Gjest SVK Skrevet 14. september 2018 #182 Skrevet 14. september 2018 (endret) 13 hours ago, wintergirl said: Det er ikke sikkert det. Hva vet du om hva de putter i måten våres? Sjokoladen til Freia er søtere. Om det bare er enda mer sukker vet jeg ikke, men noe er det. Fordi det står på innholdsfortegnelsen hva som er i sjokoladen. Tror du Freia hadde klart å skjule i 30 år at hovedingrediensen de hadde i all sjokoladen siden var en annen enn den de oppga? Hvorfor skulle Freia gjøre noe sånt? Risikere å tape alle kundene sine ved å svindle dem i noe som opplagt ville bli oppdaget? Ingen hadde kjøpt Freias sjokolader om man visste at de bevisst løy på innholdsfortegnelsen om hovedingrediensen. Tenk om man har allergier? Det er utrolig grovt å lyve på innholdsfortegnelsen. For øvrig blir ikke sjokoladen søtere av corn syrup enn sukker. Hadde det vært søtheten som var forskjellen så kunne man jo bare brukt mindre corn syrup og fått tilsvarende smak. Maisstivelse gir produktet en annen smak og konsistens, ikke en søtere smak. Eneste argumentet for at det brukes corn syrup i sjokoladen til Freia er at det er en AnonymBruker på kvinneguiden som har slengt ut påstanden. Godt mulig at du synes sjokoladen har blitt søtere fordi du har blitt eldre. Voksne synes lettere at ting blir for søtt enn barn. Er også godt mulig at Freia har endret oppskriften, men det er ikke ved å bruke corn syrup. Endret 14. september 2018 av SVK
Gjest Winza Skrevet 14. september 2018 #183 Skrevet 14. september 2018 11 timer siden, wintergirl skrev: Det er ikke det nei. Flere som sier det samme. Den er blitt søtere eller noe. Sånn går det når man selger til andre land. Ikke noe jeg innbiller meg. Jeg synes smaken har endret seg siden jeg var liten i hvert fall
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #184 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, SVK skrev: Fordi det står på innholdsfortegnelsen hva som er i sjokoladen. Tror du Freia hadde klart å skjule i 30 år at hovedingrediensen de hadde i all sjokoladen siden var en annen enn den de oppga? Hvorfor skulle Freia gjøre noe sånt? Risikere å tape alle kundene sine ved å svindle dem i noe som opplagt ville bli oppdaget? Ingen hadde kjøpt Freias sjokolader om man visste at de bevisst løy på innholdsfortegnelsen om hovedingrediensen. Tenk om man har allergier? Det er utrolig grovt å lyve på innholdsfortegnelsen. For øvrig blir ikke sjokoladen søtere av corn syrup enn sukker. Hadde det vært søtheten som var forskjellen så kunne man jo bare brukt mindre corn syrup og fått tilsvarende smak. Maisstivelse gir produktet en annen smak og konsistens, ikke en søtere smak. Eneste argumentet for at det brukes corn syrup i sjokoladen til Freia er at det er en AnonymBruker på kvinneguiden som har slengt ut påstanden. Godt mulig at du synes sjokoladen har blitt søtere fordi du har blitt eldre. Voksne synes lettere at ting blir for søtt enn barn. Er også godt mulig at Freia har endret oppskriften, men det er ikke ved å bruke corn syrup. Har ikke sagt bestemt at det er derfor. Jeg syns sjokoladen har forandret seg noe. Flere som syns det. Det er ikke mye om skal til for at smaken skal forandres noe. De var dumme som solgte Freia. Norge gjorde alt perfekt. 1
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #185 Skrevet 14. september 2018 (endret) 1 time siden, Winza skrev: Jeg synes smaken har endret seg siden jeg var liten i hvert fall Ja og så? Det er godt voksne som mener det samme. Flere godt voksne som har bemerket seg det. Endret 14. september 2018 av wintergirl 1
Gjest Winza Skrevet 14. september 2018 #186 Skrevet 14. september 2018 (endret) 45 minutter siden, wintergirl skrev: Ja og så? Det er godt voksne som mener det samme. Flere godt voksne som har bemerket seg det. Smakte den såpass mye anerledes? Endret 14. september 2018 av Winza
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #187 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, Winza skrev: Smakte den såpass mye anerledes? Er ikke mye som skal til for å forandre. En liten detalj kan gjøre mer enn nok 1
Gjest Winza Skrevet 14. september 2018 #188 Skrevet 14. september 2018 Akkurat nå, wintergirl skrev: Er ikke mye som skal til for å forandre. En liten detalj kan gjøre mer enn nok Skulle likt å smake den gamle versjonen, ja du har rett. Ta Elias potetgullet for eksempel, de fjernet 30% salt og nå er den spesielle smaken borte 😕 Skal virkelig ikke mye til, fjerne litt salt eller sukker her og der. De må også ha gjort noe med den kyllinglår potetgullet også fordi den begynte å smake ekkelt etter de relanserte den uten chips o.P
Gjest SVK Skrevet 14. september 2018 #189 Skrevet 14. september 2018 2 hours ago, wintergirl said: Har ikke sagt bestemt at det er derfor. Jeg syns sjokoladen har forandret seg noe. Flere som syns det. Det er ikke mye om skal til for at smaken skal forandres noe. De var dumme som solgte Freia. Norge gjorde alt perfekt. Jeg skrev jo at det er godt mulig oppskriften på sjokoladen har forandret seg.
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #190 Skrevet 14. september 2018 2 minutter siden, SVK skrev: Jeg skrev jo at det er godt mulig oppskriften på sjokoladen har forandret seg. Og igjen. Jeg mente ikke bastant at det var corn syrup. En anonym bruker luftet bare en tanke. Må det taes helt av for det? 1
Gjest SVK Skrevet 14. september 2018 #191 Skrevet 14. september 2018 (endret) 9 minutter siden, wintergirl said: Og igjen. Jeg mente ikke bastant at det var corn syrup. En anonym bruker luftet bare en tanke. Må det taes helt av for det? Aner ikke hva du mener med "Må det taes helt av for det?". Men svaret er nok at du ikke trenger å ta helt av, uavhengig av hva du sikter til. Endret 14. september 2018 av SVK
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #192 Skrevet 14. september 2018 Freia har endret oppskriften på sjokoladen flere ganger. Merket stor forskjell da de rundt 2002 byttet ut vegetabilsk fett medkakaosmør. Mulig dette hadde noe med "Forskrift om kakao- og sjokoladeprodukter" å gjøre: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-09-09-986 I 2000 prøvde de seg også på å endre oppskriften, men dette gjorde de om. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJRpRQ/tuklet-med-melkesjokoladen Har også merket stor forskjell i senere tid. Den har ikke den samme konsistensen og virker søtere. Anonymkode: 4e850...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #193 Skrevet 14. september 2018 På 13.9.2018 den 8.25, AnonymBruker skrev: De har byttet ut sukkeret med corn syrup. Derfor smaker freia melkesjokolade søtere/ikke godt. Anonymkode: f5a84...ffa Tror corn syrup kun er lov i produkter som er importert fra USA. EU hadde iallefall forbud mot det i produkter laget innad i EU og EØS. Anonymkode: c7546...872
Severus Skrevet 14. september 2018 #194 Skrevet 14. september 2018 (endret) Hvorfor ser jeg ikke melkesjokolade med kjekskuler? Teite kg Endret 14. september 2018 av Severus
Minya Skrevet 14. september 2018 #195 Skrevet 14. september 2018 23 hours ago, Winza said: Hva var anerledes med den sammenlignet med den vi har nå? Formen. Den var buet i toppen før, og noe høyere enn den er nå, noe som gjør at den nå har "feil" sjokoladetrekk/innhold-forhold. Form og fasong har utrolig mye med hvordan noe smaker. SoHo feks, originalen smakte himmelsk, relanseringen som hadde bryte-biter, var grisekjedelig i forhold. For lite yoghurt i forhold til sjokolade pga større overflate kontra innhold. Samme med pæreisen til Diplom-Is som ble relansert for et par-tre år siden. Den hadde tidligere samme fasong og form som Lollipop, men relanseringen fikk samme form som Friskis (?), i stedet for lett rakettformet, ble den firkanta og bred. 1
Salka Skrevet 14. september 2018 #196 Skrevet 14. september 2018 16 timer siden, Miss.Wildfox skrev: Jeg savner Stratos barene, spesielt den med nøtter! Det er virkelig ikke det samme lenger med den nye formen på baren 😖 Helt enig. De barene som het Stratos xtra på 90-tallet var de aller beste, spesielt den med nøtter, ja. Savner prisen og, kostet 5-6 kr på midten av 90-tallet. Den smaker ikke det samme nå. Rart at formen på sjokoladen har så mye å si. 1
Miss.Wildfox Skrevet 14. september 2018 #197 Skrevet 14. september 2018 2 minutter siden, Salka skrev: Helt enig. De barene som het Stratos xtra på 90-tallet var de aller beste, spesielt den med nøtter, ja. Savner prisen og, kostet 5-6 kr på midten av 90-tallet. Den smaker ikke det samme nå. Rart at formen på sjokoladen har så mye å si. Helt enig i dette med form. Og prisen. Husker jeg fikk 2 for 10kr - lykke 😅 1
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #198 Skrevet 14. september 2018 2 timer siden, SVK skrev: Aner ikke hva du mener med "Må det taes helt av for det?". Men svaret er nok at du ikke trenger å ta helt av, uavhengig av hva du sikter til. Er vel du som begynte. 1
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #199 Skrevet 14. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Freia har endret oppskriften på sjokoladen flere ganger. Merket stor forskjell da de rundt 2002 byttet ut vegetabilsk fett medkakaosmør. Mulig dette hadde noe med "Forskrift om kakao- og sjokoladeprodukter" å gjøre: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-09-09-986 I 2000 prøvde de seg også på å endre oppskriften, men dette gjorde de om. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJRpRQ/tuklet-med-melkesjokoladen Har også merket stor forskjell i senere tid. Den har ikke den samme konsistensen og virker søtere. Anonymkode: 4e850...4e3 Akkurat det flere har merket. Den hadde en bedre , skal jeg kalle det aroma før. 1
wintergirl Skrevet 14. september 2018 #200 Skrevet 14. september 2018 4 timer siden, Winza skrev: Skulle likt å smake den gamle versjonen, ja du har rett. Ta Elias potetgullet for eksempel, de fjernet 30% salt og nå er den spesielle smaken borte 😕 Skal virkelig ikke mye til, fjerne litt salt eller sukker her og der. De må også ha gjort noe med den kyllinglår potetgullet også fordi den begynte å smake ekkelt etter de relanserte den uten chips o.P Syns det er feil å tukle med noe som er bra nok allerede. Må si jeg elsker kims nye ekstra salte da, men hadde ikke likt hvis det var motsatt. Salt er godt 😋
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå