Gå til innhold

Er det fortsatt trygt å kjøpe ny dieselbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller begynner denne elbilgreia å ta over markedet fullstendig?

Anonymkode: 724aa...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Eller begynner denne elbilgreia å ta over markedet fullstendig?

Anonymkode: 724aa...bcd

Elbil greia tar over markedet fullstendig. I USA måtte VW kjøpe tilbake 300.000 (tre-hudre-tusen) biler pga juks og helsefarlig forurensning, i Europa har de måttet betale milliarder i erstattning. I Norge har de sluppet utrolig billig unna, men salget har likevel stupt med 70 % og nå selger Tesla 3 ganger så mange biler i måneden som VW.

Ville ikke kjøpt diesel nå med mindre jeg bodde veldig langt ute på landet og ikke hadde planer om å selge bilen noen gang.

Anonymkode: cc05e...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Elbil greia tar over markedet fullstendig. I USA måtte VW kjøpe tilbake 300.000 (tre-hudre-tusen) biler pga juks og helsefarlig forurensning, i Europa har de måttet betale milliarder i erstattning. I Norge har de sluppet utrolig billig unna, men salget har likevel stupt med 70 % og nå selger Tesla 3 ganger så mange biler i måneden som VW.

Ville ikke kjøpt diesel nå med mindre jeg bodde veldig langt ute på landet og ikke hadde planer om å selge bilen noen gang.

Anonymkode: cc05e...8e0

Skal ikke så langt ut av Oslo heller for å være langt ute på landet! Batteribil kjøpes her på berget ene og alene for egen vinning økonomisk. Husk at i den globale sammenhenge er det norske bilmarkedet langt under 1-en %-prosent, og med skal vi redde testen av verden med tanke på luftkvalitet? Pisspreik!

Anonymkode: 0f4b1...b63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Elbil greia tar over markedet fullstendig. I USA måtte VW kjøpe tilbake 300.000 (tre-hudre-tusen) biler pga juks og helsefarlig forurensning, i Europa har de måttet betale milliarder i erstattning. I Norge har de sluppet utrolig billig unna, men salget har likevel stupt med 70 % og nå selger Tesla 3 ganger så mange biler i måneden som VW.

Ville ikke kjøpt diesel nå med mindre jeg bodde veldig langt ute på landet og ikke hadde planer om å selge bilen noen gang.

Anonymkode: cc05e...8e0

Fossilbilene har sine svin på skogen, men det er ikke dermed sagt at de ikke har noen fremtid. "Elbilgreia" har ennå store svakheter, selv om de fleste går på selgernes argumenter....Tesla sliter med å levere, de har produskjons- og distribusjonsproblemer, i tillegg til at de har problemer med å levere rask nok service på allerede solgte biler. Har mange jeg kjenner med Tesla som sliter litt i disse dager. Legg så til finansielle problemer, så kan det godt være at Tesla ikke overlever. Og i konkurranse med f. eks. Audio E-tron og E-golf, derav sistnevnte blir bedre fra generasjon til generasjon, så kan det se ut som Tesla dankes ut av de tradisjonelle produsentene som er eksperter på logistikk og produksjon på lang sikt. 

Dessuten er det mange som ikke kan bruke elbil på langt nær ennå. Ikke alle bor i by, og mange trenger fortsatt betydelig mer rekkevidde enn en Tesla kan tilby. For ikke å snakke om at mange kjøper det av rene økonomiske fordeler; at man slipper bompenger og sparer bensinpenger. Vi får se om elbil er like attraktivt når stadig flere av disse fordelene tas vekk; som at man må betale bompenger og ikke lenger kan bruke kollektivfeltet. Dette må nødvendigvis skje på et eller annet tidspunkt hvis mange nok skaffer seg elbil, og da vil store deler av etterspørselen stoppe opp. 

Anonymkode: caef8...814

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss fare for at fossilbiler i løpet av 3-5 år blir omtrent verdiløse når elbiler leveres i alle tenkelige størrelser og med rekkevidde som overstiger kreftmotorer.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
...nå selger Tesla 3 ganger så mange biler i måneden som VW.

Anonymkode: cc05e...8e0

Dude...

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category782.html

facepalm.gif

Personlig ville jeg ikke ha kjøpt diesel, fordi du kan komme til å tape masse penger på det. Især om du er typisk nybilkjøper som spanderer en halv årslønn på nestemann om 3-5 år. 

Men elbil passer heller ikke for alle og propagandaen her inne kan bli litt vel intenst. Med litt mere info om bruks- og kjøremønster kan du få mer målrettet hjelp her inne.

Anonymkode: 93579...fcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har tenkt å ha bilen uten å selge den videre senere kan du kjøpe dieselbil.

Hvis du i tillegg har god økonomi og kan betale de stadig større avgiftene for å eie og bruke en dieselbil er det ikke noe problem.

Hvis du i tillegg ikke er avghengig av den i det daglige og uten problemer kan la bilen stå på dager med dieselforbud er det bare å løpe å kjøpe.

Anonymkode: b4905...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+diesel hvis du:

-liker å forpeste miljøet lokalt og øke kreftrisiko for barn og vokse

-liker å lydforurense miljø med dieselknakking

-liker å betale serviceutgifter for å holde alle dieseldelene i drift når disse tetter seg og begynner å vibrere seg løs.

-liker å betale en formue for å putte på adblue rensemidler for å tilfredsstille nyeste EU krav.

 

Anonymkode: 4bf6f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

+diesel hvis du:

-liker å forpeste miljøet lokalt og øke kreftrisiko for barn og vokse

-liker å lydforurense miljø med dieselknakking

-liker å betale serviceutgifter for å holde alle dieseldelene i drift når disse tetter seg og begynner å vibrere seg løs.

-liker å betale en formue for å putte på adblue rensemidler for å tilfredsstille nyeste EU krav.

 

Anonymkode: 4bf6f...baf

Hvorfor koster det å batterikassa på service? Hvordan er batteriet etter 300.000 kjørte km? Batterikasser er tyngre enn vanlige biler, ergo sliter de mer på veien! Kutt også ut alt anna som er kreftfremkallende, så kanskje DU overlever. Det er det faktisk INGEN som har gjort enda!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:
-liker å forpeste miljøet lokalt og øke kreftrisiko for barn og vokse

Tullprat. Med AdBlue er utslippene så rene at dieselbilen nærmest renser luften der den går. Moderne dieselteknologi er en revolusjon.

Sitat

-liker å lydforurense miljø med dieselknakking

Tullprat. Støy fra biler kommer i det all vesentligste fra dekk mot veibane. Over 50 km/t er det ingen forskjell mellom elbiler og andre. På utsiden. I kupeen derimot ... elbiler er langt dårligere lydisolert på grunn av vektøkningen isolasjonsmaterialet medfører.

Sitat

-liker å betale serviceutgifter for å holde alle dieseldelene i drift når disse tetter seg og begynner å vibrere seg løs.

Det er visstnok en del Tesla-eiere som er misfornøyd - bilen har stått mer på verksted enn i garasjen.

Sitat

-liker å betale en formue for å putte på adblue rensemidler for å tilfredsstille nyeste EU krav.

Aha, men det streifet deg ikke at dette punktet slår ihjel ditt punkt 1? AdBlue har vært i bruk i flere år allerede, først i lastebiler. Prisen er halvparten av prisen på drivstoff, og du bruker jo også langt mindre av dette, faktisk bare 1 liter på 1200 km. Uansett hadde det vært et godt miljøtiltak om myndighetene subsidierte AdBlue.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Tullprat. Med AdBlue er utslippene så rene at dieselbilen nærmest renser luften der den går. Moderne dieselteknologi er en revolusjon.

Tullprat. Støy fra biler kommer i det all vesentligste fra dekk mot veibane. Over 50 km/t er det ingen forskjell mellom elbiler og andre. På utsiden. I kupeen derimot ... elbiler er langt dårligere lydisolert på grunn av vektøkningen isolasjonsmaterialet medfører.

