Gå til innhold

Har barnet det best i barnehagen? Er dette normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sliten, og fortsatt i tilvenning til ny hverdag. Hold ut! Hjelper det om du sitter på gulvet med henne? Så slipper du all hemsingen opp og ned. Får hun nok søvn i løpet av dagen? 

Anonymkode: e3ca2...baf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli

Begge disse virker logiske. Datteren min på 1,5 år stortrives også i barnehagen, men kan fort bli litt sutrete hjemme. Da er hun sliten etter mange spennende aktiviteter i barnehagen, og har lite tålmodighet til å vente på middag, for eksempel. 

Jeg tviler ikke ett sekund på at hun har det bra i barnehagen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

Tull, barn har det best med foreldre som lærer dem sosiale regler uavhengig av om de er hjemmeværende, fulltarbeidende eller deltidsarbeidende mødre og fedre. Å være så bastant basert på egen oppfatning er ikke en positiv egenskap, det som fungerer for deg trenger ikke vare fasit for andre. 

 

TS - kanskje en kombinasjon? Er hun sutrete fordi du er sliten, eller fordi hun kjenner at du forventer at hun sutrer? Barn reagerer på mange ting, og som barnets mor burde kanskje du være den som er best egnet til å skjønne signalene hennes ;) ikke stress, kos dere.. Om hun liker leke - lek, om hun vil opp i hendene for nærhet, les en bok.. Syns, se litt på tv..  

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

Hva mener du at vi andre som ikke har mulighet til å være hjemme med barnet skal gjøre, gå på NAV? Vi leverer barna i bhg fordi vi må jobbe og ikke fordi vi elsker å slenge fra oss det mest verdifulle vi har!!

Anonymkode: 9f220...427

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

🙄

 

Ts, det er helt vanlig. Hun er litt overstimulert og sliten. Det skjer mye, masse inntrykk osv. Det går seg til etterhvert. 

Vi passet på å roe ned når vi kom hjem etter bhg. Middag, litt musikk og fant frem favorittleker og bøker som han kunne roe seg ned med. Han sov som en stein om nettene da 😬😅🙌

Gi det litt tid så blir det bedre. Men ville ikke kjørt på med masse aktiver etter barnehagen. Da får du et enda mer overstimulert barn som går helt i vrange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

Ja, for alle barn er like med helt like behov... 🤓

Anonymkode: 4b671...040

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna har det best hjemme hos foreldre som har tid til dem.

Hilsen hjemmeværende husmor ( ja, tenk vi er fremdeles ikke utdødd

Anonymkode: aab82...04e

Hvorfor mener du det er best, og hva fyller dere dagene med? Er inne på tanken selv, men er redd for at de på en måte havner litt utenfor i forhold til andre barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er sliten, og fortsatt i tilvenning til ny hverdag. Hold ut! Hjelper det om du sitter på gulvet med henne? Så slipper du all hemsingen opp og ned. Får hun nok søvn i løpet av dagen? 

Anonymkode: e3ca2...baf

Hun vil fremdeles opp og ned. Klamrer seg til meg, dytter meg bort. Alt som hjelper er å leke ute, da er hun fornøyd. Jeg får ikke laget middag, ikke vasket klær, ingenting av det jeg skulle gjort før hun er i seng.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Barkrakk skrev:

Begge disse virker logiske. Datteren min på 1,5 år stortrives også i barnehagen, men kan fort bli litt sutrete hjemme. Da er hun sliten etter mange spennende aktiviteter i barnehagen, og har lite tålmodighet til å vente på middag, for eksempel. 

Jeg tviler ikke ett sekund på at hun har det bra i barnehagen. 

Men hva burde man gjøre da? Det hun slutter å grine av er «enda mer inntrykk» ( i form av å være på lekeplassen.) Er hun hjemme og får «slappet av» sutrer og gråter hun konstant.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun liker seg ute TS syns jeg du skal leke ute, man kan fint droppe middagen liksom og husvasken til etter hun er i seng. Ta med matpakke ut om hun er sulten. Slapp av, det ordner seg. Dessuten går ikke verden under om hun er et barn som elsker å være ute - det er bare å ta på seg klær etter været og la henne styre løpet litt en stund. Om husvasken må vente er ingen krise.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Carrot skrev:

Tull, barn har det best med foreldre som lærer dem sosiale regler uavhengig av om de er hjemmeværende, fulltarbeidende eller deltidsarbeidende mødre og fedre. Å være så bastant basert på egen oppfatning er ikke en positiv egenskap, det som fungerer for deg trenger ikke vare fasit for andre. 

