Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om 180-mannen fordi jeg synes det er det mest interessante uoppklarte sporet i denne saken. Dine teorier har jeg hørt og lest før. Og jeg finner ikke noe hold i dem, hverken i motivet du mener skal ligge der eller annet.

 

Hvorfor klarer du ikke tro at det er Per?

Anonymkode: 4df74...520

Hvis samtalen med 180-mannen var i Svaleveien den dagen og det tidspunktet som det er skrevet om:
I en artikkel leste jeg om at Per hadde en telefonsamtale fra Orderud gård så kort tid etter noen hadde den 180-samtalen i Svaleveien, at det var usannsynlig at det kan ha vært Per som ringte 180-samtalen fra Svaleveien på det tidspunktet. Det sto i artikkelen at han kan ha rukket det, men at det var tvilsomt (grunnet avstand og lang tid å kjøre mellom de to adressene).

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det vel minst et par andre som var redd for også.

Anonymkode: 4df74...520

Det kan du påstå, men jeg opplever at K var i en betydelig mer sårbar situasjon. 

P og V hadde hverandre, de hadde gode utdannelser, de hadde alltid klart seg. K var mye mer ute å kjøre på den tida...Hun hadde ikke et eget sted. Hun hadde nok ikke fått boliglån heller osv.

Anonymkode: bb132...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er et godt peng. K hadde jo god kjennskap til våpen. Hun var interessert i våpen ( lidenskapelig opptatt av våpen som det har stått i flere artikler ). Så det er absolutt ikke umulig at hun gjorde det for å "plante" bevis/spor hos V og P bevisst. Evt at hun også har planlagt dette med andre.

 

Enig. Hvis V er så kalkulerende og kynisk som mange påstår, hvorfor fjernet hun ikke viktige spor som det bordet, dagboka si osv.

Anonymkode: bb132...be4

Antagelig fordi hun er så arrogant at hun ikke trodde hun ville bli tatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du påstå, men jeg opplever at K var i en betydelig mer sårbar situasjon. 

P og V hadde hverandre, de hadde gode utdannelser, de hadde alltid klart seg. K var mye mer ute å kjøre på den tida...Hun hadde ikke et eget sted. Hun hadde nok ikke fått boliglån heller osv.

Anonymkode: bb132...be4

Kristin var ei jente som likte at det skjedde mye rundt henne, fart og spenning. Jeg kan ikke se for meg at hun ville bosette seg på en gård ute på landsbygda i lange perioder. At hun fikk møte sønnen der nå og da, det ville hun nok, men livet på landet ellers ble nok i lengden for kjedelig for Kristin, tror jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis samtalen med 180-mannen var i Svaleveien den dagen og det tidspunktet som det er skrevet om:
I en artikkel leste jeg om at Per hadde en telefonsamtale fra Orderud gård så kort tid etter noen hadde den 180-samtalen i Svaleveien, at det var usannsynlig at det kan ha vært Per som ringte 180-samtalen fra Svaleveien på det tidspunktet. Det sto i artikkelen at han kan ha rukket det, men at det var tvilsomt (grunnet avstand og lang tid å kjøre mellom de to adressene).

Anonymkode: d551b...45b

Her står det om det:
"Det viktigste som taler mot at Per ringte, er nok likevel tidspunktet for en samtale fra fasttelefonen på Orderud gård cirka tre kvarter etter den antatte 180-samtale fra Svaleveien. Skal han ha rukket å ta samtalen fra Orderud gård, må han ha løpt ut døra på Ekeberg umiddelbart etter at han la på, kjørt direkte til gården og løpt rett inn og ringt et skadedyrfirma."https://www.nrk.no/orderudnyheter/glemte-nokkelvitne-i-orderud-rapport-1.14291628#/

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotemor skrev:

Antagelig fordi hun er så arrogant at hun ikke trodde hun ville bli tatt.