Det er visstnok en del Tesla-eiere som er misfornøyd - bilen har stått mer på verksted enn i garasjen.

Aha, men det streifet deg ikke at dette punktet slår ihjel ditt punkt 1? AdBlue har vært i bruk i flere år allerede, først i lastebiler. Prisen er halvparten av prisen på drivstoff, og du bruker jo også langt mindre av dette, faktisk bare 1 liter på 1200 km. Uansett hadde det vært et godt miljøtiltak om myndighetene subsidierte AdBlue.

hele innlegget ditt oser av halleluja påstander VW bruke i sin miljøreklame i USA for noen år siden. Etterpå ble hele gjengen arrestert for juks og bedrageri. Tidligere regjeringer brukte redusert CO2 utslipp for å lage hallelujastemning for diesel for noen år siden. Alt var bare et spill om CO2 kvoter på globalt nivå.

Adblue er bare et enda nytt giftstoff i dieselmotoren. Altså et giftstoff som skal redusere annen faren med et annet giftstoff. Om noen år så får vi se hva slags type kreft dette påfører uskyldige denne gangen.

Det enkleste er bare å stoppe kreftkilden før vi får nye dieselskandaler.

Anonymkode: 4bf6f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:
 

Eller begynner denne elbilgreia å ta over markedet fullstendig?

Anonymkode: 724aa...bcd

Bilene er trygge å eie og å kjøre, men er en dårlig invistering å gjøre, med mindre du vil betale ekstra i bompenger og ikke er opptatt av å selge bilen om kort tid igjen. Skal du kjøre bilen til den er kondemnerbar så er det helt greit å kjøpe diesel.  

Du kan i tillegg gjøre gode kjøp på dielselbiler nå.

Anonymkode: 41bbe...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i by? 

De som kjøper Elbil er de som bor i byer eller pendler til jobb og bruker ferge/tunell/bru/bomstasjon jevnlig. Diesel/bensinbilene er likevel mer stabile enn elbilene (og Tesla er jo dritdyrt) nå slipper ikke elbiler gratis unna lenger i kollektivfelt eller på ferger og betaler foreløpig halv pris av biler med fossilt drivstoff. Men dette går jo opp til full pris til slutt. Da blir ikke den elbilen noe verdt lenger. (Med mindre den kjører veeldig langt på en lading) 

Miljømessig er det så forurensende å lage disse Elbilbatteriene at de må kjøres i (jeg tror det var) 800 000 km før det lønner seg miljømessig å kjøpe en elbil/tesla. 

Jeg kjøpte Dieselbil i stedet. 

Anonymkode: 53919...db5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

hele innlegget ditt oser av halleluja påstander VW bruke i sin miljøreklame i USA for noen år siden. Etterpå ble hele gjengen arrestert for juks og bedrageri. Tidligere regjeringer brukte redusert CO2 utslipp for å lage hallelujastemning for diesel for noen år siden. Alt var bare et spill om CO2 kvoter på globalt nivå.

Adblue er bare et enda nytt giftstoff i dieselmotoren. Altså et giftstoff som skal redusere annen faren med et annet giftstoff. Om noen år så får vi se hva slags type kreft dette påfører uskyldige denne gangen.

Det enkleste er bare å stoppe kreftkilden før vi får nye dieselskandaler.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Hadde du sagt det samme, om du ikke hadde fått kjøre gratis i bommer(enn så lenge) og kjøre i kollektivfelt, betale kun en lite slant i årsavgift, pluss at engangsavgift og moms ikke betales?! Nei! Det hadde du ikke!! Men å raljere med usanne påstander kan du!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok snart kjøpe ny bil, da den gode gamle bensinbilen min begynner å dra på åra. Jeg er usikker på om jeg går for bensin eller dieselbil, men det blir hvertfall ikke elbil. Jeg bor på landet og jobber et godt stykke unna, har ingen bompasseringer. Selv om arbeidsgiver tilbyr lading av elbiler så tar jeg faktisk ikke sjansen. 

