gal etter oliven og mørk sjokolade, mens nr to velger gjerne sardiner og popkorn (ikke sammen). 

Ingen av de liker kake noe særlig, brownies og pepperkaker går ned, men ikke så poppis med andre varianter, og de spiser skjeldent mer enn et stykke. De elsker grønnsaker og kjøtt og fisk, smoothies med bær, yoghurt naturell med müsli og brødskiver med godt pålegg og masse meierismør. 

Vi spiser ikke "sunt" hjemme, vi spiser mat som nærer kroppen, og som gir barna en mest mulig optimal utvikling. 

For I motsetning til hva folk liker å innbille seg så spiller det faktisk ekstra stor rolle hva unger spiser. De trenger mest mulig nyttige næringsstoffer pakket inn i rundt halvparten så mye mat som en voksen spiser, og jo mer crap, jo mindre næring får de til å vokse og utvikle seg optimalt. 

Mine barn ble også ammet til de var rundt 2,5 år, og de har vært ekstremt lite syke. Ingen av dem har hatt omgangsjuke engang. 

Jeg synes det er tragisk å se hva folk gir små barn som ikke engang kan be om ting selv, man skal bare prakke på de kaker og snop tidligst mulig, for "de må jo få kose seg". Vel newsflash, unger som er vant med skikkelig mat, koser seg med skikkelig mat, akkurat som voksne som foretrekker sushi og faktisk elsker gode oster heller enn seigmenn og boller fra spar. 

Folk er alt for lite hysteriske i dette landet synes jeg. Heldigvis er de aller fleste vennene våre også optett av bra mat, og det er samme historie der. Ingen av barna kaster seg med hodet først i smågodtet så fort de får mulighet heller. 

Jeg kan anbefale Margit Vea, eller Bare Bra Barnemat som gode ressurser for skikkelig mat til små TS.

Du vil aldri angre på at du gav barnet ditt bra mat. De blir tidsnok større og velger selv, og da er det fint at man har lagt grunnlaget for både god helse, godt immunforsvar, robust tarmflora, og gode vaner. :)

Anonymkode: 49f8a...815

Hei, gøy å lese det du skrev! 

Jeg kjenner meg igjen, og du har helt rett :) verken jeg eller min mann er særlig glad i å spise godteri, og koser oss heller med mat vi synes er godt. Om det er hvitløksmarinert scampi f.eks. 

Kommer til å ta en titt på den boka, for barnet vårt har akkurat begynt å spise mer mat. Hun elsker stekt makrell, fetaost og oliven. Og løk. Særlig paprika..Hehe:) 

Anonymkode: 000f1...a9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overrasket av mange av svarene her,og nesten "angrep" på TS. Det er to mnd , altså en liten sommerferie,siden dette barnet var en baby!!! Og dere snakker om hysteri og sukkernarkomane..  

Anonymkode: 4e047...5bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Thyra said:
 

Det spiller ingen rolle om barnet (eller foreldrene) tenker på brunost som søtpålegg. Det er søtpålegg. Ernæringsmessig kan de like gjerne spise nugatti. At noe er norsk, traust og litt kjipt, betyr ikke at det er bra. 

Det vet jeg. Er vokst opp på brunost, og jammen meg får sønnen min det også. Poenget mitt var at noen tror at barn blir hekta på søtpålegg og så vil de ha det hele tiden. Og det stemmer ikke. Vi fikk søtpålegg i ferien og forholdt oss til det. Samme med cornflakes etc. Mamma syltet selv, så syltetøy var ikke fyfy hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Du er hysterisk for alle de som trenger å unnskylde at de serverer ungene sine drittmat hver dag. I mine øyne er du ikke i nærheten engang, men jeg har bachlor i ernæring, og mine unger har vokst opp utelukkende på skikkelig mat. Ingen av de fikk annen søtning enn litt frukt før de var passert to. Jeg har rett og slett sendt med mat i bhg, og det har aldri vært noe problem.

Nå er de 6 og 8, og begge foretrekker helt andre smaker enn det søte, nr 1 er helt gal etter oliven og mørk sjokolade, mens nr to velger gjerne sardiner og popkorn (ikke sammen). 

