Gå til innhold

Har barnet det best i barnehagen? Er dette normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er da fæl til å nedsnakke selv. Kvinner er og blir kvinner verst. Noe så fullstendig bortkastet.

Anonymkode: 50ee6...977

Er jeg det?  Ja, kvinner er det verste og egentlig ganske onde.  Men hjemmemødre tar kaken for mammamartyrdom. 

Anonymkode: b3bb9...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Barkrakk skrev:

Jeg syns ikke dette var nedsnakking, det er jo faktiske problemstillinger som man bør tenke over før man velger å være hjemme i flere år uten inntekt.

Det er kanskje bare meg, men jeg får en slags martyr-følelse av mange av de hjemmeværende mødrene. De ofrer alt for barna, fordi det er det eneste rette. Og gud forby om noen forsøker alternativer til å være hjemmeværende, da burde de ikke få unger i det hele tatt. Her er det alt eller ingenting, ingen gråsoner eller kompromiss. 

De aller fleste er i jobb. Det er det som er vanlig. Og forståelig. Og fornuftig. De vet de mister mye tid med barna. De som er hjemme er i et mindretall. Og de vet hva slags risiko de løper. Enhver gjør det som er rett for dem selv. Det er som regel noe bra og noe dårlig ved enhver beslutning. En står ved de valgene en gjør. Jeg er glad for min beslutning hva meg og mine barn angår. Og håper andre er glad for sine beslutninger. De er som regel veloverveide.

Anonymkode: 50ee6...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg det?  Ja, kvinner er det verste og egentlig ganske onde.  Men hjemmemødre tar kaken for mammamartyrdom. 

Anonymkode: b3bb9...38a

På'n igjen.....

Anonymkode: 50ee6...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår når folk skriver, feks, at barn har det best å være hjemme, i en tråd hvor folk har barn i barnehager og trenger råd.  Folk som skriver dette har NULL peiling hva er beste, men tror at fordi de har valgt å ikke ha barn i barnehagen, vinner de et slags mammakonkurranse og vet hva er best for alle barn.  Ingen vet hva er best for hver enkelte barn, men disse hjemmemødrene føler fortsatt behov for å stikke kjeften inn hvor det ikke tilhører.   

Anonymkode: b3bb9...38a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn elsket å være i barnehagen, noe som gjøre hverdagene så mye lettere for oss.  Trengte ikke tilvenning egentlig, gikk rett inn og sa ha det og det var det.  

hmm... Mine barn som gikk i barnehagen fra 0800-16 hver dag og stortrivdes veldig der, er oppegående, snille ungdommer som er høflig og veldig respektfulle mot andre mennesker.  Lurer veldig om du kan si det samme om deres bortskjemte putebarn som henger fra beina deres, som lærer ikke viktig sosial antenner fordi dere er for opptatt å vise frem et perfekt hjemmemor liv på instagram.  Ta deg sammen.  

Anonymkode: b3bb9...38a

Sånn er min datter også. Det var ingen tilvenning, hun elsket det fra dag 1. Det er ikke tvil i min sjel om at barnehagen er bra for henne.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage. Det du opplever er helt vanlig. Mange barn "straffer" foreldrene fordi de har forlatt dem hele dagen, selv om de stortrives i barnehagen. Det er en del av løsrivningsprosessen. Du trenger ikke løfte henne opp og bære henne hele tiden. Bruk heller litt tid sammen på gulvet og gjør noe som er  interessant for henne sammen. Ikke belønn uønsket adferd som gnåling og krav om å bli bært, tilby noe annet som gjør at dere har det kjekt sammen. Mange barn er smørblide i barnehagen, og når mor og far (spesielt mor) leverer eller henter så blir det spetakkel. Ikke tenk sånn på det, barn får masse stimuli fra venner og voksne i barnehagen. Når dere kommer hjem er det tid for å hvile, roe ned, være rolig sammen, osv. Da trenger de rutiner og familieliv for å ta seg inn etter tusenvis av inntrykk og utfordringer. 

 

Anonymkode: 2988e...f15

Hun er ikke interessert i noe på gulvet, kaver bare og klengete på meg om vi prøver å synge, lese, leke, pusle etc. Hun skal bare henge på meg. Det er ute, bæring opp og ned eller sutring. 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hårreisende at folk faktisk mener at det beste for deres barn er å bli oppdratt kollektivt i en institusjon. Det er det barnehagen er, en offentlig en sådan. Jeg har null tro på at det offentlige gjør en bedre jobb med å gi barn det de trenger enn deres egen familie. Det er få voksne pr barn og mange blir ikke sett. Det er flere eksempler på at mobbing starter allerede i barnehagen. Denne såkalte gruppetilhørligheten er ikke sunt på noen måter. Vi er alle individer og trenger å bli oppdratt som det, og lære de verdier som foreldre mener de skal ha og ikke det som fremmede lærer de. Det er veldig varierende kvalitet ute å går i forskjellige barnehager. Uansett hvor samkjørt pedagogene og utdannelsen er så vil det som de ansatte personlig mener er god oppdragelse skinne igjennom. Da mener jeg faktisk vi kunne gått tilbake til at det er nok at en i husholdningen jobber og den andre kan ta seg av barna, mann eller dame.

At vi frivillig har gått fra det at det var nok med en inntekt til at flesteparten trenger to inntekter for å klare seg er uforståelig, og vi ser allerede nå når teknologien går fremover at det blir mindre arbeidsplasser. 

Jeg personlig heier på at flere skal ta det valget å velge å være med sine egne barn fremfor å plassere de hos offentlige eller privatdrevne institusjoner. Barn får fort venner og mange starter på skolen uten å kjenne noen, og er skolen flink med det sosiale så er det aldri noe problem.

Anonymkode: dd159...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til første artikkel:

Det står ingenting om at de som ofte begynner sent i barnehage er av utenlandsk opprinnelse. Ikke rart at 25% flere av gjennomsnittet til de som begynner sent i barnehage har senere språkutvikling når de både er tospråklige og vokser opp i andre omgivelser der man ikke fokuserer så mye på språk som nordmenn gjør.

Utenlanske barn ser mer på TV hjemme enn norske barn. TV KAN hjelpe på språket, men ikke når de bare ser hjernedød underholdning uten noen form for pedagogisk næringsgrunnlag. Og barna er ikke i fokus og sentrum i like stor grad hos utenlandske familier. Barna får ikke like mye oppmerksomhet fra de voksne og dette kan også påvirke språket. Barna er der, men de er passive og blir behandlet som unger ble i Norge på 80-tallet. Stuet vekk og hysjet på. Sendt ut av hjemmet for å leke etc.

Er en grunn til at det er så mange beryktede ungdomsgjenger med utenlandsk bakgrunn. De hører om at det er normalt at barn skal oppleve stor kjærlighet og omsorg, men så gjør de ikke det. De lærer å oppføre seg annerledes enn norske barn og passer derfor ikke alltid inn i vår kultur. De blir taperne i samfunnet og finner venner i gjengmiljøer. De prøver å heve sin sosiale status ved å bli tøffe. Så havner de i fengsel og blir raperne i samfunnet igjen. 

Arv og miljø.

Anonymkode: 91d6f...ddc

Nå er jeg innvandrer, riktignok fra et Europeisk land men dog - utlenning ;) og det du sier er ikke relevant for alle, kanskje for noen - men for få. Det er tydelig for meg at du synser en del.. og har lite fakta å vise til..

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et enkelt søk på internett kan vise til forskning som sier at de minste har en betydelig høy mengde stresshormoner. Hva de gjør med kroppen til de små, har de ikke forsket nok på..men de har det med oss voksne, og dessverre er ikke konsekvensene særlig gode av å ha forhøyet stressnivå over lengre tid. Dette er heller ikke det gode stresset det er snakk om. 

Anonymkode: ed7b4...24a

vel et "enkelt søk" viser også veldig mye som sier det motsatte, hvor bra det er og hvor positivt det er for barna så det er et dårlig argument når man ber om at du gir påstandene dine substans.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg det?  Ja, kvinner er det verste og egentlig ganske onde.  Men hjemmemødre tar kaken for mammamartyrdom. 

Anonymkode: b3bb9...38a

Og om vi snur på det er utearbeidende mødre noen ganger like ille - det fine er de voksne som klarer oppføre seg og være sakelig og konstruktive selv når de møter noen som mener andre ting enn en selv ;)

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er min datter også. Det var ingen tilvenning, hun elsket det fra dag 1. Det er ikke tvil i min sjel om at barnehagen er bra for henne.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Kanskje din datter bare trenger mer aktivitet, kanskje hun ikke trives med "kos" og "ro" men ønsker at ting skjer - det beste du kan gjøre tror jeg er akkurat det du gjør :) du er garantert en flott forelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som rakker ned på husmødre, er misunnelige for at dere ikke har en mann som sier "vær hjemme med barnet de første åra, de trenger det. Jeg tar meg av resten."

Herregud hør på dere selv.. Løsrivningsprosess, for mye stimuli, babyer som ikke kan snakke for seg.. Blir satt i bhg fra 10 mnd og straffer foreldrene fordi det er blitt "forlatt". Får ikke sine behov dekket i bhg alltid engang. Det er helt hårreisende at noen velger å sette barna i bhg fulltid fra de er så små fordi noen har hjernevaska dere til å tro at dere ikke er gode nok omsorgspersoner. At dere ikke kan måle dere med selveste Barnehagen. Jeg vet at det er ikke alle som har valget. Noen MÅ jobbe.. Alenemødre f.eks.. 

Men jeg tror de fleste familier greier seg med f.eks. 25000 i mnd for et par år. 

Anonymkode: ed7b4...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig. Vår begynte sent i barnehagen, men var likevel sliten. Sørget for kortest mulig dager og gikk til og fra barnehagen med bæretøy eller tok en liten tur i nabolaget etter bhg med barnet i bæretøy. Det liker barnet fremdeles. Det gir en pause og en trygghet i en travel og litt skremmende hverdag. Så rolige aktiviteter på ettermiddagen. Lese bøker, synge rolig med barnet, ha det med på aktiviteter, sørge for masse nærhet og kos (brette tøy f eks mens barnet får hjelpe til) og vær tålmodig. Vi begynte med å male, tegne og leke med plastelina etter barnehagen. Rolige aktiviteter man kan gjøre sammen med barnet. 

Anonymkode: 8fe26...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig. Vår begynte sent i barnehagen, men var likevel sliten. Sørget for kortest mulig dager og gikk til og fra barnehagen med bæretøy eller tok en liten tur i nabolaget etter bhg med barnet i bæretøy. Det liker barnet fremdeles. Det gir en pause og en trygghet i en travel og litt skremmende hverdag. Så rolige aktiviteter på ettermiddagen. Lese bøker, synge rolig med barnet, ha det med på aktiviteter, sørge for masse nærhet og kos (brette tøy f eks mens barnet får hjelpe til) og vær tålmodig. Vi begynte med å male, tegne og leke med plastelina etter barnehagen. Rolige aktiviteter man kan gjøre sammen med barnet. 

Anonymkode: 8fe26...77f

Jeg ser igjen og igjen at dere anbefaler rolige inbeaktiviteter og heg må bare gjenta igjen at det funker ikke. Hvis jeg prøver på det henger hun på meg og sutrer. Vil bare bli bært og satt ned igjen eller være ute.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gjest Kajsa07 skrev:

En kommentar blottet for mening.

Hvordan kan du mene at du er samfunnsnytting når du går hjemme å daffer, sammenlignet med å være i arbeid? Folk med downs med tilrettelagt arbeid gjør mer nytte for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det flagges rundt omkring her med at man faktisk bør ha råd til å være hjemme med barna når man planlegger å få barn. Jeg, for min del, ser det ikke slik. Jeg tenker at dersom noe skulle skje (ulykke, skilsmisse osv.) så vil jeg være økonomisk selvstendig og rustet til det. Jeg vil ikke være avhengig av mannen min, annet enn at jeg selvsagt elsker han og er glad i han. Jeg vil ikke være avhengig av han økonomisk sett. En slik makt vil jeg ikke at noen skal ha over meg. 

Hadde vi valgt bort et par goder i livet, som for eksempel hyttetomt, campingvogn, en av bilene våre, solgt huset og flyttet i leilighet, så hadde vi nok fint klart oss med en av partene hjemmeværende. Men ønsker vi det? Nei. Fordi majoriteten av barna faktisk er i barnehagen, så som hjemmeværende mor hadde jeg hatt en enorm jobb og et stort ansvar for å gjøre barna klar for de sosiale settingene som kommer den dagen de begynner på skolen. Om jeg så konsekvent hadde oppsøkt åpen gård, åpen barnehage og biblioteker daglig, hadde ikke dette kunne måle seg med de vennskapene barna knytter over tid med de barna som går i barnehagen. Da tenker jeg det er faktisk er bedre at barna er i barnehagen, også strekker vi oss heller så langt vi kan for å gi kortere dager og lengre ferier. 

Dessverre ser jeg, av de få venninnene jeg har som er hjemmeværende, at de er aktiv på sosiale medier gjennom hele dagen. Status på Facebook, diskuterer regelmessig i Hønehjørnet, kommenterer alle slags konkurranser, følger med på Dr. Phil og generelt er oppdatert på alle former for SoMe - og dessverre mistenker jeg at mange barn (ikke alle!!!!) som er hjemme med mamma (eller pappa) er sammen med en forelder som mer eller mindre er klistret i telefon eller tv store deler av dagen. Man kan ikke kalle dette det beste for barnet. Man kan ha alle verdens gode intensjoner, men dette er faktisk ikke bra. 

 

Anonymkode: 07405...6b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som rakker ned på husmødre, er misunnelige for at dere ikke har en mann som sier "vær hjemme med barnet de første åra, de trenger det. Jeg tar meg av resten."

Herregud hør på dere selv.. Løsrivningsprosess, for mye stimuli, babyer som ikke kan snakke for seg.. Blir satt i bhg fra 10 mnd og straffer foreldrene fordi det er blitt "forlatt". Får ikke sine behov dekket i bhg alltid engang. Det er helt hårreisende at noen velger å sette barna i bhg fulltid fra de er så små fordi noen har hjernevaska dere til å tro at dere ikke er gode nok omsorgspersoner. At dere ikke kan måle dere med selveste Barnehagen. Jeg vet at det er ikke alle som har valget. Noen MÅ jobbe.. Alenemødre f.eks.. 

Men jeg tror de fleste familier greier seg med f.eks. 25000 i mnd for et par år. 

Anonymkode: ed7b4...24a

Haha. Når man er tom for argumenter er siste løsning at alle andre er misunnelige 👌🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som rakker ned på husmødre, er misunnelige for at dere ikke har en mann som sier "vær hjemme med barnet de første åra, de trenger det. Jeg tar meg av resten."

Herregud hør på dere selv.. Løsrivningsprosess, for mye stimuli, babyer som ikke kan snakke for seg.. Blir satt i bhg fra 10 mnd og straffer foreldrene fordi det er blitt "forlatt". Får ikke sine behov dekket i bhg alltid engang. Det er helt hårreisende at noen velger å sette barna i bhg fulltid fra de er så små fordi noen har hjernevaska dere til å tro at dere ikke er gode nok omsorgspersoner. At dere ikke kan måle dere med selveste Barnehagen. Jeg vet at det er ikke alle som har valget. Noen MÅ jobbe.. Alenemødre f.eks.. 

Men jeg tror de fleste familier greier seg med f.eks. 25000 i mnd for et par år. 

Anonymkode: ed7b4...24a

Nei takk til glorifisert hushjelp! Ingen sjalusi her. Min man tjener nok for flere partnere å aldri jobbe igjen, men det gjør jeg også.  Ikke sitter der på din høy hest og tenk du er bedre enn andre fordi du må ha en mann å forsørge deg. 

Anonymkode: b3bb9...38a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Barkrakk skrev:

Haha. Når man er tom for argumenter er siste løsning at alle andre er misunnelige 👌🏻

Hva med å svare på alt det andre som står? Som at så små barn ikke alltid får behovene sine dekket, tar desperasjonen tungt osv. Tror du virkelig med hånden på hjerte at en 10 mnd gammel baby har det BEST i barnehage?

Anonymkode: dd159...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser igjen og igjen at dere anbefaler rolige inbeaktiviteter og heg må bare gjenta igjen at det funker ikke. Hvis jeg prøver på det henger hun på meg og sutrer. Vil bare bli bært og satt ned igjen eller være ute.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Kanskje hun har BEHOV for å henge på deg og være nær etter en lang barnehagedag? La henne sitte på fanget og kose så mye hun trenger, syng en fin sang, se i en bok.

Anonymkode: dd159...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har BEHOV for å henge på deg og være nær etter en lang barnehagedag? La henne sitte på fanget og kose så mye hun trenger, syng en fin sang, se i en bok.

Anonymkode: dd159...006

Hun sitter ikke og koser. Det er kaving, klenging, sutring, gråting, opp på fanget, ned av fanget- opp på fanget ned av fanget, kosing, slåing, biting etc. Det er alt  annet enn en koselig rolig stund. 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carrot skrev:

Nå er jeg innvandrer, riktignok fra et Europeisk land men dog - utlenning ;) og det du sier er ikke relevant for alle, kanskje for noen - men for få. Det er tydelig for meg at du synser en del.. og har lite fakta å vise til..

 

vel et "enkelt søk" viser også veldig mye som sier det motsatte, hvor bra det er og hvor positivt det er for barna så det er et dårlig argument når man ber om at du gir påstandene dine substans.

Og om vi snur på det er utearbeidende mødre noen ganger like ille - det fine er de voksne som klarer oppføre seg og være sakelig og konstruktive selv når de møter noen som mener andre ting enn en selv ;)

 

Kanskje din datter bare trenger mer aktivitet, kanskje hun ikke trives med "kos" og "ro" men ønsker at ting skjer - det beste du kan gjøre tror jeg er akkurat det du gjør :) du er garantert en flott forelder!

https://www.vg.no/rampelys/i/9m40A5/regjeringen-vil-gi-46-millioner-til-utvidet-kjernetid-for-toaaringer

Vær så god.

Anonymkode: 0bb12...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at hun egentlig er veldig sliten, men at hun ikke klarer å roe seg ned. Hvis det er tilfelle må du finne en måte å "tvinge" henne til å bli roligere, ettersom lesestund osv. tydeligvis ikke hjelper. Vogn hjem fra barnehagen kan være en mulighet. Andre muligheter kan være en biltur, eller et bad rett etter barnehagen (i stedet for om kvelden). Jeg hadde heller ikke vært redd for å sette meg med henne i sofaen og se 15 minutter på en TV-serie for veldig små (finnes Drømmehagen fortsatt?) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...