magikeren Skrevet 18. september 2018 #81 Del Skrevet 18. september 2018 Just now, O.G. said: Nu tar du den rosa sangen.... Ja, uff, tenk om mennesker faktisk var nødt å tenke eller oppføre seg bra 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 18. september 2018 Forfatter #82 Del Skrevet 18. september 2018 Gunhild giftet seg med en nesten 20 år eldre milliardær og lever det gode liv fjernt fra alle oss andre. Heldigvis hadde de dermed mulighet til å kjøpe den dyreste og beste behandlingen mot sykdommen hennes hvor som helst i verden. Det er en god ting. Hun fikk Stordalen foundation i gave av mannen og de kan leie inn de dyreste foredragsholderne i verden, på de kostbare konferansene hvor deltagerne soler seg i glansen. Det er sikkert også en god ting. Det er viktig å ta vare på miljøet. Jeg føler likevel det ikke blir helt ektefølt når de ikke lever som de predikerer. Føles litt som en overklassefrue som trenger noe å fordrive tiden med, bare i en større skala. Og at det høres flott ut at hun skal redde verden, helt alene. (Ref den kommentaren i Dagbladet lenger opp.) Tror jeg hadde vært mer imponert om hun hadde jobbet fulltid som lege. Eller engasjert seg i veldedighet for gamle og syke her hjemme. Brukt tid og penger på å gjøre noe litt mer jordnært og målbart liksom. Helt uavhengig av hva vi måtte mene så gjør de selvsagt akkurat hva de vil 😊 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 18. september 2018 #83 Del Skrevet 18. september 2018 11 timer siden, Justlooking skrev: Hun kommer med bok, skal dere lese? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 18. september 2018 #84 Del Skrevet 18. september 2018 (endret) 30 minutter siden, Justlooking skrev: Gunhild giftet seg med en nesten 20 år eldre milliardær og lever det gode liv fjernt fra alle oss andre. Heldigvis hadde de dermed mulighet til å kjøpe den dyreste og beste behandlingen mot sykdommen hennes hvor som helst i verden. Det er en god ting. Hun fikk Stordalen foundation i gave av mannen og de kan leie inn de dyreste foredragsholderne i verden, på de kostbare konferansene hvor deltagerne soler seg i glansen. Det er sikkert også en god ting. Det er viktig å ta vare på miljøet. Jeg føler likevel det ikke blir helt ektefølt når de ikke lever som de predikerer. Føles litt som en overklassefrue som trenger noe å fordrive tiden med, bare i en større skala. Og at det høres flott ut at hun skal redde verden, helt alene. (Ref den kommentaren i Dagbladet lenger opp.) Tror jeg hadde vært mer imponert om hun hadde jobbet fulltid som lege. Eller engasjert seg i veldedighet for gamle og syke her hjemme. Brukt tid og penger på å gjøre noe litt mer jordnært og målbart liksom. Helt uavhengig av hva vi måtte mene så gjør de selvsagt akkurat hva de vil 😊 Det tenker jeg også. Å gjøre noe genuint godt for andre mennesker uten å forvente å bli hyllet og få anerkjennesle i media bare for å hjelpe andre står det respekt av. Skal en redde verden kan en begynne med å gjøre noe godt for de som ikke er så priviligerte. For Stordalen og kanskje for mange andre også kan dette være småtteri, men for de som ikke har så mye å rutte med kan endre hele deres verden. Endret 18. september 2018 av Snaskesnusken 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 18. september 2018 #85 Del Skrevet 18. september 2018 Gunhild burde egentlig få seg jobb i FAO, FNs organisasjon for ernæring og landbruk. FAOs fokus er: å samle og dele kunnskap om hvordan jordbruk, skogbruk og fiske kan forbedres og moderniseres, med særlig fokus på utviklingsland (u-land). Organisasjonens motto er fiat panis, latin for «la det bli brød». Føler EAT er for mer 'hvordan få middelklassen til å spise sunnere og mer miljøvennlig'. Ble ikke særlig klokere av hjemmesiden til EAT heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My <3 Skrevet 18. september 2018 #86 Del Skrevet 18. september 2018 26 minutter siden, Justlooking skrev: Gunhild giftet seg med en nesten 20 år eldre milliardær og lever det gode liv fjernt fra alle oss andre. Heldigvis hadde de dermed mulighet til å kjøpe den dyreste og beste behandlingen mot sykdommen hennes hvor som helst i verden. Det er en god ting. Hun fikk Stordalen foundation i gave av mannen og de kan leie inn de dyreste foredragsholderne i verden, på de kostbare konferansene hvor deltagerne soler seg i glansen. Det er sikkert også en god ting. Det er viktig å ta vare på miljøet. Jeg føler likevel det ikke blir helt ektefølt når de ikke lever som de predikerer. Føles litt som en overklassefrue som trenger noe å fordrive tiden med, bare i en større skala. Og at det høres flott ut at hun skal redde verden, helt alene. (Ref den kommentaren i Dagbladet lenger opp.) Tror jeg hadde vært mer imponert om hun hadde jobbet fulltid som lege. Eller engasjert seg i veldedighet for gamle og syke her hjemme. Brukt tid og penger på å gjøre noe litt mer jordnært og målbart liksom. Helt uavhengig av hva vi måtte mene så gjør de selvsagt akkurat hva de vil 😊 Veldig godt skrevet og oppsummert. Har du ubegrenset tilgang til penger så er det jo nesten ikke grenser for hva du kan gjøre. Jeg har ikke noe i mot det hun gjør, og det er jo en god sak. Men likevel blir det ekstremt fjernt fra "vanlige" folk...det blir liksom et annet univers hvor vi ikke har tilgang. Det er kanskje smålig å sitte å snakke om hva JEG hadde gjort hvis jeg hadde hatt SÅ mye penger, da hadde jeg gjort ditt og datt for veldedighet osv...Men jeg klarer ikke fri meg fra tanken om nettopp det du skriver over her...Muligheten til å gjøre en merkbar forskjell her og nå. Gjøre en forskjell. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 18. september 2018 #87 Del Skrevet 18. september 2018 11 timer siden, Justlooking skrev: Hun kommer med bok, skal dere lese? Nei, kommer ikke til å lese eller kjøpe noen bok av dette paret. I dag kjøpte jeg ikke avisen pga bilde av dem på forsiden. Får helt aversjon. Det er noe med den kvinnen som for meg er lite troverdig. Hun er sykest, taprest, søtest, snillest osv. Det er visst ingen som har hatt det så fælt og vært så tapper og smilende som henne. Og det der veldedighetsgreiene hun holder på med, vet ikke hva jeg skal si...Hun appellerer sikkert til overflatiske vestkantfruer som lever i samme boble. Dem om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 18. september 2018 Forfatter #88 Del Skrevet 18. september 2018 Off topic så synes jeg Trond Mohn i Bergen har vist stort samfunnsansvar. Gjennom flere år har han bidratt med mange hundre millioner til Haukeland sykehus. De har derfor hatt råd til dyre oppgraderinger og å kjøpe mye dyrt avansert utstyr i mange avdelinger, har penger til forskning pluss mye annet. Det har kommet pasientene til gode og de er veldig takknemlige. Det er sykehuset som har fortalt om bidragene og ikke han selv. Stort ♥️ og stjerne i boken for denne mannen! Slik kan det gjøres! 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicecar Skrevet 19. september 2018 #89 Del Skrevet 19. september 2018 3 timer siden, Kristina Schwartz skrev: Nei, kommer ikke til å lese eller kjøpe noen bok av dette paret. I dag kjøpte jeg ikke avisen pga bilde av dem på forsiden. Får helt aversjon. Det er noe med den kvinnen som for meg er lite troverdig. Hun er sykest, taprest, søtest, snillest osv. Det er visst ingen som har hatt det så fælt og vært så tapper og smilende som henne. Og det der veldedighetsgreiene hun holder på med, vet ikke hva jeg skal si...Hun appellerer sikkert til overflatiske vestkantfruer som lever i samme boble. Dem om det. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulipanpiken Skrevet 19. september 2018 #90 Del Skrevet 19. september 2018 7 timer siden, Justlooking skrev: Off topic så synes jeg Trond Mohn i Bergen har vist stort samfunnsansvar. Gjennom flere år har han bidratt med mange hundre millioner til Haukeland sykehus. De har derfor hatt råd til dyre oppgraderinger og å kjøpe mye dyrt avansert utstyr i mange avdelinger, har penger til forskning pluss mye annet. Det har kommet pasientene til gode og de er veldig takknemlige. Det er sykehuset som har fortalt om bidragene og ikke han selv. Stort ♥️ og stjerne i boken for denne mannen! Slik kan det gjøres! Veldig enig! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 19. september 2018 #91 Del Skrevet 19. september 2018 10 timer siden, Justlooking skrev: Gunhild giftet seg med en nesten 20 år eldre milliardær og lever det gode liv fjernt fra alle oss andre. Heldigvis hadde de dermed mulighet til å kjøpe den dyreste og beste behandlingen mot sykdommen hennes hvor som helst i verden. Det er en god ting. Hun fikk Stordalen foundation i gave av mannen og de kan leie inn de dyreste foredragsholderne i verden, på de kostbare konferansene hvor deltagerne soler seg i glansen. Det er sikkert også en god ting. Det er viktig å ta vare på miljøet. Jeg føler likevel det ikke blir helt ektefølt når de ikke lever som de predikerer. Føles litt som en overklassefrue som trenger noe å fordrive tiden med, bare i en større skala. Og at det høres flott ut at hun skal redde verden, helt alene. (Ref den kommentaren i Dagbladet lenger opp.) Tror jeg hadde vært mer imponert om hun hadde jobbet fulltid som lege. Eller engasjert seg i veldedighet for gamle og syke her hjemme. Brukt tid og penger på å gjøre noe litt mer jordnært og målbart liksom. Helt uavhengig av hva vi måtte mene så gjør de selvsagt akkurat hva de vil 😊 Ja det sier jo sitt når ingen her egentlig er noe særlig kloke på hva EAT er eller hva de har fått til. Hun har kun jobbet et minimum som lege. Skal ikke ta fra henne at hun har tatt en lang og vanskelig utdannelse, jobbet akkurat den turnustiden hun må for så å gå rett på å skrive doktoroppgaven sin. Den skrev hun forresten i New York hvor de bodde på et hotell. Regner med at det var i rimelig luxeriøse omgiveleser. De har vel penger og mulighet til å skaffe henne den kompetansen hun måtte trenge for å gjøre denne skrivejobben så behagelig som mulig. Det er klart at penger har gitt henne andre muligheter enn å jobbe som lege. Det er et faktum! Hun vil tydeligvis bygge seg et solid navn for ettermæle. Det er jo egentlig ikke negativt, jeg forstår bare ikke at hun er en så interessant person at det er noe å skrive bok om riktig enda. Hun er jo ikke 40 år engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 19. september 2018 #92 Del Skrevet 19. september 2018 Nei jeg kommer ikke til å lese boken. De reiser med fly hele tiden, leier gigantiske luksusbåter de ferierer på i uker av gangen som forurenser noe enormt, og HUN våger å mane oss andre til måtehold? Det er fint å være opptatt av miljø og bærekraft, men ikke når det bare gjelder andre. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2018 #93 Del Skrevet 19. september 2018 11 timer siden, Kristina Schwartz skrev: Nei, kommer ikke til å lese eller kjøpe noen bok av dette paret. I dag kjøpte jeg ikke avisen pga bilde av dem på forsiden. Får helt aversjon. Det er noe med den kvinnen som for meg er lite troverdig. Hun er sykest, taprest, søtest, snillest osv. Det er visst ingen som har hatt det så fælt og vært så tapper og smilende som henne. Og det der veldedighetsgreiene hun holder på med, vet ikke hva jeg skal si...Hun appellerer sikkert til overflatiske vestkantfruer som lever i samme boble. Dem om det. Dette. 10 timer siden, Justlooking skrev: Off topic så synes jeg Trond Mohn i Bergen har vist stort samfunnsansvar. Gjennom flere år har han bidratt med mange hundre millioner til Haukeland sykehus. De har derfor hatt råd til dyre oppgraderinger og å kjøpe mye dyrt avansert utstyr i mange avdelinger, har penger til forskning pluss mye annet. Det har kommet pasientene til gode og de er veldig takknemlige. Det er sykehuset som har fortalt om bidragene og ikke han selv. Stort ♥️ og stjerne i boken for denne mannen! Slik kan det gjøres! Trond virker til å være en real kar generelt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 19. september 2018 #94 Del Skrevet 19. september 2018 Nei, leser ikke boka. Diskrepansen mellom levd liv og lære blir for stor, jeg har andre kilder til kunnskap om mat og miljø enn EAT. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 19. september 2018 #95 Del Skrevet 19. september 2018 Ryddet for brukerdebatt, og svar til dette. Raven Emerald, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magikeren Skrevet 20. september 2018 #96 Del Skrevet 20. september 2018 On 9/18/2018 at 10:50 PM, Snaskesnusken said: Det tenker jeg også. Å gjøre noe genuint godt for andre mennesker uten å forvente å bli hyllet og få anerkjennesle i media bare for å hjelpe andre står det respekt av. Skal en redde verden kan en begynne med å gjøre noe godt for de som ikke er så priviligerte. For Stordalen og kanskje for mange andre også kan dette være småtteri, men for de som ikke har så mye å rutte med kan endre hele deres verden. On 9/18/2018 at 10:52 PM, My <3 said: Veldig godt skrevet og oppsummert. Har du ubegrenset tilgang til penger så er det jo nesten ikke grenser for hva du kan gjøre. Jeg har ikke noe i mot det hun gjør, og det er jo en god sak. Men likevel blir det ekstremt fjernt fra "vanlige" folk...det blir liksom et annet univers hvor vi ikke har tilgang. Det er kanskje smålig å sitte å snakke om hva JEG hadde gjort hvis jeg hadde hatt SÅ mye penger, da hadde jeg gjort ditt og datt for veldedighet osv...Men jeg klarer ikke fri meg fra tanken om nettopp det du skriver over her...Muligheten til å gjøre en merkbar forskjell her og nå. Gjøre en forskjell. Trenger du at din innsats skal bli annerkjent på kjendisnivå for at du skal være motivert til å gjøre det? Må det du gjør som individ alltid ha store, voldsomme konsekvenser for at det er verdt å gjøre dem? Jeg bruker for eks forsøke behandle kassedamene på matbutikken som individ med verdi. Det har kanskje ingen verdi på stort nivå eller har noen påvirkning siden jeg ikke er kjendis. Men alikevel føler jeg at jeg har en integritet og respekt for andre mennesker der jeg oppfører meg slik alikevel. Jeg trenger ikke å være rik for å føle behov for å være et anstendig menneske, om det handler om å behandle andre mennesker bra, forsøke gjøre en innsats for miljøet eller andre ting. For meg handler det om mitt eget syn på meg selv. Min eksistens er verdiløs i den større sammenheng, men jeg ønsker alikevel å gjøre noe bra, selv om konsekvensene er begrenset. Selvsagt kunne jeg gjort mer om jeg hadde hatt mer penger, det kunne alle. Men hvem hjelper det i fremtiden der vi ikke kan ha sykehus fordi alle er resistant mot antibiotika (sjansen for å dø under graviditet er høy), eller en fremtid der maten vi dyrker er full av mikroplast? Om den fremtiden kommer, så er alle vi ordinære dødelige skyldige i å ha bidratt til den virkeligheten. Men jeg mistenker at folk flest vil skylde på andre eller mene at den dystre fremtiden var uungåelig. Ja, det er selvagt kjipt for mennesker med ordinær inntekt å måtte begrense seg eller ta hensyn til miljø, men det handler tross alt om å skape en bærekraftig fremtid. Ja, det suger at rikinger slipper unna med sløsing og tull, men om du har barn og barnebarn så trenger de en klode som har sunn og tilgjengelig mat, en verden som gir dem det de trnger for å overleve. At du vil sparke rikinger i ræva hjelper ikke når barnebarna dine dør av sykdommer som følge av forurenset mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 21. september 2018 #97 Del Skrevet 21. september 2018 On 9/18/2018 at 1:23 PM, magikeren said: Om hun faktisk har innflytelse og påvirkning, så vil jo ikke fly være et problem på lang sikt. Om man får flere hundretusen mennesker til år redusere eget forbruk, eller påvirker en policy som er gunstig for miljøet, så har hun spart inn de flyturene med stor margin. Det er fortsatt bedre enn alle som sitter tiltaksløse og klager på de som forsøker skape en bedre verden. Kanskje hun er hykler til en viss grad, men kan man egentlig si så mye når man selv sitter hjemme i godstolen og gir en stor faen, mens verden rundt en råtner? Heller en hykler som forsøker gjøre noe, eller en person som ikke gidder gjøre noe godt noetid Du har misforstått. Hun forsøker ikke å gjøre noe, hun forsøker å få andre til å gjøre noe, mens hun selv og mannen er de i absolutt hele Norge med høyest konsum og karbonavtrykk. Uansett hvor nøysomt og økologisk og vegetarisk jeg og min familie lever hele vårt liv, vil det ikke utligne karbonavtrykket fra deres privatflight av gjester til bryllupet i Marokko. Stordalen og kommunikasjonssjefen tok til overmål hvert sitt privatfly for åpning av et og samme hotell i Sverige. Hadde GS og PS virkelog vært opptatt av miljø, ville de praktisert som de prediket. Det hele er en or jippo. Fatter ikke at hun ikke heller valgte helsetilbud og skolegang til fattige barn, eller kamp mot misbruk av barn som hjertesaker. Men det er ikke like behagelig om man vil omgås elite. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 21. september 2018 #98 Del Skrevet 21. september 2018 14 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Du har misforstått. Hun forsøker ikke å gjøre noe, hun forsøker å få andre til å gjøre noe, mens hun selv og mannen er de i absolutt hele Norge med høyest konsum og karbonavtrykk. Uansett hvor nøysomt og økologisk og vegetarisk jeg og min familie lever hele vårt liv, vil det ikke utligne karbonavtrykket fra deres privatflight av gjester til bryllupet i Marokko. Stordalen og kommunikasjonssjefen tok til overmål hvert sitt privatfly for åpning av et og samme hotell i Sverige. Hadde GS og PS virkelog vært opptatt av miljø, ville de praktisert som de prediket. Det hele er en or jippo. Fatter ikke at hun ikke heller valgte helsetilbud og skolegang til fattige barn, eller kamp mot misbruk av barn som hjertesaker. Men det er ikke like behagelig om man vil omgås elite. Men du lar være å spise økologisk og vegetarisk og leve nøysomt? Samtidig som du kritiserer andre for å ikke gjøre det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 21. september 2018 #99 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) 16 hours ago, Mnjah said: Men du lar være å spise økologisk og vegetarisk og leve nøysomt? Samtidig som du kritiserer andre for å ikke gjøre det? Jeg har et langt lavere konsum og karbonavtrykk enn GS, og langt lavere enn jeg kunne hatt om jeg skulle tenke komfort (sykler, resirkulerer osv) og jeg messer ikke om at alle andre må begrense seg. Regner med du ser forskjellen. Endret 22. september 2018 av Limbo 2014 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 21. september 2018 #100 Del Skrevet 21. september 2018 19 timer siden, magikeren skrev: Trenger du at din innsats skal bli annerkjent på kjendisnivå for at du skal være motivert til å gjøre det? Må det du gjør som individ alltid ha store, voldsomme konsekvenser for at det er verdt å gjøre dem? Jeg bruker for eks forsøke behandle kassedamene på matbutikken som individ med verdi. Det har kanskje ingen verdi på stort nivå eller har noen påvirkning siden jeg ikke er kjendis. Men alikevel føler jeg at jeg har en integritet og respekt for andre mennesker der jeg oppfører meg slik alikevel. Jeg trenger ikke å være rik for å føle behov for å være et anstendig menneske, om det handler om å behandle andre mennesker bra, forsøke gjøre en innsats for miljøet eller andre ting. For meg handler det om mitt eget syn på meg selv. Min eksistens er verdiløs i den større sammenheng, men jeg ønsker alikevel å gjøre noe bra, selv om konsekvensene er begrenset. Selvsagt kunne jeg gjort mer om jeg hadde hatt mer penger, det kunne alle. Men hvem hjelper det i fremtiden der vi ikke kan ha sykehus fordi alle er resistant mot antibiotika (sjansen for å dø under graviditet er høy), eller en fremtid der maten vi dyrker er full av mikroplast? Om den fremtiden kommer, så er alle vi ordinære dødelige skyldige i å ha bidratt til den virkeligheten. Men jeg mistenker at folk flest vil skylde på andre eller mene at den dystre fremtiden var uungåelig. Ja, det er selvagt kjipt for mennesker med ordinær inntekt å måtte begrense seg eller ta hensyn til miljø, men det handler tross alt om å skape en bærekraftig fremtid. Ja, det suger at rikinger slipper unna med sløsing og tull, men om du har barn og barnebarn så trenger de en klode som har sunn og tilgjengelig mat, en verden som gir dem det de trnger for å overleve. At du vil sparke rikinger i ræva hjelper ikke når barnebarna dine dør av sykdommer som følge av forurenset mat. Jeg må aldri prøve å behandle mennesker med respekt da det faller seg naturlig å ikke forsure andres hverdag. Ikke forsøpler jeg naturen og driver med overforbruk. Hva bidrar du med? Du snakker varmt om forurensning og løgnere, ser jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå