Gå til innhold

Har barnet det best i barnehagen? Er dette normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

Barnets hverdag er blitt forandret. Mamma var den trygge, hjemme var det trygge redet, nå er mamma erstattet med andre voksne i andre bygninger enn hjemme. 

Barnet ditt kan ikke fortelle deg med ord hva hun opplever eller hvordan hun opplever denne omveltningen i livet hennes, derfor forteller hun med kroppsspråk, gråt og misnøye at denne endringen ikke er helt ok for henne. 

Hun reagerer normalt på en for henne unormal situasjon. Når dere er ute så er der for mye som skjer rundt henne til at hun har tid til å reagere slik hun gjør når dere er inne. Samtidig blir det enda mer stimuli utendørs. La henne få tid til å venne seg til hverdagsendringene. Om hun er 1,5, 2 eller 2,5 år så vil endringene ved barnehagestart bli like store for henne. Gi henne tid, tålmodighet og forståelse. 

Anonymkode: 50ee4...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

Synes du kan holde deg for god for slike tåpelige kommentarer. Foreldre som har barna sine i barnehage er supre foreldre, mange av de jobber mye men de bruker også mye tid på barna sine. Om de ikke har økonomi eller om de helst vil at barna skal gå i barnehage så skal du ikke rakke ned på de

Barn har det bra i barnehage, de lærer mye som de gjerne ikke vil lære hjemme hos foreldre

 

Ts det vil komme seg etterhvert, er mange inntrykk for henne nå. Men når det har gått litt tid vil nok dette gå seg til og ettermiddagene vil bli bedre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan godt være. Jeg skjønner ikke helt at alt hun vil er mer av det hun akkurat har gjort i mange timer🤔 

hvir gammelt var barnet ditt da du følte at det «gikk seg til»? 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Vanskelig å si, hun har fortsatt noen kjipe dager her og der. Men hun begynte barnehage i august, og det går stort sett fint på ettermiddag/kveld. Vi holder på rutiner, slik at hun vet hva som skal skje. 

Har du forsøkt med litt rolige aktiviteter, slik som å tegne? Eller puttekasse eller duplo? Jenta mi pleier få sitte ved kjøkkenbenken og tegne og smake på maten mens jeg lager middag. Da blir hun distrahert, og jeg får gjort mine ting.

Som andre sier, det er vanlig at de blir ekstra klengete utover dagen. Jeg prøver å kose meg litt med det, og heller tenke at plutselig trenger hun meg ikke i det hele tatt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... jeg har ikke inntrykk av det. Vi har jo ikke holdt på med dette barnehagegreiene så lenge, så jeg føler ikke jeg har noen forventninger til henne...

å ikke stresse og kose oss er vanskelig når jeg må få spist middag ( helst før hun legger seg) og hun ikke roer seg med noen inneaktiviteter. Kaver bare om vi prøver å lese, synge etc. Har dog ikke prøvd TV, syntes hun er litt for ung. 

Hun roer seg tilsynelatende kun av barnehagesktiviteter som lekeplass eller besøk av andre barn. 

Jeg burde sikkert vite dette, men jeg er så usikker på om hun er overstimulert, eller oppriktig har behov for mere stimuli etter barnehagen. Jeg har for øvrig ikke merket noen forskjell når jeg har hentet tidlig kontra sent.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Jeg tenker at om du smører ekstra matpakke så må du ikke spise middag med en gang, det er "typisk norsk" å skulle spise middag klokken fem - verden ellers spiser mye senere og har det helt fint ;) Tv en liten stund er heller ikke noen krise, men det er forskjell på å plante ungen foran TV`n med en gang kokken 17 og helt frem til leggetid.. Det er stor forskjell på å planlegge rundt barnet når dette har behov for det og å ty til sjokolade som noen skrev.. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

Du kan umulig være noe annet enn en provokatør 😂

Endret av Carrot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnets hverdag er blitt forandret. Mamma var den trygge, hjemme var det trygge redet, nå er mamma erstattet med andre voksne i andre bygninger enn hjemme. 

Barnet ditt kan ikke fortelle deg med ord hva hun opplever eller hvordan hun opplever denne omveltningen i livet hennes, derfor forteller hun med kroppsspråk, gråt og misnøye at denne endringen ikke er helt ok for henne. 

Hun reagerer normalt på en for henne unormal situasjon. Når dere er ute så er der for mye som skjer rundt henne til at hun har tid til å reagere slik hun gjør når dere er inne. Samtidig blir det enda mer stimuli utendørs. La henne få tid til å venne seg til hverdagsendringene. Om hun er 1,5, 2 eller 2,5 år så vil endringene ved barnehagestart bli like store for henne. Gi henne tid, tålmodighet og forståelse. 

Anonymkode: 50ee4...166

Ja, det hørtes fint og riktig ut, men skal jeg bare leve med at hun sutrer konstant da? Det virker jo liksom ikke helt Ok at hun skal sutre i 1,5-2 år heller. Ville du heller vært hjemme med henne og utholdt sutringen enn å dra ut? 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Barkrakk skrev:

Vanskelig å si, hun har fortsatt noen kjipe dager her og der. Men hun begynte barnehage i august, og det går stort sett fint på ettermiddag/kveld. Vi holder på rutiner, slik at hun vet hva som skal skje. 

Har du forsøkt med litt rolige aktiviteter, slik som å tegne? Eller puttekasse eller duplo? Jenta mi pleier få sitte ved kjøkkenbenken og tegne og smake på maten mens jeg lager middag. Da blir hun distrahert, og jeg får gjort mine ting.

Som andre sier, det er vanlig at de blir ekstra klengete utover dagen. Jeg prøver å kose meg litt med det, og heller tenke at plutselig trenger hun meg ikke i det hele tatt lenger. 

Ja, jeg har virkelig prøvd rolige inneaktiviteter, hun blir veldig klengete/sutrete. Hun har ikke tålmodighet til å være med på matlaging eller vasking og innedel på lekematte blir bare kaving. Kanskje hun sover for lite, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det...

Det er ikke bare det at det er slitsomt for meg med den klengingen og sutringen ( det er det jo selvsagt også), men den sutringen er jo et signal om noe? Jeg greier ikke overhøre den og greier ikke stagge den innendørs.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

Haha. Da hadde det ikke blitt født mange barn.

Jeg er en så mye bedre mor for datteren min når jeg får utvikle meg selv, har en stabil økonomi og et voksenliv. Og HVIS pappaen hennes og jeg finner ut at vi ikke vil være sammen lenger, så havner jeg ikke i typisk kvinnefelle der han har forsørget oss i alle år, og jeg sitter igjen uten noe som helst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg tenker at om du smører ekstra matpakke så må du ikke spise middag med en gang, det er "typisk norsk" å skulle spise middag klokken fem - verden ellers spiser mye senere og har det helt fint ;) Tv en liten stund er heller ikke noen krise, men det er forskjell på å plante ungen foran TV`n med en gang kokken 17 og helt frem til leggetid.. Det er stor forskjell på å planlegge rundt barnet når dette har behov for det og å ty til sjokolade som noen skrev.. 

Du kan umulig være noe annet enn en provokatør 😂

Jeg har ikke spist matpakke siden barneskolen, og får meg ikke til det nå heller😖 men egentlig er det større problemet mitt hvordan takle ungen enn hvordan å få kabalen til å gå opp. Jeg kan selvsagt få gjort alt jeg må gjøre etter hun er lagt, selv om jeg helst skulle slippe, men jeg er mer bekymret for at jeg ikke møter henne på en god måte. 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Barkrakk skrev:

Haha. Da hadde det ikke blitt født mange barn.

Jeg er en så mye bedre mor for datteren min når jeg får utvikle meg selv, har en stabil økonomi og et voksenliv. Og HVIS pappaen hennes og jeg finner ut at vi ikke vil være sammen lenger, så havner jeg ikke i typisk kvinnefelle der han har forsørget oss i alle år, og jeg sitter igjen uten noe som helst.

Dette🙌🏼🙌🏼🙌🏼

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil fremdeles opp og ned. Klamrer seg til meg, dytter meg bort. Alt som hjelper er å leke ute, da er hun fornøyd. Jeg får ikke laget middag, ikke vasket klær, ingenting av det jeg skulle gjort før hun er i seng.

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Min på 1,5 år er lik. Jeg står også alene med middagen til mannen kommer hjem. Her nå jeg ha han på armen eller i bæresele når jeg lager middag. 

Klesvask og annet tar jeg når han er i seng. Tiden etter barnehage er "hellig". Eneste er middag som må lages og da funker som sagt kun å ha han på kroppen 

Anonymkode: e4c79...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min på 1,5 år er lik. Jeg står også alene med middagen til mannen kommer hjem. Her nå jeg ha han på armen eller i bæresele når jeg lager middag. 

Klesvask og annet tar jeg når han er i seng. Tiden etter barnehage er "hellig". Eneste er middag som må lages og da funker som sagt kun å ha han på kroppen 

Anonymkode: e4c79...8f5

Ja, det var godt tips, kanskje jeg skal dra frem bæreselen igjen😁 det er i alle fall verd et forsøk...

ts

Anonymkode: b0b91...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke spist matpakke siden barneskolen, og får meg ikke til det nå heller😖 men egentlig er det større problemet mitt hvordan takle ungen enn hvordan å få kabalen til å gå opp. Jeg kan selvsagt få gjort alt jeg må gjøre etter hun er lagt, selv om jeg helst skulle slippe, men jeg er mer bekymret for at jeg ikke møter henne på en god måte. 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Ut fra det du skriver gjør du det du kan, slik jeg ser det. De neste månedene skjer det en enorm utvikling, og før du vet ordet av det er hun mer selvstendig og kan pusle mer rundt alene. Jeg tror ikke jeg ville fortsatt å dra ut for å distrahere henne. Ettermiddagene her forsvinner hvert fall fort, og en tur ut tar mye tid og girer opp, når vi heller skal gire ned. Når legger hun seg om kvelden? Sover hun godt i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carrot skrev:

Tull, barn har det best med foreldre som lærer dem sosiale regler uavhengig av om de er hjemmeværende, fulltarbeidende eller deltidsarbeidende mødre og fedre. Å være så bastant basert på egen oppfatning er ikke en positiv egenskap, det som fungerer for deg trenger ikke vare fasit for andre. 

 

TS - kanskje en kombinasjon? Er hun sutrete fordi du er sliten, eller fordi hun kjenner at du forventer at hun sutrer? Barn reagerer på mange ting, og som barnets mor burde kanskje du være den som er best egnet til å skjønne signalene hennes ;) ikke stress, kos dere.. Om hun liker leke - lek, om hun vil opp i hendene for nærhet, les en bok.. Syns, se litt på tv..  

All forskning viser at barn har det best med primæromsorgspersonene, enten vi som må sende barn i bhg liker det eller ei. 

Anonymkode: eb55d...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte også mye bæresele mens jeg lagde middag i den perioden. Da fikk hun litt ro og nærhet. Min yngste er nå 2 og har blitt mye mindre klengete etter bhg. Ofte leker hun på egen hånd mens jeg lager mat. De dagene hun er sutrete er hun nok sulten, for humøret blir mye bedre når hun har spist. Skjønner at det er slitsomt, men prøv å gi henne den nærheten hun trenger. Sitte på høy stol ved kjøkkenbenken og smake har også funket noen ganger. 

Anonymkode: b2b3c...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en 1 åring som begynte i barnehagen for 1,5 mnd. Siden. Tilvenningen har gått fint og hun ser ut til å trives. Problemet er når vi kommer hjem, så sutrer hun hele resten av ettermiddagen/kvelden. Vil bli bært, vil ned på gulvet, vil bli bært igjen. Slår seg ikke til ro. 

Eneste som hjelper er å være ute på en lekeplass og gjøre det samme som i barnehagen, jeg holder på å bli gal! Jeg hadde tenkt hun skulle ha korte dager nå til å begynne med, men er usikker på hva som er rett å gjøre. 

Sutrer hun fordi hun er sliten og vil ha mamma-tid, eller fordi hun syntes det er kjedelig hjemme og trenger mer stimuli? 

Er dette vanlig at de gjør i denne alderen? Hva gjør deres 1 åringer?

Anonymkode: b0b91...26b

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er drøyt lenge å vente fra lunsj kl 12 til hun har lagt seg kl 19, og så gå i gang med matlaging og ikke får spist før 19:30. Sånn det har vært nå har jeg kastet meg iver en sjokolade i det jeg kommer inn døra, det er ikke så god løsning merker jeg. 

 I tillegg er jeg usikker på om hun oppriktig her et behov for mere stimuli i form av lekeplass, eller om hun har et behov ( som jeg ikke greier å dekke) for å roe ned? Er det reelt at hun bare er et barn som «liker å være ute» eller trenger hun hjelp ( som jeg ikke får til å gi henne) til å roe seg ned. 

Anonymkode: b0b91...26b

vært litt samme for oss. Han er grinete på ettermiddagen, om han ikke får nok oppmerksomhet (som f.eks at mor/far står ved kjøkkenbenken og lager middag). Her hjalp det rett og slett veldig å involvere han i middagslagingen. Vi lar han f.eks leke med /drysse krydder på maten eller flytte på litt oppskjærte grønnsaker. (Så får det heller være at hele boksem med løkpulver havnet i en haug oppå fisken 🙂 )

Anonymkode: 2f124...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sliten og trenger mamma!! En ettåring er i en tilknytningsprosess og trenger en viss del mammatid, så den må tas igjen på ettermiddagen. Når man er inne merker barnet nok mer til slitenheten, frisk luft hjelper da alltid og det å ha mamma sammen med seg på lekeplassen dekker samtidig mammatid-behovet. To fluer i en smekk. 

Pga samme problem i lager middag dagen i forveien nå for tia, super enkel mat som tar meg ti min å lage etter leggetid, slik at den kan inntas kjappt for så å finne en eller annen distraherende aktivitet å gjøre sammen.

Jeg tenker at lekeplass ikke er et problem om barnet virker fornøyd og er ok å legge/ved kveldsmaten. Et virkelig slitent og overstimulert barn vil være krakilsk så om det ikke er tilfellet har nok barnet det fint. 

Anonymkode: 3ecf2...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig vil alle barn heller være med foreldrene sine, bortsett fra de som er utsatt for omsorgssvikt. Så en helt normal reaksjon fra barnet ditt. 

 

Anonymkode: 7b282...31a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må man jo vurdere om man i det hele tatt har råd til barn.

Anonymkode: aab82...04e

Da syns jeg du viser lite forståelse av hvordan samfunnet vårt er lagt opp, hvertfall. Hvis du for alvor mener at en av foreldrene må være hjemme for at det skal være forsvarlig å ha barn. Da er man fort tilbake til lav kvinneandel i arbeidslivet, og alt det fører med seg. Men dette er strengt tatt på siden av diskusjonen tema. 

Til ts: jeg syns hun høres sliten ut. Det er mange inntrykk i en barnehagehverdag, i tillegg til at det er utfordrende for et lite barn å forholde seg til nye voksenpersoner. Dette klarer hun jo ikke å si, men viser ved væremåten sin. Det er jo også ganske vanlig at små barn blir avledet fra dette ved å bli stimulert enda mer, og så feiltolker voksne det dithen at barnet kjeder seg fort. 

Jeg husker mine to også var sånn den første tiden i bhg, men så gikk det seg til. Det jeg ofte gjorde, var å putte barnet i bæresele man kan bruke på rygg (mye mer behagelig for deg enn å bære på mage når hun er så stor). Det fins flere seler som kan brukes på rygg, jeg brukte Manduca. Da fikk jeg gjort husarbeid og laget middag, bare som å ha en sekk på ryggen. Og barnet fikk nærhet og avslapning. Jeg satt også en del og leste for barna i den alderen, da jeg opplevde at det roet dem ned. Det falt meg aldri inn å dra på lekeplassen etter barnehagen med barn som allerede var slitne. Det hadde jeg ikke giddet, og jeg tror heller ikke det var det de trengte. Denne fasen går over, men det er en overgang å begynne i bhg, noe annet ville vel vært rart også. Men slitsomt, ja absolutt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

All forskning viser at barn har det best med primæromsorgspersonene, enten vi som må sende barn i bhg liker det eller ei. 

Anonymkode: eb55d...f7b

hvilken forskning viser du til som sier at barn tar skade av foreldre som arbeider mens barna er i barnehagen? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hørtes fint og riktig ut, men skal jeg bare leve med at hun sutrer konstant da? Det virker jo liksom ikke helt Ok at hun skal sutre i 1,5-2 år heller. Ville du heller vært hjemme med henne og utholdt sutringen enn å dra ut? 

Ts

Anonymkode: b0b91...26b

Du må være der for henne og hennes behov, når hun trenger deg. Hvor lang tid hun trenger på å tilpasse seg forandringene i hennes hverdag er umulig å si. 

For en tid siden ble en forskningsrapport omtalt i media. De barna som gråt og protesterte når foreldrene gikk etter levering i bhg var de barna som best fikk avreagert sin sorg over å bli "forlatt" i bhg. De stille barna var dem som slet mest både der og da og på sikt. De stengte følelsene inne, noe som ble oppfattet som mindre greit. 

Du skriver at bhg start har gått fint, men har det gått fint? Er barnet ditt "et stille barn" et barn som sliter når hun kommer hjem fremfor å gi uttrykk for sin fortvilelse når du går fra bhg? 

Husk også på at din måte å takle situasjonen og relasjonen til henne når hun sutrerer på ettermiddagen er avgjørende for hennes måte å arbeide seg gjennom situasjonen hennes. Kan du snakke med bhg personalet eller helsesøster om hvordan du skal takle nettopp ditt barn slik at dere begge overlever denne "stressende" livssituasjonen?

Anonymkode: 50ee4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...