Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2019

lillemeg90

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Mammalivet skrev:

veldig kjedelig at du skal få et mas om moren din kan få si det videre :( Burde jo vært opplagt nok når du har påpekt det.. Alle som venter barn bør få muligheten til å si det til hvem de vil, når de selv vil! 

Jeg vet hva du mener. Vi og sa til mamma at vi ville fortelle den nyheten selv og da jeg sa fra vissste de det allerede for mamma hadde sagt det😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mammalivet

15+3 i dag, har vært på ultralyd å sett bebsisen :hoppe: Trodde vi skulle få se kjønn i dag, men den babyen la aldri stille, så det ble vanskelig :fnise: Nå «vet» jo jeg at det er gutt da, så jeg hadde egentlig ikke behov for at dama skulle leite så lenge 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+4 i dag.

Ultralyd damen vår var dessverre syk i dag men vi fikk tildelt ny time allerede senere i uken så der var vi heldig.

Vi fikk komme inn til jordmor da vi ringte og spurte om hun hadde 5min i løpet av dagen bare for å sjekke hjertelyden kun. Det hadde hun. Veldig veldig snill jordmor. Hun var overrasket over å se oss tilbake så snart og lurte veldig på om det var planlagt. Hehe. Sist vi var inne var jo i starten av april med minstebarnet her som er nå i underkant av 8mnd. Hehe.

Hun fant sterk og jevn hjertelyd så da vet vi at DET ER LIV!!!! :duskedame:

Nå gleder jeg meg til UL senere i uken men jeg tviler på at de ser skjønn. Vi er 14+0 når vi skal inn men det blir kjekt å se om den er frisk og har alt ledd og lem og koblinger i hjernen osv osv. 

Tenk at det er liv!!! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mamma 2 gang skrev:

Jeg vet hva du mener. Vi og sa til mamma at vi ville fortelle den nyheten selv og da jeg sa fra vissste de det allerede for mamma hadde sagt det😔

Uff, skjønner ikke hvorfor de gjør det. Er veldig kjipt. Mamma ringte jo hvertfall først, men burde jo være unødvendig når jeg akkurat hadde sagt nei. Vedrørende det ene tilfellet var det jo ikke en gang snakk om å si det til en nær, men en i mitt liv veldig perifer person! Også blir HUN sur på meg!!!

Jeg sier til meg selv at jeg må huske dette så jeg ikke gjør samme feil en gang i fremtiden mot lille gull i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kvinne35+ skrev:

13+4 i dag.

Ultralyd damen vår var dessverre syk i dag men vi fikk tildelt ny time allerede senere i uken så der var vi heldig.

Vi fikk komme inn til jordmor da vi ringte og spurte om hun hadde 5min i løpet av dagen bare for å sjekke hjertelyden kun. Det hadde hun. Veldig veldig snill jordmor. Hun var overrasket over å se oss tilbake så snart og lurte veldig på om det var planlagt. Hehe. Sist vi var inne var jo i starten av april med minstebarnet her som er nå i underkant av 8mnd. Hehe.

Nå gleder jeg meg til UL senere i uken men jeg tviler på at de ser skjønn. Vi er 14+0 når vi skal inn men det blir kjekt å se om den er frisk og har alt ledd og lem og koblinger i hjernen osv osv. 

❤️😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mammalivet skrev:

15+3 i dag, har vært på ultralyd å sett bebsisen :hoppe: Trodde vi skulle få se kjønn i dag, men den babyen la aldri stille, så det ble vanskelig :fnise: Nå «vet» jo jeg at det er gutt da, så jeg hadde egentlig ikke behov for at dama skulle leite så lenge 😂

Haha ja de kan turne de babyene 😅 nærmer seg vel OUL  :)

2 timer siden, kvinne35+ skrev:

13+4 i dag.

Så fantastisk! Det må være en lettelse for deg 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Butter skrev:

❤️😃

20 timer siden, lillemeg90 skrev:

Haha ja de kan turne de babyene 😅 nærmer seg vel OUL  :)

Så fantastisk! Det må være en lettelse for deg 😊

Tusen takk!! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time hos jordmor allerede i slutten av uke 14. Er det flere som har så tidlig? 

Fastlegen min sa jeg skulle kontakte jordmor så fort som mulig, så da gjorde jeg det. Da jeg ringte sa jeg hvor langt jeg var på vei, og fikk time 13+6. Trodde ikke man hadde time hos jordmor før langt senere? 

Og er det noen som evt vet hva jeg kan forvente meg på denne timen allerede i uke 14? 

Endret av Butter
Mer å skrive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Butter skrev:

Jeg har time hos jordmor allerede i slutten av uke 14. Er det flere som har så tidlig? 

Fastlegen min sa jeg skulle kontakte jordmor så fort som mulig, så da gjorde jeg det. Da jeg ringte sa jeg hvor langt jeg var på vei, og fikk time 13+6. Trodde ikke man hadde time hos jordmor før langt senere? 

Har time til jordmor om en uke, da er jeg 12+4 ca :) Er visst vanlig med jordmor eller legetime mellom uke 8 og 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på ny TUL neste uke og jeg gleeeder og gruer meg meg såå mye, for jeg føler meg så lite gravid, tenk om det ikke er liv lengre :(

Er 11+4 idag :)

Endret av Sprinter91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprinter91 skrev:

Har time til jordmor om en uke, da er jeg 12+4 ca :) Er visst vanlig med jordmor eller legetime mellom uke 8 og 12 :)

Ja, men jeg har allerede vært hos fastlegen min både i uke 10 og 12. Jeg har også at TUL i uke 8 og 12. Hva skjer hos jordmor i uke 14 liksom som jeg ikke gjorde hos legen (masse prøver, utfylling av svangerskapskort). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprinter91 skrev:

Skal på ny TUL neste uke og jeg gleeeder og gruer meg meg såå mye, for jeg føler meg så lite gravid, tenk om det ikke er liv lengre :(

Er 11+4 idag :)

Mine symptomer svingte veldig. Hadde dager der jeg ikke følte noe som helst og dager der jeg var småkvalm hele dagen, Aldri skikkelig dårlig, aldri sånn «sovne-på sofaen-etter -jobb-trøtt», så jeg var veldig skeptisk jeg også. Særlig mtp to tidligere aborter. Alt var tipp topp både UL i uke 8 og 12 😄. Men jeg skjønner st du er veldig spent. Jeg er 12+ 3 i dag og har kun vært litt småuggen den siste uken, men unntak av en ettermiddag jeg var skikkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Butter skrev:

Mine symptomer svingte veldig. Hadde dager der jeg ikke følte noe som helst og dager der jeg var småkvalm hele dagen, Aldri skikkelig dårlig, aldri sånn «sovne-på sofaen-etter -jobb-trøtt», så jeg var veldig skeptisk jeg også. Særlig mtp to tidligere aborter. Alt var tipp topp både UL i uke 8 og 12 😄. Men jeg skjønner st du er veldig spent. Jeg er 12+ 3 i dag og har kun vært litt småuggen den siste uken, men unntak av en ettermiddag jeg var skikkelig dårlig. 

Har bare vært litt uggen mellom uke 8 og 10, så gav det seg plutselig, ingen vonde pupper ingen kvalme ingen supertrøtthet, bare sinnsykt sulten HELE tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Butter skrev:

Og er det noen som evt vet hva jeg kan forvente meg på denne timen allerede i uke 14? 

Jeg hadde i uke 12 men det var istedenfor lege. Blir nok litt prating og er du heldig får du høre hjertelyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlige programmet, hos noen blir det hyppigere kontroller:

På alle kontroller utenom ultralyd på sykehuset legger du selv opp om du ønsker lege eller jordmor. Mange tar annenhver gang. Det er alt ettersom hva som er praktisk eller ønskelig.

1) UKE 8-12: Første svangerskapskontroll (utfylling av helsekortet)
2) UKE 18: Andre svangerskapskontroll (ultralyd på sykehuset)
3) UKE 24: Tredje svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
4) UKE 28: Fjerde svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, blodprøver)
5) UKE 32: Femte svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
6) UKE 36: Sjette svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie)
7) UKE 38: Syvende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
8) UKE 40: Åttende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysempl, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
9) UKE 41: Niende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
10) Maks overtid på norsk termin er 11dager over termin dvs uke 42+0. Men ved 1uke over termin har man rett på overtidskontroll ved det lokale sykehuset dvs uke 41+3.

Glukosebelastning er uke 24+ og utenom disse timene da møter man bare opp kl.08 og sier man skal ha glukosebelastningstest (svangerskapsdiabetes) og så er man der i ca 3timer før man går hjem. Man skal sitte i ro i de 2timene det tar å måle resultat så iphone, ipad, musikk med øretelefoner, bok er smart å ha med pluss noe å spise/drikke til etter at prøvene er tatt både fastende og den etter 2timer.

Innskriving på sykehusets fødeavdeling er presis 1 måned før den termindato som blir fastsatt på andre svangerskapskontroll.

Øvrige muligheter er:
-Fødselsforberedende kurs
-Ammekurs

Ekstra informasjon:
Svangerskapspermisjon (for de som arbeider) eller engangsutbetaling (for de som ikke er i arbeid) søkes på ved 27+0. Da må først legekontoret skrive ut en bekreftelse på at du er 27+0 eller mer som du må legge ved.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Her er det vanlige programmet, hos noen blir det hyppigere kontroller:

På alle kontroller utenom ultralyd på sykehuset legger du selv opp om du ønsker lege eller jordmor. Mange tar annenhver gang. Det er alt ettersom hva som er praktisk eller ønskelig.

1) UKE 8-12: Første svangerskapskontroll (utfylling av helsekortet)
2) UKE 18: Andre svangerskapskontroll (ultralyd på sykehuset)
3) UKE 24: Tredje svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
4) UKE 28: Fjerde svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, blodprøver)
5) UKE 32: Femte svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk)
6) UKE 36: Sjette svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie)
7) UKE 38: Syvende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
😎 UKE 40: Åttende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysempl, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
9) UKE 41: Niende svangerskapskontroll (vekt, urinprøve, symfysemål, blodtrykk, hodeleie, hjertelyd, spørre hva du føler)
10) Maks overtid på norsk termin er 11dager over termin dvs uke 42+0. Men ved 1uke over termin har man rett på overtidskontroll ved det lokale sykehuset dvs uke 41+3.

Glukosebelastning er uke 24+ og utenom disse timene da møter man bare opp kl.08 og sier man skal ha glukosebelastningstest (svangerskapsdiabetes) og så er man der i ca 3timer før man går hjem. Man skal sitte i ro i de 2timene det tar å måle resultat så iphone, ipad, musikk med øretelefoner, bok er smart å ha med pluss noe å spise/drikke til etter at prøvene er tatt både fastende og den etter 2timer.

Innskriving på sykehusets fødeavdeling er presis 1 måned før den termindato som blir fastsatt på andre svangerskapskontroll.

Øvrige muligheter er:
-Fødselsforberedende kurs
-Ammekurs

Ekstra informasjon:
Svangerskapspermisjon (for de som arbeider) eller engangsutbetaling (for de som ikke er i arbeid) søkes på ved 27+0. Da må først legekontoret skrive ut en bekreftelse på at du er 27+0 eller mer som du må legge ved.

Ja, det er nettopp denne oversikten jeg også har sett. Så synes det er rart jeg skal så tidlig. Hun må ha skjønt at jeg har vært hos lege også, for fikk beskjed om å ta med svangerskapskortet. Så det er jo ikke istf lege. Håper jeg får høre hjertelyd slik @lillemeg90 nevner ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos jordmor 14+6. Av og til skyldes det nok bare at de må dytte deg inn der det er kapasitet,at det kan bli veldig lenge til neste gang de har ledig time. Syns det var nyttig uansett, mye mer samtale enn hos legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere begynt å få mage? Jeg har fått en liten kul nå, og det er allerede flere som har bemerket graviditeten hos meg. Føler allikevel ikke at magen er større eller kommet tidligere enn sist. Jeg er 17 + 4 idag. Merker også at jeg samenligner dette svangerskapet veldig med det forrige, tror ikke det er så lurt egentlig, da det fort skaper bekymringer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2018 at 9:18 PM, kvinne35+ said:

13+4 i dag.

Herlig å få bekreftet liv ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Metzili skrev:

Har dere begynt å få mage? Jeg har fått en liten kul nå, og det er allerede flere som har bemerket graviditeten hos meg. Føler allikevel ikke at magen er større eller kommet tidligere enn sist. Jeg er 17 + 4 idag. Merker også at jeg samenligner dette svangerskapet veldig med det forrige, tror ikke det er så lurt egentlig, da det fort skaper bekymringer.. 

Magen har kommet her også :) ikke stor, men større en forrige gang. 

Er vel naturlig at vi sammenligner, men vi får prøve å huske på at alle svangerskap er forskjellige :) hører feks om tredjegangs fødende  som kjente liv tidlig med nr 2 men så må vente til uke 20 med nr 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...