 

TS - kanskje en kombinasjon? Er hun sutrete fordi du er sliten, eller fordi hun kjenner at du forventer at hun sutrer? Barn reagerer på mange ting, og som barnets mor burde kanskje du være den som er best egnet til å skjønne signalene hennes ;) ikke stress, kos dere.. Om hun liker leke - lek, om hun vil opp i hendene for nærhet, les en bok.. Syns, se litt på tv..  

Hmmm... jeg har ikke inntrykk av det. Vi har jo ikke holdt på med dette barnehagegreiene så lenge, så jeg føler ikke jeg har noen forventninger til henne...

å ikke stresse og kose oss er vanskelig når jeg må få spist middag ( helst før hun legger seg) og hun ikke roer seg med noen inneaktiviteter. Kaver bare om vi prøver å lese, synge etc. Har dog ikke prøvd TV, syntes hun er litt for ung. 

Hun roer seg tilsynelatende kun av barnehagesktiviteter som lekeplass eller besøk av andre barn. 

Jeg burde sikkert vite dette, men jeg er så usikker på om hun er overstimulert, eller oppriktig har behov for mere stimuli etter barnehagen. Jeg har for øvrig ikke merket noen forskjell når jeg har hentet tidlig kontra sent.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Hvis hun liker seg ute TS syns jeg du skal leke ute, man kan fint droppe middagen liksom og husvasken til etter hun er i seng. Ta med matpakke ut om hun er sulten. Slapp av, det ordner seg. Dessuten går ikke verden under om hun er et barn som elsker å være ute - det er bare å ta på seg klær etter været og la henne styre løpet litt en stund. Om husvasken må vente er ingen krise.. 

Det er drøyt lenge å vente fra lunsj kl 12 til hun har lagt seg kl 19, og så gå i gang med matlaging og ikke får spist før 19:30. Sånn det har vært nå har jeg kastet meg iver en sjokolade i det jeg kommer inn døra, det er ikke så god løsning merker jeg. 

 I tillegg er jeg usikker på om hun oppriktig her et behov for mere stimuli i form av lekeplass, eller om hun har et behov ( som jeg ikke greier å dekke) for å roe ned? Er det reelt at hun bare er et barn som «liker å være ute» eller trenger hun hjelp ( som jeg ikke får til å gi henne) til å roe seg ned. 

Anonymkode: b0b91...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva burde man gjøre da? Det hun slutter å grine av er «enda mer inntrykk» ( i form av å være på lekeplassen.) Er hun hjemme og får «slappet av» sutrer og gråter hun konstant.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Eller så blir hun distrahert av lekeplass og glemmer at hun er sulten og sliten? Jeg pleier å vise tydelig at mamma er her, og mamma er glad i deg, og kose så mye det lar seg gjøre, men samtidig få gjort det jeg skal, slik som å lage middag. Noen dager er bedre enn andre, og generelt blir hun flinkere til å pusle med ting på egenhånd. Det går seg til uansett. Ikke stress, og stol på magefølelsen.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at vi andre som ikke har mulighet til å være hjemme med barnet skal gjøre, gå på NAV? Vi leverer barna i bhg fordi vi må jobbe og ikke fordi vi elsker å slenge fra oss det mest verdifulle vi har!!

Anonymkode: 9f220...427

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

Så du mener at vi som jobber ikke evner å få barn?

Anonymkode: 9f220...427

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Barkrakk skrev:

 så blir hun distrahert av lekeplass og glemmer at hun er sulten og sliten? Jeg pleier å vise tydelig at mamma er her, og mamma er glad i deg, og kose så mye det lar seg gjøre, men samtidig få gjort det jeg skal, slik som å lage middag. Noen dager er bedre enn andre, og generelt blir hun flinkere til å pusle med ting på egenhånd. Det går seg til uansett. Ikke stress, og stol på magefølelsen.  

Ja, det kan godt være. Jeg skjønner ikke helt at alt hun vil er mer av det hun akkurat har gjort i mange timer🤔 

hvir gammelt var barnet ditt da du følte at det «gikk seg til»? 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt normalt ut. Mine to eldste sutret hver eneste dag når vi kom hjem til de ble 3 - 4 år. De var også veldig aktive i barnehagen, og blir jo slitne.

De har jo oppdaget en ny verden, så de bruker lang tid på å fullt ut tilpasse seg. Edit - bruker ikke flere år på det altså! 

Viss du henter barnet ditt tidlig, så kan du jo kanskje prøve å drøye en halvtime før du henter det? 

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...