Gå til innhold

Har barnet det best i barnehagen? Er dette normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALL forskning sier du? Hadde vært kjekt med kildehenvisning altså 😁

Anonymkode: afa78...c43

https://www.barnehage.no/artikler/ny-forskning-tidlig-barnehage-gir-bedre-ferdigheter-pa-skolen/427219

 

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=279685&a=3

 

#hjelpsom

Anonymkode: 381de...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde veldig god nytte av bæretøy i den perioden der. Brukte ringslynge så jeg hadde han på hofta når jeg lagde mat. Ryggbæring kan også være greit. Eventuelt gå en tur i bæretøy, barnet får se og oppleve, samtidig som det får masse nærhet uten mye stimuli. Barnet trenger sikkert nærhet og ro, men greier ikke å finne roen når mamma er opptatt, eller mamma vil sette seg ned. Prøv! 

Ble bedre for vår del når han fikk bedre språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

Har ikke lest hele tråden, men ville tro hun ble urolig av alt som foregår i barnehagen og at hun bærer med seg dette hjem. Om barna har det best i barnehagen? Fram til de er 2-3 år har de det best sammen med foreldrene sine.

Anonymkode: 50ee6...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun er veldig sliten, og prøver å døyve følelsen av å være sliten ved å gjøre aktiviteter som sliter henne ut enda mer. Sånn er sønnen min også. Jeg ville hentet tidligere i bhg, hvis du kan. Og så ville jeg trillet en rolig tur, tatt et bad eller andre ting som kan roe henne ned.

Anonymkode: b774a...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hun er veldig sliten, og prøver å døyve følelsen av å være sliten ved å gjøre aktiviteter som sliter henne ut enda mer. Sånn er sønnen min også. Jeg ville hentet tidligere i bhg, hvis du kan. Og så ville jeg trillet en rolig tur, tatt et bad eller andre ting som kan roe henne ned.

Anonymkode: b774a...21f

Takk for tips. Hun liker vognen, så det er et godt alternativ. 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente om hun som skrev det jeg svarte på kunne legge frem linker på ALL forskning som viser at barnehage IKKE er bra for barna👍 

Men takk for positive lenker😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn på 1 år mister da vitterlig ikke viktig sosialisering. 

Man er da(i hvert fall majoriteten) kun hjemmeværende en kort periode. 

All forskning viser at barn som begynner tidlig i bhg har høyere verdier av stresshormoner, sover dårligere og blir mer utrygge. 

Vi snakker tross alt ikke om 3-5 åringer her ;)

Anonymkode: eb55d...f7b

Nei, all forskning sier ikke det. Et akkurat gjennomført kohort-studie sier at de yngste trives bedre i bhg enn man tidligere har trodd.

At alle ett åringer blir mer utrygge av å gå i bhg som du hevder , er et utrolig arrogant synspunkt. I praksis betyr det at alle foreldre med små barnehagebarn utsetter barna sine for omsorgssvikt. For det er jo nettopp det du sier.

se til tilknytningsteori. Her er du ute på dyyyypt vann, og prøver å oppheve deg selv som den eneste trygge mammaen, mens andre skaper utrygge barn. 

Huff huff😔😔

Anonymkode: 44599...861

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til første artikkel:

Det står ingenting om at de som ofte begynner sent i barnehage er av utenlandsk opprinnelse. Ikke rart at 25% flere av gjennomsnittet til de som begynner sent i barnehage har senere språkutvikling når de både er tospråklige og vokser opp i andre omgivelser der man ikke fokuserer så mye på språk som nordmenn gjør.

Utenlanske barn ser mer på TV hjemme enn norske barn. TV KAN hjelpe på språket, men ikke når de bare ser hjernedød underholdning uten noen form for pedagogisk næringsgrunnlag. Og barna er ikke i fokus og sentrum i like stor grad hos utenlandske familier. Barna får ikke like mye oppmerksomhet fra de voksne og dette kan også påvirke språket. Barna er der, men de er passive og blir behandlet som unger ble i Norge på 80-tallet. Stuet vekk og hysjet på. Sendt ut av hjemmet for å leke etc.

