Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Terrasse skrev:

Inspirert av en annen tråd oppretter jeg denne for å diskutere et nytt aspekt ved "juridisk abort". Et forslag mot nærmere likestilling rundt dette temaet.

Kvinnen blir gravid og ønsker å beholde, men far ønsker ikke barn/vil vente noen år til med barn.

Synes det skal være mulighet for juridisk abort for både mor og far i sånne tilfeller. I tillegg til at far kan fraskrive seg farskapet, mister samtidig mor retten på offentlig støtte som alenemor. Fortsatt rett på permisjon og foreldrepenger som man kan få når man er to foreldre. En tilleggsrettighet kunne vært at mor overtar pappapermisjonen i sånne tilfeller.

Er man moden nok til å bære frem og ta vare på et barn, bør man være i stand til å forsørge det.

Hva mener dere?

For en sinnsyk tankegang. Blir stadig vekk sjokkert over hva folk lirer av seg. Det er levende liv det er snakk om, ikke en gjenstand man kan gi bort. Alle menn står helt fritt til å sterlisere seg hvis de ønsker det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Terrasse skrev:

Inspirert av en annen tråd oppretter jeg denne for å diskutere et nytt aspekt ved "juridisk abort". Et forslag mot nærmere likestilling rundt dette temaet.

Kvinnen blir gravid og ønsker å beholde, men far ønsker ikke barn/vil vente noen år til med barn.

Synes det skal være mulighet for juridisk abort for både mor og far i sånne tilfeller. I tillegg til at far kan fraskrive seg farskapet, mister samtidig mor retten på offentlig støtte som alenemor. Fortsatt rett på permisjon og foreldrepenger som man kan få når man er to foreldre. En tilleggsrettighet kunne vært at mor overtar pappapermisjonen i sånne tilfeller.

Er man moden nok til å bære frem og ta vare på et barn, bør man være i stand til å forsørge det.

Hva mener dere?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med juridisk abort for mor? at far får barnet uten at mor betaler for det? At det gis bort til en institusjon?/ny famille?  Det skjer jo rett som det er og kalles å adoptere bort barnet..

Det er for meg uaktuelt at eneforsørgere (uansett om det er mor eller far) ikke skal få økonomisk bistand av enten partner eller staten. Om eneforsørgeren er ressurssvak, legger du opp til et barn født inn i fattigdom fordi staten ikke vil hjelpe.

hva er egentlig meninga med en velferdsstat da? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hind skrev:

Jeg tenker at folk skal la være å ha sex med mennesker de overhodet ikke ønsker å få barn med. Det tenker jeg er den billigste og mest fornuftige løsningen på problemet. Hvis de nå likevel har ligget med hverandre og graviditeten er et faktum er det den som eier kroppen fosteret befinner seg i som skal avgjøre om det skal få leve eller ikke. Han som la igjen sæd i henne må betale, for det koster å ha barn og det skal ikke være statens oppgave å forsørge dem. Han kan jo også velge å være delaktig i barnets liv, så får han litt valuta for pengene.

Hvorfor skal det være slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peter007 said:

Hvorfor skal det være slik ?

Lurer du virkelig på det?

Anonymkode: 09fa9...685

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vanskelig dilemma. Det jeg mener er kvinner som tar lett på å bli gravide, som går inn for å sette barn til verden fordi de får lønn fra staten og barnefar. Som ikke går på prevensjon. Økonomisk motivasjon. Kan suse hjemme i flere år. Tror disse kvinnene skjerper prevensjonsbruken. Fordi staten må betale. MEN dette er vanskelig gjennomførbart, for hva med de som virkelig helt ærlig blir gravid på prevensjon? Og viktigst: barnet det går ut over. 

Tror nok aldri det kan bli likestilling på dette punktet.

Hvordan kan man da unngå å sette uønskede barn til verden? Skal kvinner avstå fra sex hvis de ikke kan forsørge barna? 

Diskutér. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi betale for uansvarlige menn som ikke gidder å bruke kondom. Voksne mennesker har ansvar for egen kropp. Slutt å pil rundt.

Anonymkode: 64bd1...0a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Terrasse skrev:

Inspirert av en annen tråd oppretter jeg denne for å diskutere et nytt aspekt ved "juridisk abort". Et forslag mot nærmere likestilling rundt dette temaet.

Kvinnen blir gravid og ønsker å beholde, men far ønsker ikke barn/vil vente noen år til med barn.

Synes det skal være mulighet for juridisk abort for både mor og far i sånne tilfeller. I tillegg til at far kan fraskrive seg farskapet, mister samtidig mor retten på offentlig støtte som alenemor. Fortsatt rett på permisjon og foreldrepenger som man kan få når man er to foreldre. En tilleggsrettighet kunne vært at mor overtar pappapermisjonen i sånne tilfeller.

Er man moden nok til å bære frem og ta vare på et barn, bør man være i stand til å forsørge det.

Hva mener dere?

Hei  det et fint du tar opp dette temaet.

Jeg har vær tilhenger av jurdisk abort under visse forutsetninger i lang tid. Ved ulik folkeregistrert bostedsadresse burde det være muligheter for jurdisk abort I Norge. 

Alle skjønner at barn som blir til ved ONS. Ikke et noe ønsket om kvinnen ikke planlegger dette. 

I Danmark er det diskutert langt inn I Folketinget ( danske Stortinget). En kan lese mye om temaet på danske nettsteder. 

Der finnes menn som angrer i ettertid, f.eks. etter 15-20 år  på at de har vært fraværende I et barns liv. Dette også der barnet ble til ved ONS. 

Men det hele gjør det ikke lettere at en blir påtvunget farskap etter tilfeldig sex. Verden har rast sammen for mange. Mange har nektet selv om de visste de kunne være far, helt til farskapstesten var klar.  Dette forteller om en desperat situasjon. 

Det beste er ABORT ved slike henvendelser. Tenk på mulighetene I Norge for abort. Selvfølgelig finnes det untak.

Når en kvinne ønsker juridisk abort blir det enten at far overtar hele foreldreansvaret eller barnet blir adoptert bort. Adopsjon er en for for juridsik abort. Kvinnen og mannen sier fra seg foreldreansvaret, Barnet er juridsik ute av de biologiske foreldrenes liv. 

Er ikke et barn øsnket kan dette være en god løsning. Den beste faktisk.

Altså jeg snakker IKKE om juridisk abort ved samlivsbrudd eller senere i barnets liv. Jeg tenker bare før det blir tilknying for barnet hos foreldrene. Heller ikke spesielle tilfeller er tatt inn i mitt innlegg.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer du virkelig på det?

Anonymkode: 09fa9...685

Ja, kan du gi meg en god forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja, kan du gi meg en god forklaring ?

Hvilken at tingene som var ramset opp er det du lurer på? Hvorfor noen som har gjort et annet menneske gravid skal stå til ansvar for det? Eller hvorfor det kan være en idé å avstå fra samleie dersom man ikke ønsker barn? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvie skrev:

Hvilken at tingene som var ramset opp er det du lurer på? Hvorfor noen som har gjort et annet menneske gravid skal stå til ansvar for det? Eller hvorfor det kan være en idé å avstå fra samleie dersom man ikke ønsker barn? 

Jeg lurte på hvorfor det skal være slik du ramset opp. Altså alt du ramset opp i det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg lurte på hvorfor det skal være slik du ramset opp. Altså alt du ramset opp i det innlegget.

Hvorfor skal ting være slik DU har ramset opp da. De forslagene du kom med er jo helt tullete!

Anonymkode: 19bc2...40c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ting være slik DU har ramset opp da. De forslagene du kom med er jo helt tullete!

Anonymkode: 19bc2...40c

Nå var det jeg som spurte. Ikke noe vits å henge seg på å spørre mot vel?

Jeg har dessuten arumentert noe for synspunktene. Dette har ikke du gjort, eller andre som kun har ramset opp moralen og slik lovverket er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Salvie skrev:

For en sinnsyk tankegang. Blir stadig vekk sjokkert over hva folk lirer av seg. Det er levende liv det er snakk om, ikke en gjenstand man kan gi bort. Alle menn står helt fritt til å sterlisere seg hvis de ønsker det.

Det er da ikke i nærheten av like ille som at barnet ikke får sjansen til å leve i det hele tatt.

Alle elsker å snakke om likestilling, men det at vi ikke har juridisk abort viser kanskje at det egentlig er likestilling folk ønsker?

Anonymkode: ad791...14e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke i nærheten av like ille som at barnet ikke får sjansen til å leve i det hele tatt.

Alle elsker å snakke om likestilling, men det at vi ikke har juridisk abort viser kanskje at det egentlig er likestilling folk ønsker?

Anonymkode: ad791...14e

Intressant tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg lurte på hvorfor det skal være slik du ramset opp. Altså alt du ramset opp i det innlegget.

Moral og evnen til å tenke over ting er det som skiller mennesker fra dyr. Det at vi greier å se ting fra andres synsvinkler og ta valg basert på det man tror er til det beste i et større bilde i motsetning til primitiv tankegang om at man alltid skal tenke på seg selv først.

Likevel vil jeg si at tanken er helt moderne i motsetning til primitiv i og med at det å føre sine egne gener fremover og passe på at ens egne avkom overlever er helt elementært skal en art overleve. Så det at en vil sine egne avkom til livs, som man med viten og vilje(såfremt intelligensen fungerer som den skal) har valgt å skape er egentlig helt uforståelig. Kanskje det er en slags seldestruktiv greie som har utviklet seg hos mennesker?

Uansett, å stå til ansvar for det man gjør er slik vi som samfunn er nødt til å gjøre for å overleve. Kanskje du ogå lurer på hvorfor de med nøtteallergi ikke skal spise nøtter eller hvorfor man må straffes hvis man begår et mord?

Endret av Salvie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke i nærheten av like ille som at barnet ikke får sjansen til å leve i det hele tatt.

Alle elsker å snakke om likestilling, men det at vi ikke har juridisk abort viser kanskje at det egentlig er likestilling folk ønsker?

Anonymkode: ad791...14e

Er mange levende uønskede barn som sier de heller ville valgt å ikke bli født. Desverre. Kanskje hvis foreldrene tok ansvar og gjorde sitt beste for at barnet skal føle seg elsket av begge foreldre vil ting bli bedre for mange fremtidige barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke i nærheten av like ille som at barnet ikke får sjansen til å leve i det hele tatt.

Alle elsker å snakke om likestilling, men det at vi ikke har juridisk abort viser kanskje at det egentlig er likestilling folk ønsker?

Anonymkode: ad791...14e

Likestilling er fint. Det å gjøre hva man vil til enhver tid uten ansvar og etikk er ingenting å ønske for et samfunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terrasse skrev:

Enig i at staten ikke skal betale, det er litt av poenget i hi. At den som velger å sette barnet til verden må forsørge det. Poenget et at far kan ha noe å si for sin egen fremtid ved å kunne fraskrive sitt økonomiske ansvar og samtidig mister mor rett til økonomisk støtte av staten. Hvis mor vil ha barn ene og alene, må mor forsørge.

Men det er jo å presse mor økonomisk til å ta abort. Ser du ikke det?  

Abort skal være et helt selvstendig valg. Det er idag et viktig prinsipp at økonomi ikke skal påvirke, derfor får mor hjelp hvis hun trenger om hun velger å bære frem og oppdra barnet.

Det er etisk svært betenkelig at barn skal drepes av økonomiske hensyn. Jeg synes du er inne på helt feil spor.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, hind said:

Hvis han mistenker at hun vil lure ham og bli gravid mot hans vilje må han selvsagt ta ansvar selv. Han må bruke kondom eller sterilisere seg. 

Ingen av delene som faktisk er 100% sikker eller gir deg noen rettigheter dersom ulykken er ute og kvinnen vil beholde. Per i dag er det kun kvinner som har retten til å bestemme at de skal drepe mannen sitt barn dersom hun ikke ønsker det, men mannen kan ikke engang si fra seg forpliktelsene til barnet dersom moren er den som ønsker det.

Og som dere kvinner alltid kommer dragende med: "Har man sex så vet man at det kan bli barn av det". Så da får vi forby abort. Dere kvinner vet jo at det kan bli barn av sex og vil dere ikke ha barn får dere la være å ha sex. Det er ikke greit å drepe uskyldige, forsvarsløse barn bare fordi dere ikke greier å holde fitten i buksen.

Anonymkode: 27413...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...