Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anna Nas skrev:
 

Jeg presiserer at jeg ikke blander meg i andre innlegg du har skrevet, og tviler heller ikke på at du har lest massevis av kritikk som ikke er konstruktiv. Jeg er bare nysgjerrig på innlegget ditt om at all kritikk mot bloggere som utleverer bilder av og informasjon om barna sine, ifølge deg bør anonymiseres. Hvorfor synes du det er viktig at bloggere som vitterlig gjør barna sine til et produkt de tjener penger på, ikke skal omtales konkret? At kritikk for kommersiell barneeksponering er massiv, speiler mer eller mindre omfanget av eksponering samt det faktum at stadig fler oppfatter praksisen som veldig negativ.

Det er selvsagt kjedelig for kommersielle bloggere at de ikke kan operere uten kritikk og det de antakelig føler som utidig innblanding, like mye som enhver annen bedrift selvsagt helst bare vil ha positiv feedback og slippe forventninger, krav og kritikk, som i verste fall kan redusere inntjeningen.

Jeg mener at reklamefinansierte, profesjonelle foreldrebloggere som veldig godt vet hvorfor de blir kritisert for å utlevere barna sine, men likevel fortsetter som før, bør ta med på kjøpet den negative omtalen de får fra mange brukere på Kvinneguiden, en hel haug kjendiser, psykologer, journalister og gud vet hvem som ikke kritiserer det de driver med. Hvis de opplever det som ubehagelig å bli eksponert uten kontroll med det som blir skrevet og sagt om dem - det kan jeg godt forstå at de gjør - vel da burde det være mulig å tenke seg at barna når de blir eldre kan komme til å kjenne på det samme ubehaget.

Jeg mener det fordi dette diskuteres minimalt i de trådene som er og at trådene blir hattråder enn konstruktiv kritikktråder. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Luvinesta skrev:
 

Tror ikke det er den lille biten av konstruktiv kritikk det reageres på i trådene der for å si det sånn.


Tvert imot - rett og slett.

Ja, den gjengen som hang seg på tråden her, og syntes det var gøy å spre eder og galle over folk som skriver på rampelys - for en hel del av dem så er det mer den generelle tanken om at noen "skriver dritt om snille bloggere" som var greia.

Men - det var IKKE det som er utgangspunktet for tråden her. Det er _nettopp_ dokumentering av faktiske  overtredelser via å lagre skjermbilder - fra åpne kilder, som er klagen her, som en skal ha det til er over streken og personforfølgelse.

At noen henger i en tråd bortgjemt i et hjørne på KG, som en må snuble over for finne nærmest - det påvirker ikke bloggerne i noen særlig grad i det hele tatt. Det er i grunn bare fint for dem, at evt. sladdersnakk blir samla på et sted, framfor å bli spredt over hele forumet og rundt ellers på nett. Kjempefordel for dem. For gjett hvor initiativet til å lage en samletråd per blogger kom fra....? Fra bloggerne selv. 

Det som derimot er dtitkjipt for dem, og som de ikke bare så lett kan ignorere, er den konstruktive kritikken og dokumentasjon av overtramp. Husk også på - at hva som er rett og galt slett ikke er ukjent for denne gjengen. Forbrukerombudet hadde i 2015 en større gjennomgang av 40 norske blogger, med den hensikt å orientere og drive opplæring. De vet hvor grensene går. Men velger bevisst å tråkke over dem, eller strekke dem så langt det bare er mulig.

Det er selvfølgelig denne virksomheten, som gjør at de skjelver i buksene - og er bakgrunnen for denne tråden. 

Det er den konstruktive kritikken, understøtta av dokumentasjon, som potensielt kan gi dem trøbbel, bøter osv. Slik som alt har skjedd. 

Men at noen sitter i et hjørne på KG og surver med hverandre om neglelakk, fillers osv - det driter de vel en laaaaaang en i. Det påvirker ikke deres liv i det hele tatt. Hadde ikke vært verre enn å velge "ignorer tråd" og drite i sladrekjerringene. Men, det kan de ikke - for da kan de ikke følge med på hvor mye trøbbel de er i angående markedsføringslov osv. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Sjokokake said:
 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/WvLK/En-fotballfrues-forviklinger

Siden privatperson og bedrift i dette tilfelle bærer samme navn, oppleves nok all kritikken som ekstra tyngende for den det gjelder. Men dette er baksiden av medaljen, når man bevist knytter merkevare tettere til sin person.

Ja, man kan vel trygt si at den taktikken har backfired.. :fart2:

Anonymkode: eec66...a28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Berga skrev:
 

Nå begynner det å bli «moro» her igjen 😜😂 Hvorfor rapportere en lenke til Aftenposten?

Nå er jo Aftenposten kjent for å drive usaklig bloggforfølgelse, så det  er nok derfor. Eller kanskje det sto noe der som ab ebf og ab 62 ikke likte. Mye fake news for tiden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pøbelsara skrev:
 

Nå er jo Aftenposten kjent for å drive usaklig bloggforfølgelse, så det  er nok derfor. Eller kanskje det sto noe der som ab ebf og ab 62 ikke likte. Mye fake news for tiden. 

Ahh, selvsagt. At jeg ikke tenkte på det! 

Nei, nå er det natta her. Skal bare sjekke medlemssidene i Flat Earth-gruppa først. 

😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Litjmusa skrev:
 

 

 

@Litjmusa, kan du være så snill å forklare din egen hets på Rampelys av en profilert person, senest for en drøy måned siden? Ser du har vært inne å redigert det ene innlegget ditt. Tror du glemte at det ikke hjelper å slette eget innlegg når andre har redigert det. 

På 25.8.2018 den 0.23, Litjmusa skrev:
 

Huff. Det der var tragisk. Stemmen hennes er IKKE fin i det hele tatt, og det skjærer i ørene mine. Nå har jeg absolutt gehør da😆 Men fin stemme har hun ikke. 

Det gjør vondt å tenke på den synginga enda. Høres ut som hun konsumerer for mye alkohol og har whiskey stemme. 

 

På 27.8.2018 den 20.59, Litjmusa skrev:
 

😊

 

DAF9BA5F-FD41-42B2-8417-0C50EE6EC56D.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nesten som om noen glemmer at de ikke befinner seg i eget kommentarfelt. 

Rapportert! 😆🤣

Anonymkode: 8e8b3...ad8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokokake

http://www.carolinebergeriksen.no/2015/12/10/kjaere-blogger-ikke-grat/

Vi må slutte å synes synd på oss selv, og i stedet se oss selv i speilet. Vi er ikke lenger irrelevante, vi er relevante. Folk bryr seg, de leser og lytter og mener noe tilbake. Noen ganger positivt, andre ganger negativt. At vi som bloggere mottar kritikk i det offentlige rom er et tegn på at vi tas på alvor i samfunnet. Da synes jeg vi skal vise oss denne tilliten verdig i stedet for å skylde på de «slemme» mens vi gråter oss igjennom natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...