Gå til innhold

Er det fortsatt trygt å kjøpe ny dieselbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stortinget har vedtatt at det blir forbudt å selge fossilbiler etter 2025. 

du har dermed ingen valg om 6 år.

Om 20-30 år når de siste kreftbilene har rustet opp vil nye generasjonen av mennesker le av oss fossiler som brukte ting som blybensin, røyk, transfett etc. i gamle dager til tross for at vi viste dette ødela helsen vår.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

stortinget har vedtatt at det blir forbudt å selge fossilbiler etter 2025. 

 

Anonymkode: 4bf6f...baf

Det er bare å krysse fingre og tær for regjeringsskifte... 

Anonymkode: 53919...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

stortinget har vedtatt at det blir forbudt å selge fossilbiler etter 2025. 

du har dermed ingen valg om 6 år.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Da må det bygges flere lademuligheter. Jeg har vurdert elbil og sjekket lademulighetene i nærområdet siden jeg ikke kan lade hjemme. Det eneste som finnes er noen ladestasjoner hvor man kan stå maks 3 timer. Jeg mener å ha hørt at sakte lading er best for batteriet, men jeg rekker vel ikke å lade opp batteriet sakte i løpet av 3 timer?

Anonymkode: f4b60...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

stortinget har vedtatt at det blir forbudt å selge fossilbiler etter 2025. 

du har dermed ingen valg om 6 år.

Om 20-30 år når de siste kreftbilene har rustet opp vil nye generasjonen av mennesker le av oss fossiler som brukte ting som blybensin, røyk, transfett etc. i gamle dager til tross for at vi viste dette ødela helsen vår.

Anonymkode: 4bf6f...baf

FEIL! Det er et ØNSKE, om at det skal bli kun batterikasser på veiene! Lær deg for helvete hva som er rett og galt!!! Dessuten er ikke noe som heter "kreftbil"! Der stiller batterikassa i samme kategori, med sine utslipp der de blir produsert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tdm900 skrev:
 

FEIL! Det er et ØNSKE, om at det skal bli kun batterikasser på veiene! Lær deg for helvete hva som er rett og galt!!! 

FEIL og atter feil. Stortingen har VEDTATT at alle nysolgte personbiler og varebiler skal være nullutslipp i 2025.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere glede av å skrive "feil" med store bokstaver, kanskje hive litt virtuell sand og gjørme med? Dette er jo ikke verre enn å søke opp vedtaket eller en hvilken som helst referanse som er ett Google-søk unna...

Anonymkode: 93579...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.10.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:
 

Eller begynner denne elbilgreia å ta over markedet fullstendig?

Anonymkode: 724aa...bcd

Så lenge du bor utenfor Oslo og ikke trenger å kjøre inn til Oslo, hvor det enkelte dager i vinterhalvåret er forbudt å kjøre dieselbil, så er det helt trygt å kjøpe dieselbil. Jeg vil faktisk anbefale det framfor elbil. 

Ellers kan denne artikkelen være av interesse. Spesielt med tanke på at markedskåte politikere har til hensikt å konstruere et felles europeisk energimarked, på norske skattebetaleres regning, hvor prisen på strøm er mange ganger høyere enn den er i Norge i dag.

I Norge lever elbilen høyt på norske skattefritak, men det er ikke en bærekraftig politikk, og Norge er definitivt ikke verdensmarkedet. Derfor er og alltid vil elbilen være et dyrt nisjeprodukt i en tid hvor bilindustrien forsøker å gjøre politiske tilpasninger. Utenfor Norge er derimot elbilen en flopp, og Tesla vil mest sannsynlig gå konkurs om ikke altfor lenge.

Det mange nordmenn ikke tenker over er at utenfor Norge så er infrastrukturen for elbiler lite utviklet. Så det å ta med elbilen på bilferie utenfor Norge innebærer noen utfordringer, for å si det mildt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

FEIL og atter feil. Stortingen har VEDTATT at alle nysolgte personbiler og varebiler skal være nullutslipp i 2025.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Men det er fortsatt 6 år til, det kan skje mye i mellomtiden både på elbiler og fossilbiler. Skal man kjøpe bil nå, så må man først og fremst se på kjøremønster der man bor. Som jeg skrev tidligere, det er fortsatt en del som har behov for å kjøre betraktelig lenger enn det selv en Tesla klarer i et strekk. Videre har du mange i det langstrakte landet som rett og slett ikke har særlig til lademuligheter der de bor eller dit de skal. Da kan man ikke kjøpe elbil. 

Anonymkode: caef8...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en bilforhandler jeg kjenner (stor her i området, middels stor by på østlandet) selger de fremdeles desidert flest nye dieselbiler. Det er også dette folk som skal ha bruktbil kommer inn å spør om. På andre plass kommer bensin, så hybrid og så EL-bil. Så nei, dieselbilen er nok ikke død enda.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2018 at 1:37 PM, AnonymBruker said:
 

Eller begynner denne elbilgreia å ta over markedet fullstendig?

Anonymkode: 724aa...bcd

Om du vil/trenger ha bil med lang rekkevidde så ville jeg ha valgt bensin. Om det er for småkjøring ville jeg ha valgt elektrisk.  Så får du prøve å se bort i fra kommentarene til de som sitter fast i en bås og ikke klarer å se ut av den.

Jeg ville ikke ha kjøpt en ny dieseldrevet bil nå, men kommer du over en billig brukt kan det være greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dieselbil igår. Panikken har ført til en massesuggesjon slik at diesel tryner i verdi. Så jeg handlet en dieselbiler som hadde falt 750.000 i verdi siste 7 år med få kilometer. Altså min kostet en million i 2011. Idag 250.000.

Gjorde akkurat det samme  i 2006 når SV forbannet bensinbiler og 80% av folket løp og kjøpte diesel.

Gikk motstrøms og handlet en tysk luksus bil med diger bensinmotor som ingen ville kjøpe.

Bensin aversjonen i 2006 er nøyaktig den samme som diesel aversjonen idag.

Kjøpe ny dieselmotor er nok risikabelt. Men når "hele" Holmenkollen skal kvitte seg med diesel samtidig blir det trangt i døra. Da kan folk utenfor MPG kontrollert område gjøre kupp på nyere luksus diesel med lav km.stand.

El.bil kommer sikkert men idag er de under 1% globalt. I Afrika finnes ikke strøm. I store deler av Iran, Irak, Afghanistan og resten av Asia har under 30% strøm i husene sine. Fossile kjøretøy kommer til å dominere i minst 20år til. Den bilen man kjøper ny idag vil være spiker og 14år allikevel.

Anonymkode: 66267...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.10.2018 den 14.41, AnonymBruker skrev:
 

Elbil greia tar over markedet fullstendig. I USA måtte VW kjøpe tilbake 300.000 (tre-hudre-tusen) biler pga juks og helsefarlig forurensning, i Europa har de måttet betale milliarder i erstattning. I Norge har de sluppet utrolig billig unna, men salget har likevel stupt med 70 % og nå selger Tesla 3 ganger så mange biler i måneden som VW.

Ville ikke kjøpt diesel nå med mindre jeg bodde veldig langt ute på landet og ikke hadde planer om å selge bilen noen gang.

Anonymkode: cc05e...8e0

Nu vel. Statistikk og salgstall er noe drit. Hittil i 2018 er det registrert 14.766 VW og 6.321 Tesla. I august ble det registrert 10 ganger så mange VW som Tesla. Hva legger du i at det hver mnd selges 3 ganger så mange tesla?? 

Er resten av innlegge også tall du pynter på og trekker opp av hatten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 16.50, AnonymBruker skrev:
 

stortinget har vedtatt at det blir forbudt å selge fossilbiler etter 2025. 

du har dermed ingen valg om 6 år.

Om 20-30 år når de siste kreftbilene har rustet opp vil nye generasjonen av mennesker le av oss fossiler som brukte ting som blybensin, røyk, transfett etc. i gamle dager til tross for at vi viste dette ødela helsen vår.