Ingen av de liker kake noe særlig, brownies og pepperkaker går ned, men ikke så poppis med andre varianter, og de spiser skjeldent mer enn et stykke. De elsker grønnsaker og kjøtt og fisk, smoothies med bær, yoghurt naturell med müsli og brødskiver med godt pålegg og masse meierismør. 

Vi spiser ikke "sunt" hjemme, vi spiser mat som nærer kroppen, og som gir barna en mest mulig optimal utvikling. 

For I motsetning til hva folk liker å innbille seg så spiller det faktisk ekstra stor rolle hva unger spiser. De trenger mest mulig nyttige næringsstoffer pakket inn i rundt halvparten så mye mat som en voksen spiser, og jo mer crap, jo mindre næring får de til å vokse og utvikle seg optimalt. 

Mine barn ble også ammet til de var rundt 2,5 år, og de har vært ekstremt lite syke. Ingen av dem har hatt omgangsjuke engang. 

Jeg synes det er tragisk å se hva folk gir små barn som ikke engang kan be om ting selv, man skal bare prakke på de kaker og snop tidligst mulig, for "de må jo få kose seg". Vel newsflash, unger som er vant med skikkelig mat, koser seg med skikkelig mat, akkurat som voksne som foretrekker sushi og faktisk elsker gode oster heller enn seigmenn og boller fra spar. 

Folk er alt for lite hysteriske i dette landet synes jeg. Heldigvis er de aller fleste vennene våre også optett av bra mat, og det er samme historie der. Ingen av barna kaster seg med hodet først i smågodtet så fort de får mulighet heller. 

Jeg kan anbefale Margit Vea, eller Bare Bra Barnemat som gode ressurser for skikkelig mat til små TS.

Du vil aldri angre på at du gav barnet ditt bra mat. De blir tidsnok større og velger selv, og da er det fint at man har lagt grunnlaget for både god helse, godt immunforsvar, robust tarmflora, og gode vaner. :)

Anonymkode: 49f8a...815

Du har helt sikkert rett. Men jeg synes nok du sabler ned alle andre enn deg selv, er hoven og nedlatende. Minner meg om svigerinnen min som alltid fremhever barna sine som foretrekker frukt fremfor annet godteri. Og glemmer det er folk tilstede som har sett de ungene spise kake, chips og sjokolade med begge hender...

Btw, bachElor...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:
 

Du har helt sikkert rett. Men jeg synes nok du sabler ned alle andre enn deg selv, er hoven og nedlatende. Minner meg om svigerinnen min som alltid fremhever barna sine som foretrekker frukt fremfor annet godteri. Og glemmer det er folk tilstede som har sett de ungene spise kake, chips og sjokolade med begge hender...

Btw, bachElor...

Btw autocorrect på ny telefon.. Resten av kommentaren din høres ut som at jeg traff. :)

Anonymkode: 49f8a...815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:
 

Er jeg «hysterisk» som ikke gir henne prim, brunost, yoghurt og syltetøy på grunn av sukkerinnhold?

Hun begynner snart i bhg. Håper ikke de serverer det der!

Anonymkode: a6f6e...5b9

Jeg bodde over lang tid i USA. Og der merker du med en gang at alt er søtere. Hadde er normalt sunt norsk kosthold da jeg flyttet dit, og forsøkte å opprettholde det i statene. Likevel ble alt veldig søtt. Brød, yoghurt, supper.... alt! Du merker det med en gang. Og det er ubehagelig. Leste mye om det dengang, og det er studier som viser at smaksløkene for søtt programmeres allerede på fosterstadiet til hvor søtt man oppfatter som passelig søtt. Siden amerikanere alle spiser supersøt yoghurt og alt de kaller sunt er tilsatt sukker merker de det ikke selv. 

Så hvis du hadde et sunt kosthold selv i svangerskapet, tror jeg det går helt greit å tenke seg at prim blir supersøtt for barn som ikke er programmert til å føle at 8g sukker per 100g er normal sødme.

man gir jo ungene den fordelen at litt sukker smaker kjempesøtt når de først smaker det etterhvert. 

 

Endret av Rullerusk
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...