Er en grunn til at det er så mange beryktede ungdomsgjenger med utenlandsk bakgrunn. De hører om at det er normalt at barn skal oppleve stor kjærlighet og omsorg, men så gjør de ikke det. De lærer å oppføre seg annerledes enn norske barn og passer derfor ikke alltid inn i vår kultur. De blir taperne i samfunnet og finner venner i gjengmiljøer. De prøver å heve sin sosiale status ved å bli tøffe. Så havner de i fengsel og blir raperne i samfunnet igjen. 

Arv og miljø.

Anonymkode: 91d6f...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Carrot skrev:

hvilken forskning viser du til som sier at barn tar skade av foreldre som arbeider mens barna er i barnehagen? 

Et enkelt søk på internett kan vise til forskning som sier at de minste har en betydelig høy mengde stresshormoner. Hva de gjør med kroppen til de små, har de ikke forsket nok på..men de har det med oss voksne, og dessverre er ikke konsekvensene særlig gode av å ha forhøyet stressnivå over lengre tid. Dette er heller ikke det gode stresset det er snakk om. 

Anonymkode: ed7b4...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Peaches skrev:

Det er én som koser seg hjemme med barn og én som jobber for pengene. Snakk om å være lite samfunnsnyttig.

Å gjøre det beste for barna sine er å være særdeles samfunnsnyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kajsa07 skrev:

Å gjøre det beste for barna sine er å være særdeles samfunnsnyttig.

Du får fortsette å trøste deg selv med det. Betyr ikke at det er sant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til første artikkel:

Det står ingenting om at de som ofte begynner sent i barnehage er av utenlandsk opprinnelse. Ikke rart at 25% flere av gjennomsnittet til de som begynner sent i barnehage har senere språkutvikling når de både er tospråklige og vokser opp i andre omgivelser der man ikke fokuserer så mye på språk som nordmenn gjør.

Utenlanske barn ser mer på TV hjemme enn norske barn. TV KAN hjelpe på språket, men ikke når de bare ser hjernedød underholdning uten noen form for pedagogisk næringsgrunnlag. Og barna er ikke i fokus og sentrum i like stor grad hos utenlandske familier. Barna får ikke like mye oppmerksomhet fra de voksne og dette kan også påvirke språket. Barna er der, men de er passive og blir behandlet som unger ble i Norge på 80-tallet. Stuet vekk og hysjet på. Sendt ut av hjemmet for å leke etc.

Er en grunn til at det er så mange beryktede ungdomsgjenger med utenlandsk bakgrunn. De hører om at det er normalt at barn skal oppleve stor kjærlighet og omsorg, men så gjør de ikke det. De lærer å oppføre seg annerledes enn norske barn og passer derfor ikke alltid inn i vår kultur. De blir taperne i samfunnet og finner venner i gjengmiljøer. De prøver å heve sin sosiale status ved å bli tøffe. Så havner de i fengsel og blir raperne i samfunnet igjen. 

Arv og miljø.

Anonymkode: 91d6f...ddc

Ha ha ha. La meg gjette.. du kjenner ca..., ingen innvandrere. 

De fleste innvandrere tilhører en storfamilie som forguder og elsker barna. De lever etter «IT takes a village to raise a child». Barna får ofte vanvittig mye oppmerksomhet fra foreldre, tanter/onkler, fettere/kusiner, tremenninger etc.

grunnen til at noen få av dem havner i gjenger, er at folk som du prøver å sette merkelapp på dem og gjøre dem til noe de ikke er. Det kalles utenforskap, men sannsynligvis har du ikke tilstrekkelig kunnskap til å forstå hva det kan innebære.

får håpe du ikke blir syk eller pleietrengende eldre. Det vil nok overraske deg grådig at hjertelegen er fra sri lanka og hjelpepleieren fra Somalia. 

Kos deg med din lille teori du.

Anonymkode: 44599...861

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn elsket å være i barnehagen, noe som gjøre hverdagene så mye lettere for oss.  Trengte ikke tilvenning egentlig, gikk rett inn og sa ha det og det var det.  

On 9/19/2018 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

hmm... Mine barn som gikk i barnehagen fra 0800-16 hver dag og stortrivdes veldig der, er oppegående, snille ungdommer som er høflig og veldig respektfulle mot andre mennesker.  Lurer veldig om du kan si det samme om deres bortskjemte putebarn som henger fra beina deres, som lærer ikke viktig sosial antenner fordi dere er for opptatt å vise frem et perfekt hjemmemor liv på instagram.  Ta deg sammen.  

