Gå til innhold

Barn 14 mnd får ikke prim, brunost ++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg «hysterisk» som ikke gir henne prim, brunost, yoghurt og syltetøy på grunn av sukkerinnhold?

Hun begynner snart i bhg. Håper ikke de serverer det der!

Anonymkode: a6f6e...5b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Er jeg «hysterisk» som ikke gir henne prim, brunost, yoghurt og syltetøy på grunn av sukkerinnhold?

Hun begynner snart i bhg. Håper ikke de serverer det der!

Anonymkode: a6f6e...5b9

Jeg tenker at når hun begynner i barnehage får du andre ting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det som føles riktig ut for deg! :) forøvrig har de det som pålegg i barnehagen mine går i, så det kan jo kanskje bli vanskelig å gjøre det samme i barnehagen som hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Her får barnet gjerne skyr, kaviar, brunost, prim og frukt. Syltetøy bruker vi ikke som pålegg. Gidder ikke være hysterisk. Alt med måte. 

Anonymkode: 8d538...201

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er hysterisk... Ikke at barnet måå ha dette, men hvor viktig dette er for deg å unngå det.

Yoghurt og syltetøy hører forøvrig ikke til i samme bås..

Anonymkode: a42cc...128

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har klart å holde søtpålegg unna kosten så lenge:) 

Det synes jeg ikke er hysterisk,men bra! De små finner tidlig nok ut at slikt finnes,og du må nok regne med at det kan bli annerledes i barnehagen. Fortsett med stramme linjer hjemme,og ikke tenk så nøye over hva hun får ellers. Det er jo begrenset hva hun klarer å  få i seg på de måltidene hun spiser der!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer denne hysterisk med yoghurt inn? Mange yoghurter har godt under 10% sikker, og med tanke på mengden som spises blir det ikke store inntaket. De skal også ha i seg 5 enheter meieriprodukter til dagen før å dekke vitaminbehovet og å få til det bare på melk og hvitost er ikke så lett syntes i alle fall jeg. Mine har aldri drukket mer enn 1-2 dl melk til dagen i den aldere , så da er yoghurt en god hjelp. 

Syntes barn som bor i Norge bør få smaken på brunost. Dette er noe av det mest norske vi har og gir man det ikke tidlig tror jeg barna ikke vil lære å like det. Syntes de bør få bli introdusdrt til denne kulturarven.  Brunost gis ikke hver dag, syltetøy gis til helg og  sjokoladepålegg vet ikke en gang 6-åringen hva er

Anonymkode: f50fe...aa5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TeamWP skrev:
 

Så fint at du har klart å holde søtpålegg unna kosten så lenge:) 

Det synes jeg ikke er hysterisk,men bra! De små finner tidlig nok ut at slikt finnes,og du må nok regne med at det kan bli annerledes i barnehagen. Fortsett med stramme linjer hjemme,og ikke tenk så nøye over hva hun får ellers. Det er jo begrenset hva hun klarer å  få i seg på de måltidene hun spiser der!

This. Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet foreldre velger f.eks å ikke ha prim hjemme for de vet de har det i barnehagen. Jeg tenker ting med måte, en skive med prim eller brunost er ikke det verste

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj.. Jeg jubla da barnet spiste en skive med prim (pga jern) idag. Visste ikke at d var søtpålegg.. her får hun yoghurt naturell med syltetøy uten søtning og sukker, frukt og dadler. 

Anonymkode: 000f1...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke farlig å spise alle de tingene du oppsummerer inne i mellom. Ikke pannekaker, sjokolade eller kake eller. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor kommer denne hysterisk med yoghurt inn? Mange yoghurter har godt under 10% sikker, og med tanke på mengden som spises blir det ikke store inntaket. De skal også ha i seg 5 enheter meieriprodukter til dagen før å dekke vitaminbehovet og å få til det bare på melk og hvitost er ikke så lett syntes i alle fall jeg. Mine har aldri drukket mer enn 1-2 dl melk til dagen i den aldere , så da er yoghurt en god hjelp. 

Synes barn som bor i Norge bør få smaken på brunost. Dette er noe av det mest norske vi har og gir man det ikke tidlig tror jeg barna ikke vil lære å like det. Syntes de bør få bli introdusert til denne kulturarven. Brunost gis ikke hver dag, syltetøy gis til helg og  sjokoladepålegg vet ikke en gang 6-åringen hva er

Anonymkode: f50fe...aa5

Ser overhodet ikke poenget med å "lære barn å like brunost". Det er ikke farlig å spise brunost innimellom, men det er ikke sunt, og jo flere usunne ting man ikke liker, jo lettere å ha et sunt kosthold. Jeg har aldri likt brunost, og ser ikke poenget med å lære å like det heller. Jeg får dekt sukkerbehovet på andre måter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er superhysterisk. Dere gjør barna deres en bjørnetjeneste med å nekte de alt mulig. Har sett mange tilfeller hvor disse hiver i seg alt de blir nektet, så fort sjansen byr seg. Bedrer med å lå de få spise litt av alt så de får et naturlig forhold til dette. 

Anonymkode: 29bb0...f12

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
7 timer siden, Kritt skrev:
 

Jeg tenker at når hun begynner i barnehage får du andre ting å tenke på.

👆🏻👆🏻👆🏻

Det viktigste man lærer barnet er alt med måte og et variert kosthold.

Om du blir en av dem som skal nekte barnet alt med sukker i over tid så vil du mest sannsynlig få en av de ungene som klikker vinkel når de kommer over sukker nettopp fordi de ikke  får det hjemme. Barnet vil benytte enhver sjanse til å spise sukker varer til det sprenger.

Jeg vokste opp på syltetøy og brunost på kneippbrød på tidlig 80/90-tallet. Spiser sunt og variert i den dag i dag. Eneste regelen jeg har er at lørdagsgodt er for helgene og at man spiser skikkelig mat før evt dessert/søtsaker. Brunost og syltetøy er ikke inkludert som dette. Men man trenger ikke å ha det på brødskiven hver dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BearMama skrev:
 

👆🏻👆🏻👆🏻

Det viktigste man lærer barnet er alt med måte og et variert kosthold.

Om du blir en av dem som skal nekte barnet alt med sukker i over tid så vil du mest sannsynlig få en av de ungene som klikker vinkel når de kommer over sukker nettopp fordi de ikke  får det hjemme. Barnet vil benytte enhver sjanse til å spise sukker varer til det sprenger.

Jeg vokste opp på syltetøy og brunost på kneippbrød på tidlig 80/90-tallet. Spiser sunt og variert i den dag i dag. Eneste regelen jeg har er at lørdagsgodt er for helgene og at man spiser skikkelig mat før evt dessert/søtsaker. Brunost og syltetøy er ikke inkludert som dette. Men man trenger ikke å ha det på brødskiven hver dag heller.

Dummeste jeg har hørt. Min fikk nesten ikke noe sukker før han var 1,5-2 år gammel. Ingen prim eller brunost eller kake eller snop. Han er 8 år i dag og bryr seg ikke noe om søtsaker. Han liker vafler og that’s about it. Ikke lørdagsgodt heller. Vil heller ha en neve potetgull.

 

Kommer mest sannsynlig ikke til å være like hysterisk med nr 2, men det er faktisk ikke slik at barn MÅ ha sukker på brødskiva for å ha en flott oppvekst. Jeg gir heller et kakestykke for mye enn å venne de på sukker i daglig kosthold - det er det ingen grunn til å gjøre. Så kan kake få være kake og mat få være mat.

Anonymkode: 0a255...83b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...