Anonymkode: 4bf6f...baf

 

Det kommer ikke til å skje. Å ha et mål er greit men det vil ikke finnes alternativer til å få dekket transportbehovet som faktisk finnes.

Vi tror at alle vil omstille seg fordi Norge har vedtatt et forbud??

VW produsere hele Norges VW salg før lunsj på en onsdag. De gidder ikke å endre hele sin produksjon pga av oss. Vi er for små til det. Vi er en kuriositet de titter og ser hvordan det går. Intet mer.

Forbud i Norge blir møtt med skuldertrekk. 

Familiebiler kan sikkert byttes ut så lenge de er 2+2. Men samfunnet får ikke dekket behovet når el/hybrid modeller ikke finnes. 

De kan like godt vedta at katter fra 2030 skal være vegetarianere. Da må det jo bli sånn??

 

Anonymkode: 66267...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

FEIL og atter feil. Stortingen har VEDTATT at alle nysolgte personbiler og varebiler skal være nullutslipp i 2025.

Anonymkode: 4bf6f...baf

Tull og vås fra en fanatiker! Du får versgo finne fram den ordlyden du viser til!!!

Anonymkode: 0f4b1...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

kreftbiler er nå forbudt i Berlin: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/10/09/195440732/kjoreforbud-gamle-dieselbiler-i-berlin

Anonymkode: 4bf6f...baf

Ikke forbudt i Berlin som by nei. Kun i noen få gater. Klarer du ikke lese?

Anonymkode: 724aa...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men det er fortsatt 6 år til, det kan skje mye i mellomtiden både på elbiler og fossilbiler. Skal man kjøpe bil nå, så må man først og fremst se på kjøremønster der man bor. Som jeg skrev tidligere, det er fortsatt en del som har behov for å kjøre betraktelig lenger enn det selv en Tesla klarer i et strekk. Videre har du mange i det langstrakte landet som rett og slett ikke har særlig til lademuligheter der de bor eller dit de skal. Da kan man ikke kjøpe elbil. 

Anonymkode: caef8...814

Å ikke kunne lade der de bor er et minus, den er jeg med på. Men dit de skal.. ? Det er ikke verre enn å stoppe ved en hurtiglader. De fins over det meste av landet utenom Finnmark.

Anonymkode: 651cb...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
El.bil kommer sikkert men idag er de under 1% globalt. I Afrika finnes ikke strøm. I store deler av Iran, Irak, Afghanistan og resten av Asia har under 30% strøm i husene sine. Fossile kjøretøy kommer til å dominere i minst 20år til. Den bilen man kjøper ny idag vil være spiker og 14år allikevel.

Anonymkode: 66267...04f

Har til gode å se diesel/bensinbilkjøpere dra inn argumenter om bilutbredelsen i Afrika og Midt-Østen før de kjøper. Har du tenkt å kjøre ned dit med din egen bil kanskje?

Anonymkode: 651cb...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 17.26, AnonymBruker skrev:
 

Skal ikke så langt ut av Oslo heller for å være langt ute på landet! Batteribil kjøpes her på berget ene og alene for egen vinning økonomisk. Husk at i den globale sammenhenge er det norske bilmarkedet langt under 1-en %-prosent, og med skal vi redde testen av verden med tanke på luftkvalitet? Pisspreik!

Anonymkode: 0f4b1...b63

Hvis alle små land tenker slik kommer vi ingen veg. Vi er nødt til å tenke som en enhet, dersom dette problemet med klima skal bli løst. Noe det neppe kommer til å bli, eller det er sikkert allerede forsent.

 

Men vi som små land kan ikke slippe ut 0 co2 og redde verden, det vet alle. Men hvis vi skal kunne ha noe å sparke med til andre land, er vi nødt å stå frem som ett bra eksempel. Vi har egen klimaminister som drar rundt å preker for å få andre nasjoner til å tenke mer. Da kan vi ikke være et land som slipper ut mer en dem pr inbygger, hvis preken skal ha noen effekt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...