Jerry Lee Skrevet 11. september 2018 #61 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilken pasiengruppe snakker du om? Anonymkode: 294da...810 Har du lest HI? Det handler om mat for eldre på eldrehjem! De er ikke nødvendigvis pasienter.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #62 Skrevet 11. september 2018 19 minutter siden, Grønnbris skrev: Ferdig surkål er proppet full av sukker. Potet uten skall=går glipp av fiber og flere næringsstoffer. Høy GI-verdi. Jeg vil IKKE klassifisere dette som grønnsaker, men tilbehør og stivelse. Pølsene er garantert ikke med et høyt kjøttinnhold, med andre ord MUK, høyt innhold av mettet fett og lite næring. Og en ting som mange overser her: vi spiser med øynene. De på sykehjemmet trenger farger, konsistens, anretning osv. for både matlyst og livsgledes skyld. Å føle seg satt pris på. Har selv hatt catering på sykehjem, og pasientene var i ekstase over lekkert dandert mat med friske farger og masse næring. De fleste på sykehjem har også veldig problemer med magen, nettopp fordi de får alt for lite fiber i kosten. At mange eldre ikke klarer å spise nok, er jammen ikke rart. Da vi serverte 3-retters var det ihvertfall ingenting igjen på tallerkenene 😊 ❤️❤️❤️ Anonymkode: 86500...239
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #63 Skrevet 11. september 2018 20 minutter siden, Grønnbris skrev: Ferdig surkål er proppet full av sukker. Potet uten skall=går glipp av fiber og flere næringsstoffer. Høy GI-verdi. Jeg vil IKKE klassifisere dette som grønnsaker, men tilbehør og stivelse. Pølsene er garantert ikke med et høyt kjøttinnhold, med andre ord MUK, høyt innhold av mettet fett og lite næring. Og en ting som mange overser her: vi spiser med øynene. De på sykehjemmet trenger farger, konsistens, anretning osv. for både matlyst og livsgledes skyld. Å føle seg satt pris på. Har selv hatt catering på sykehjem, og pasientene var i ekstase over lekkert dandert mat med friske farger og masse næring. De fleste på sykehjem har også veldig problemer med magen, nettopp fordi de får alt for lite fiber i kosten. At mange eldre ikke klarer å spise nok, er jammen ikke rart. Da vi serverte 3-retters var det ihvertfall ingenting igjen på tallerkenene 😊 Lykke til med å finne et kjøkken som koker poteter med skall. Også lurer jeg på hvordan det skal gå til når 2-3 pleiere skal skrelle poteter for 15 pasienter? Joda 3
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #64 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Har du lest HI? Det handler om mat for eldre på eldrehjem! De er ikke nødvendigvis pasienter. Eldre må være så syke idag for å i det hele tatt bli vurdert å få plass på et eldrehjem/sykehjem så de er pasienter med MANGE diagnoser! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #65 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Har du lest HI? Det handler om mat for eldre på eldrehjem! De er ikke nødvendigvis pasienter. Ehh.. jo. Eldre i sykehjem trenger dessverre noe som tilsier at de er pasienter for å få plass. Snakker du om demente? De med parkinson? Benskjørhet? De som får plass på sykehjem er som regel de med flere og komplekse diagnoser. De har som regel en hovuddiagnose og 3-5 sidediagnoser. De som ikke er pasienter får i beste fall hjemmehjelp. Igjen, dessverre. Anonymkode: 294da...810 4
Gjest Grønnbris Skrevet 11. september 2018 #66 Skrevet 11. september 2018 (endret) j Endret 12. september 2018 av Grønnbris
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #67 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Grønnbris skrev: Skjønner ikke helt hva du mener med det første du skriver? De fleste kjøkken koker poteter med skall, men du snakker kanskje om sykehjemskjøkken? Nå har ikke jeg snakket om at sykehjemmene, med dagens minimale ressurser bør bruke penger og ressurser de ikke har på dette, jeg har snakket om maten i seg selv, og min egen personlige erfaring Ingen koker poteter med skall.Spesielt ikke til eldre. Da får du motsatt effekt. Anonymkode: 294da...810
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #68 Skrevet 11. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: ❤️❤️❤️ Anonymkode: 86500...239 Å gi sukker til eldre er megasmart. De får utrolig mer ut av dagen og bedre kognitive evner. Anonymkode: 294da...810
Trikken Skrevet 11. september 2018 #69 Skrevet 11. september 2018 19 minutter siden, Jerry Lee skrev: Fårikål er lettspist mat. Det der er ikke fårikål slik de gamle husker og vil ha. Jeg gjentar..en fornærmelse! Mange må ha moset kjøtt... selvfølgelig er det bedre om de ikke var svelgproblemer eller lignende, men ikke alle kan spise vanlig. 2
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #70 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Grønnbris skrev: Skjønner ikke helt hva du mener med det første du skriver? De fleste kjøkken koker poteter med skall, men du snakker kanskje om sykehjemskjøkken? Nå har ikke jeg snakket om at sykehjemmene, med dagens minimale ressurser bør bruke penger og ressurser de ikke har på dette, jeg har snakket om maten i seg selv, og min egen personlige erfaring Jeg mener selvsagt institusjonskjøkken! Det er jo sykehjemsmat som er tema her. 1
Trikken Skrevet 11. september 2018 #71 Skrevet 11. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eldre har dårlig næringsopptak, økt PH i magesekk, nedsatt spyttproduksjon og nedsatt peristaltikk. Kjøtt er veldig tungt å fordøye, men kjempeviktig fordi konsentrasjonen av protein er høy. Snakker man om demente har de også ovte reduserte sanseevner. Mosing må til for at pasienten skal kunne klare å svelge og kunne fordøye. Jeg er ikke enig i at dette er etisk riktig, men skal vi holde folk i live lengst mulig vil det koste oss. Det gjelder både pasient, pårørende og pleier. Anonymkode: 294da...810 Jeg sier at en del av maten er moset og det er desverre noen som trenger det.
Gjest Grønnbris Skrevet 11. september 2018 #72 Skrevet 11. september 2018 (endret) k Endret 12. september 2018 av Grønnbris
Jerry Lee Skrevet 11. september 2018 #73 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, Peonjenta skrev: Eldre må være så syke idag for å i det hele tatt bli vurdert å få plass på et eldrehjem/sykehjem så de er pasienter med MANGE diagnoser! OM det var sant...er det grunn god nok til å servere dem vemmelig "mat" ?? Mat du ikke en gang ville satt ut til rottene i kjelleren din...
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #74 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Trikken skrev: Mange må ha moset kjøtt... selvfølgelig er det bedre om de ikke var svelgproblemer eller lignende, men ikke alle kan spise vanlig. Dysfagi er svært vanlig på sykehjem, fordi det ofte er mange pasienter med slag. Har de ikke dysfagi har de ofte dårlige tenner eller manglende tenner/tannproteser. De aller fleste greier heller ikke å spise grønnsaker som er kokt al dente, det må kokes mørt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #75 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: OM det var sant...er det grunn god nok til å servere dem vemmelig "mat" ?? Mat du ikke en gang ville satt ut til rottene i kjelleren din... Syntes ikke det er ille mat de får. Burde helt klart vært mer næringsfylt mat, men erfaringsmessig så får de eldre som regel det de har lyst på - og breaking news: Eldregenrasjonen per dags dato er ikke akkurat vokst opp på sunn mat. Hos mamma er menyen slik: Søndag: Skinkestek med grønnsaker, surkål, poteter, tyttebær og brunsaus/skysaus. mandag: Laks med potet, smør og agurksalat Tisdag: Kjøttpølser i brunsaus, potet og surkål (sikkert det på bilde) Onsdag: Overraskelse Torsdag: Euer (fisk) Fredag: Svinebog, potet, grønnsaker, saus Lørdag: Risengrynsgrøt til lunsj, pizza til middag (medfrskjellig tilbehør osv) Syntes det ikke er ille i det hele tatt, fått smake mange ganger og smakte godt. Om du ikke syntes det er bra nok, får du gjøre noe selv med det, istedet for å klage Anonymkode: fe18d...38e
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #76 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: OM det var sant...er det grunn god nok til å servere dem vemmelig "mat" ?? Mat du ikke en gang ville satt ut til rottene i kjelleren din... Hvor har jeg skrevet at sykdom er grunn til å servere pasienter dårlig mat??
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #77 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: OM det var sant...er det grunn god nok til å servere dem vemmelig "mat" ?? Mat du ikke en gang ville satt ut til rottene i kjelleren din... Det @Peonjenta sa er sant. Hun har aldri sagt at det var ok å gi dårlig mat. Ikke dikt opp bullshit for å ta henne, bare fordi du ikke har peiling. Anonymkode: 294da...810
Jerry Lee Skrevet 11. september 2018 #78 Skrevet 11. september 2018 Nuh, vel...dere som mener at de eldre får bra mat på institusjoner....la oss håpe at deres eldre, eller dere selv, aldri havner der. Takk for meg. ☺ 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #79 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Nuh, vel...dere som mener at de eldre får bra mat på institusjoner....la oss håpe at deres eldre, eller dere selv, aldri havner der. Takk for meg. ☺ Du svarer jo ikke på noen ting, du kommer kun ut med faktaløse og bombastiske falske utsagn? Om du syntes det er for dårlig, får du jo gjøre noe med det, og ikke bare klage på et anonymt forum... Hyklresisk, herre min hatt Anonymkode: fe18d...38e 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #80 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er ille mat de får. Burde helt klart vært mer næringsfylt mat, men erfaringsmessig så får de eldre som regel det de har lyst på - og breaking news: Eldregenrasjonen per dags dato er ikke akkurat vokst opp på sunn mat. Hos mamma er menyen slik: Søndag: Skinkestek med grønnsaker, surkål, poteter, tyttebær og brunsaus/skysaus. mandag: Laks med potet, smør og agurksalat Tisdag: Kjøttpølser i brunsaus, potet og surkål (sikkert det på bilde) Onsdag: Overraskelse Torsdag: Euer (fisk) Fredag: Svinebog, potet, grønnsaker, saus Lørdag: Risengrynsgrøt til lunsj, pizza til middag (medfrskjellig tilbehør osv) Syntes det ikke er ille i det hele tatt, fått smake mange ganger og smakte godt. Om du ikke syntes det er bra nok, får du gjøre noe selv med det, istedet for å klage Anonymkode: fe18d...38e For å si det slik. Jeg skulle gjerne sett at ALLE mine pasienter kunne ha inntatt denne maten på egenhånd, og uten mosing. Problemet er at bare halvparten makter det. De klarer ikke å tygge, de mangler sanser til å lukte, de ser fjernt bort... Hadde en pasient i fjor som virkelig elsket ørret. Denne pasienten fikk ørret hver dag i to mnd og elsket det. Det så ikke de pårørende, de mente det var næringsfattig. Pasienten var på tur ned uansett så vi ga det pasienten likte.(Retten er byttet ut for taushetsplikt). Smak og sans endrer seg, og til slutt er det pleierene som kjenner vaner og behag best. Anonymkode: 294da...810
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå