Peaches Skrevet 11. september 2018 #21 Skrevet 11. september 2018 Jeg har jobbet på tre forskjellige sykehjem, aldri opplevd den kritikkverdige maten alle beskriver. Tvert imot var det virkelig god mat, og dette var masseprodusert mat med mye næring. Hvor mange av dere har kokk hjemme? Synes det er luksus at kokker skal lage mat til de eldre hver dag, og bortskjemte er vi som skal kreve det. Kanskje har kjøkkenassistenten tid til å lage litt god eggerøre til frokost, lage en ekstra suppe til forrett eller smøre på delikate skiver til kvelds. Det er mye mer enn mange eldre spiser hjemme. Trassig kost spiser besteforeldrene mine hjemme hver dag, og det lager de selv, og liker det. Ingen spennende vri med søtpotetchips med gullblader i den gården. Ser bildene fra media ofte er av most mat, dette klarer man skjeldent å få til å se bra ut uansett. Skulle de laget det hjemme, hadde det vært samme greia. Eldre mister matlysten, det er en helt naturlig prosess når man eldes, det finnes mange alternativer for å få dem til å spise bedre. Å ansette kokk på sykehjem er ganske så latterlig, spør du meg. Absolutt ikke noe jeg kommer til å forvente om jeg er så heldig å få oppleveve å bli lagt inn på sykehjem. Det er mange andre kritikkverdige forhold der, maten er ikke det etter min erfaring. 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #22 Skrevet 11. september 2018 Det er da ikke farlig å spise pølser en gang iblant! Og moset mat på sykehjem eller hvor som helst ellers ser jo ut som brunaktig gugge. Anonymkode: 49628...af1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #23 Skrevet 11. september 2018 Jeg etterlyser ikke kokk men jeg skulle likt å se hvor mye av budsjettet som går med til mat Anonymkode: 86500...239 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #24 Skrevet 11. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er pårørende anbefaler jeg å ta med opp med sykehjemmet. Å sitte her og messe har ingen hensikt. Anonymkode: 294da...810 Dette har ikke sykehjemmet noe med, det er politisk styrt. Møkkamat blir ikke servert fordi syke- og hjelpepleierne vil være fæle, men fordi kommunen har besluttet å legge ned kjøkkenet og få tilsendt mat fra et storkjøkken ett eller annet sted langt unna. Så å ta dette opp med sykehjemmet har heller ingen hensikt. Nå er bildet i HI langt fra det værste jeg har sett, og jeg skjønner helt ærlig ikke helt problemet med denne middagen en gang i blant. Moset mat om henvist til over, får man ALDRI til å se delikat og innbydende ut. Trist, men slik er det. Bedre enn at pasienten kveles på de fint danderte potetene 😛 Selvsagt, hvis pasienten i utgangspunktet ikke trenger moset mat - holder jo ikke serveringen vist over. Forøvrig enig i at en del masseprodusert og microvarmet sykehjemsmat både ser, lukter og smaker grusomt. All mat burde vært kortreist - men det syns jeg om absolutt all mat, ikke bare sykehjemsmat. Sier ikke at alle sykehjem må ha flere kokker i drift, men syns det burde vært et kjøkken i hver kommune hvertfall. Anonymkode: e01f2...af5 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #25 Skrevet 11. september 2018 Syns absolutt at det skulle vært kokk på alders,-og sykehjem. De fortjener god mat som er sunn og appetitlig. De har nok fått og lagd ordentlige måltider opp igjennom årene, så det er trist at de skal få "dårlig" mat. Anonymkode: 68e12...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #26 Skrevet 11. september 2018 Er den varmet i mikro på sykehjemmet? Det har ikke jeg hørt om, men at maten blir laget slik at den kan bli varmet opp på sykehjemmet/institusjonen er ganske vanlig. Da brukes gjerne vakumpakking og slikt for å holde maten bra og for å gjøre sånn at det er lettere å varme opp. Nå er det ikke alltid at det er de som lager maten som ødelegger den. I hvert fall så hørte jeg ofte om at de som skulle varme opp maten ikke hadde peiling og dermed ødela maten. Å ansette egen kokk på sykehjemmene/institusjonene er det nok ikke budsjett til, men at næringsinnhold, smak og presentasjon skal være viktig er jeg enig i. Det er for øvrig ikke nødvendigvis noe galt med pølser, men det der så ikke godt ut og den kombinasjonen hørtes heller ikke særlig god ut. Anonymkode: 42d66...8f5 3
Honey Dew Skrevet 11. september 2018 #27 Skrevet 11. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pølser!! Skitmat er det! Anonymkode: 6ac27...913 Herregud. Selv om du ikke liker pølser, betyr ikke at det er "skitmat", som du så fint kaller det. De spiser ikke pølser hver dag. 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #28 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Honey Dew said: Herregud. Selv om du ikke liker pølser, betyr ikke at det er "skitmat", som du så fint kaller det. De spiser ikke pølser hver dag. Bearbeidet mat, som f.eks pølser er ikke anbefalt av Helsedirektoratet. Det er ikke bra mat, alså dårlig mat. Anonymkode: 6ac27...913 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #29 Skrevet 11. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ikke sykehjemmet noe med, det er politisk styrt. Møkkamat blir ikke servert fordi syke- og hjelpepleierne vil være fæle, men fordi kommunen har besluttet å legge ned kjøkkenet og få tilsendt mat fra et storkjøkken ett eller annet sted langt unna. Så å ta dette opp med sykehjemmet har heller ingen hensikt. Nå er bildet i HI langt fra det værste jeg har sett, og jeg skjønner helt ærlig ikke helt problemet med denne middagen en gang i blant. Moset mat om henvist til over, får man ALDRI til å se delikat og innbydende ut. Trist, men slik er det. Bedre enn at pasienten kveles på de fint danderte potetene 😛 Selvsagt, hvis pasienten i utgangspunktet ikke trenger moset mat - holder jo ikke serveringen vist over. Forøvrig enig i at en del masseprodusert og microvarmet sykehjemsmat både ser, lukter og smaker grusomt. All mat burde vært kortreist - men det syns jeg om absolutt all mat, ikke bare sykehjemsmat. Sier ikke at alle sykehjem må ha flere kokker i drift, men syns det burde vært et kjøkken i hver kommune hvertfall. Anonymkode: e01f2...af5 Ja nettopp. Nytter ikke klage til den stakkars gjengen m ansatte , de er sikkert like skuffet over maten til tider. Dette er system-styrt. Politisk. Og ja så klart kan man spise sånn mat AV OG TIL men dette er jo hver gang ??? Smak og farge-løs graut. Poenget med bildetråden er faktisk for å både opplyse, og belyse dette problemet. Finnes sikkert mye verre mat men også mye bedre. Anonymkode: 86500...239 2
Dolce Skrevet 11. september 2018 #30 Skrevet 11. september 2018 Da min bestemor bodde på sykehjem, besøkte jeg henne ofte i middagstiden (som forøvrig var kl. 12.30...). Mesteparten av maten var enten beige eller grå - eller en nyanse i mellom grått og beige. Ingen friske grønnsaker. Ingen fargerike friske tomater, paprika. Ingenting grønt. Bare gråbeige mat. Det var omtrent umulig å se hva måltidet egentlig besto av. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #31 Skrevet 11. september 2018 Der jeg jobber er maten faktisk veldig god, og veldig variert. Fisk hver mandag, onsdag og fredag, forskjellige typer i forskjellige former. Stekt, kokt, grateng, gryte. Alltid grønnsaker som gulrøtter, kålrot, blomkål, brokkoli osv. Karbonader, kylling, lam, gryteretter, moussaka, lasagne. Kjøttkaker, fiskeboller, raspeboller, grøt. Altså jeg serverer nesten aldri samme retten flere ganger og maten ser veldig god ut og smaker godt. De som har intolleranser, allergier, diabetes får alternativ som ser nesten helt likt ut, og det tas hensyn til forskjellig mat de ikke liker så dermed får de egen rett som de liker. Dessertene er også kjempegode. Anonymkode: e6620...7d2 3
Honey Dew Skrevet 11. september 2018 #32 Skrevet 11. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bearbeidet mat, som f.eks pølser er ikke anbefalt av Helsedirektoratet. Det er ikke bra mat, alså dårlig mat. Anonymkode: 6ac27...913 Litt pølser i ny og ne er ikke farlig 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #33 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber er maten faktisk veldig god, og veldig variert. Fisk hver mandag, onsdag og fredag, forskjellige typer i forskjellige former. Stekt, kokt, grateng, gryte. Alltid grønnsaker som gulrøtter, kålrot, blomkål, brokkoli osv. Karbonader, kylling, lam, gryteretter, moussaka, lasagne. Kjøttkaker, fiskeboller, raspeboller, grøt. Altså jeg serverer nesten aldri samme retten flere ganger og maten ser veldig god ut og smaker godt. De som har intolleranser, allergier, diabetes får alternativ som ser nesten helt likt ut, og det tas hensyn til forskjellig mat de ikke liker så dermed får de egen rett som de liker. Dessertene er også kjempegode. Anonymkode: e6620...7d2 Jøss . Heldig for de som bor der da godt å høre Anonymkode: 86500...239 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #34 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, Honey Dew skrev: Litt pølser i ny og ne er ikke farlig Gud. Må du ? Virkelig ??? Anonymkode: 86500...239 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #35 Skrevet 11. september 2018 På denne avdelingen er de fleste demente så jeg aner ikke om de får med seg hva de spiser. Men hva m næringsinnhold ??? Anonymkode: 86500...239 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #36 Skrevet 11. september 2018 8 minutter siden, Dolce skrev: Da min bestemor bodde på sykehjem, besøkte jeg henne ofte i middagstiden (som forøvrig var kl. 12.30...). Mesteparten av maten var enten beige eller grå - eller en nyanse i mellom grått og beige. Ingen friske grønnsaker. Ingen fargerike friske tomater, paprika. Ingenting grønt. Bare gråbeige mat. Det var omtrent umulig å se hva måltidet egentlig besto av. Jeg er helt for å ha god og næringsrik mat. Men mange her virker å undervurdere hvor kresne endel eldre blir mtp konsistens og utvalg. Mange eldre trenger most mat, og har vanskelig for å svelge/tygge. Noen demente yngre kan selvsagt spise som alle andre 65åringer, men 80-90 år gamle veldig syke mennesker trenger å få i seg så mye næring som mulig o et måltid de klarer tygge/svelge selv. Den sommeren jeg jobbet på eldrehjem var det på som spiste grønnsakene, de spiste gjerne kum 1/2 brødskive og drakk såvidt med kaffe. Pålegget skulle helst være Gome, ikke gulost. Var utrolig vanskelig å få i de tilstrekkelig mat. Husker de pårørende til han som spiste aller mest klagde, de sammenliknet det jo med når ham var frisk og aktiv. Anonymkode: 522a5...e49 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #37 Skrevet 11. september 2018 Jeg har jobbet på sykehjem i to forskjellige kommuner. I den ene var det et sentralkjøkken som lagde maten til alle sykehjemmene og til de som bodde hjemme og fikk mat på døra. Maten ble levert hver dag og var varm når den ankom sykehjemmet. Maten var god, kunne absolutt ikke klage på den og det gjorde de ikke heller. Det var også spesialkost for allergikere, diabetikere ol. Dessertene var også veldig gode. På lørdagene var det vi som lagde maten, enkel varm lørdagskos. I den andre kommunen så var det vakuumpakket mat. Vi hentet pakkene på kjøla og varmet opp. Den var sjelden god. Så heller ikke så pen ut. Så det er stor forskjell. Men kokk på hvert sykehjem blir veldig dyrt. Ikke bare skal man betale kokken, men kjøkkenet og utstyret må også være i orden. Anonymkode: af0b5...f10 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #38 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh ja. Prøv å spise kald nærinfsfarig smaksløs mat som var i utgangspunktet varm, pga varmet i mikro. Mikroen ødelegger all næringen i tillegg Forresten, pell deg ut av tråden. Anonymkode: 86500...239 Å være så forbanna og hysterisk er mer helseskadelig enn å spise pølser iblant. Anonymkode: 294da...810 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #39 Skrevet 11. september 2018 Der jeg jobber er maten veldig bra og kommer fra sentralkjøkken. Pasientene er svært fornøyde, og vi ansatte som spiser restene er også veldig fornøyde. Anonymkode: db14d...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #40 Skrevet 11. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være så forbanna og hysterisk er mer helseskadelig enn å spise pølser iblant. Anonymkode: 294da...810 Får Håpe du ikkr blir tidlig dement og får servert grå graut resten av ditt ikke-hysteriske liv. Selv om du nok hadde hatt godt av å sette deg i andres posisjon Anonymkode: 86500...239 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå