grds Skrevet 13. februar 2019 #8381 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) 25 minutter siden, Dressing said: Jeg sa ikke at din mening var suspekt. Det var fetteren som mente at Per oppførte seg suspekt fordi han ikke kom og viste fram sin sorg for nysgjerrige slektninger og andre, noen timer etter at han hadde fått sjokkmeldingen. Men jeg synes din mangel på innlevelse i en slik sjokktilstand er merkelig. Idag hadde Per og Veronica fått besøk av et kriseteam. Jeg synes at helsevesenet er naturlige aktører i timene etter et slikt sjokkbudskap, og iallefall ikke en gjeng mistenksomme fjerne slektninger og hvem som helst andre. Omtrent alt ekteparet gjorde ble fra starten av tolket i verste mening og sett på som suspekt: Romerikes Blad 16. juni 1999, utdrag fra artikkelen: "Politiet mener Per Kristian og Veronica Orderud drev et kynisk og iskaldt dobbeltspill i dagene etter trippeldrapet. [...] Etterforskerne gransket det siktede ekteparets minste bevegelse og uttrykte følelser etter trippeldrapet. Det de var vitne til var oppsiktsvekkende: * Verken Per Kristian eller Veronica Orderud var hjemme da drapsalarmen gikk søndag 1. pinsedag. Politiet forsøkte å nå ekteparet - som var på hundeutstilling i Nesbyen via mobiltelefon, men lyktes ikke for utpå dagen. Kvelden i forveien da dråpene var begått var de i godt humør på en kinarestaurant i Nesbven. * Veronica Orderuds far har gitt dette bildet av svigersønnens reaksjon: «Den kan knapt beskrives. Han er i dag en meget nedbrutt mann», fastslo Sverre Martin Kirkemo overfor Romerikes Blad. * Ekteparet forlot ikke Nesbyen etter å ha tatt den tilsynelatende sjokkerende meldingen. Derimot valgte de å bli under påskudd av at de ikke orket den lange bilturen. Det fant politiet merkelig: Hvorfor sørget ikke ekteparet for å bli kjørt hjem, tok et tog eller om nødvendig en drosje for å komme hjem igjen så raskt som mulig? * Om kvelden den 26. mai arrangerte krisegruppa i Sørum en minnestund for de nærmeste og eventuelt andre som følte behov for a snakke ut om tragedien som rammet det lille bygdesamfunnet. Dit kom etter det Romerikes Blad får opplyst verken Per Kristian eller Veronica Orderud. * I dødsannonsen het det «Våre alles kjære...». Den var signert Per og Veronica sammen med øvrig familie. Situasjonen må ha vært vanskelig for andre deler av familien. Romerikes Blad vet at nære slektninger tidlig hadde sine tanker om hvem som sto bak dråpene. * Under begravelsen frem sto Per Kristian Orderud til tider som svært nedbrutt. Flere ganger la hans ektefelle en trøstende arm rundt mannen. På kransene fra ekteparet sto det «Takk for alt». * Hele tiden har ekteparet vært imøtekommende overfor politiet: de har møtt punktlig opp til avhør og svart på alle spørsmål. [...] Politikilder opplyste overfor Romerikes Blad få dager etter dråpene at etterforskerne fra første stund fattet mistanke til de to - en mistanke det har vært viktig å skjule." Endret 13. februar 2019 av grds 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 13. februar 2019 #8382 Del Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, grds skrev: Jeg tror ikke det er noen kobling her. Mitt inntrykk av Anne er en flittig, smart og skikkelig person. Ja, jeg tror det samme, men Anne levde som student og sekretær i Oslo da hun var i 20 årene. Om hun var singel gikk hun vel ut i Oslos natteliv ? Man er jo litt mer åpen i de årene vil jeg tro og er nysgjerrig på alle livets sider. (Har liten egenerfaring da jeg var forlovet/gift i mine Osloår og hadde minimale utgifter på utesteder. ) Denne JMJ var ifølge seg selv en "meget ettertraktet " type. Han virker i Fredriks Skavlans lille intervju å være mer Kristins type enn typen til en som sikter mot departementsjobb. LG er i utgangspunktet et naturligere spekulasjonobjekt . Han må vel sies å ha vært en veldig seriøs person inntil han ble ryggoperert og kom på amfetaminkjøret. Han ble vel ansett som et veldig "godt parti" i unge dager, også for den 3-4 år eldre? AOP.. Men jeg har litt vanskelig for å legge JMJ helt bort. Det er noe med tidspunktene for søskenparet Orderuds nye kjærester og KKs forhold til JMJ som gir meg tanker om en stalker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 13. februar 2019 #8383 Del Skrevet 13. februar 2019 14 minutter siden, grds skrev: Etterforskerne gransket det siktede ekteparets minste bevegelse og uttrykte følelser etter trippeldrapet. Det de var vitne til var oppsiktsvekkende: * Verken Per Kristian eller Veronica Orderud var hjemme da drapsalarmen gikk søndag 1. pinsedag. Politiet forsøkte å nå ekteparet - som var på hundeutstilling i Nesbyen via mobiltelefon, men lyktes ikke for utpå dagen. Kvelden i forveien da dråpene var begått var de i godt humør på en kinarestaurant i Nesbven. Dette er direkte ufyselig journalistikk. Dommen har falt. De iskalde morderne slappet av og moret seg på kinarestaurant etter at drapene var begått ! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 13. februar 2019 #8384 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) 15 minutter siden, Dressing said: Ja, jeg tror det samme, men Anne levde som student og sekretær i Oslo da hun var i 20 årene. Om hun var singel gikk hun vel ut i Oslos natteliv ? Man er jo litt mer åpen i de årene vil jeg tro og er nysgjerrig på alle livets sider. (Har liten egenerfaring da jeg var forlovet/gift i mine Osloår og hadde minimale utgifter på utesteder. ) Denne JMJ var ifølge seg selv en "meget ettertraktet " type. Han virker i Fredriks Skavlans lille intervju å være mer Kristins type enn typen til en som sikter mot departementsjobb. LG er i utgangspunktet et naturligere spekulasjonobjekt . Han må vel sies å ha vært en veldig seriøs person inntil han ble ryggoperert og kom på amfetaminkjøret. Han ble vel ansett som et veldig "godt parti" i unge dager, også for den 3-4 år eldre? AOP.. Men jeg har litt vanskelig for å legge JMJ helt bort. Det er noe med tidspunktene for søskenparet Orderuds nye kjærester og KKs forhold til JMJ som gir meg tanker om en stalker. Jeg ønsker ikke å delta i en slik spekulering rundt Anne. Men her er noe info om hennes bevegelser: Ca. 1972: Flytter fra gården for å studere i utlandet. 1975 Kontormedarbeider UD. 1976 NATO-delegasjonen i Brussel - konsulent. 1982 Protokollavdelingen UD. Ca. 1983 Registrert adresse: Camilla Colletts vei 15, Oslo 1983 3 mnd. vikariat ambassaden i Athen. 1984 NATO-delegasjonen Brussel - konsulent. 1986 Oppgitt bosted - Belgia 1989 Februar: Konsulent ved det 6. politiske kontor. Ca. 1989 Registrert adresse Skovveien 1, Oslo 1989: Oktober: Personlig sekretær for forsvarsminister Johan Jørgen Holst. Tar saksbehandlerkurs i UD i 1993. 1992: Gift med Per Paust 1993: Fast ansatt i Forsvarsdepartementet som personlig sekretær for forsvarsministeren Endret 13. februar 2019 av grds Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 13. februar 2019 #8385 Del Skrevet 13. februar 2019 21 minutter siden, grds skrev: Ekteparet forlot ikke Nesbyen etter å ha tatt den tilsynelatende sjokkerende meldingen. Derimot valgte de å bli under påskudd av at de ikke orket den lange bilturen. Det fant politiet merkelig: Hvorfor sørget ikke ekteparet for å bli kjørt hjem, tok et tog eller om nødvendig en drosje for å komme hjem igjen så raskt som mulig? Hvorfor i all verden skulle de dra hjem ? Et tomt hus med utsikt mot drapsstedet som journalister og fotografer hadde invadert med vissheten om politiets allerede utpeking av dem som mordere. De var i sjokk og hadde ingen grunn til å ta initiativ til å forflytte seg.. De var et sted hvor de kunne være sammen med venner, samtidig hadde de et rom de kunne trekke seg tilbake til, mens sjokkmeldingens innhold sakte trengte inn i bevisstheten. Hva i allverden er det politiet mener Per og Veronica skulle gjøre på Orderud gård denne kvelden ? Holde pressekonferanse ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 13. februar 2019 #8386 Del Skrevet 13. februar 2019 32 minutter siden, grds skrev: Jeg ønsker ikke å delta i en slik spekulering rundt Anne. Men her er noe info om hennes bevegelser: Ca. 1972: Flytter fra gården for å studere i utlandet. 1975 Kontormedarbeider UD. 1976 NATO-delegasjonen i Brussel - konsulent. 1982 Protokollavdelingen UD. Ca. 1983 Registrert adresse: Camilla Colletts vei 15, Oslo 1983 3 mnd. vikariat ambassaden i Athen. 1984 NATO-delegasjonen Brussel - konsulent. 1986 Oppgitt bosted - Belgia 1989 Februar: Konsulent ved det 6. politiske kontor. Ca. 1989 Registrert adresse Skovveien 1, Oslo 1989: Oktober: Personlig sekretær for forsvarsminister Johan Jørgen Holst. Tar saksbehandlerkurs i UD i 1993. 1992: Gift med Per Paust 1993: Fast ansatt i Forsvarsdepartementet som personlig sekretær for forsvarsministeren Da var min antakelse om studieår i Oslo feilslått. Utifra din liste oppholdt hun seg knapt i Oslo i yngre år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 13. februar 2019 #8387 Del Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, Dressing skrev: Jeg ønsker ikke å delta i en slik spekulering rundt Anne. Men her er noe info om hennes bevegelser: Jeg kjenner ikke til andre uoppklarte drapssaker hvor offerets fortid har vært omspunnet med et slikt hemmelighold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 14. februar 2019 #8388 Del Skrevet 14. februar 2019 7 hours ago, Dressing said: Da var min antakelse om studieår i Oslo feilslått. Utifra din liste oppholdt hun seg knapt i Oslo i yngre år. Si ikke det, hun var litt frem og tilbake men jobbet da i UD i periodene rundt 1975 og 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simpson Skrevet 14. februar 2019 #8389 Del Skrevet 14. februar 2019 16 timer siden, Dressing skrev: Å skjønne KKs personlighet er ikke enkelt. Broren forteller jo at hun var sur da han kom til juleselskapet. Hun gadd jo ikke engang bli med ut på låven hvor lillesøsteren til KK og VO hadde kledd seg ut som nisse og de serverte nissen grøt for å more KKs egen sønn. Hun virker enormt egoistisk og selvopptatt. VO har fått ordnet et juleselskap hvor hun får være sammen med sønnen, men hun er SUR. Kan det ha sammenheng med skuddet hun har avfyrt ? Er dette faktisk et oppdrag hun har utført under press/trusler (kanskje på samme måte som med attentatforsøkene). Har hun fått litt vond smak i munnen når hun ser hvordan VO og lillesøster bidrar for at hun og sønnen skal få en fin kveld? Skjønner hun at dette ikke lenger er en lek som med dynamitten uten tennsats (om det var hun som gjorde det). Eller er hun bare irritert fordi VO har irettesatt henne for å bringe våpen inn i huset. Jeg er usikker på om sønnen har vært tilstede på gården da skuddet falt - det er forskjellige info om det. Men jeg tror at grunnen til at VO og PO bestemte seg for å aldri nevne dette skuddet til et menneske, er frykten for at barnevernet skulle nedlegge forbud mot besøk av guttungen på Orderud gård. KK s hyppige besøk på Orderud gård slutter etter juleselskapet. Er det fordi KK vet hva som skal komme og til tross for sin personlighet synes det er ubehagelig å se dem i øynene ? . . Jeg tror KK var preget etter turen til Molde; festing og våpenkjøp på hotellet med 3 karer gjennom natten. Hente ut inntauet bil på Gardermoen, krangel og skyting på OG før selskapet. Hun var ikke i julestemning og hadde nok med seg selv? Har lest at PO og sønnen hennes var på låven da skuddet gikk av. Jeg tror dessuten at attentatforsøket med dynamitten ikke var en lek, men at KK ikke fikk tid til å koble tennsats og ledninger. Begge attentatene bærer preg av viljen til å ta høy risiko/rus ( åsteder i og blant blokkbebyggelse ) for å bli oppdaget. KK forsøkte i lang tid å rekruttere/betale leiemordere. Dersom hun ikke lykkes med det, kan hun ha utført både attentatene og drapene på egenhånd ? Har også noen refleksjoner rundt de som avhørte KK. De uttrykte stor beundring for KK's evne til å forklare seg, til tross for at hun var under press og var sliten. Gjorde hun en avtale med politiet som f.eks. Cappelen og Toska m. fl. har gjort? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #8390 Del Skrevet 14. februar 2019 14 hours ago, Dressing said: Jeg kjenner ikke til andre uoppklarte drapssaker hvor offerets fortid har vært omspunnet med et slikt hemmelighold. Uoppklart? Anonymkode: ca787...938 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 14. februar 2019 #8391 Del Skrevet 14. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Uoppklart? Orderudsaken - Det uløste trippeldrapet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 14. februar 2019 #8392 Del Skrevet 14. februar 2019 21 hours ago, Dressing said: Kan JMJ ha hatt en bigeskjeft I 1989 har et firma JM-Trading A/S, daglig leder John M Jørgensen, konfeksjon import engros, adresse Aslakveien 20h. I 1989 har Per Paust adresse Linhusveien 18. Begge adressene på Røa i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8393 Del Skrevet 15. februar 2019 14 timer siden, grds skrev: I 1989 har et firma JM-Trading A/S, daglig leder John M Jørgensen, konfeksjon import engros, adresse Aslakveien 20h. I 1989 har Per Paust adresse Linhusveien 18. Begge adressene på Røa i Oslo Hei Hvordan går du frem for å finne slike notiser og avisutklipp som bl.a. dette Nationen 15. februar 1963 som du postet her? Jeg forsøkte å søke på Nasjonalbibliotekets side, men har ikke funnet noe særlig. Men jeg fant Adressebok for Aksershus fylke med skatteligninger. 1958. Anonymkode: d551b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 16. februar 2019 #8394 Del Skrevet 16. februar 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Hei Hvordan går du frem for å finne slike notiser og avisutklipp som bl.a. dette Nationen 15. februar 1963 som du postet her? Jeg forsøkte å søke på Nasjonalbibliotekets side, men har ikke funnet noe særlig. Men jeg fant Adressebok for Aksershus fylke med skatteligninger. 1958. Anonymkode: d551b...45b Du er på rett spor. Men man kan ikke poste mer enn noen utdrag grunnet opphavsrett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grds Skrevet 16. februar 2019 #8395 Del Skrevet 16. februar 2019 On 2/14/2019 at 3:25 PM, Simpson said: Har også noen refleksjoner rundt de som avhørte KK. De uttrykte stor beundring for KK's evne til å forklare seg, til tross for at hun var under press og var sliten. Gjorde hun en avtale med politiet som f.eks. Cappelen og Toska m. fl. har gjort? Tja. Hun fikk jo 16 år. Så litt rabatt fikk hun, og amnesti for andre straffbare forhold hun innrømmet gjennom avhør. KKs forklaringer var uansett et av de viktigste tingene påtalemyndigheten bygget sin sak på. Som VO har sagt: "Når man har med politi og påtalemyndighet å gjøre, så blir ofte den som bekrefter deres historie og som fører til at noen blir domfelt, trodd. Sånn er det, den som har noe å bidra med, blir trodd. Mange vil si at jeg og Per ikke har bidratt med noe, for vi har ikke gjort noe for å opplyse saken. Grunnen til det er at vi ikke har noe å bidra med, vi har ikke gjort dette" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #8396 Del Skrevet 16. februar 2019 7 timer siden, grds skrev: Du er på rett spor. Men man kan ikke poste mer enn noen utdrag grunnet opphavsrett. Takk for svar og råd Anonymkode: d551b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 16. februar 2019 #8397 Del Skrevet 16. februar 2019 På 14.2.2019 den 15.25, Simpson skrev: Jeg tror KK var preget etter turen til Molde; festing og våpenkjøp på hotellet med 3 karer gjennom natten. Hente ut inntauet bil på Gardermoen, krangel og skyting på OG før selskapet. Hun var ikke i julestemning og hadde nok med seg selv? Har lest at PO og sønnen hennes var på låven da skuddet gikk av. Jeg tror du kan ha rett i det. Man kan jo i tillegg tenke seg at hun måtte være forsiktig med inntak av stimulerende midler denne kvelden. VO har jo forklart at hun var mindre restrektiv enn SK når det gjaldt samvær med sønnen i rusa tilstand. Og ettersom VO til KKs irritasjon ikke hadde klart å oppnå avtale om at gutten skulle få være på OG på julaften også, visst hun at SK ville dukke opp iløpet av kvelden. VOs (i KKs øyne) besserwisserholdning til hva hun skulle gjøre irriterte nok . Jeg hørte storesøster i Stoltenbergfamilien uttale at hun hadde dårlig samvittighet for en ting; den narkomane lillesøsteren hadde oppfattet hennes råd negativt og at hun dermed ikke hadde vært en positiv faktor for den narkomane. "Du er jo så prektig du " hadde hun visstnok sagt. Dette var i programmet "sånn er du" med Harald Eia. Denne søsteren hadde egentlig ikke anlegg for ubegrunnet dårlig samvittighet. Jeg tror den nære familien til narkomane lett kan bli offer (om ikke på linje med 21 års fengsel som VOPO), om de ikke klarer å sette grenser. Mye tyder på at Veronica hadde et godt utviklet omsorgsgen. Hun stilte t.o.m i ung alder opp på foreldremøte for den yngste søsteren og det virker som om moren har sett på VO som klippen i familien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 16. februar 2019 #8398 Del Skrevet 16. februar 2019 10 timer siden, grds skrev: Tja. Hun fikk jo 16 år. Så litt rabatt fikk hun, og amnesti for andre straffbare forhold hun innrømmet gjennom avhør Hun fikk jo også 2-roms i fengsel etter hva jeg har forstått. Et sted sto det at hun hadde et eget rom hvor hun kunne dyrke sin malerhobby, et annet sted var Dagbladet på noe de omtalte som "besøksrom " med to sofaer osv. og Kristin fortalte at hun hadde sex her hver søndag, den tredje referansen er fra damen som hadde smuglet ut brev for Kristin. Hun fortalte om et avskjedsselskap som foregikk inne hos Kristin "som hadde bedre plass". Men jeg tror egentlig Kristin var fornøyd med å komme vekk fra Oslo underverden. Jeg synes det virker som det brant under føttene hennes det siste året. Hun avga med politiets (og kanskje andres) hjelp en forklaring som ikke irriterte hennes "venner", politiet var fornøyd og ikke minst reddet hun sitt eget liv (som hun sier selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simpson Skrevet 16. februar 2019 #8399 Del Skrevet 16. februar 2019 42 minutter siden, Dressing skrev: Hun fikk jo også 2-roms i fengsel etter hva jeg har forstått. Et sted sto det at hun hadde et eget rom hvor hun kunne dyrke sin malerhobby, et annet sted var Dagbladet på noe de omtalte som "besøksrom " med to sofaer osv. og Kristin fortalte at hun hadde sex her hver søndag, den tredje referansen er fra damen som hadde smuglet ut brev for Kristin. Hun fortalte om et avskjedsselskap som foregikk inne hos Kristin "som hadde bedre plass". Men jeg tror egentlig Kristin var fornøyd med å komme vekk fra Oslo underverden. Jeg synes det virker som det brant under føttene hennes det siste året. Hun avga med politiets (og kanskje andres) hjelp en forklaring som ikke irriterte hennes "venner", politiet var fornøyd og ikke minst reddet hun sitt eget liv (som hun sier selv). Norske fengsler har fasiliteter som besøksrom og sikkert hobbyrom, bibliotek, treningsrom m.v.. Men som Cappelen fikk KK tydeligvis handlingsrom av politi, fengsels- og rettsvesen. Blant de kjente tilfellene er samtalen(e) hun fikk med LG. Hvis hun som Cappelen fikk ukentlige fremstillinger for diverse, samt fri tilgang til telefoni under soningen. Det er egentlig absurd at de tyngste kriminelle, får slike soningsforhold. De er tydeligvis store stjerner og har høy status. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressing Skrevet 16. februar 2019 #8400 Del Skrevet 16. februar 2019 "Ca. 10-15 millioner er hva han måtte investert om gården skulle blitt drivbar igjen (med over hundre dyr, i kombinasjon melkekyr, ammekyr og ungdyr) ifølge mitt kjennskap til tilsvarende oppgraderte gårdsbruk i mitt nærområde. Man trenger MYE pågangsmot for å starte et slikt prosjekt." Når vi snakker om penger. Jeg så at en person hadde kommentert mitt innlegg om avskrivninger på VGD. Dette var en av de selvsikre som bare vet - uten kunnskap ! Han klarte faktisk å påstå at med noen hundretusen i avskrivninger i året ville både overskudd og formue innrapportert til ligningsvesenet vokse;) Da snakker vi dyp regnskapsforståelse Både Anne og Kristian hadde tanker om hvordan de skal unngå/minimere beskatning ved overdragelse av gården og arven til Anne. Jeg tror nok Per har vært like ivrig i å få skattbar inntekt redusert i ligningen og at ligningen ikke behøver fortelle noe som helst. Personen har også snakket om en professor ved landbrukshøgskolen på Ås som har dømt Pers bruk nord og ned. Det hadde vært fint å få navnet på denne professoren i ???? landbruksøkonomi? , regnskapene han bygger denne dommen på og når han avsa denne dommen Var det før eller etter at Per var fengslet? Samme person påsto at næringsdrivende med null skattbar inntekt var på konkursens rand... Hvor har han vært når debatten har gått om behovet for formueskatt pga disse nullskatteyterne ? Idag har jeg lest at verdens rikeste mann er nullskatteyter. PS! Den samme personens romantisering av Kristians låvesilo som visstnok nærmest bør stå til " Dovre faller." Nei, Kristians gamle silo inne på låven duger nok ikke på et moderne bruk i 2019. I Siloer av den typen jeg kjenner til måtte faktisk en person stå nede i siloen å fordele grasset , mens en annen heiv ned grasset. Veldig tungt arbeide. Uansett løsning på silo; Den som ikke har observert det må ta seg en tur på landsbygda der det er melkekyr på automatiserte gårdsbruk. De siloene du ser der ligner fabrikksiloer i blinkende metall . Det er heldigvis ingen sjanse for å putte gårdkjerringa oppi den til fordeling av grass 🤯 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå