AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #81 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer jo ikke på noen ting, du kommer kun ut med faktaløse og bombastiske falske utsagn? Om du syntes det er for dårlig, får du jo gjøre noe med det, og ikke bare klage på et anonymt forum... Hyklresisk, herre min hatt Anonymkode: fe18d...38e Dette er en tråd for å vise verden hva slags mat eldre uskyldige innesperrede mennesker får servert. Slutt å anta at vi som deler info og frustrasjon her om den saken ikke også jobber for å bedre forholdene. Anonymkode: 86500...239 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #82 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er en tråd for å vise verden hva slags mat eldre uskyldige innesperrede mennesker får servert. Slutt å anta at vi som deler info og frustrasjon her om den saken ikke også jobber for å bedre forholdene. Anonymkode: 86500...239 Men de får jo ikke ille mat? Og uskyldige innesperrede mennesker? Det er syke mennesker som får hjelp - de er der for sin egen og andres sikkerhet Anonymkode: fe18d...38e 1
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #83 Skrevet 11. september 2018 Der jeg jobber er maten og kvaliteten veldig blandet. De glimter til innimellom men andre dager får vi merkelig mat som fiskepudding med eplesaus? En bakk potetsalat og EN skinkepåleggspakke (til 10 pasienter) som lørdagsmat?? Og det ser også ut som om det er den samme brunsausen som blir brukt til både pølser, stek ol. Grøt som tydelig har vært frossen hender det også vi får, da er riskornene mosa og grøten får en merkelig konsistens. Og veldig ofte får vi grønnsaker som er kokt alt for lite, slik at faktisk ingen av pasientene kan spise de. Også sukrer de dessertene faktisk for lite slik at pasientene klager på f.eks sur rød saus. Men så skal all dessert være diavennlig da. Maten er sjelden for salt, mange velger å salte ekstra. Noe som er vanlig da eldre mister smaksans. Vi har heldigvis god dialog med kjøkkenskjefen så vi ringer stadig for å klage, også prøver vi å gi ros på det som er bra også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #84 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det slik. Jeg skulle gjerne sett at ALLE mine pasienter kunne ha inntatt denne maten på egenhånd, og uten mosing. Problemet er at bare halvparten makter det. De klarer ikke å tygge, de mangler sanser til å lukte, de ser fjernt bort... Hadde en pasient i fjor som virkelig elsket ørret. Denne pasienten fikk ørret hver dag i to mnd og elsket det. Det så ikke de pårørende, de mente det var næringsfattig. Pasienten var på tur ned uansett så vi ga det pasienten likte.(Retten er byttet ut for taushetsplikt). Smak og sans endrer seg, og til slutt er det pleierene som kjenner vaner og behag best. Anonymkode: 294da...810 ja såklart, da må det jo moses. Er jo bedre at pasientene får noe de klarer å få ned, i stedet for noe "pent og sunt" som de ikke klarer å få i seg nok av. Alt må tilrettelegges, - og det vet pleierne best. Det er de som tar seg av de, vi som pårørende kommer jo bare å små visitter og har jo ikke et reelt bilde av hvordan hverdagen deres er, samt deres utfordringer. Anonymkode: fe18d...38e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #85 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er en tråd for å vise verden hva slags mat eldre uskyldige innesperrede mennesker får servert. Slutt å anta at vi som deler info og frustrasjon her om den saken ikke også jobber for å bedre forholdene. Anonymkode: 86500...239 Vil du heller ha de hjemme? Det er realiteten. Det er omtrent bare Norge som har denne ordningen. Du står fritt til å ta de hjem når som helst. Vi har hatt et vanvittig fokus på saken, og det har lyktes. Om du mener din gamle har det ille, så ta han/henne hjem. Evt, lag litt ekstra mat og lever! Anonymkode: 294da...810 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #86 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil du heller ha de hjemme? Det er realiteten. Det er omtrent bare Norge som har denne ordningen. Du står fritt til å ta de hjem når som helst. Vi har hatt et vanvittig fokus på saken, og det har lyktes. Om du mener din gamle har det ille, så ta han/henne hjem. Evt, lag litt ekstra mat og lever! Anonymkode: 294da...810 Vil legge til at min oppfordring ikke er ideell, men om du er oppriktig bekymret så lager du ekstra mat og leverer til ditt familiemedlem. Anonymkode: 294da...810
