AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #41 Skrevet 11. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på sykehjem i to forskjellige kommuner. I den ene var det et sentralkjøkken som lagde maten til alle sykehjemmene og til de som bodde hjemme og fikk mat på døra. Maten ble levert hver dag og var varm når den ankom sykehjemmet. Maten var god, kunne absolutt ikke klage på den og det gjorde de ikke heller. Det var også spesialkost for allergikere, diabetikere ol. Dessertene var også veldig gode. På lørdagene var det vi som lagde maten, enkel varm lørdagskos. I den andre kommunen så var det vakuumpakket mat. Vi hentet pakkene på kjøla og varmet opp. Den var sjelden god. Så heller ikke så pen ut. Så det er stor forskjell. Men kokk på hvert sykehjem blir veldig dyrt. Ikke bare skal man betale kokken, men kjøkkenet og utstyret må også være i orden. Anonymkode: af0b5...f10 Ja det beviser jo at kvaliteten er politisk system-styrt. Ergo er det altså mulig med god sunn og delikat mat. Altså normal hverdagsmat. Anonymkode: 86500...239 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #42 Skrevet 11. september 2018 Alle instagrammer sin insta-vennlige mat. Burde vært en egen konto for mat på eldrehjem m beskrivelse under. «Grå gugge tilpasset blinde tannløse glemte sjeler innesperret på hjem, laget i all hast med minst mulig kjærlighet, høyest mulig effektivitet» Anonymkode: 86500...239 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #43 Skrevet 11. september 2018 Veldig trist å lese at mange eldre på syke/aldershjem er underernærte. Selvfølgelig er de de som spiser som en fugl, men om maten er grå/brun gugge forstår jeg godt de strever å finne motivasjon til å spise middagen sin, og også, hvor mye næring er det i grå/brun gugge?! Det er en skam, jeg tror ikke de får grå/brun gugge i norske fengsler. Anonymkode: 6ac27...913 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #44 Skrevet 11. september 2018 Jeg har jobbet på sykehjem og vet alt for godt hva du mener, maten er helt krise. Det verste syntes jeg nesten var at maten var så salt, noe som kan gjøre tilstanden til pasientene verre, da de ofte er dehydrerte og har hjertesvikt (hjertesviktpasienter skal egentlig ikke ha salt i det hele tatt!) Grunnen til dette er dog økonomi, da det prioriteres alt for lite penger til eldreomsorg. Tragisk at det prioriteres minst penger til de mest sårbare i samfunnet som har jobbet hardt i mange år, men dette er et politisk spørsmål. Anonymkode: c702a...489 3
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #45 Skrevet 11. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh ja. Prøv å spise kald nærinfsfarig smaksløs mat som var i utgangspunktet varm, pga varmet i mikro. Mikroen ødelegger all næringen i tillegg Forresten, pell deg ut av tråden. Anonymkode: 86500...239 Ødelegger mikrobølgeovn næring i maten? Hvor har du dette fra? Kilder? 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #46 Skrevet 11. september 2018 Jeg har jobbet på tre forskjellige sykehjem og har aldri vært borti dårlig mat på noen av plassene. Sykehjemmet jeg jobber på nå lager mat til alle sykehjemmene i kommunen. Kjenpe god og næringsrik mat skulle ønske alle sykehjem i Norge kunne få denne maten. Jeg er stolt av arbeidsplassen min Anonymkode: a02f3...9e2
HalldirV2 Skrevet 11. september 2018 #47 Skrevet 11. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pølser!! Skitmat er det! Anonymkode: 6ac27...913 Herregud. Norge er et land oppfostret på pølser, og pølser har vi spist i flere hundre år. Det er en del av tradisjonsmaten vår! Om du ikke liker pølser, hlet fair, men det gjør de fleste av oss. 4
Jerry Lee Skrevet 11. september 2018 #48 Skrevet 11. september 2018 7 timer siden, Guile skrev: Fårikål. Mmm! https://www.gjengangeren.no/nyheter/nyheter/denne-gjorma-fikk-olaf-86-servert-til-middag/s/2-2.426-1.7589789 Tragisk. Forkastelig. En fornærmelse. 2
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #49 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, HalldirV2 skrev: Herregud. Norge er et land oppfostret på pølser, og pølser har vi spist i flere hundre år. Det er en del av tradisjonsmaten vår! Om du ikke liker pølser, hlet fair, men det gjør de fleste av oss. Ja også må man ikke glemme at annen blandingsmat som kjøttkaker, kjøttpudding og kjøttboller kan være like fulle av fett, salt og like fattige ernæringsmessig som pølser! Pølser trenger ikke være verst. 1
Gjest Grønnbris Skrevet 11. september 2018 #50 Skrevet 11. september 2018 (endret) k😊 Endret 12. september 2018 av Grønnbris
HalldirV2 Skrevet 11. september 2018 #51 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, Peonjenta skrev: Ja også må man ikke glemme at annen blandingsmat som kjøttkaker, kjøttpudding og kjøttboller kan være like fulle av fett, salt og like fattige ernæringsmessig som pølser! Pølser trenger ikke være verst. Absolutt. Jeg tror nok den eldre garde ville lidd mer dersom man kjørte på med hip og trendy mat; mat de ikke er oppvokst med. Dessuten trenger ikke norsk tradisjonskost være særlig usunt, selv om den inkluderer pølser i ny og ned. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #52 Skrevet 11. september 2018 Syntes ikke det er ille mat de får. Burde helt klart vært mer næringsfylt mat, men erfaringsmessig så får de eldre som regel det de har lyst på - og breaking news: Eldregenrasjonen per dags dato er ikke akkurat vokst opp på sunn mat. Hos mamma er menyen slik: Søndag: Skinkestek med grønnsaker, surkål, poteter, tyttebær og brunsaus/skysaus. mandag: Laks med potet, smør og agurksalat Tisdag: Kjøttpølser i brunsaus, potet og surkål (sikkert det på bilde) Onsdag: Overraskelse Torsdag: Euer (fisk) Fredag: Svinebog, potet, grønnsaker, saus Lørdag: Risengrynsgrøt til lunsj, pizza til middag (medfrskjellig tilbehør osv) Syntes det ikke er ille i det hele tatt, fått smake mange ganger og smakte godt. Anonymkode: fe18d...38e
Gjest Grønnbris Skrevet 11. september 2018 #53 Skrevet 11. september 2018 (endret) jk Endret 12. september 2018 av Grønnbris
Trikken Skrevet 11. september 2018 #54 Skrevet 11. september 2018 10 minutter siden, Jerry Lee skrev: Tragisk. Forkastelig. En fornærmelse. Ser ut som en del av maten er moset, mange eldre som må ha det moset...
HalldirV2 Skrevet 11. september 2018 #55 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, Grønnbris skrev: Husk at det er forskjell på oppkutta pølser i en sørpe av dårlig kokt/krydret tilbehør uten næring og farge, og f eks gylne pølser med ordentlig tilberedte, sunne råvarer med farge og noe dandering. Selvfølgelig, men du må se svaret mitt i sin rette kontekst. Jeg svarte på et innlegg som som kaller pølser for skitmat, ikke på et innlegg som kaller den konkrete retten for skitmat,
Jerry Lee Skrevet 11. september 2018 #56 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, Trikken skrev: Ser ut som en del av maten er moset, mange eldre som må ha det moset... Fårikål er lettspist mat. Det der er ikke fårikål slik de gamle husker og vil ha. Jeg gjentar..en fornærmelse! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #57 Skrevet 11. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Får Håpe du ikkr blir tidlig dement og får servert grå graut resten av ditt ikke-hysteriske liv. Selv om du nok hadde hatt godt av å sette deg i andres posisjon Anonymkode: 86500...239 Ok, jeg er sykepleierstudent med et hjerte som banker mot de eldre og spesielt demente(selv om jeg mener det ikke lønner seg). Du bekrefter den tanken. Det eneste jeg krever er at vi har fakta på bordet. Fikk tilsendt av min franske venn noe som liksom skulle være norsk-sykehjemsmat, men har aldri sett den ekle retten noen gang. Hva er problemet ditt? Og dette er ikke ufordragelig ment. Har du tatt bildet igår? Får ditt familiemedlem grå grøt? Jeg lagde selv en grå og trist grøt til min bestemor for å få i henne mat. Det ER mange dårlige matløsninger. Den er grei, men å skylde på pølsene er dumt. Faktisk ville jeg prioritert å fått i pasienten pølsa fremfor kål og potet. Anonymkode: 294da...810 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #58 Skrevet 11. september 2018 Jeg jobber på sykehjem, og vi har sentralkjøkken (med ekte kokker!) som lager maten. Variert husmannskost, alt fra flesk og duppe til kjøttkaker til grønnsakslapskaus. Fisk 2-3 ganger i uka. Vi sitter alltid sammen med de eldre og spiser litt, for selskapets skyld, så jeg har smakt det meste- veldig god mat! Og ja, jo eldre og skrøpelige de blir, jo mindre orker de å spise, helt naturlig! Anonymkode: d099e...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #59 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, Trikken skrev: Ser ut som en del av maten er moset, mange eldre som må ha det moset... Eldre har dårlig næringsopptak, økt PH i magesekk, nedsatt spyttproduksjon og nedsatt peristaltikk. Kjøtt er veldig tungt å fordøye, men kjempeviktig fordi konsentrasjonen av protein er høy. Snakker man om demente har de også ovte reduserte sanseevner. Mosing må til for at pasienten skal kunne klare å svelge og kunne fordøye. Jeg er ikke enig i at dette er etisk riktig, men skal vi holde folk i live lengst mulig vil det koste oss. Det gjelder både pasient, pårørende og pleier. Anonymkode: 294da...810 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #60 Skrevet 11. september 2018 6 minutter siden, Jerry Lee skrev: Fårikål er lettspist mat. Det der er ikke fårikål slik de gamle husker og vil ha. Jeg gjentar..en fornærmelse! Hvilken pasiengruppe snakker du om? Anonymkode: 294da...810 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå