Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det. Skal du først så tvil om Pers motiv mot et antatt motiv hos Kristin,  må fakta på bordet. Fakta er at Pers motiv i denne saken er langt sterkere enn det påståtte fra en som skiver om Kristins mulige motiv i denne saken. 

Anonymkode: 4df74...520

Tenk også på at det finnes mennesker som har svært sterke motiv og svært sterke følelser med i bildet, som allikevel aldri kunne drept noen eller medvirket til å drepe noen. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det. Skal du først så tvil om Pers motiv mot et antatt motiv hos Kristin,  må fakta på bordet. Fakta er at Pers motiv i denne saken er langt sterkere enn det påståtte fra en som skiver om Kristins mulige motiv i denne saken. 

Anonymkode: 4df74...520

Det bli alt for enkelt å si det sånn. Dette handler om mennesker! Med ulik bakgrunn, ulike følelser osv. 

Hva var det egentlige motivet til han på Utøya? En vanskelig barndom eller hans ideologi? Evt en kombinasjon?

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne det på den måten. Og hva vet du om en evt gjeld til K? Rusmisbrukere har gjerne gjeld...Den kan også balle på seg fort  hvis man ikke har nok penger den ene dagen...

Hele saken trenger heller ikke handle om/ha ( bare ) økonomiske motiver. Hvilke følelser hadde de involverte, kan og være med å gjøre utslag til hvilke handlinger de er med på, evt sjanser de er villige til å ta.

Anonymkode: bb132...be4

Man må jo sammenligne på den måten for at det skal bli balanse. Hva vet du om gjelden til Kristin? Du bare antar at hun har gjeld, mens Per og Veronicas gjeld kan bevises. Stor forskjell der. 

Mange forbrytelser skjer på grunn av penger, penger er tilstede her. 

Følelser er det også rikelig av, og ikke av den positive sorten skal vi tro bl.a. Veronicas dagbok. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir feil å si, synes jeg:  Å sammenligne et eventuelt motiv hos Per og styrken på dette eventuelle motivet, med Kristins ønske. Og nå vet heller ingen av oss hvor sterke følelser, hvor stor drivkraft m.m. hverken Kristin eller Per hadde, med tanke på deres eventuelle motiv og eventuelle ønsker.

Anonymkode: d551b...45b

Helt enig. Man kan ikke sammenligne det på den måten. Blir som å påstå at dette handler om 2+2= 4. Alle her kan ha sine ideér om hvilke motiver som evt er mest gunstig for hver av de involverte i saken, men hva som foregår i hodene til folk, vet ingen...

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne det på den måten. Og hva vet du om en evt gjeld til K? Rusmisbrukere har gjerne gjeld...Den kan også balle på seg fort  hvis man ikke har nok penger den ene dagen...

Hele saken trenger heller ikke handle om/ha ( bare ) økonomiske motiver. Hvilke følelser hadde de involverte, kan og være med å gjøre utslag til hvilke handlinger de er med på, evt sjanser de er villige til å ta.

Anonymkode: bb132...be4

Også følelsesmessige motiv knytter Per og V langt sterkere opp mot denne saken. Veronicas ønske om status som gårdsfrue, Pers ønske om å drive og forvalte gården og et ønske om videreføring til egne barn. Veronicas følelser i dagboksform er også helt klart noe som underbygger mye følelser i denne saken.

Rusmisbrukere lever dessuten mye fra hånd til munn og gjennom kontakter for å få det de trenger som dop og tak over hodet. Sjelden hørt de setter seg ned og planlegger drap langt frem i tid for å overleve i rushverdagen sin....

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk også på at det finnes mennesker som har svært sterke motiv og svært sterke følelser med i bildet, som allikevel aldri kunne drept noen eller medvirket til å drepe noen. 

Anonymkode: d551b...45b

Nettopp, og hva skulle da tilsi at Kristins evnt følelser rundt dette å ikke få oppholde seg på gården (noe hun jo hadde fått uansett om Anne Paust solgte ut litt av tomta) trekkes inn som noe motiv i denne saken? Når andre i saken har langt sterkere motiv? 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bli alt for enkelt å si det sånn. Dette handler om mennesker! Med ulik bakgrunn, ulike følelser osv. 