Anonymkode: 98b34...50f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tdm900 skrev:
 

Hadde du sagt det samme, om du ikke hadde fått kjøre gratis i bommer(enn så lenge) og kjøre i kollektivfelt, betale kun en lite slant i årsavgift, pluss at engangsavgift og moms ikke betales?! Nei! Det hadde du ikke!! Men å raljere med usanne påstander kan du!!

Enig med deg. Det er faktisk dokumentert i diverse undersøkelser, at en klar brorpart velger elbil kun basert på økonomiske gevinster. Ikke fordi elbil nødvendigvis har så gode kjøreegenskaper sammenlignet med fossilbiler. Miljøet driter de fleste en lang marsj i, men likevel bruker de denne "miljøfaktoren" for alt det er verdt, på en helt hysterisk, trangsynt og kverulerende måte. Man må huske på at bilprodusentene stadig utvikler fossilmotorer for å gi minst mulig utslipp.

Anonymkode: 724aa...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg må nok snart kjøpe ny bil, da den gode gamle bensinbilen min begynner å dra på åra. Jeg er usikker på om jeg går for bensin eller dieselbil, men det blir hvertfall ikke elbil. Jeg bor på landet og jobber et godt stykke unna, har ingen bompasseringer. Selv om arbeidsgiver tilbyr lading av elbiler så tar jeg faktisk ikke sjansen. 

Anonymkode: 98b34...50f

Et fornuftig valg av deg. Det er ikke sikkert elbiltrenden blir noen suksess til slutt. Lykke til med bilkjøp!

Anonymkode: 724aa...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Bor du i by? 

De som kjøper Elbil er de som bor i byer eller pendler til jobb og bruker ferge/tunell/bru/bomstasjon jevnlig. Diesel/bensinbilene er likevel mer stabile enn elbilene (og Tesla er jo dritdyrt) nå slipper ikke elbiler gratis unna lenger i kollektivfelt eller på ferger og betaler foreløpig halv pris av biler med fossilt drivstoff. Men dette går jo opp til full pris til slutt. Da blir ikke den elbilen noe verdt lenger. (Med mindre den kjører veeldig langt på en lading) 

Miljømessig er det så forurensende å lage disse Elbilbatteriene at de må kjøres i (jeg tror det var) 800 000 km før det lønner seg miljømessig å kjøpe en elbil/tesla. 

Jeg kjøpte Dieselbil i stedet. 

Anonymkode: 53919...db5

Jeg bor på landet og har ingen ferge/tunnel/bru/bomstasjon på veien men koser meg hver måned med å bytte ut 2500 kroner til diesel med 500 kroner i strøm.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at fossilbiler er mindre stabile.

Min Ioniq kan jeg kjøre stort sett i overkant av 20 mil om dagen. Må innrømme at jeg sjelden kjører å mye hver dag. De gangene jeg kjører langt som i helgen hadde jeg et stopp på 20 min hver vei. Mens jeg ladet spiste jeg en burger og hentet meg en kopp kaffe. Totalt kjørte jeg 35 mil hver retning. Ville du stoppet fossilbilen din på en tur på fire timer?

Du sammenligner med Tesla. Det er nok ikke den elbilen som er mest energieffektiv.

Tenker det var denne artikkelen du tenkte på når du skrev om lønnsomhet

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/07/03/195411901/tesla-x-ma-kjore-580.000-km-foer-den-slipper-ut-mindre-c02-enn-denne-dieselbilen

Det gjelder en spesielle Mercedes og sammenlignet mot en Tesla. Regner med at du ikke har den bilen.

Skal du sammenligne f eks golf vers egolf finner du informasjon om det og annen relevant informasjon på https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Et fornuftig valg av deg. Det er ikke sikkert elbiltrenden blir noen suksess til slutt. Lykke til med bilkjøp!

Anonymkode: 724aa...bcd

Og internett er en flopp.

Anonymkode: b4905...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Og internett er en flopp.

Anonymkode: b4905...9db

Batteribilen er en flopp den dagen avgifter og moms gjeninnføres. Da blir de for dyre å kjøpe mot den kjørelengden de kan prestere. Den er jo på et lavmål allerede!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...