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #87 Skrevet 11. september 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en tråd for å vise verden hva slags mat eldre uskyldige innesperrede mennesker får servert. Slutt å anta at vi som deler info og frustrasjon her om den saken ikke også jobber for å bedre forholdene. Anonymkode: 86500...239 Hvilket sykehjem sikter du til som holder pasienter innesperret? Der jeg jobber står de helt fritt til å gå eller trille seg en tur ut hvis de vil og kan. Mener du skjermede demensavdelinger? Det er bare slike avdelinger som har lov til å låse dørene. Endret 11. september 2018 av Peonjenta 1
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #88 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil legge til at min oppfordring ikke er ideell, men om du er oppriktig bekymret så lager du ekstra mat og leverer til ditt familiemedlem. Anonymkode: 294da...810 Det er det mange pårørende som gjør hos oss
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #89 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja såklart, da må det jo moses. Er jo bedre at pasientene får noe de klarer å få ned, i stedet for noe "pent og sunt" som de ikke klarer å få i seg nok av. Alt må tilrettelegges, - og det vet pleierne best. Det er de som tar seg av de, vi som pårørende kommer jo bare å små visitter og har jo ikke et reelt bilde av hvordan hverdagen deres er, samt deres utfordringer. Anonymkode: fe18d...38e Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg vil mine folk(pasienter) det beste. Og det samme kan jeg si om mine medsykepleiere. Jeg tror hovudproblemet er noe helt annet. Vi kommuniserer daglig og oppdaterer hverandre 3 ganger i døgnet, men det er slett ikke så ofte vi oppdaterer dere som pårørende. De pårørende er ofte i en fornektelsesfase, vært der selv, og da blir det kræsj. Nå har jeg omtalt meg selv som sykepleier, men det er jeg ikke. En sak jeg virkelig fronter er kommunikasjon med pårørende. Om de forstår og får mer forklaring, vil de kunne håndtere mer. Anonymkode: 294da...810 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #90 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, Peonjenta skrev: Det er det mange pårørende som gjør hos oss Det er utrolig godt å høre, men samtidig vondt. Spørs på begrunnelsen Vfi gjorde det fordi hun elsket hjemme-mat. Typen gjorde det fordi farfaren fikk dårlig mat. Anonymkode: 294da...810
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #91 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg vil mine folk(pasienter) det beste. Og det samme kan jeg si om mine medsykepleiere. Jeg tror hovudproblemet er noe helt annet. Vi kommuniserer daglig og oppdaterer hverandre 3 ganger i døgnet, men det er slett ikke så ofte vi oppdaterer dere som pårørende. De pårørende er ofte i en fornektelsesfase, vært der selv, og da blir det kræsj. Nå har jeg omtalt meg selv som sykepleier, men det er jeg ikke. En sak jeg virkelig fronter er kommunikasjon med pårørende. Om de forstår og får mer forklaring, vil de kunne håndtere mer. Anonymkode: 294da...810 Det er jo supert! Jeg som pårørende vet jo godt selv at jeg kun ser et lite bilde av det som er hverdagen til mine foreldre. Jeg ser hvor få folk dere er på jobb, og jeg har full forståelse for hvor mye som må gjøres. Hos mamme er det 1 kostvært på kjøkkenet, og 4 pleiere på 17 pasienter, noen ganger 5. Det er helt sykt med arbeidsoppgaver for så få folk. Man ser jo også hvor syke mange av pasientene er. All respekt til dere! Og det er jo såklart dere som vet best ang mat. Av det jeg har sett, ser det absolutt ikke ille ut, og jeg er supertakknemlig for tilbudet eldre får i Norge. til de som syter og klager: Ta med dere deres egne hjem, om dere syntes det er så ille. De blir ikke "holdt fanget". De får helsehjelp og blir beskyttet mot seg selv og andre. Anonymkode: fe18d...38e 2
Trikken Skrevet 11. september 2018 #92 Skrevet 11. september 2018 26 minutter siden, Peonjenta skrev: Dysfagi er svært vanlig på sykehjem, fordi det ofte er mange pasienter med slag. Har de ikke dysfagi har de ofte dårlige tenner eller manglende tenner/tannproteser. De aller fleste greier heller ikke å spise grønnsaker som er kokt al dente, det må kokes mørt. Skjønner ikke hva du mener, siden du tagger meg og skriver om utfordringer som forklarer at noen må ha moset mat. Jeg skriver jo at maten ikke så delikat ut grunnet en del var moset, og mange på institusjoner har behov for moset mat.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #93 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo supert! Jeg som pårørende vet jo godt selv at jeg kun ser et lite bilde av det som er hverdagen til mine foreldre. Jeg ser hvor få folk dere er på jobb, og jeg har full forståelse for hvor mye som må gjøres. Hos mamme er det 1 kostvært på kjøkkenet, og 4 pleiere på 17 pasienter, noen ganger 5. Det er helt sykt med arbeidsoppgaver for så få folk. Man ser jo også hvor syke mange av pasientene er. All respekt til dere! Og det er jo såklart dere som vet best ang mat. Av det jeg har sett, ser det absolutt ikke ille ut, og jeg er supertakknemlig for tilbudet eldre får i Norge. til de som syter og klager: Ta med dere deres egne hjem, om dere syntes det er så ille. De blir ikke "holdt fanget". De får helsehjelp og blir beskyttet mot seg selv og andre. Anonymkode: fe18d...38e Vi vet ikke alltid best, men vi prøver alltid å gjøre det best mulig. Det er mye som er galt i Norsk helsevesen. Jeg vil bare understreke at jeg aldri gir mat jeg ikke har smakt eller luktet på selv. Er jeg skeptisk, så smaker jeg. Så kjenner vi jo pasientene så godt at vi gir alternativ om det ikke faller i smak. Så at en dro opp sukker. Har det virkelig noe poeng å dra opp kostholdsregime på gamle pasienter? La de spise og nyte det de vil ha. Takk og setter pris på dine gode ord! Det er slikt som gir oss lyst til å jobbe med de gamle "folka"! 😄 Anonymkode: 294da...810
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #94 Skrevet 11. september 2018 34 minutter siden, Peonjenta skrev: Dysfagi er svært vanlig på sykehjem, fordi det ofte er mange pasienter med slag. Har de ikke dysfagi har de ofte dårlige tenner eller manglende tenner/tannproteser. De aller fleste greier heller ikke å spise grønnsaker som er kokt al dente, det må kokes mørt. Dysfagi er svært vanlig hos alle eldre på grunn av nedsatt spyttproduksjon og nedsatte sanser(stimuli). Med nedsatte sanser reduserer man spyttproduksjon. En annen faktor er at man får redusert peristaltikk i svelg og spiserør. De med slag kan selvsagt ha ekstra utfordringer. Anonymkode: 294da...810
Djungelvrål Skrevet 12. september 2018 #95 Skrevet 12. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dysfagi er svært vanlig hos alle eldre på grunn av nedsatt spyttproduksjon og nedsatte sanser(stimuli). Med nedsatte sanser reduserer man spyttproduksjon. En annen faktor er at man får redusert peristaltikk i svelg og spiserør. De med slag kan selvsagt ha ekstra utfordringer. Anonymkode: 294da...810 De grunnene du kommer med er det sjelden jeg har sett. Så sant de har gode tenner og kraft til å tygge klarer de aller fleste å svelge ihvertfall gaffelmoset mat med mye saus. Kan ikke huske å servert en eneste en finmoset mat som ikke hadde slag, ms, parkinson eller dårlige tenner. Har heller aldri opplevd at noen som ikke har slag eller ms har fått svelgetest. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #96 Skrevet 12. september 2018 Jeg har jobbet på flere sykehjem og har heller ikke sett denne voldsomme forferdelige maten de skal få servert, selv om jeg gjerne tror det finnes for mange steder som ikke har tilfredsstillende mat. Det var selvsagt ikke lov, men når de eldre var forsynt, og rester ikke skulle tas vare på til dagen etter, lages lunsj el., altså det skulle kastes, så spiste vi personalet det mens sjefen så en annen vei. Det var helt vanvittig god mat. Mye bedre enn hva jeg serverer megselv, rett og slett fordi jeg ikke er kokk, jeg kan ikke lage noe av dette. De eldre burde jo også få mat de setter pris på og er kjent med(men også få prøve nye ting), og den tradisjonelle husmannskosten er jo ikke akkurat kjent for å være så veldig sunn. Når jeg ser hva min mor som begynner å eldes lager seg selv, så er den på langt nær like sunn som det jeg har sett servert på sykehjem. Noe man også må ta hensyn til er jo tann-status. Mye av disse "se så fæl mat de får-bildene" er most mat, og den blir jo nesten uunngåelig en uappetittlig gugge. Den eldre herremannen på bildet tidlig i tråden her, kjenner jeg igjen fra en artikkel hvor han hadde fått most mat ved et uhell. Men det er mulig det generelt ikke var så ålreite måltider der, det vet jeg ikke. Mange på sykehjem har også demens som kan påvirke deres evne til å spise, og ikke minst hva de vil spise. Jeg hadde en pasient som utelukkende ville spise sirup(oppdiktet i forhold til det faktiske ønsket pga. taushetsplikt) på brødskiven. Ikke akkurat sunt, men det var sirup eller ikke noe. Da ble det sirup gitt. Anonymkode: 94061...5ec 2
Djungelvrål Skrevet 12. september 2018 #97 Skrevet 12. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på flere sykehjem og har heller ikke sett denne voldsomme forferdelige maten de skal få servert, selv om jeg gjerne tror det finnes for mange steder som ikke har tilfredsstillende mat. Det var selvsagt ikke lov, men når de eldre var forsynt, og rester ikke skulle tas vare på til dagen etter, lages lunsj el., altså det skulle kastes, så spiste vi personalet det mens sjefen så en annen vei. Det var helt vanvittig god mat. Mye bedre enn hva jeg serverer megselv, rett og slett fordi jeg ikke er kokk, jeg kan ikke lage noe av dette. De eldre burde jo også få mat de setter pris på og er kjent med(men også få prøve nye ting), og den tradisjonelle husmannskosten er jo ikke akkurat kjent for å være så veldig sunn. Når jeg ser hva min mor som begynner å eldes lager seg selv, så er den på langt nær like sunn som det jeg har sett servert på sykehjem. Noe man også må ta hensyn til er jo tann-status. Mye av disse "se så fæl mat de får-bildene" er most mat, og den blir jo nesten uunngåelig en uappetittlig gugge. Den eldre herremannen på bildet tidlig i tråden her, kjenner jeg igjen fra en artikkel hvor han hadde fått most mat ved et uhell. Men det er mulig det generelt ikke var så ålreite måltider der, det vet jeg ikke. Mange på sykehjem har også demens som kan påvirke deres evne til å spise, og ikke minst hva de vil spise. Jeg hadde en pasient som utelukkende ville spise sirup(oppdiktet i forhold til det faktiske ønsket pga. taushetsplikt) på brødskiven. Ikke akkurat sunt, men det var sirup eller ikke noe. Da ble det sirup gitt. Anonymkode: 94061...5ec Det er selvsagt lov til å spise rester. Det kan jo ikke varmes opp på nytt og blir kastet om ingen andre spiser det. Spiser rester nesten hver gang jeg er på kveldsvakt jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #98 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, Peonjenta said: Det er selvsagt lov til å spise rester. Det kan jo ikke varmes opp på nytt og blir kastet om ingen andre spiser det. Spiser rester nesten hver gang jeg er på kveldsvakt jeg. Vi ble fortalt det ikke var lov, men dette er en stund siden så mulig det har endret seg. Noe som i såfall er fint:) Anonymkode: 94061...5ec
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #99 Skrevet 12. september 2018 7 timer siden, Peonjenta skrev: De grunnene du kommer med er det sjelden jeg har sett. Så sant de har gode tenner og kraft til å tygge klarer de aller fleste å svelge ihvertfall gaffelmoset mat med mye saus. Kan ikke huske å servert en eneste en finmoset mat som ikke hadde slag, ms, parkinson eller dårlige tenner. Har heller aldri opplevd at noen som ikke har slag eller ms har fått svelgetest. Det jeg ramser opp VET vi kommer med høy alder. Du gjør jo allerede tiltak selv ved å gaffelmose og dynke i ssus. Hvorfor mye saus om de har normal spyttproduksjon..? Vi bruker ikke svelgtest på eldre personer, med mindre de har hatt slag osv. De tingen jeg ramser opp er en garantert konsekvens av å bli eldre. Anonymkode: 294da...810
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #100 Skrevet 12. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du heller ha de hjemme? Det er realiteten. Det er omtrent bare Norge som har denne ordningen. Du står fritt til å ta de hjem når som helst. Vi har hatt et vanvittig fokus på saken, og det har lyktes. Om du mener din gamle har det ille, så ta han/henne hjem. Evt, lag litt ekstra mat og lever! Anonymkode: 294da...810 Hvor går de 85% av trygden hennes ? De ansatte er skjeldent fagutdannet og maten er tragisk. Går det til det private selskapet for å drifte for kommunen? Anonymkode: 86500...239
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå