Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Dressing skrev:

 

PO sier ikke mye negativt om andre i avhørene og er heller ikke direkte pratsom, men han forteller faktisk at han mener politiet på Sørum er påvirket av at fetteren Harald har et nært forhold til en politimann der (tror det var Kampen?)  Dette har han hørt av andre i familien.  Denne Harald har jo også stått fram i Nrk-serien og tegnet et særdeles negativt bilde av POVO.  Om Harald og Per er jevnaldrende vet jeg ikke.

 

Harald Orderud var 48 år da denne artikkelen ble skrevet 17. APRIL 2001   https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681 og er 65 eller 66 år nå.
Per Orderud  er født 17. mai 1954 og er 64 år nå.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, Dressing said:

 

KK snakker om datahjelp og minnebrikker: Artig hvordan Maurud fnyser av POs forklaring om datahjelp og minnebrikker, når KK i stor grad sier det samme, og hennes forklaringer er jo det mye av dommen hviler på..

"""""""""""""""

Det har vært endel snakk om minnebrikker, også omtalt som minnepinner og at PO bare kunne kjøpt dem selv i butikken på Sørum.  Når jeg tenker tilbake på 1999 krasjer det for meg.  Jeg kjøpte selv min første data i 1999, den kostet over 50.000 kr.  og hadde den gedigne lagringskapasitet på 1G  men ingen innstikk for minnepinner. 

Minnepinner /brikker hørte jeg ikke om før mange år etter årtusenskiftet ifølge mitt minnet .  Jeg lurer på om denne "minneutvidelsen" i Pers datamaskin var en installasjon i hjernen på dataen som faktisk krevde en viss innsikt.  Er det noen som har peiling på dette ?

 

 

Det er nok snakk om RAM-brikker som man setter inn i hovedkortet på en stasjonær datamaskin. PO har sagt at LG kom og skulle installere brikkene, men at de fysisk ikke passet. Det var forskjellige typer minnebrikker som ikke passet til den maskinen.

Dette var en vanlig måte å forsøke å oppgradere ytelsen på en eldre datamaskin, å utvide internminnet (RAM). Det var relativt billig og enkelt og utføre, i forhold til å oppgradere andre deler av maskinen. Gitt at man fant brikker som passet da :)

image.png.e58d022b222eb2325248b8fc5e9e3522.pngimage.png.fd6e4846238c791fadbadf83695142e3.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde også vært interessant å vite innholdet i den detaljerte beskrivelsen av de to personene i bilen. 

Den detaljerte beskrivelsen 1 til 2 dager etter observasjonen er egentlig det eneste interessante.  Etter at mediene og politiet hadde klistret mistenktelapper på pannene deres er vitneobservasjonene fra mange måneder tilbake verdiløse etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, grds skrev:

Det er nok snakk om RAM-brikker som man setter inn i hovedkortet på en stasjonær datamaskin. PO har sagt at LG kom og skulle installere brikkene, men at de fysisk ikke passet. Det var forskjellige typer minnebrikker som ikke passet til den maskinen.

Dette var en vanlig måte å forsøke å oppgradere ytelsen på en eldre datamaskin, å utvide internminnet (RAM). Det var relativt billig og enkelt og utføre, i forhold til å oppgradere andre deler av maskinen. Gitt at man fant brikker som passet da :)

Jeg vet ikke hvor gammel du var i 1999, eller hvor datakyndig du er/var, men for meg er det ikke/var det ikke relativt enkelt å utføre en slik installasjon og det tror jeg jeg kan si gjaldt alle mine venner (også gjengen som var realfagutdannede).  Jeg skjønner godt at PO trengte bistand 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Christian og Lars Grønnerød benekter at de kjenner hverandre, men Dagbladet har fått bekreftet på annet hold at de har møtt hverandre.

"""""""""""""""""""""

Jeg har lest på VGD den siste uken (ca) at en venninne av KK har uttalt at KK kjente JCP . Jeg mener også å ha lest i den eviglange VGD- strengen at Bodil Kirkemo har vært sammen med KK i et selskap med JCP. Jeg tror også at hun der uttalte at LG var tilstede i samme selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Harald Orderud var 48 år da denne artikkelen ble skrevet 17. APRIL 2001   https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681 og er 65 eller 66 år nå.
Per Orderud  er født 17. mai 1954 og er 64 år nå.

Om HO er 1952 årgang kan han ha vært klassekamerat av AOP .

At HO og politimann Kampen var venner har fått meg til å lure på om det var flere forbindelser i lokalmiljøet.  Hva med advokatene ? Har noen av dem forbindelser til AOP fra yngre dager ? Om noen skulle kunne forutsi AOPs overnatting hos foreldrene må det være advokatene og selvfølgelig Hans Orderud som hadde avtale om plantekjøp/gravbesøk

Diskusjon med advokat om forlik med PO virker som en bedre grunn til å plutselig utsette reisen enn plantekjøp og gravbesøk på Sørum. Men hvordan kunne 180 mannen ha viten om dette mange dager på forhånd ? Har en av advokatene fortalt om sine planer ... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.3.2019 den 23.32, grds skrev:

Det er nesten så jeg begynner å lure på om bevis ble rotet bort med vilje, på samme måte som at enkelte ting/spor kanskje med hensikt ble valgt at ikke skulle etterforskes.

Jo mer man leser i denne saken, dess mer skeptisk blir man.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg ikke har fått med meg tidligere: Hår som muligens kan være fra VO eller KK funnet på raggsokken. Er dette noe som har blitt tilbakevist i etterkant?

 

"Tre muligheter
En såkalt mitokondriell DNA-analyse gir tre muligheter for tre av hårene:

 

Hårene stammer fra halvsøstrene Veronica Orderud eller Kristin Kirkemo Haukeland, men har en mutasjon.

 

Hårene tilhører en slektning av Veronica og Kristin på morssida, men har en mutasjon.

 

Hårene stammer fra en person som er ubeslektet med (har en annen morslinje enn) Veronica og Kristin."

,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Dette virker helt uforståelig for meg. 

Hvordan i allverden kan hårstråene stamme fra VO og KK om det er en mutasjon der ? VO og KK må vel ha den samme mutasjon om det skal stamme fra dem.

At de kan stamme fra en slektning fra morsiden som har en mutasjon er derimot helt "etter boken" om dna-et forøvrig er identisk.

At håret stammer fra en person de overhode ikke er i slekt med på morsiden virker like rart som den første påstanden.  De er jo kun i slekt på morsiden.

Det jeg vet om mutasjoner er at det skjer endringer (mutasjoner)  gjennomsnittelig i hvert 4. -5- ledd i generasjonene.  Slik har personer som innvandret til Norge for 10.000 år siden fått avkom som har utviklet sine spesifikke DNA og slik man idag kan bestemme hvor mye av dna-et til enhver nordmann som stammer fra disses etterkommere og for senere ankommendes etterkommere . Det gjelder for alle folkegrupper på jorden. 

Om man har en hårprøve som har en annen mutasjon enn KK og VO betyr det etter det jeg har lest om dette at KK og VO  ikke er treff. 

Endret av Dressing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Dressing said:

Jeg vet ikke hvor gammel du var i 1999, eller hvor datakyndig du er/var, men for meg er det ikke/var det ikke relativt enkelt å utføre en slik installasjon og det tror jeg jeg kan si gjaldt alle mine venner (også gjengen som var realfagutdannede).  Jeg skjønner godt at PO trengte bistand 😊

Helt klart, forståelig at PO trengte hjelp! Han er nok kanskje også typen som forsøker å spørre bekjente om hjelp fremfor å betale i dyre dommer for profesjonell datahjelp. Men det jeg sier er at hvis PO først skulle oppgradere maskinen sin, så er det å bytte minnebrikker enkleste løsning i forhold til mye annet 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Dressing said:

Her er noe jeg ikke har fått med meg tidligere: Hår som muligens kan være fra VO eller KK funnet på raggsokken. Er dette noe som har blitt tilbakevist i etterkant?

 

"Tre muligheter
En såkalt mitokondriell DNA-analyse gir tre muligheter for tre av hårene:

 

Hårene stammer fra halvsøstrene Veronica Orderud eller Kristin Kirkemo Haukeland, men har en mutasjon.

 

Hårene tilhører en slektning av Veronica og Kristin på morssida, men har en mutasjon.

 

Hårene stammer fra en person som er ubeslektet med (har en annen morslinje enn) Veronica og Kristin."

,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Dette virker helt uforståelig for meg. 

Hvordan i allverden kan hårstråene stamme fra VO og KK om det er en mutasjon der ? VO og KK må vel ha den samme mutasjon om det skal stamme fra dem.

At de kan stamme fra en slektning fra morsiden som har en mutasjon er derimot helt "etter boken" om dna-et forøvrig er identisk.

At håret stammer fra en person de overhode ikke er i slekt med på morsiden virker like rart som den første påstanden.  De er jo kun i slekt på morsiden.

Det jeg vet om mutasjoner er at det skjer endringer (mutasjoner)  gjennomsnittelig i hvert 4. -5- ledd i generasjonene.  Slik har personer som innvandret til Norge for 10.000 år siden fått avkom som har utviklet sine spesifikke DNA og slik man idag kan bestemme hvor mye av dna-et til enhver nordmann som stammer fra disses etterkommere og for senere ankommendes etterkommere . Det gjelder for alle folkegrupper på jorden. 

Om man har en hårprøve som har en annen mutasjon enn KK og VO betyr det etter det jeg har lest om dette at KK og VO  ikke er treff. 

Det viser seg at hårene sannsynligvis stammet fra MO.

Det ble gjort en feil i analysen, man glemte visstnok å sjekke opp mot MOs DNA, som hadde samme DNA-struktur som KK/VO, derav "mutasjonen" ift. KK/VOs DNA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 21.33, grds skrev:

Det viser seg at hårene sannsynligvis stammet fra MO.

Det ble gjort en feil i analysen, man glemte visstnok å sjekke opp mot MOs DNA, som hadde samme DNA-struktur som KK/VO, derav "mutasjonen" ift. KK/VOs DNA.

Mitt lille kjennskap til DNA-tester har jeg fra digitalverkets forum for noen år siden. I de populære Dna-match senterne får man  visstnok "treff" på folk rundt omkring i Norge og  Europa som man ikke har en sjanse til å finne ut av forbindelsen til.   I en lang diskusjonstråd der (vestlendinger som mente de var etterkommere av Keiser Willhelm) ble det etterhvert tatt DNA-tester og noen kyndige meldte seg på i debatten.  Om MO og KK/VO har "samme DNA-struktur" betyr det antageligvis at hundrevis/tusenvis eller flere nordmenn har den samme DNA-strukturen (hvor mange indikatorer må være like for å kalle det "samme struktur"?)  med ulike mutasjoner. 

Om de skulle kommentere denne hårtesten overhode måtte det jo være for å fortelle at VO/KK var utelukket som håreiere, men at håreieren måtte være genetisk norsk.

Når man i tillegg husker DNA-et som ble funnet på åstedet - det var vel blod som ikke var MO sitt - men visstnok har blitt "forurenset" og derfor ikke kan testes ?   Jeg synes det virker merkelig.  Om de vet det ikke er MO sitt DNA må vel en analyse foreligge ?

I mine øyne har altfor mye blitt hengende i luften, blitt rotet bort eller ikke etterforsket, samtidig som ting som denne hårprøven mer eller mindre blir klebet på de mistenkte uten grunnlag eller det har vært motbevist som håret. 

Forbindelsen mellom HO og Kampen og denne politimannens rolle i det hele (han ble vel forfremmet under saken også) virker usunn - mildt sagt.

Endret av Dressing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette spørsmålet hadde jeg lurt på en stund, virker på en måte plausibelt. Samtidig vet jo KK at det finnes både våpen og dynamitt hos LG (hun forklarer tidligere at hun har sett hullet under hjørneskapet og gjemmestedet i taket på badet, bl.a.)

Hvorfor fortalte ikke KK heller om hangaren på Fornebu?

Advokat Frode Sulland: - Men samboerforholdet var slutt i slutten av april. Da lurer jeg på i denne hytteinnbruddssaken har du avgitt et avhør som siktet, 2. juni, samme dag som du avla vitneforklaring i Sørum-saken. Du sier at du kjenner Vetle gjennom Lars Grønnerød som er hennes samboer.
Er han det fortsatt? Den 2. juni? Hvorfor sier du dette?

Kristin: - Det var i forhold til ransakingen av mammas leilighet.

Advokat Frode Sulland: - Hvorfor?

Kristin: - Så lenge hun kom hjem fra Spania ville jeg ikke at de skulle ransake leiligheten hennes. Da ville jeg bli kastet ut.

""""""""""""""""""""""""

14 dager etter drapene på Orderud gård drar altså KK sammen med Vetle Hrska ut i naturen, gjør innbrudd på ei hytte og begynner å SKYTE og blir selvfølgelig politianmeldt (Lurer forresten på hvem som anmeldte - ifølge KK eller VH dukket det jo opp kampklare politfolk i mengder) . KK har da vært avhørt i forbindelse med attentatforsøkene mot ekteparet Paust og har vel også på dette tidspunkt vært avhørt om drapene bl.a. på nettopp A.O Paust... Med eller uten amfetaminrus synes jeg det er vanskelig å tro at denne episoden ikke var en bevisst handling for å gi politiet en mulighet til å ransake leiligheten til LG  som igjen "førte til" juleselskapavsløringen og våpenbyttepåsttanden.  Har KK selv uttenkt dette scenarioet eller har noen pushet henne ?

Dette er etter mitt syn en helt uforklarlig hendelse. KK som fra tidligere er mistenkt for befatning med attentatforsøkene mot Paustene og har en nær tilknytning til Orderud gård, går 14 dager etter drapene på bl.a. AOP ut i skogen sammen med Vetle Hrska som nettopp er sluppet fri fra fengsel og lager et spetakkel med skytevåpen som de må anta vil påkalle politiet. Dette medfører uortodokse avhør av både KK og LG som tilsammen danner hele "bevisgrunnlaget" i Orderudsaken.

LG har forklart at han hentet KK grytidlig på morgenen påskeaften 22.5.99  på Carl Berners plass.  Da han ankom sto KK og pratet med en politimann og LG måtte ta en ekstra runde med bilen(han hadde ikke førerkort).  Har denne politimannen vitnet ?  KK har vel høy selvtillit på å snakke seg ut av ting og sjarmere menn (jfr. hvis du påtar deg dette drapsoppdraget, skal jeg gifte meg med deg)

 

 

Endret av Dressing
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

. Jeg har fulgt med på serien "Mordene i Holmenkollen" og blir slått av alle likhetene med Orderudsaken.  

Dipolomatfrue er drept.

Storpolitikk (den spanske diktatoren Francos regime) blir involvert i spekulasjonene (Diplomatektemannen  jobber som diplomat i Norge for Franco.)

Narkotikabruk er en del av bildet 

En person med motiv blir siktet. (Minna Thomson).

Minna Thomsen har dratt fra Usa til Norge for å treffe sin "kjæreste"-  Diplomaten,  men ombestemmer seg!!!!!  Hun verken ringer ham eller oppsøker ham påstår hun .  Dette var jo lenge før mobiltelefonen gjorde sitt inntog og har kanskje reddet henne (og kanskje diplomaten)  fra år bak murene.  Hva kunne ikke politiet fått ut av tekstmeldinger hvor denne spanske donjuan bekrefter sin evige kjærlighet til Minna, mens hun krevde .......

Et ubehjelpelig brev med tilståelse fra en narkoman som ikke kunne godta at en uskyldig ble dømt dukker opp.

Christian Borchs narkomane men belevne bror som har tilgang til det øverste samfunnsjikt blir avhørt og hans blodige jakke beslaglagt uten videre kommentarer. 

En bilist melder at han har fraktet en ekstremt stresset person til Henie-Onstadsenteret (hvor mistenkelige klær ble funnet) Denne personen - som han ikke er overbevist om er en kvinne (mørk stemme) kan ikke være Minna Thomson da personen hadde gullplomber i fortennene.

Politiet mister all interesse for spor som peker i andre retninger enn Minna Thomson .  Politiet har tunnelsyn  i 1974 som i 1998. 

Det er lett å skjønne at politiet anså gårdstriden på Orderud gård for et interessant spor og ønsket å gå i dybden og enda lettere å skjønne at de synes det var ytterst mistenkelig at Minna Thomson dro over Atlanteren uten å ta kontakt med sin elsker Diplomaten eller hans hjem.  Men at de faktisk unnlot å forfølge spor som ikke bekreftet deres første antagelser synes jeg er utilgivelig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, lowIQmoderneGaming said:

Skal du bumpe denne tråden med en kriminalsak helt urelatert til noe som helst i denne saken? Politiet hadde tunnellsyn, men det betyr ikke at de riktige personene ikke er tatt. Per, veronica og kristin er skyldige utenfor en hver rimelig tvil

Det er interessant å se at politiet gang på gang gjør liknende feil.

Er Lars Grønnerød uskyldig mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker masse frem og tilbake i den saken. Og det er på en måte to spørsmål jeg sitter igjen med og ikke klarer finne et godt svar på. 

1: Hvis de 4 dømte planla trippeldrapet sammen, hva i all verden er årsaken til at Kristin bestemmer seg for å fortelle «alt». Hun er jo åpenbart ikke en person som ville fått så dårlig samvittighet at hun ikke klarte bære på dette. 

2: Om Kristin legger skylden på Per og Veronica til tross for at de er uskyldige, hva er hennes egen gevinst når hun involverer seg selv? Trusler? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 0.19, Dressing skrev:

 

. Jeg har fulgt med på serien "Mordene i Holmenkollen" og blir slått av alle likhetene med Orderudsaken.  

Dipolomatfrue er drept.

Storpolitikk (den spanske diktatoren Francos regime) blir involvert i spekulasjonene (Diplomatektemannen  jobber som diplomat i Norge for Franco.)

Narkotikabruk er en del av bildet 

En person med motiv blir siktet. (Minna Thomson).

Minna Thomsen har dratt fra Usa til Norge for å treffe sin "kjæreste"-  Diplomaten,  men ombestemmer seg!!!!!  Hun verken ringer ham eller oppsøker ham påstår hun .  Dette var jo lenge før mobiltelefonen gjorde sitt inntog og har kanskje reddet henne (og kanskje diplomaten)  fra år bak murene.  Hva kunne ikke politiet fått ut av tekstmeldinger hvor denne spanske donjuan bekrefter sin evige kjærlighet til Minna, mens hun krevde .......

Et ubehjelpelig brev med tilståelse fra en narkoman som ikke kunne godta at en uskyldig ble dømt dukker opp.

Christian Borchs narkomane men belevne bror som har tilgang til det øverste samfunnsjikt blir avhørt og hans blodige jakke beslaglagt uten videre kommentarer. 

En bilist melder at han har fraktet en ekstremt stresset person til Henie-Onstadsenteret (hvor mistenkelige klær ble funnet) Denne personen - som han ikke er overbevist om er en kvinne (mørk stemme) kan ikke være Minna Thomson da personen hadde gullplomber i fortennene.

Politiet mister all interesse for spor som peker i andre retninger enn Minna Thomson .  Politiet har tunnelsyn  i 1974 som i 1998. 

Det er lett å skjønne at politiet anså gårdstriden på Orderud gård for et interessant spor og ønsket å gå i dybden og enda lettere å skjønne at de synes det var ytterst mistenkelig at Minna Thomson dro over Atlanteren uten å ta kontakt med sin elsker Diplomaten eller hans hjem.  Men at de faktisk unnlot å forfølge spor som ikke bekreftet deres første antagelser synes jeg er utilgivelig.

 

Attentatene var allerede etterforsket med tanke på at disse kunne være direkte forbundet med Anne og Pers arbeid og det ble utelukket. Hvilke andre spor skulle de fulgt når de så ble kjent med gårdskonflikten og foreldrene til Per er drept i tillegg til Anne? Var det ikke på det tidspunktet mer naturlig å følge det sporet? Anne hadde selv i tillegg vært inne på tanken om at denne kunne være årsaken til attentatforsøkene mot henne og hennes mann. Selv synes jeg de gjorde det eneste riktige med da å følge et «nytt» spor, som også viste seg å gi full «uttelling» til slutt om man kan si det slik.

Anonymkode: c92a3...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.4.2019 den 16.41, Kristanna skrev:

Jeg tenker masse frem og tilbake i den saken. Og det er på en måte to spørsmål jeg sitter igjen med og ikke klarer finne et godt svar på. 

1: Hvis de 4 dømte planla trippeldrapet sammen, hva i all verden er årsaken til at Kristin bestemmer seg for å fortelle «alt». Hun er jo åpenbart ikke en person som ville fått så dårlig samvittighet at hun ikke klarte bære på dette. 

2: Om Kristin legger skylden på Per og Veronica til tross for at de er uskyldige, hva er hennes egen gevinst når hun involverer seg selv? Trusler? 

Helt merkelig egentlig. Hun starter med å koble Lars direkte inn i saken, både ved å oppgi bostedsadresse hos ham og så fortelle om Lillegutt helt uoppfordret om jeg har forstått det rett. Og om hun nevnte dette våpenet av grunnen knytte Lars til drapene/drapsplanene så må hun av en eller annen grunn ha visst at dette våpenet var blitt brukt til drapene? 

 

På meg virker det hun gjør litt panikkartet, og det kan bety at hun antok/visste at noen hadde noe på henne, politiet eller andre? 

Når det kommer til «dårlig samvittighet» så er det kanskje slik at drapsplaner/drap til slutt er noe som affekterer deg i så stor grad at det blir tungt å bære alene for de som vet/har utført og med det fører til at du snakker. Men Kristin snakket kun andre inn i saken, så det tyder vel på at hun var redd for å bli stående alene med skylden. Og med det prøvde å snakke seg selv til en viss grad ut av...men allikevel inn i. 

Anonymkode: c92a3...483

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tore Sandberg har begjært NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen avhørt om Orderud-saken. Han mener NRK-sjefen må avhøres om uttalelser om Kristin Kirkemo og skytetrening. I kjelleren hos Dagbladet skal det angivelig ha blitt gitt skytetrening til KK. Dagbladet sier de hadde en skytebane for luftgevær i kjelleren, og at den ble disponert av bedriftsidrettslaget. (ABC Nyheter)

Luftgevær? Virker som et nytt halmstrå fra Sandberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Fatter ikke hva det er Sandberg holder på med.

Fakturerer for medgått tid.

Anonymkode: 216ed...6b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.3.2019 den 21.01, grds skrev:

Vet ikke helt, prøv! 🙂

Hei :) Det ble dessverre ikke  til at jeg bestilte Dagbladet +, og jeg "falt ut" fra diskusjonen og engasjementet grunnet sykdom. Men jeg skal prøve å få lest mer på diskusjonen som dere har på vgd fremover.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...