Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Simpson skrev:

Medforfatter Myklebust fra Drammens Tidene var hver onsdag i nesten et år og hjalp KK med boken i Drammen fengsel.

Aha :)  Har du lest boken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henter frem denne igjen, i tilfelle flere vil se fottøyavtrykkene. De grønne er fra avtrykk med deler av skosåle + 1 helt skosåleavtrykk.  De ufargede er de vage fottøyavtrykkene.

image.png

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva tenker du om sokkene? :) Det er i alle fall den eneste årsaken jeg kan komme på for at sokker ble funnet eller sett nøyaktig på disse to stedene

I forklaringen Kristin avga etter å ha provosert fram en arrestasjon ved vill skyting ved ei hytte hadde hun jo lillejulaftenhistorien klar.  I denne inngår at Veronica snakker om sine små føtter og at de må skjule alle spor ved hjelp av heldekkende drakter og sokker utenpå skoene.  Sokken ved kårbygningen ble funnet rett utenfor kårbygningen på søndag ettermiddag, men det ble vel satt spørsmålstegn ved om den kunne ha ligget der fra natt til lørdag fordi den ikke bar preg av og å ha ligget der i regn.

Jeg tror dette kan være et plantet bevis, men selvfølgelig rart at noen involvert har turt å gjøre det etter drapene.. Jeg vet ikke når det sluttet å regne natt til lørdag, men det burde det finnes opplysninger om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og etterforskere testet selv med samme type sokk (tørr) utenpå sko, og da ble det ikke avgitt synlige avtrykk på gulvet.

De vage  fotsporavtrykkene (som ble funnet bl.a. inne på foreldrenes soverom), har det ikke kommet frem hvordan ble laget. Men jeg tenker at fuktige sokker muligens kan avgi vage fotsporavtrykk.

Om det regnet da de kom må det jo ha vært et prosjekt å få tredd sokkene utenpå skoene uten at man fikk fuktighet på sokkene før man gikk inn,  Det var vel ikke noe særlig overbygning over verandadøren som politiet mener var måten de tok seg inn på?  Sandberg mener de tok seg inn via inngangsdøren i 1.etasje.  Var det beskyttelse mot regnet over denne døren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sokker og spekulasjoner om antall personer i og rundt kårboligen drapsnatten; det er bare spor av en person. Resten blir spekulasjon, med god hjelp av politiets tilsynelatende "grundige og profesjonelle" redegjørelser som virker til forvirring. Nå tror jeg heller på en drapsmann med en blanding av kunnskap, galskap og flaks,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dressing skrev:

I forklaringen Kristin avga etter å ha provosert fram en arrestasjon ved vill skyting ved ei hytte hadde hun jo lillejulaftenhistorien klar.  I denne inngår at Veronica snakker om sine små føtter og at de må skjule alle spor ved hjelp av heldekkende drakter og sokker utenpå skoene.  Sokken ved kårbygningen ble funnet rett utenfor kårbygningen på søndag ettermiddag, men det ble vel satt spørsmålstegn ved om den kunne ha ligget der fra natt til lørdag fordi den ikke bar preg av og å ha ligget der i regn.

Jeg tror dette kan være et plantet bevis, men selvfølgelig rart at noen involvert har turt å gjøre det etter drapene.. Jeg vet ikke når det sluttet å regne natt til lørdag, men det burde det finnes opplysninger om.

Takk for svar! :)  Hvordan kan det forklares at en sokk som kan ha vært likedan som denne oransje sokken ble sett av ett eller flere vitner (i et tre eller busk?) noen få meter fra huset Fjellet noen dager før trippeldrapet, hvis denne sokken også var plassert der?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dressing skrev:

Om det regnet da de kom må det jo ha vært et prosjekt å få tredd sokkene utenpå skoene uten at man fikk fuktighet på sokkene før man gikk inn,  Det var vel ikke noe særlig overbygning over verandadøren som politiet mener var måten de tok seg inn på?  Sandberg mener de tok seg inn via inngangsdøren i 1.etasje.  Var det beskyttelse mot regnet over denne døren?

Ja, verandaen er rett over ytterdøren nede
Orderud_719727a.jpg&width=1000&height=56

og ikke noe mye som dekker for regnet på baksiden
141731c7-fea5-4472-8d29-2676ce0f1c96?fit

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Simpson skrev:

Angående sokker og spekulasjoner om antall personer i og rundt kårboligen drapsnatten; det er bare spor av en person. Resten blir spekulasjon, med god hjelp av politiets tilsynelatende "grundige og profesjonelle" redegjørelser som virker til forvirring. Nå tror jeg heller på en drapsmann med en blanding av kunnskap, galskap og flaks,

Enig :) Jeg mener også at det, på grunn av at det er få fotavtrykk til sammen, er trolig at alle avtrykkene er laget av en gjerningsperson som var helt alene på åstedet.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Simpson skrev:

Førstnevnte sokk som ble funnet på bakken (men var tørr), tenker jeg at kan ha hengt i et tre før den eventuelt falt ned fra dette eventuelle treet. Sokker som er oransje med hvite striper er jo noe som vil være lett å få øye på for den som skal finne veien i et terreng som han/hun er ukjent i. Det kan også hende at det var gjerningspersonen selv som eventuelt plasserte disse sokkene på de to stedene på dagtid, for å lettere finne veien til stien mellom Fjellet og Kårboligen på natten.

Jeg tenker at det er sjanse for at Kristin vet mye som hun ikke har fortalt.

På en av videoene som ligger på wikipedia under Orderud  ser vi bilder fra Fjellet.  Fetter til Per forklarer at han så bilspor der på søndag morgen og rapporterte til politiet.  De brydde seg ikke om det, selv om de senere har sagt at de mener at morderne kom fra Fjellet. I denne videoen får vi et inntrykk av hvor kort vei det er fra Fjellet til kårboligen.    Ytterst på gårdsplassen på Fjellet ser man ned på taket på kårboligen.

Om Kristin var veiviseren som også har blitt omtalt, trengte hun strengt tatt ikke gå lenger enn til Fjellet og peke på huset.  Men det er jo litt underlig at flere sier hun har skrytt av å ha drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Altså at det er for få fotavtrykk til at det kan stemme med mer enn en person. Hvis ikke eventuell annen/andre person(er) hadde usynlige fotavtrykk).

Min teori er vage fotavtrykk fra en fot (evt grunnet fuktig sokk) og avtrykkene fra den andre foten er med tørr sokk (=usynlig) periodevis og periodevis med tørr sokk +  delvis skosåleavtrykk fra den andre foten (etter at den tørre sokken gled delvis av.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var drapsmannen som ble sett i nabolaget ( Jfr Milli ), ville det vekket oppsikt om vedkommende spaserte tur/retur kårboligen i beskyttelsesdrakt og sokker utenpå skoene, alt ihht KK forklaringer. Drapsmannen har tatt på utstyret ved døra før glasset ble knust.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dressing skrev:

På en av videoene som ligger på wikipedia under Orderud  ser vi bilder fra Fjellet.  Fetter til Per forklarer at han så bilspor der på søndag morgen og rapporterte til politiet.  De brydde seg ikke om det, selv om de senere har sagt at de mener at morderne kom fra Fjellet. I denne videoen får vi et inntrykk av hvor kort vei det er fra Fjellet til kårboligen.    Ytterst på gårdsplassen på Fjellet ser man ned på taket på kårboligen.

Om Kristin var veiviseren som også har blitt omtalt, trengte hun strengt tatt ikke gå lenger enn til Fjellet og peke på huset.  Men det er jo litt underlig at flere sier hun har skrytt av å ha drept.

Takk for informasjon! :) Ja, det er påfallende at flere har sagt at hun skrøt av dette.

3 minutter siden, Simpson skrev:

Om det var drapsmannen som ble sett i nabolaget ( Jfr Milli ), ville det vekket oppsikt om vedkommende spaserte tur/retur kårboligen i beskyttelsesdrakt og sokker utenpå skoene, alt ihht KK forklaringer. Drapsmannen har tatt på utstyret ved døra før glasset ble knust.

Jeg er enig i det :) 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, verandaen er rett over ytterdøren nede

Og med utbygg over.  Det virker faktisk som om Sandbergs vei inn vil gi størst sjanse for å ikke etterlate seg sokkespor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Altså at det er for få fotavtrykk til at det kan stemme med mer enn en person. Hvis ikke eventuell annen/andre person(er) hadde usynlige fotavtrykk).

Min teori er vage fotavtrykk fra en fot (evt grunnet fuktig sokk) og avtrykkene fra den andre foten er med tørr sokk (=usynlig) periodevis og periodevis med tørr sokk +  delvis skosåleavtrykk fra den andre foten (etter at den tørre sokken gled delvis av.

Anonymkode: d551b...45b

Etterforskernes usynlige fottøyavtrykk skaper mye forvirring. Den kunnskapen burde norsk politi selge til andre land. Må være mye kriminalitet som blir oppklart, ved å finne usynlige fottøyavtrykk. Fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dressing skrev:

Og med utbygg over.  Det virker faktisk som om Sandbergs vei inn vil gi størst sjanse for å ikke etterlate seg sokkespor.

Ja. Og et vitne  hadde jo sett to personer (som så ut til å holde vakt) stå på forsiden av kårboligen kort tid etter de første skuddene falt. De to personene forsvant inn i huset da vitnet tente seg en sigarett.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henter frem denne igjen, i tilfelle flere vil se fottøyavtrykkene. De grønne er fra avtrykk med deler av skosåle + 1 helt skosåleavtrykk.  De ufargede er de vage fottøyavtrykkene.

Jeg klarer dessverre ikke å få dette forstørret opp, men skjønner ikke helt hva vage fottøyavtrykk betyr.  Er det spor etter sko som ikke politiet har funnet at noen av ofrene eier eller folk som har besøkt dem etter siste gulvvask ?  Eller kan det være avtrykk av sko dekt av sokker?  

Finnes det noen slike "vage fottøyavtrykk" i 1. etasjen?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og et vitne  hadde jo sett to personer (som så ut til å holde vakt) stå på forsiden av kårboligen kort tid etter de første skuddene falt. De to personene forsvant inn i huset da vitnet tente seg en sigarett.

Anonymkode: d551b...45b

Dette er ikke sikre observasjoner. Mer spekulasjon og villedning. Dersom man selv tenker tanken på å utføre drapene uten å bli oppdaget, er ikke oppskriften å bruke en haug mennesker og spasere inn hoveddøren med utsikt til hele nabolaget. Selv en rusa person ville forstått at bakdøra var bedre (perfekt) enn hovedinngangen ? Og en gjerningsmann bedre enn flere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og et vitne  hadde jo sett to personer (som så ut til å holde vakt) stå på forsiden av kårboligen kort tid etter de første skuddene falt. De to personene forsvant inn i huset da vitnet tente seg en sigarett.

Jeg har også lest/sett dette.  Men husker du hvordan det ble beskrevet.  Sa vitnet noe om i hvilken retning de forsvant, evt. at de gikk inn inngangsdøra ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Simpson skrev:

Etterforskernes usynlige fottøyavtrykk skaper mye forvirring. Den kunnskapen burde norsk politi selge til andre land. Må være mye kriminalitet som blir oppklart, ved å finne usynlige fottøyavtrykk. Fantastisk.

Jeg forstår. Men usynlige fottøyavtrykk i denne saken gir mening for meg, da jeg forstår det som at den tildekte delen av den skoen som har avgitt såleavtrykk var tildekt med noe som ga usynlige avtrykk (evt tørr sokk). I hvert fall har jeg ikke lest om at det var vage fottøyavtrykk fra samme fotspor som de delvise skosåleavtrykkene. 

Min teori er at gjerningspersonen (hvis vedkommede kom inn fra baksiden) gikk inn med en fuktig sokk + en tørr sokk helt trukket over begge skoene. Går deretter rett inn på foreldrenes soverom, og der avsetter vage fotavtrykk med en fot og usynlige med den andre foten. På vei ut fra soverommet, når gjerningspersonen nettopp har skutt mot Anne, sklir den tørre sokken delvis av den ene skoen, og avsetter to skohelavtrykk rett ved døråpningen på vei ut fra soverommet. (Jeg får dette til å stemme med oversiktsbildet over fottøyavtrykkene). Og jeg synes at dette også stemmer med gjerningspersonens videre ferd ut mot kjøkkenet og tv-stuen.

På ett tidspunkt er det ett helt  skosåleavtrykk (men jeg vet ikke hvor dette ble avsatt).

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dressing said:

Jeg har også lest/sett dette.  Men husker du hvordan det ble beskrevet.  Sa vitnet noe om i hvilken retning de forsvant, evt. at de gikk inn inngangsdøra ?

Vitnet har vel sagt at han så to skikkelser utenfor inngangsdøren. Vitnet hoppet over et gjerde og tente en sigarett. De to skikkelsene så dette og gikk inn gjennom inngangsdøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...