Gå til innhold

Er det fortsatt trygt å kjøpe ny dieselbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Nevian skrev:
 

Jeg for min del har svært lite tro på at vi er ferdig med bensin/diesel i 2025. Årsaken handler mest om hva som må på plass når det gjelder infrastruktur før alle kan gå for elbil. En forutsetning for å kunne handle elektrisk er å kunne lade hjemme. Det er jo greit for alle som har garasje eller enebolig, men hva med alle borettslagene som har kanskje har flere hundre P-plasser uten så mye som en motorvarmer? Helt vanvittige investeringer må til før det er aktuelt for noen av disse beboerne å handle elbil. Ikke sitter de fleste borettslag på pengene som skal til for å bare få det på plass heller. Energiselskapene må jo også sørge for at trafoer rundt omkring har nok tilgjengelig effekt før det kan skje. Og når én eller begge disse elementene ikke kommer i mål innen 2025, hvordan skal folk komme seg på jobb? Kollektivt? LOL. Jeg frykter ikke for min bensinbil med det første.

helt riktig at mange borettslag sitter på brannbomber av utgåtte el-anlegg. Disse tåler knapt en moderne stekeplate og ihvertfall ikke de nye induksjonsplatene som kan suge opp til 32A. Helt utrolig at de ikke har oppgradert anlegget som har gått ut på teknisk levealder for lengst. Tenk på alle brannfarene dette utgjør allerede idag.

Fordelen for sameier og borettslag som tar brannsikkerheten og strømbehovet på alvor i 2018 er at det finnes løsningen for å dele ladestrøm slik at alle får litt ved maks belastning og mye når få bruker den. De kan i tillegg allerede nå oppgradere til tidsstyrte løsningen som er framtidsrettet for rushtidsprisingen som kommer om noen få år for alle el-eiere.

Kollektivtrafikken er forøvrig subsidiert opp til 90% av reell billettpris i Norge. Det er på tide at flere utnytter disse fordelene istedenfor å frakte matpakkene i SUV sine. Pengene man sparer kan man legge av til pensjonen som i framtiden blir knapp pga. dårlige skatteinntekter og flere unge navere.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Nevian skrev:
 

Jeg for min del har svært lite tro på at vi er ferdig med bensin/diesel i 2025. Årsaken handler mest om hva som må på plass når det gjelder infrastruktur før alle kan gå for elbil. En forutsetning for å kunne handle elektrisk er å kunne lade hjemme. Det er jo greit for alle som har garasje eller enebolig, men hva med alle borettslagene som har kanskje har flere hundre P-plasser uten så mye som en motorvarmer? Helt vanvittige investeringer må til før det er aktuelt for noen av disse beboerne å handle elbil. Ikke sitter de fleste borettslag på pengene som skal til for å bare få det på plass heller. Energiselskapene må jo også sørge for at trafoer rundt omkring har nok tilgjengelig effekt før det kan skje. Og når én eller begge disse elementene ikke kommer i mål innen 2025, hvordan skal folk komme seg på jobb? Kollektivt? LOL. Jeg frykter ikke for min bensinbil med det første.

Mye av dette kan løses med lastbalansering. Bor man i borettslag/sameie, bor man ofte i by/bynære områder, og man har ikke det store behovet for lange turer. Med andre ord helt unødvendig med rask lading og dertil høyt strømtrekk. Skal man på langtur, fins det alltids hurtigladere.

Du kan jo spørre deg selv hvordan strømnettet er i stand til å levere strømmen til alle de millioner av panelovner, varmekabler, stekeovner og varmtvannsberedere som finnes i Norge? Det er ikke noe spesielt med strømmen som leveres til en elbil, annet enn at apparatet har gummihjul.

Det er holdninger og myter som gjør at borettslag/sameie-styrer setter seg på bakbeina, ikke teknologien eller det lokale e-verket.

Anonymkode: 651cb...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...