Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg tror KK står bak begge attentatene og alle drapene. Jeg tror hun var alene om det.

Er litt nysgjerrig på hvorfor du tror det er henne. Fordi hun brukte narkotika?

Og Per og Veronica er helt utelukket fordi? 

Du trenger ikke svare såklart, er bare nysgjerrig jeg. 

Anonymkode: 5e7b2...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, grds skrev:

Hei 45b, takk for svar! Jeg tenkte på den veldig tidlige perioden juni 1999. Man har først ikke nok bevis til å varetektsfengsle, så noen timer etter har man det. Hva var det som dukket opp der og da?

Hei :) Takk for informasjon :) Jeg har ikke svaret dessverre. Men jeg fant noe annet via Wikipedia, om Oslo-politiet og Politiets Overvåkingstjeneste (POT) arbeider etter fire hovedteorier for å finne ut hvem som står bak det mulig drapsforsøket mot ekteparet Paust.https://web.archive.org/web/20160115072018/http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d48917.htm

https://no.wikipedia.org/wiki/Orderud-saken

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat Hagen bekrefter at denne pantobligasjonen ble nevnt i rettssaken mellom foreldrene og sønnen. Hagen presiserer at foreldrene ikke var ubemidlet selv om de lånte penger av datteren.

Hmmm  de lånte 200.000  NOK  av datteren for 20 år siden, men var ikke ubemidlet.  Datteren var da ca. 26 år og må ha hatt utrolig høy inntekt på den tiden.  Hun hadde studert i utlandet fra hun var 20 til 23 år og jobbet som kontormedarbeider en tid i et departement hvoretter hun dro til utlandet i jobb.

På den tiden (1975-1978)  var 200.000 NOK en høy lønn som jeg ikke tror en fersk kontormedarbeider med 3 års utdannelse kunne oppnådd.  En forsker med 7 års utdannelse hadde ikke en slik begynnerlønn noen år etter. 

Damen skulle vel både bo og spise som alle andre og man bodde faktisk ikke gratis i Oslo på den tiden. Maten tok en mye større andel av inntekten enn den gjør dag.

Hvordan  i allverden kunne  AOP legge seg opp et slikt beløp etter så kort tid i arbeidslivet? Var lønningene for utestasjonerte i nybegynnerstillinger virkelig så skyhøye i forhold til norske forhold?  Dessuten - AOP fremstår som en kunnskapsrik dame, men er hun så spesiell at hun faktisk har klart helt på egenhånd å legge opp en slik utdannelse/karriere -plan ?  Var hun med i noen organisasjon, politisk parti eller lignende. Var det noen i hennes miljø som ansporet hennne til denne ukjente utdannelsen i utlandet ?   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flink dame som klarer alt det helt alene i amfetaminrus 😊

Statistikken sier de fleste drap skjer i en eller annen form for rus. Amfetaminrus gir blant annet bra trykk og  masse selvtillitt. Det er individuelt for hver bruker utfra erfaring og doserin. KK sa iretten hun fikk utrolig mye energi av rusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Simpson skrev:

Statistikken sier de fleste drap skjer i en eller annen form for rus. Amfetaminrus gir blant annet bra trykk og  masse selvtillitt. Det er individuelt for hver bruker utfra erfaring og doserin. KK sa iretten hun fikk utrolig mye energi av rusen.

Og Veronica brukte det også, bl.a. til slanking. 

Hvordan visste KK at Anne var i kårboligen drapsnatta forresten? Det var kun Per og Veronica som så at hun var der, og overnatting var ikke planlagt på forhånd såvidt vi vet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet det jeg leter etter, men mye interessant også her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKnmnA/orderud-saken-kjennelsen-blir-utsatt

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppsiktsvekkende-hvis-de-ikke-loslates/65559777

"Kristin har i politiavhør gitt hele sju detaljrike, men delvis ulike forklaringer om hva hun foretok seg drapsnatta mellom 22. og 23. mai i 1999". https://www.dagbladet.no/nyheter/desperat-kamp-for-alibiet/65780391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Dressing said:

Advokat Hagen bekrefter at denne pantobligasjonen ble nevnt i rettssaken mellom foreldrene og sønnen. Hagen presiserer at foreldrene ikke var ubemidlet selv om de lånte penger av datteren.

Hmmm  de lånte 200.000  NOK  av datteren for 20 år siden, men var ikke ubemidlet.  Datteren var da ca. 26 år og må ha hatt utrolig høy inntekt på den tiden.  Hun hadde studert i utlandet fra hun var 20 til 23 år og jobbet som kontormedarbeider en tid i et departement hvoretter hun dro til utlandet i jobb.

På den tiden (1975-1978)  var 200.000 NOK en høy lønn som jeg ikke tror en fersk kontormedarbeider med 3 års utdannelse kunne oppnådd.  En forsker med 7 års utdannelse hadde ikke en slik begynnerlønn noen år etter. 

Damen skulle vel både bo og spise som alle andre og man bodde faktisk ikke gratis i Oslo på den tiden. Maten tok en mye større andel av inntekten enn den gjør dag.

Hvordan  i allverden kunne  AOP legge seg opp et slikt beløp etter så kort tid i arbeidslivet? Var lønningene for utestasjonerte i nybegynnerstillinger virkelig så skyhøye i forhold til norske forhold?  Dessuten - AOP fremstår som en kunnskapsrik dame, men er hun så spesiell at hun faktisk har klart helt på egenhånd å legge opp en slik utdannelse/karriere -plan ?  Var hun med i noen organisasjon, politisk parti eller lignende. Var det noen i hennes miljø som ansporet hennne til denne ukjente utdannelsen i utlandet ?   

En tanke som slo meg er faktisk at AO kan ha vunnet en større pengepremie. Jeg har funnet mange spor av at hun har deltatt i diverse kunnskapskonkurranser. Riktignok har hun av det jeg kan se vunnet diverse trøstepremier, hvor hovedpremien har vært en tur til syden eller lignende.

I 1979 annonserte PO at han trengte "hjelp fra snekkere til oppføring av landbruksbygg". Jeg tror det var oppgraderingen av fjøset og forsentralen som sto ferdig i 1980. Kan ha vært at man lånte penger for å finansiere byggingen.

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dressing skrev:

Staten hadde utrolig gunstige låneordninger. Kanskje AOP tok opp lånet i sitt navn på gunstige vilkår, istedenfor at KO gjorde det i sin bank? Det var svært gunstige skattefradrag for lånetakere på den tiden også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan visste KK at Anne var i kårboligen drapsnatta forresten? Det var kun Per og Veronica som så at hun var der, og overnatting var ikke planlagt på forhånd såvidt vi vet. 

Det vet bare kanskje bare KK. Hun var veldig "på farta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Simpson said:

Staten hadde utrolig gunstige låneordninger. Kanskje AOP tok opp lånet i sitt navn på gunstige vilkår, istedenfor at KO gjorde det i sin bank? Det var svært gunstige skattefradrag for lånetakere på den tiden også.

AO bodde ca. 1983 i Camilla Collets vei 15. En fasjonabel adresse. Usikker på om hun eide eller leide den leiligheten.

Ca. 1986 flytter hun til Skovveien 1 som jeg tror er den leiligheten som hun fortsatt eide, og leiet ut, etter at hun flyttet sammen med PP i Gabels gate 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Simpson skrev:

Det vet bare kanskje bare KK. Hun var veldig "på farta".

Det er jo bare spekulasjoner og uinteressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

180-mannen visste at hun skulle dit i pinsen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kontroversielle
Heller ikke NUPI-forsker Tore Bjørgo tror ekteparet kan ha blitt plukket ut som symboler for norske myndigheter. De er ikke kontroversielle og blir vel heller ikke forbundet med kontroversielle saker, sier han til NTB.Per Paust (52) og Anne Orderud Paust (46), som har vært gift siden 1992, har begge hatt høyt betrodde stillinger i sine departementer. Hun har vært personlig sekretær til forsvarsministrene Johan Jørgen Holst, Per Ditlev-Simonsen, Jørgen Kosmo og Dag Jostein Fjærvoll.Før den tid var hun knyttet til UD, og arbeidet i flere år som sekretær for Norges NATO-ambassadører i Brussel.

Høyt betrodd
Per Paust kom fra NORAD til UD i 1974, og fikk ambassaden i Indonesia som sin første utenlandsstasjon. Han har også vært to perioder ved ambassaden i Washington, og hatt en lengre periode i UDs politiske avdeling med øst-vest-spørsmål som arbeidsområde. I offentligheten er han best kjent som UDs pressetalsmann fra 1984 til 1987. I dag er han knyttet til UDs avdeling for sikkerhet og nedrustning.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Merkelige bortforklaringer i mine øyne.  At PP først og fremst er kjent i offentligheten som pressetalsmann betyr da ikke at han ikke er kontroversiell.  Ifølge min lesing i denne saken var han en forkjemper for at Israel skulle gjøre rede for hva de brukte tungtvannet som Norsk Hydro hadde levert dem i årtier til, han hadde vært leder for stor konferanse i Oslo om granater (mener jeg det var)  i 1998 /1999 var han sterkt involvert med å bekjempe de exjugoslaviske (albanske?) kriminelle i Europa som omsatte våpen og narkotika (samtidig som Norge støttet deres venner i exjugoslavia)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt nysgjerrig på hvorfor du tror det er henne. Fordi hun brukte narkotika?

Og Per og Veronica er helt utelukket fordi? 

Du trenger ikke svare såklart, er bare nysgjerrig jeg. 

Først og fremst hennes egne forklaringer og bevis. Dessuten ville ikke vanlige mennesker tatt så stor risiko som attentatene og drapene medførte. Griseflaks at ingen oppdaget noe, og gjennomført dårlig politiarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

☺️ Fakta er saken er vel at politiet fant nok indisier til å sikte de fire og dermed ble de tilslutt dømt. Dyktige forsvarere klarte ikke å overbevise noen om at de var uskyldige, men dere får bare fortsette.

Jeg kjenner ikke Veronica, og at noen kaller henne ond det får stå for deres regning. Jeg har aldri kalt henne ond. Men er overbevist om at hun og Per skjøt og drepte de tre, og mener at de var hjernen bak begge to. Jeg tror de fikk nok, og var i en veldig presset situasjon. 

Du sier du ikke kaller VO ond, mens du i neste setning er overbevist om at hun drepte 2 gamlinger og sin svigerinne med kald blod. Sier du likevel hun er litt ond? Eller hvordan vil du karakterisere et menneske som gjør noe slikt? Presset blir en underdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men varetektsfengslingen måtte også prøves i lagmannsretten noen dager senere. I mellomtiden kastet politiet nye bevis inn i saken:

Romerikes Blad, 18. juni 1999

"Lette på nytt
På bakgrunn av opplysninger halvsøsteren ga i avhør, ble det aktuelt å lete på nytt i våningshuset - ikke minst for å kontrollere troverdigheten i 26-åringens forklaring. Funnene er ifølge politikilder av en slik karakter at teknikerne ikke fattet umiddelbar interesse ved den første gjennomgangen av det drapssiktede ekteparets bolig, far Romerikes Blad opplyst. Hva som er beslaglagt vil foreløpig ingen si noe om. Vapenopplysningene har dessuten politiet fått bekreftet av andre vitner, blant annet en mann som er avhørt i Molde. Pistolene skal være av kaliber 22, men ifølge forklaringen til 26-åringens tidligere samboer - en 41 -arig Oslo-mann -er det ene våpenet senere byttet i en kaliber 38."

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Dette er rett og slet skremmende når vi vet at  KK og LG satt i avhør uten advokater  i denne perioden.  To dophuer med abstinenser uten advokat! 

Det var vel da KK kom opp med sin 23/12 historie .  Er det noen som vet datoen for skogturen KK og LG fikk sammen ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Dressing said:

Dette er rett og slet skremmende når vi vet at  KK og LG satt i avhør uten advokater  i denne perioden.  To dophuer med abstinenser uten advokat! 

Det var vel da KK kom opp med sin 23/12 historie .  Er det noen som vet datoen for skogturen KK og LG fikk sammen ?

Ja, det med uten advokater er litt spesielt.

Skogsturen var vel på høsten 1999 en gang, hvor politiet sto veldig fast i etterforskningen og man lot i praksis de to samkjøre sine forklaringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, grds skrev:

Hei 45b, takk for svar! Jeg tenkte på den veldig tidlige perioden juni 1999. Man har først ikke nok bevis til å varetektsfengsle, så noen timer etter har man det. Hva var det som dukket opp der og da?

Kanskje svaret er å finne i KK's forklaringer?  Finnes det en artikkel som formidler detaljert om KK's første forklaringer? Jeg har ikke funnet noe slikt. Men i den øverste linken her står det litt om bl.a. KK's forklaringer og et nært familiemedlems forklaring senere i juni 1999

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-sprekker-i-kristins-forklaring/65528664

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/a3jOA/Den-blodige-pinsen-pa-Orderud

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-alibiene/65529956

https://www.nrk.no/norge/--ikke-noe-a-grate-over-1.522839

https://www.rb.no/trippeldrapet/per-mente-det-var-verdt-21-ars-fengsel/s/1-95-34330

KK Kristin hadde avslørt seg for Grøndahl som delaktig i drapene, uttrykt sin vilje til å drepe https://www.aftenposten.no/meninger/i/Vz8VJ/Nar-vennskap-brister

(Ellers litt om forklaringer m.m. i de andre linkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg kjenner ikke Veronica, og at noen kaller henne ond det får stå for deres regning. Jeg har aldri kalt henne ond. Men er overbevist om at hun og Per skjøt og drepte de tre, og mener at de var hjernen bak begge to. Jeg tror de fikk nok, og var i en veldig presset situasjon.

Hvordan har du blitt overbevist om at Per sammen med Veronica  skjøt ned hele sin familie?

Endret av Dressing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...