Hva var det egentlige motivet til han på Utøya? En vanskelig barndom eller hans ideologi? Evt en kombinasjon?

Anonymkode: bb132...be4

Det ligger ikke noe enkelt i dette. Du presenter evnt motiver Kristin kunne hatt. Jeg skriver at andre i saken har langt sterkere motiv som faktisk har kommet frem, også i dagboksform. Å blande inn Utøya i denne saken er totalt uinteressant for meg å spinne videre på. 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

Man må jo sammenligne på den måten for at det skal bli balanse. Hva vet du om gjelden til Kristin? Du bare antar at hun har gjeld, mens Per og Veronicas gjeld kan bevises. Stor forskjell der. 

Mange forbrytelser skjer på grunn av penger, penger er tilstede her. 

Følelser er det også rikelig av, og ikke av den positive sorten skal vi tro bl.a. Veronicas dagbok. 

K bodde jo hos L, siden hun ikke hadde et eget sted. Hun har også sagt i intervjuer at hun var med han for å få dop. Da har du ikke penger. 

Joda, penger kan være en årsak, men det er ikke penger alene som utfører et drap. Da er det mennesker bak med ulik barndom, ulike oppvekster, ulike personligheter, ulike følelser som utfører denne handlingen. Hvordan man f.eks handler utifra sine følelser, forteller også mye om en person.

V brukte dagboka for å bearbeide sine følelser. K brukte dop til å bearbeide sine følelser. Jeg var inne på dette tidligere i tråden. Hvilken måte er best å bearbeide følelser på mener du? Å skrive dagbok eller bruke rus? Og hva forteller det om de som personer? Å skrive er bra, da kan man få det ut. Å misbruke rus, kan opparbeide mer vonde følelser, få en til å miste kontroll, skape ennå mer kaos osv. Misbruk er destruktivt, å skrive kan være oppbyggende/konstruktivt.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Man kan ikke sammenligne det på den måten. Blir som å påstå at dette handler om 2+2= 4. Alle her kan ha sine ideér om hvilke motiver som evt er mest gunstig for hver av de involverte i saken, men hva som foregår i hodene til folk, vet ingen...

Anonymkode: bb132...be4

Vi vet vel noe om hva som har foregått i enkelte av de involvertes hode i hvertfall.

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Tenker du at hun gjorde det bevisst for å plante bevis der?

Anonymkode: bb132...be4

Jeg tenker hun gjorde det for å kvitte seg med mulige bevis.

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

K bodde jo hos L, siden hun ikke hadde et eget sted. Hun har også sagt i intervjuer at hun var med han for å få dop. Da har du ikke penger. 

Joda, penger kan være en årsak, men det er ikke penger alene som utfører et drap. Da er det mennesker bak med ulik barndom, ulike oppvekster, ulike personligheter, ulike følelser som utfører denne handlingen. Hvordan man f.eks handler utifra sine følelser, forteller også mye om en person.

V brukte dagboka for å bearbeide sine følelser. K brukte dop til å bearbeide sine følelser. Jeg var inne på dette tidligere i tråden. Hvilken måte er best å bearbeide følelser på mener du? Å skrive dagbok eller bruke rus? Og hva forteller det om de som personer? Å skrive er bra, da kan man få det ut. Å misbruke rus, kan opparbeide mer vonde følelser, få en til å miste kontroll, skape ennå mer kaos osv. Misbruk er destruktivt, å skrive kan være oppbyggende/konstruktivt.

Anonymkode: bb132...be4

Hvordan kan du vite noe som helst om følelsene til personene i denne saken? Kjenner du dem? 

Per var veldig glad i gården han hadde odel på. Veronica var opptatt av økonomisk trygghet, det har flere vitnet om. Nå satt de på en gård, uten råderett, men med mye gjeld. Ekteparet går mot en rettssak med far til Per, hvor de kommer til å bli avslørt som forfalskere siden Per har forfalsket farens underskrift. Manglende motiv??

At tre personer dør løser alle disse problemene. 

Kristins problemer blir for bagateller å regne i sammenligning, det samme blir hennes bittelille, eventuelle motiv. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

K bodde jo hos L, siden hun ikke hadde et eget sted. Hun har også sagt i intervjuer at hun var med han for å få dop. Da har du ikke penger. 

Joda, penger kan være en årsak, men det er ikke penger alene som utfører et drap. Da er det mennesker bak med ulik barndom, ulike oppvekster, ulike personligheter, ulike følelser som utfører denne handlingen. Hvordan man f.eks handler utifra sine følelser, forteller også mye om en person.

V brukte dagboka for å bearbeide sine følelser. K brukte dop til å bearbeide sine følelser. Jeg var inne på dette tidligere i tråden. Hvilken måte er best å bearbeide følelser på mener du? Å skrive dagbok eller bruke rus? Og hva forteller det om de som personer? Å skrive er bra, da kan man få det ut. Å misbruke rus, kan opparbeide mer vonde følelser, få en til å miste kontroll, skape ennå mer kaos osv. Misbruk er destruktivt, å skrive kan være oppbyggende/konstruktivt.

Anonymkode: bb132...be4

Du virker særs opptatt av å knytte Kristin opp mot drapshandlingene på en eller annen måte?  Har du noen tanker om hvem som drepte dem? Vi snakker da om to mulige gjerningspersoner?  En ting er jo selve planleggingen og evnt følelser noen skulle hatt rundt dette. Man kan jo la seg rive med tenker jeg...På planleggingsnivået er jo ting særs lite konkret. Men hvem kunne gå fra å delta i planleggingen til faktisk å utføre drapene? Noen tanker rundt det?

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Hvordan kan du vite noe som helst om følelsene til personene i denne saken? Kjenner du dem? 

Per var veldig glad i gården han hadde odel på. Veronica var opptatt av økonomisk trygghet, det har flere vitnet om. Nå satt de på en gård, uten råderett, men med mye gjeld. Ekteparet går mot en rettssak med far til Per, hvor de kommer til å bli avslørt som forfalskere siden Per har forfalsket farens underskrift. Manglende motiv??

At tre personer dør løser alle disse problemene. 

Kristins problemer blir for bagateller å regne i sammenligning, det samme blir hennes bittelille, eventuelle motiv. 

Ja, P og V hadde motiv, men kunne de drept for det er det store spørsmålet. Det er her personlighet og følelser kommer inn. Og hvordan man bearbeider følelser...

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, P og V hadde motiv, men kunne de drept for det er det store spørsmålet. Det er her personlighet og følelser kommer inn. Og hvordan man bearbeider følelser...

Anonymkode: bb132...be4

Men Kristin kunne drept, med knapt noe motiv i det hele tatt?  Man kan ikke sitte og føle seg frem til hvem som er en sannsynlig morder, heldigvis har vi et mer rettferdig rettssystem enn som så. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker særs opptatt av å knytte Kristin opp mot drapshandlingene på en eller annen måte?  Har du noen tanker om hvem som drepte dem? Vi snakker da om to mulige gjerningspersoner?  En ting er jo selve planleggingen og evnt følelser noen skulle hatt rundt dette. Man kan jo la seg rive med tenker jeg...På planleggingsnivået er jo ting særs lite konkret. Men hvem kunne gå fra å delta i planleggingen til faktisk å utføre drapene? Noen tanker rundt det?

Anonymkode: 4df74...520

Jeg tror at K ikke var helt i vater på denne tida, så jeg tenker at hun var sterkt involvert. Hun handlet, også på impluser. Hun var rusavhengig. En rusavhengig har ofte mindre terskel på å gjøre ting, mindre personlige grenser. Jeg vet ikke om V og P var med på planleggingen, men noe i meg sier at de ikke var det. Så jeg tenker K og evt kontakter av henne.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, P og V hadde motiv, men kunne de drept for det er det store spørsmålet. Det er her personlighet og følelser kommer inn. Og hvordan man bearbeider følelser...

Anonymkode: bb132...be4

La oss si de bearbeidet følelsene sine, skrev Per også dagbok? Kristin derimot ser ut til, i følge deg, å ha bearbeidet følelsene sine på helt annet vis, feks begå drap eller få noen til å utføre dem. Er du av den oppfatning at Kristin selv var med på drapene? Eller snakker vi om at hun skaffet et par andre til å utføre det for seg? 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si de bearbeidet følelsene sine, skrev Per også dagbok? Kristin derimot ser ut til, i følge deg, å ha bearbeidet følelsene sine på helt annet vis, feks begå drap eller få noen til å utføre dem. Er du av den oppfatning at Kristin selv var med på drapene? Eller snakker vi om at hun skaffet et par andre til å utføre det for seg? 

Anonymkode: 4df74...520

Huff, det er vanskelig å si om hun var med på det, også fordi hun lever idag og vil sikkert  videre uten at denne saken henger over henne til evig tid, så jeg får litt vondt for henne. Men på den tiden kunne hun kanskje ha vært med på det. Hun var jo lidenskapelig interessert i våpen, opptatt av fart og spenning, action... Evt var hun kanskje med f.eks noen kontakter hun hadde ( torpedoer )? 

Anonymkode: bb132...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at K ikke var helt i vater på denne tida, så jeg tenker at hun var sterkt involvert. Hun handlet, også på impluser. Hun var rusavhengig. En rusavhengig har ofte mindre terskel på å gjøre ting, mindre personlige grenser. Jeg vet ikke om V og P var med på planleggingen, men noe i meg sier at de ikke var det. Så jeg tenker K og evt kontakter av henne.

Anonymkode: bb132...be4

Jeg tror vi kan konkludere med at hun ikke var helt i vater, med tanke på det vi vet. Jeg er langt på vei enig i at en mulig teori kan tilsi at hun også var på åstedet, men har løyet om det. Det et jo i svært mange vitneavhør av folk rundt henne kommet frem at hun mulig kunne ha vært på åstedet den natten og begått drap. 

Men jeg synes ikke det er så enkelt å skulle konkludere med at V og P ikke deltok i planleggingen av dette, med tanke på juleselskapet, overlevering av våpen, bytte av våpen, telefonsamtaler mellom L og P, bombillett som til en viss underbygger Lars sin forklaring om at dette skjedde. Og hvorfor løy P og V om og om igjen om dette juleselskapet? De kunne jo bare sagt at det fant sted og at Kristin tok med seg våpnene når hun forlot stedet? For siden å planlegge et drap på Anne og foreldrene alene eller med medsammensvorne da evnt, i følge din teori. 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det er vanskelig å si om hun var med på det, også fordi hun lever idag og vil sikkert  videre uten at denne saken henger over henne til evig tid, så jeg får litt vondt for henne. Men på den tiden kunne hun kanskje ha vært med på det. Hun var jo lidenskapelig interessert i våpen, opptatt av fart og spenning, action... Evt var hun kanskje med f.eks noen kontakter hun hadde ( torpedoer )? 

Anonymkode: bb132...be4

Ja det må være vanskelig for alle de dømte å ha dette hengende over seg tenker jeg og i sær de som da mener de er uskyldige. 

Det er jo en del som kan knytte henne opp mot åstedet og handlingene, i følge det jeg har lest i media. Og de har vel også kunnet knytte en mulig kvinne opp mot åstedet? Hadde Kristin kunnet ha nøkkel til til kårbolligen med tanke på Sandbergs teori som tilsier at noen kunne låst seg inn i boligen? 

Anonymkode: 4df74...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere elementer som må være til stede før noen blir en morder eller blir en som bestiller drap. Og det er vel også individuelt hvilket/hvilke element(er) som er utslagsgivende. Motiv og styrken på dette, følelser og styrken på disse, bearbeiding av følelser, ønsker og styrken på ønskene, personlighet og eventuelt visse personlighetsforstyrrelser, og i tillegg også sikkert andre elementer. Ingen av oss har nok kjennskap til eller kunnskap om noen av de omtalte, til at vi kan vite noe som helst om hvem av de som eventuelt kan ha drept eller som eventuelt kan ha bestilt mord eller om noen av de i det hele tatt har drept eller bestilt drap. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...