Gå til innhold

Er det fortsatt trygt å kjøpe ny dieselbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har både diesel, bensin-hybrid og elbil i familien. Må si elbilen er veldig enkel og morsom å kjøre. Jeg velger den på korte turer, fordi den er så gøy å kjøre. Men tenk litt på dette: Hvor idiotisk er det ikke å ta med seg noen hundre kilo unødvendig bagasje overalt? Dette krever mye mer energi, tyngre kjøretøy sliter mer på veidekket og lager mer støy. Dette er elbilen av i dag. Batterier er ren idioti. Helt sikkert er dette bare en midlertidig løsning.

Elektrisk drift har en fremtid, men ikke batterier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har til gode å se diesel/bensinbilkjøpere dra inn argumenter om bilutbredelsen i Afrika og Midt-Østen før de kjøper. Har du tenkt å kjøre ned dit med din egen bil kanskje?

Anonymkode: 651cb...8d1

Haha fantastisk poeng AB 😂 Nå ser jeg for meg brukeren du siterte i godt driv forbi en giraff i en gammel Leaf på jakt etter en ladestasjon 🤪

Når det er sagt så tror jeg ikke man skal henge seg så opp i hva alle andre gjør, men kjøpe den bilen man selv har behov for. Jeg trekker mye henger og kjører over lange avstander. Ergo er dieselbilen riktig for meg i dag. Den eneste EL-bilen som kunne fungert for meg er den Tesla suven, men det er dessverre ikke kontoen min enig i. Å trekke henger med bensinbil har jeg prøvd og det hadde jeg heller ikke økonomi til for å si det sånn. 

Dersom mine bilbehov forandrer seg så kjøper jeg meg fryktelig gjerne en EL-bil. Slik som min arbeidsdag er lagt opp i dag så vil ikke dette kunne fungere for meg. Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en liten elbil til småkjøring, men jeg syntes nesten det blir for dumt å sitte med to biler når jeg bare har behov for en. Når samboers bil etterhvert skal byttes ut blir nok denne byttet ut i en elektrisk en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Horten Market skrev:
 

Vi har både diesel, bensin-hybrid og elbil i familien. Må si elbilen er veldig enkel og morsom å kjøre. Jeg velger den på korte turer, fordi den er så gøy å kjøre. Men tenk litt på dette: Hvor idiotisk er det ikke å ta med seg noen hundre kilo unødvendig bagasje overalt? Dette krever mye mer energi, tyngre kjøretøy sliter mer på veidekket og lager mer støy. Dette er elbilen av i dag. Batterier er ren idioti. Helt sikkert er dette bare en midlertidig løsning.

Elektrisk drift har en fremtid, men ikke batterier.

 

Jepp, det er mye bedre å bytte noen hundre kilo batteridrift med samme vekt med fossile motordeler som tusenvis av bevegelige deler som trenger en hel delindustri for å drifte kreftbilene. Litt av en logikk dette her..

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:
 

Haha fantastisk poeng AB 😂 Nå ser jeg for meg brukeren du siterte i godt driv forbi en giraff i en gammel Leaf på jakt etter en ladestasjon 🤪

Når det er sagt så tror jeg ikke man skal henge seg så opp i hva alle andre gjør, men kjøpe den bilen man selv har behov for. Jeg trekker mye henger og kjører over lange avstander. Ergo er dieselbilen riktig for meg i dag. Den eneste EL-bilen som kunne fungert for meg er den Tesla suven, men det er dessverre ikke kontoen min enig i. Å trekke henger med bensinbil har jeg prøvd og det hadde jeg heller ikke økonomi til for å si det sånn. 

Dersom mine bilbehov forandrer seg så kjøper jeg meg fryktelig gjerne en EL-bil. Slik som min arbeidsdag er lagt opp i dag så vil ikke dette kunne fungere for meg. Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en liten elbil til småkjøring, men jeg syntes nesten det blir for dumt å sitte med to biler når jeg bare har behov for en. Når samboers bil etterhvert skal byttes ut blir nok denne byttet ut i en elektrisk en.

Hvis alle skal dimensjonere kjøretøyene sine etter årlige polarturer med store hengere så hadde det vært enda flere matpakkefraktende SUVer på to tonn eller mer med 20 tommers dekk i timeslange køer inn i storbyene.

Heldigvis stoppes denne galskapen gradvis med bl.a. skyhøye rushtidsbommer på kreftbilene, egne toppbetalinger på årsavgiften osv.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis alle skal dimensjonere kjøretøyene sine etter årlige polarturer med store hengere så hadde det vært enda flere matpakkefraktende SUVer på to tonn eller mer med 20 tommers dekk i timeslange køer inn i storbyene.

Heldigvis stoppes denne galskapen gradvis med bl.a. skyhøye rushtidsbommer på kreftbilene, egne toppbetalinger på årsavgiften osv.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Propaganda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hvis alle skal dimensjonere kjøretøyene sine etter årlige polarturer med store hengere så hadde det vært enda flere matpakkefraktende SUVer på to tonn eller mer med 20 tommers dekk i timeslange køer inn i storbyene.

Heldigvis stoppes denne galskapen gradvis med bl.a. skyhøye rushtidsbommer på kreftbilene, egne toppbetalinger på årsavgiften osv.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Men det er jo ikke det jeg vil frem til. Jeg kjører lange avstander nesten hver eneste dag og med henger (2 tonn) flere ganger hver eneste uke. Jeg snakker ikke om de som kjører avstanden Oslo-Trondheim to ganger i året eller flytter båten en gang hver høst. Hadde jeg vært en av dem hadde jeg lånt/leid bil ved de anledningene og kjørt en mindre og mer miljøvennlig bil til daglig.

Sist jeg skulle kjøpe bil for rundt to år siden snakket jeg med flere bilforhandlere om å kjøpe en helt ny EL-bil. Jeg var innom flere merker og flere forhandlere. Alle anbefalte meg å kjøpe en dieselbil, for det var det som fungerte best til mitt bruk. De frarådet meg faktisk å kjøpe en el-bil selv om det var dette jeg egentlig ville ha. 

Noen av oss har et annet bilbruk enn inn og ut av Oslo på E18 i rushtiden. Hadde dette vært mitt bilbehov hadde jeg faktisk satt meg på et tog, for å stå i kø hver dag det gidder jeg faktisk ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men det er fortsatt 6 år til, det kan skje mye i mellomtiden både på elbiler og fossilbiler. Skal man kjøpe bil nå, så må man først og fremst se på kjøremønster der man bor. Som jeg skrev tidligere, det er fortsatt en del som har behov for å kjøre betraktelig lenger enn det selv en Tesla klarer i et strekk. Videre har du mange i det langstrakte landet som rett og slett ikke har særlig til lademuligheter der de bor eller dit de skal. Da kan man ikke kjøpe elbil. 

Anonymkode: caef8...814

Men så mange er det vel ikke som har behov for å kjøre over 50 mil om gangen? I så fal synes jeg det er greit at de får seg en liten pause på veien.

Ellers enig i at det er vanskelig i Finnmark hvor det er dårlig dekning på lademuligheter. I forhold til utslipp kan en jo reflektere over at antall innbyggere i Finnmark ikke er større en f eks Fredrikstad kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jepp, det er mye bedre å bytte noen hundre kilo batteridrift med samme vekt med fossile motordeler som tusenvis av bevegelige deler som trenger en hel delindustri for å drifte kreftbilene. Litt av en logikk dette her..

Anonymkode: 4bf6f...baf

En elbil veier opptil 500 kg mer enn en tilsvarende bensinbil. Og bensinbilen er langt rimeligere å produsere, til tross for flere deler.

Mercedes satser nå tungt på ny diesel-teknologi. Mot slutten for diesel? Se hva Mercedes gjør nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor miljøvennlig tror dere det er å produsere alle batteriene til el- biler? 

Anonymkode: 8b2cf...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Horten Market skrev:
 

En elbil veier opptil 500 kg mer enn en tilsvarende bensinbil. Og bensinbilen er langt rimeligere å produsere, til tross for flere deler.

Mercedes satser nå tungt på ny diesel-teknologi. Mot slutten for diesel? Se hva Mercedes gjør nå!

Det samme har jeg fått opplyst fra fagfolk i bransjen - at utviklingen av bensin og dieselmotorer er enorm og at det stadig går fremover. En dieselbil av nyere dato kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med en fra 1984.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor miljøvennlig tror dere det er å produsere alle batteriene til el- biler? 

Anonymkode: 8b2cf...ad3

Det er ingen tvil om at produksjonen av batterier til alle typer duppeditter (hva tror du f.eks. mobilen, pcen etc din drives av?) vil bli enda mer miljøvennlig i framtiden. Derfor bygges det nye løsninger for dette hele tiden. Framtiden går bare riktig vei på dette området.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen tvil om at produksjonen av batterier til alle typer duppeditter (hva tror du f.eks. mobilen, pcen etc din drives av?) vil bli enda mer miljøvennlig i framtiden. Derfor bygges det nye løsninger for dette hele tiden. Framtiden går bare riktig vei på dette området.

Anonymkode: 4bf6f...baf

– Den teknologi vi bruker i dagens batterier er mer enn 20 år gammel, og det er ingen ting som tyder på at vi ser en vesentlig forbedring av batteriene innenfor de neste ti årene, og slett ikke før 2020, slik mange bilprodusenter snakker om.

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, her er det

1 time siden, Horten Market skrev:
 

– Den teknologi vi bruker i dagens batterier er mer enn 20 år gammel, og det er ingen ting som tyder på at vi ser en vesentlig forbedring av batteriene innenfor de neste ti årene, og slett ikke før 2020, slik mange bilprodusenter snakker om.

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde

he he, her er det mye piss fra dieselelskere.

sannheten er at rekkevidden har økt med ca. 5x de siste 20 årene. De neste vil nok se kanskje enda mer.

I løpet av de 2.3 neste årene vil nok selv den beste kreftbilen bli frakjørt på rekkevidde.

Anonymkode: 4bf6f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

he he, her er det

he he, her er det mye piss fra dieselelskere.

sannheten er at rekkevidden har økt med ca. 5x de siste 20 årene. De neste vil nok se kanskje enda mer.

I løpet av de 2.3 neste årene vil nok selv den beste kreftbilen bli frakjørt på rekkevidde.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Det skjer ikke! Du bør følge med på hva som skjer i virkeligheten, så vil du oppdage at dieselen kommer tilbake!

Anonymkode: 0f4b1...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

he he, her er det

he he, her er det mye piss fra dieselelskere.

sannheten er at rekkevidden har økt med ca. 5x de siste 20 årene. De neste vil nok se kanskje enda mer.

I løpet av de 2.3 neste årene vil nok selv den beste kreftbilen bli frakjørt på rekkevidde.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Her ser du batterikassa i praksis!

A12984C7-65DF-426D-AEF4-9DD60C63E82E.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tdm900 skrev:
 

Her ser du batterikassa i praksis!

A12984C7-65DF-426D-AEF4-9DD60C63E82E.jpeg

Pussig at enkelte ikke tar til seg kunnskap.

Energien som elbiler bruker i Norge er like ren om den brukes til lys, oppvarming eller lading av elbil eller mobil. Stort sett all kraft i Norge er fra vannkraft.

I Tyskland med normal EU miks av strøm er den mindre miljøvennlig enn i Norge, men allikevel vil det miljømessig være en fordel i forhold til bil som bruker fossilt brennstoff.

Det er klart enkelte har et bruksmønster som ikke i dag kan dekkes av elbiler, men den motstanden enkelte har til elbiler er jo bare helt fanatisk. Minner mer om religiøs fanatisme enn normalt ordskifte når enkelte skriver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Illuminatum skrev:
 

Pussig at enkelte ikke tar til seg kunnskap.

Energien som elbiler bruker i Norge er like ren om den brukes til lys, oppvarming eller lading av elbil eller mobil. Stort sett all kraft i Norge er fra vannkraft.

I Tyskland med normal EU miks av strøm er den mindre miljøvennlig enn i Norge, men allikevel vil det miljømessig være en fordel i forhold til bil som bruker fossilt brennstoff.

Det er klart enkelte har et bruksmønster som ikke i dag kan dekkes av elbiler, men den motstanden enkelte har til elbiler er jo bare helt fanatisk. Minner mer om religiøs fanatisme enn normalt ordskifte når enkelte skriver. 

Pussig at du ikke vet hvor få biler som går til Norge, når du tenker globalt......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussig også at dieselelskerne bruker "skitten strøm" som en motargument mot elbiler..temmelig søkt nå elbilene også erstatter den skitne produksjonskjeden som går til å lage dieselen også..

1l drivstoff krever omtrent en 1 kWh på vei til kreftbiler. Hver dieselliter man bruker mindre bare i denne kjeden kan drive en elbil på omtrent samme kjøreavstand.

..aå kommer miljøgevinsten at man slipper å pumpe ut masse giftstoffer i lufta..

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

pussig også at dieselelskerne bruker "skitten strøm" som en motargument mot elbiler..temmelig søkt nå elbilene også erstatter den skitne produksjonskjeden som går til å lage dieselen også..

1l drivstoff krever omtrent en 1 kWh på vei til kreftbiler. Hver dieselliter man bruker mindre bare i denne kjeden kan drive en elbil på omtrent samme kjøreavstand.

..aå kommer miljøgevinsten at man slipper å pumpe ut masse giftstoffer i lufta..

Anonymkode: 4bf6f...baf

For de giftstoffene er pumpa ut andre steder under produksjon av batterikassa! Ergo er du like langt, men kommer aldri like langt opp mot et diselemotor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har svært lite tro på at vi er ferdig med bensin/diesel i 2025. Årsaken handler mest om hva som må på plass når det gjelder infrastruktur før alle kan gå for elbil. En forutsetning for å kunne handle elektrisk er å kunne lade hjemme. Det er jo greit for alle som har garasje eller enebolig, men hva med alle borettslagene som har kanskje har flere hundre P-plasser uten så mye som en motorvarmer? Helt vanvittige investeringer må til før det er aktuelt for noen av disse beboerne å handle elbil. Ikke sitter de fleste borettslag på pengene som skal til for å bare få det på plass heller. Energiselskapene må jo også sørge for at trafoer rundt omkring har nok tilgjengelig effekt før det kan skje. Og når én eller begge disse elementene ikke kommer i mål innen 2025, hvordan skal folk komme seg på jobb? Kollektivt? LOL. Jeg frykter ikke for min bensinbil med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...