Og bordet og i enda større grad dagboka, lå et stykke bak i tid. Og hvorfor skulle de frykte at et hakk i et bord skulle bli noe problem? De kunne lett bortforklart det med et uhell. Glasset i bildet som ble knust, ble jo skiftet. Så der ble alle spor fjernet. 

Bordet ville kun være et problem om vådeskuddet ble kjent, og hvorfor skulle det bli kjent? De kunne ikke forutse at Kristin skulle bli arrestert for noe helt annet og dermed lede politiet til Lars Grønnerød og våpen. 

Og dessuten begår de aller fleste forbrytere feil, det er nettopp derfor de blir tatt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/16/2018 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Hundene kunne være stille hvis de var inne i huset sammen med noen de hadde respekt for (Per?), den natta. Dersom hundene hadde vært ute i hundegården som vanlig ville de laget et svare leven og tiltrukket seg oppmerksomhet når den andre av paret kom tilbake med bilen etter drapene.

Eller så kan de ha kjørt bort med hundene for å være sikker på at de ikke skulle bråke i det hele tatt. Men da lot de altså lysene stå på som en forglemmelse?

Anonymkode: c40bf...32c

Hvis V ville ha hundene sine helt stille, kunne hun som veterinærstudent med midlertidig lisens og foreskrivningsrett av medisiner enkelt ha gitt bikkjene en dose sedativa. 

 

Anonymkode: e01e1...126

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se spørsmål fra Frøya her! "180 operatøren sier samtalen var utenfor sjefens arbeidstid som er 8/9-16/17. Samtalen fra Svaleveien er jo ca kl. 12.30. Er dette noe som er tatt hensyn til ved evt undersøkelser?"https://www.nrk.no/orderudnyheter/glemte-nokkelvitne-i-orderud-rapport-1.14291628#/

Flere interessante spørsmål i samme link, deriblant spørsmål om innringeren kan ha brukt noe for å høres ut som en mann

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er Per, for jeg tror dette handler om en annen personlighet. Slik 180 mannen har blitt framstilt, skiftende personlighet, så det kunne evt vært rus involvert, evt personlige svingninger, noe jeg ikke opplever at P har.

Nok av andre i histrorien her som har mer av de trekkene ( folk involvert i rus, kriminalitet osv )

Det har kommet tydelig frem i podcasten at P hadde et nært og spesielt forhold til sin mor. Jeg klarer ikke å tenke at han da har vært med på å pålanlegge å ta liv av moren sin ( samt far og søster ). Alle i bygda var kjent med det nære forholdet mellom mor og sønn. Da skurrer det for meg hvis han har deltatt.

Drapene var bestialsk utført, som du selv har hevdet. Det klarer jeg ikke å tro at Per har klart å planlegge, når det var snakk om hans mor.

Anonymkode: bb132...be4

Var bygda også kjent med at Per ikke hadde hatt kontakt med sin kjære mor de to siste årene? Det tyder ikke på et nært forhold. Og noe mange glemmer, et nært forhold kan forandre seg når konflikter oppstår, det er ikke hugget i stein. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Kristin var ei jente som likte at det skjedde mye rundt henne, fart og spenning. Jeg kan ikke se for meg at hun ville bosette seg på en gård ute på landsbygda i lange perioder. At hun fikk møte sønnen der nå og da, det ville hun nok, men livet på landet ellers ble nok i lengden for kjedelig for Kristin, tror jeg. 

Nå var det heller ikke snakk om at hun skulle flytte dit. Det var forøvrig Kristin selv som sa til en kvinne ( som var vitne ), at hun var redd for å miste sitt fristed der hvis Anne solgte noe. Det er ikke noe jeg spekulerer i, som du og flere andre her får det til og høres ut som. Det var Kristins egne ord!

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Testosteron skrev:

Jo. Det kan de. Straffeprosessloven § 122: "Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år.

Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.

Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_3-1#KAPITTEL_3-1

Tusen takk for oppklaring på det :)  Viktig å ha fakta på bordet! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Glasset i bildet som ble knust, ble jo skiftet. Så der ble alle spor fjernet.

Det er også hull i selve litografiet.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det heller ikke snakk om at hun skulle flytte dit. Det var forøvrig Kristin selv som sa til en kvinne ( som var vitne ), at hun var redd for å miste sitt fristed der hvis Anne solgte noe. Det er ikke noe jeg spekulerer i, som du og flere andre her får det til og høres ut som. Det var Kristins egne ord!

Anonymkode: bb132...be4

Vi spekulerer ikke i at hun sa det, bare bemerker at dette neppe ville gi Kristin et enormt motiv, som du påstår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Frida skrev:

Var bygda også kjent med at Per ikke hadde hatt kontakt med sin kjære mor de to siste årene? Det tyder ikke på et nært forhold. Og noe mange glemmer, et nært forhold kan forandre seg når konflikter oppstår, det er ikke hugget i stein. 

Selv om man opplever en konflikt og ikke har kontakt, trenger ikke følelsene forsvinne. Per sa i podcasten at han fortsatt var veldig glad i sin mor, og skjønte at dette var vondt for henne, at hun på en måte stod imellom barken og veden siden hun på en måte måtte velge side. Han sa også at han angret på at han ikke hadde tatt kontakt med henne.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rotemor skrev:

Antagelig fordi hun er så arrogant at hun ikke trodde hun ville bli tatt.

Hvorfor opplever du henne som arrogant? Eller er du noe du har lest at andre har hevdet at hun er, og dermed tror du det selv automatisk? Har du møtt henne?

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er også hull i selve litografiet.

Anonymkode: d551b...45b

Måtte de ikke undersøke med noe spesielt for å finne merket på bildet? Fordi det var umulig å se med det blotte øyet? Eller husker jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man opplever en konflikt og ikke har kontakt, trenger ikke følelsene forsvinne. Per sa i podcasten at han fortsatt var veldig glad i sin mor, og skjønte at dette var vondt for henne, at hun på en måte stod imellom barken og veden siden hun på en måte måtte velge side. Han sa også at han angret på at han ikke hadde tatt kontakt med henne.

Anonymkode: bb132...be4

Det er Per som sa dette og han løy mye. Blir vanskelig å velge ut hva man skal tro og ikke tro av alt det han påstår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida skrev:

Måtte de ikke undersøke med noe spesielt for å finne merket på bildet? Fordi det var umulig å se med det blotte øyet? Eller husker jeg feil?

Jeg vet ikke om man måtte se på litografiet med spesialutstyr for å se skadene. Jeg husker ikke hvor jeg både leste om det og så bilde av hullet + misfargingen rundt hullet i litografiet. Mulig på en av Sandbergs videoer.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle Kristin miste muligheten til å være på gården fordi om deler av jorda ble brukt til utbygging av boliger. Hun kunne vel fortsatt vært hos Per og Veronica? Anne hadde aldri kommet til å ta over hele gården, Per hadde odelsrett. 

Anonymkode: 4df74...520

Når gården får høyere verdi, så må også P og V betale mer for den. Kan det tenkes at K var redd for at de skulle presses ut og bli tvunget til å selge/si fra seg retten til gården fordi de ikke hadde råd? Da forsvant den idylliske plassen hvor hun kunne møte sønnen sin. Vi aner ikke hva slags drømmer K hadde om fremtiden sin på gården, selv om hun var avhengig av fart og spenning. Siden hun sa det høyt, så måtte hun jo opplevd dette som et problem. 

Anonymkode: ad744...939

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor opplever du henne som arrogant? Eller er du noe du har lest at andre har hevdet at hun er, og dermed tror du det selv automatisk? Har du møtt henne?

Anonymkode: bb132...be4

Ja, jeg har møtt henne. Hun er ekstremt opptatt av status og utdannelse.

Hun er også rettmessig dømt for medvirkning i ett trippeldrap. Jeg vil si at toppen av arroganse er å anse ditt liv som mer verdifullt enn andres.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...