Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/28/2019 at 8:24 PM, AnonymBruker said:

De to personene som et vitne så i en bil nær AOP's bolig, kan jo også ha hatt parykker på seg. Jeg synes at det er merkelig at vitnet kunne si så mye om de to personenes kroppsbygning, kun ved å ha sett de sittende i en bil, ettersom man da ikke ser hele kroppen.

Mulig. Men et visst inntrykk får man vel. Tykk eller tynn, høy/lav osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, grds skrev:

Dette er fra Brennpunkt-dokumentarene fra 2009. Jeg legger merke til at det er lettere å glemme noe som er sagt på TV, enn noe som er skrevet. Jeg fikk litt ny forståelse av saken etter å ha sett disse på nytt!

1: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2009/OAUA11001009

2: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2009/OAUA11002309/avspiller

Takk for svar og linker! :) Jeg tenker at du har rett i det du skriver :) 

7 minutter siden, grds skrev:

Takk! Veldig bra funn!

Jeg gjorde meg noen betraktninger om "Skytingen ved Gjersjøen" tidligere. Stedet er veldig nært en vei, det er mulig å se personene fra veien. Og man ble jo også sett, av denne tegneren. Det er også hus i nærheten hvor man kan høre skuddene og se skytterne.

Jeg tror ikke at VO, hvis hun evt. har noe med drapene å gjøre, ville ha risikert å bli sett med skytevåpen på denne måten!

Drapene er nøye planlagt og man har nesten ikke lagt igjen spor. Hvorfor stå kun få meter fra veikanten på høylys dag og la seg bli observert? Virker ikke som at denne skytingen på Gjersjøen har noen sammenheng. Man fant tomhylser og prosjektiler her. Men ikke et ord om det var en match mellom disse og prosjektiler fra åstedet eller fra Rugeren i LGs leilighet!

Nok et blindspor, tror jeg.

Gode poeng! :) Jeg er enig med deg.

7 minutter siden, grds skrev:

Mulig. Men et visst inntrykk får man vel. Tykk eller tynn, høy/lav osv.

Det har du rett i. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Gode poeng! :) Jeg er enig med deg.

Her er forresten litt informasjon om stedet der tegneren har observert skytingen:

Dette er stedet vitnet angir.

Man er:

* 26 meter fra veien (Gamle Mossevei)

* 186 meter fra en rasteplass langs Gamle Mossevei. Holmen hvor personene står, er synlig fra rasteplassen.

* 415 meter fra nærmeste bebyggelse (lyd bærer veldig godt over et vann), som er Eyvind Alnæs vei 13 eller 17, 1410 Kolbotn. Disse husene har utsikt over holmen.

Skråfoto som viser området. Kamera rettet mot sør. Rasteplassen oppe til høyre i bildet.

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, grds skrev:

Her er forresten litt informasjon om stedet der tegneren har observert skytingen:

Dette er stedet vitnet angir.

Man er:

* 26 meter fra veien (Gamle Mossevei)

* 186 meter fra en rasteplass langs Gamle Mossevei. Holmen hvor personene står, er synlig fra rasteplassen.

* 415 meter fra nærmeste bebyggelse (lyd bærer veldig godt over et vann), som er Eyvind Alnæs vei 13 eller 17, 1410 Kolbotn. Disse husene har utsikt over holmen.

Skråfoto som viser området. Kamera rettet mot sør. Rasteplassen oppe til høyre i bildet.

Takk for informasjon og bilder! :) 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 2.56, grds skrev:

Ja det er mye bastante påstander som ikke kan dokumenteres. Jeg er ingen ekspert men blir ikke overbevist av disse påstandene om full økonomisk ruin.

PS. det er best om du selv bringer argumenter til VGD! Det er positivt jo fler debattanter vi er, uansett "overbevisning".

Økonomisk ruin som motiv virker særdeles dårlig underbygget.  Jeg ser i referatene fra retten du har linket til på vgd at Per snakker om avskrivninger i forbindelse med gårdsoverdragelsen også og at han investert (var det 4 ) millioner de siste 2 årene bare.  Det forteller at han hadde et veldig bevisst forhold til å redusere skatten- og han har tydeligvis oppnådd og få den ned på 0. Avskrivningene av de nye investeringene (ved 20%) vil i såfall skjule opptil 800.000 i driftsoverskudd  før skatt om han  foretar avskrivningene det året. Har han et lavere overskudd kan han utsette avskrivningen til et senere tidspunkt for å få full uttelling skattemesig.

Litt morsomt at du snakker om "overbevisning" . I november (var det vel?)  spurte en venninne meg hva jeg trodde om Orderudsaken som gikk på Nrk.  Jeg hadde såvidt sett en liten del av et program, men svarte; jeg tror hun Veronica må ha ledet Per ut i det hele. Hun virker ikke helt god...

Jeg fant så ut at jeg egentlig ikke hadde noe godt grunnlag for å uttale meg, og så hele serien på nrk, deretter så jeg programmene fra 2009.  Etter det var jeg fullstendig i villrede om hva som hadde skjedd.  Jeg leste så igjennom hele VGD og fant ut at jeg selv var sterkt preget av avisartiklene fra dengang, som "dødsengelen Veronica" og at jeg var uenig i de fleste bastante påstander på VGD, men så at det var EN oppegående person der; grds, som henviste til innlegg på kg.  Sånn havnet jeg her.  VGD er visst ikke min greie, litt for mye personangrep der. 

Endret av Dressing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Dressing said:

Økonomisk ruin som motiv virker særdeles dårlig underbygget.  Jeg ser i referatene fra retten du har linket til på vgd at Per snakker om avskrivninger i forbindelse med gårdsoverdragelsen også og at han investert (var det 4 ) millioner de siste 2 årene bare.  Det forteller at han hadde et veldig bevisst forhold til å redusere skatten- og han har tydeligvis oppnådd og få den ned på 0. Avskrivningene av de nye investeringene (ved 20%) vil i såfall skjule opptil 800.000 i driftsoverskudd  før skatt om han  foretar avskrivningene det året. Har han et lavere overskudd kan han utsette avskrivningen til et senere tidspunkt for å få full uttelling skattemesig.

Litt morsomt at du snakker om "overbevisning" . I november (var det vel?)  spurte en venninne meg hva jeg trodde om Orderudsaken som gikk på Nrk.  Jeg hadde såvidt sett en liten del av et program, men svarte; jeg tror hun Veronica må ha ledet Per ut i det hele. Hun virker ikke helt god...

Jeg fant så ut at jeg egentlig ikke hadde noe godt grunnlag for å uttale meg, og så hele serien på nrk, deretter så jeg programmene fra 2009.  Etter det var jeg fullstendig i villrede om hva som hadde skjedd.  Jeg leste så igjennom hele VGD og fant ut at jeg selv var sterkt preget av avisartiklene fra dengang, som "dødsengelen Veronica" og at jeg var uenig i de fleste bastante påstander på VGD, men så at det var EN oppegående person der; grds, som henviste til innlegg på kg.  Sånn havnet jeg her.  VGD er visst ikke min greie, litt for mye personangrep der. 

Mange takk for hyggelige ord! :) VGD kan være en tålmodighetsprøve.

Jeg er ikke noe økonomiekspert men jeg syns det du sier gir mening. Jeg fant et sted hvor det sto at PO hadde 8500,- i skatt i 1999.

Debatten om økonomi på VGD er vel nå redusert til å handle om et par hundretusener fra eller til, over noen år. Påstander om nært forestående "Desperat økonomisk situasjon" virker å være et tilbakelagt kapittel.

Det er skremmende hvor mye man faktisk kan bli påvirket av mediedekning, når man bare får med seg overskrifter og ikke studerer det nøye. Hvem har vel tid til å gjøre det, i alle saker? Man får med seg bruddstykker. Når man først går dypere og studerer en sak, ser man hvor feil inntrykk man hadde!

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frode Sulland, forsvarer for Veronica Orderud, trekker vitnets helse i tvil. - Du hadde problemer med å komme hit skjønner jeg, kan du fortelle hvilken sykdom du har ?

- Jada, for 16 år siden fikk jeg ørebetennelse som gikk over i hjernehinnebetennelse. Jeg blir kontrollert jevnlig, og føler meg overraskende frisk her i dag, svarte vitnet. For sykdommen tar han en en moderat dose medisin.

Både advokat Frode Sulland og advokat Morten Kjensli trekker fram at det gikk lang tid før vitnet meldte seg for politiet med opplysningene. Vitnet meldte fra om skytingen til politiet i januar 2001.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Jeg googlet kronisk hjernehinnebetennelse og fikk kun treff på den kjente varianten. Hva slags medisin tar man grunnet en hjernehinnebetennelse for lang tid siden?  Jeg synes ikke dette vitnet som melder seg flere år etter hendelsen virker troverdig.  Han uttaler også at han hadde øyenkontakt med den kvinnelige skytteren i lang tid, uten at han ble innbilsk av den grunn.   I mine øyne en veldig rar uttalelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2019 at 7:09 PM, AnonymBruker said:

Takk! :)  Her står det at den kan leses i norske bibliotek https://www.nb.no/items/c6f4fcd10869844a51f907d464f5da38?searchText=aftenposten
native.jpg

Anonymkode: d551b...45b

Aftenposten 26. oktober 1999, utdrag fra artikkel:

"Ryggsekk-mannen
Like før skuddene ble avfyrt på Orderud gård, banket en mann på hos et par som bor like ved Lystadmoen, på grensen mellom Fet og Sørum. Han ville vite raskeste vei til åsen som ligger like sør for kårboligen. Huseieren pekte ut en ute som innebar at mannen måtte gå 100-200 meter langs hovedveien. - Jeg fikk en sterk følelse av at han ikke frivillig gikk ut på veien, og at det var et poeng for ham å ikke bli sett. sier huseieren til Romerikes Blad. Klokken var mellom 22 og 23 da den ukjente gjesten oppsøkte paret. Trippeldrapet skjedde bare timer senere, mellom midnatt og klokken fem natt til 22. mai. Mannen hadde sekk på ryggen og anslås å være mellom 30 og 40 år gammel. Huseieren sammenligner ham utseendemessig med omstreifere slik de så ut noen år tilbake i tid. - Vi har en viss anelse om hvem mannen kan være, og håper å avklare dette i løpet av kort tid. Er mannen den vi tror han er, er ikke dette noe hett spor, sier politiinspektør Kristin Barth Larsen ved Romerike politidistrikt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dressing said:

Jeg googlet kronisk hjernehinnebetennelse og fikk kun treff på den kjente varianten. Hva slags medisin tar man grunnet en hjernehinnebetennelse for lang tid siden?  Jeg synes ikke dette vitnet som melder seg flere år etter hendelsen virker troverdig.  Han uttaler også at han hadde øyenkontakt med den kvinnelige skytteren i lang tid, uten at han ble innbilsk av den grunn.   I mine øyne en veldig rar uttalelse. 

Ja det er litt pussig. Jeg stusset også veldig på den uthevede setningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, grds skrev:

Aftenposten 26. oktober 1999, utdrag fra artikkel:

"Ryggsekk-mannen
Like før skuddene ble avfyrt på Orderud gård, banket en mann på hos et par som bor like ved Lystadmoen, på grensen mellom Fet og Sørum. Han ville vite raskeste vei til åsen som ligger like sør for kårboligen. Huseieren pekte ut en ute som innebar at mannen måtte gå 100-200 meter langs hovedveien. - Jeg fikk en sterk følelse av at han ikke frivillig gikk ut på veien, og at det var et poeng for ham å ikke bli sett. sier huseieren til Romerikes Blad. Klokken var mellom 22 og 23 da den ukjente gjesten oppsøkte paret. Trippeldrapet skjedde bare timer senere, mellom midnatt og klokken fem natt til 22. mai. Mannen hadde sekk på ryggen og anslås å være mellom 30 og 40 år gammel. Huseieren sammenligner ham utseendemessig med omstreifere slik de så ut noen år tilbake i tid. - Vi har en viss anelse om hvem mannen kan være, og håper å avklare dette i løpet av kort tid. Er mannen den vi tror han er, er ikke dette noe hett spor, sier politiinspektør Kristin Barth Larsen ved Romerike politidistrikt."

Tusen takk! :) 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dressing skrev:

Frode Sulland, forsvarer for Veronica Orderud, trekker vitnets helse i tvil. - Du hadde problemer med å komme hit skjønner jeg, kan du fortelle hvilken sykdom du har ?

- Jada, for 16 år siden fikk jeg ørebetennelse som gikk over i hjernehinnebetennelse. Jeg blir kontrollert jevnlig, og føler meg overraskende frisk her i dag, svarte vitnet. For sykdommen tar han en en moderat dose medisin.

Både advokat Frode Sulland og advokat Morten Kjensli trekker fram at det gikk lang tid før vitnet meldte seg for politiet med opplysningene. Vitnet meldte fra om skytingen til politiet i januar 2001.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Jeg googlet kronisk hjernehinnebetennelse og fikk kun treff på den kjente varianten. Hva slags medisin tar man grunnet en hjernehinnebetennelse for lang tid siden?  Jeg synes ikke dette vitnet som melder seg flere år etter hendelsen virker troverdig.  Han uttaler også at han hadde øyenkontakt med den kvinnelige skytteren i lang tid, uten at han ble innbilsk av den grunn.   I mine øyne en veldig rar uttalelse. 

Enig i at det var en rar uttalelse. Og det er også rart at det vitnet ikke kunne gi noen beskrivelse av den andre mannen som han så, til tross for at vitnet etter det jeg forsto skulle ha "et øye for detaljer".

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, grds skrev:

Debatten om økonomi på VGD er vel nå redusert til å handle om et par hundretusener fra eller til, over noen år. Påstander om nært forestående "Desperat økonomisk situasjon" virker å være et tilbakelagt kapittel.

Ja, jeg håper den blindgata er tilbakelagt. De mest påståelige der inne har bevist at de ikke har peiling på et driftsregnskap og da blir jeg en smule ¤¤¤¤¤¤ når du (som heller ikke har kunnskap om akkurat det)  må gå inn i formålsløse debatter om hva skatteligningen viser.  Skatteligningen forteller ingenting om den egentlige situasjonen.  Håper de tar seg et grunnkurs i regnskap før de fortsetter den debatten🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, grds skrev:

Aftenposten 26. oktober 1999, utdrag fra artikkel:

"Ryggsekk-mannen
Like før skuddene ble avfyrt på Orderud gård, banket en mann på hos et par som bor like ved Lystadmoen, på grensen mellom Fet og Sørum. Han ville vite raskeste vei til åsen som ligger like sør for kårboligen. Huseieren pekte ut en ute som innebar at mannen måtte gå 100-200 meter langs hovedveien. - Jeg fikk en sterk følelse av at han ikke frivillig gikk ut på veien, og at det var et poeng for ham å ikke bli sett. sier huseieren til Romerikes Blad. Klokken var mellom 22 og 23 da den ukjente gjesten oppsøkte paret. Trippeldrapet skjedde bare timer senere, mellom midnatt og klokken fem natt til 22. mai. Mannen hadde sekk på ryggen og anslås å være mellom 30 og 40 år gammel. Huseieren sammenligner ham utseendemessig med omstreifere slik de så ut noen år tilbake i tid. - Vi har en viss anelse om hvem mannen kan være, og håper å avklare dette i løpet av kort tid. Er mannen den vi tror han er, er ikke dette noe hett spor, sier politiinspektør Kristin Barth Larsen ved Romerike politidistrikt."

Kan ryggsekkmannen ha sett mistenkelige personer eller biler? Jeg håper at han ble avhørt angående om han hadde sett noen i området.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan ryggsekkmannen ha sett mistenkelige personer eller biler? Jeg håper at han ble avhørt angående om han hadde sett noen i området.

Skal prøve å lete litt mer! Et interessant spor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Huseieren sammenligner ham utseendemessig med omstreifere slik de så ut noen år tilbake i tid. - Vi har en viss anelse om hvem mannen kan være, og håper å avklare dette i løpet av kort tid. Er mannen den vi tror han er, er ikke dette noe hett spor, sier politiinspektør Kristin Barth Larsen ved Romerike politidistrikt."

Hmm har det vært vanlig med omstreifere "for noen år tilbake" i Sørum ?  Jeg har levd noen år og bodd landlig, men aldri hørt at omstreifere var vanlig (kun de som kom med campingvogner til bynære områder på 1960-70 tallet - de skal vel nå benevnes romfolk).  Har politiet noengang avklart hvem denne personen er og hva han har sett på sin vei ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det var en rar uttalelse. Og det er også rart at det vitnet ikke kunne gi noen beskrivelse av den andre mannen som han så, til tross for at vitnet etter det jeg forsto skulle ha "et øye for detaljer"

Ja, veldig rart at han var så sikker på de 2.  Den tredje hadde han overhode ikke noen formening om utseendet til. Jeg håper ikke dette vitneutsagnet har hatt vekt for juryen i skyldspørsmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Dressing skrev:

Ja, veldig rart at han var så sikker på de 2.  Den tredje hadde han overhode ikke noen formening om utseendet til. Jeg håper ikke dette vitneutsagnet har hatt vekt for juryen i skyldspørsmålet.

"politiet mener samtidig at mannens forklaring svekkes fordi det er gått så lang tid siden observasjonen, og fordi han ikke klarer å tidfeste datoen for skytingen skikkelig."

LG's forsvarer, advokat Steinar Wiik Sørvik, tillegger de nye vitneopplysningene svært liten vekt. "- Jeg oppfatter vitnet som reservert, og at han kun mener at personene ved Gjersjøen ligner Lars Grønnerød og Veronica Orderud. Jeg tror han kan ha sett noen andre" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5VV5Ve/saa-lars-og-veronica-i-skytetrening

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dressing skrev:

Ja, veldig rart at han var så sikker på de 2.  Den tredje hadde han overhode ikke noen formening om utseendet til. Jeg håper ikke dette vitneutsagnet har hatt vekt for juryen i skyldspørsmålet.

Jeg håper det samme som deg. Vitnet var ca 10 meter unna de tre, så det er veldig rart at han ikke kunne si noe om utseende til den andre mannen, bortsett fra at alle var pent kledt og ikke hadde turklær på.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Interessant informasjon i forbindelse med attentatforsøkene, fra grds innlegg her :
"Biler som står og spaner på ekteparet Paust både i Gabels Gate 1, Oslo og Tangengata 4 i Risør. PP skal ha fortalt sin fetter Tore Taraldsen at han hadde sett en mørk stasjonsvogn med hvor det satt en eller to personer, stående i lang tid utenfor Tangengata 4." 

Ja, jeg synes PPs ord til tvillingbror og fetter har fått alt for lite oppmerksomhet i diskusjonen. Tvillingbroren sa han var overbevist om at PP hadde fortalt ham det, om det var gårdstvisten som plaget PP.  Fetteren sa at PP ville at noen i familien skulle vite at både han og Anne var tilknyttet etterretningen i tilfelle noe skjedde. Annes sjef forsvarsminister Fjærevoll synes det kunne være plausibelt at ekteparet var tilknyttet etterretningen og han uttalte at AOP hadde et stort utenlandsk nettverk og visste mer enn ministerne. I mange artikler har vi lest at ekteparet var sentrale personer i det politiske Norge.

Det siste året har vi opplevd at etteretningstjenesten har fnyst av Russlands  påstand om at den pensjonerte grensevakten skulle være hemmelig agent inntil han tilsto.  I disse dager forbereder et betong?firma rettsak mot staten fordi de har forsøkt å verve deres ansatte som spioner i Russland.  Med dette bakteppe kan man faktisk spekulere på om det finnes flere kandidater til etterretningsagent - eller etterretningstilknytning i denne saken.  Et eller annet sted har jeg faktisk lest at "flere av de involverte skal ha tilknytning både til Balkan og etterretningen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...