Anonymkode: b3bb9...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpes noen av kommentarene i denne tråden.  

Mange av dere kan virkelig passe på dine egne saker.  Om du velge å gå hjemme med barnet betyr ikke at den har det bedre fordi den er hjemme, heller betyr det at å være hjemme er best for nabobarnet.  Hver enkelt familie må finne ut hva fungerer best for hver familie.  Blir så utslitt av dere hjemmemødre som ser ned på alle andre som ikke velge dette for seg selv.  Jeg kunne ha vært hjemme med barna, men nei takk.  Jeg vil ikke være som dere, gå rett i kvinnefellet - ingen inntekt, ingen pensjonspoeng, ingen jobb, så når du endelig er klar å komme tilbake i jobb vil ingen ansette deg fordi du har vært for lenge ut av arbeidsmarkedet.  Barn har det best når de har foreldre som bryr som, vise de kjærlighet og oppdra de til å respektere andre og deres valg.  Noen deres egne foreldre klart tydeligvis å glemme.  

Anonymkode: b3bb9...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud hjelpes noen av kommentarene i denne tråden.  

Mange av dere kan virkelig passe på dine egne saker.  Om du velge å gå hjemme med barnet betyr ikke at den har det bedre fordi den er hjemme, heller betyr det at å være hjemme er best for nabobarnet.  Hver enkelt familie må finne ut hva fungerer best for hver familie.  Blir så utslitt av dere hjemmemødre som ser ned på alle andre som ikke velge dette for seg selv.  Jeg kunne ha vært hjemme med barna, men nei takk.  Jeg vil ikke være som dere, gå rett i kvinnefellet - ingen inntekt, ingen pensjonspoeng, ingen jobb, så når du endelig er klar å komme tilbake i jobb vil ingen ansette deg fordi du har vært for lenge ut av arbeidsmarkedet.  Barn har det best når de har foreldre som bryr som, vise de kjærlighet og oppdra de til å respektere andre og deres valg.  Noen deres egne foreldre klart tydeligvis å glemme.  

Anonymkode: b3bb9...38a

Du er da fæl til å nedsnakke selv. Kvinner er og blir kvinner verst. Noe så fullstendig bortkastet.

Anonymkode: 50ee6...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er da fæl til å nedsnakke selv. Kvinner er og blir kvinner verst. Noe så fullstendig bortkastet.

Anonymkode: 50ee6...977

Jeg syns ikke dette var nedsnakking, det er jo faktiske problemstillinger som man bør tenke over før man velger å være hjemme i flere år uten inntekt.

Det er kanskje bare meg, men jeg får en slags martyr-følelse av mange av de hjemmeværende mødrene. De ofrer alt for barna, fordi det er det eneste rette. Og gud forby om noen forsøker alternativer til å være hjemmeværende, da burde de ikke få unger i det hele tatt. Her er det alt eller ingenting, ingen gråsoner eller kompromiss. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 16.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

Jobber i barnehage. Det du opplever er helt vanlig. Mange barn "straffer" foreldrene fordi de har forlatt dem hele dagen, selv om de stortrives i barnehagen. Det er en del av løsrivningsprosessen. Du trenger ikke løfte henne opp og bære henne hele tiden. Bruk heller litt tid sammen på gulvet og gjør noe som er  interessant for henne sammen. Ikke belønn uønsket adferd som gnåling og krav om å bli bært, tilby noe annet som gjør at dere har det kjekt sammen. Mange barn er smørblide i barnehagen, og når mor og far (spesielt mor) leverer eller henter så blir det spetakkel. Ikke tenk sånn på det, barn får masse stimuli fra venner og voksne i barnehagen. Når dere kommer hjem er det tid for å hvile, roe ned, være rolig sammen, osv. Da trenger de rutiner og familieliv for å ta seg inn etter tusenvis av inntrykk og utfordringer. 

 

Anonymkode: 2988e...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

Flott det. Det er ikke sånn at det alltid er best med en hjemmeværende mor. Det kommer helt an på hva barnet mottar i hverdagen. Jeg ser mange fordeler med at barn går i barnehagen. Likevel er det også utelukkende positivt at barna er hjemme med mor eller far. Begge deler fungerer greit selv om det er ulikt. Finn ut hva som passer i ditt liv. 

Anonymkode: 2988e...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎09‎.‎2018 den 16.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

Hvor mye søvn får barnet i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...