Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fraudulent behavior everywhere you look. Someone said, we must not have discussions about interrogation methods used 20 years ago. Oh, really, yeah the public should never really know the true implication these primitive methods had, in order for the kid to confess ? WTF, Let's see, was it not a total of 189 hours of interrogation in The Inquisitor's dungeon, without defense, mostly unrecorded ? God only knowS what went on there.     

Endret av Crabs and IceWater
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristina S.
9 timer siden, sitruskvinne skrev:

Dette med at fetteren er skyldig/ ikke skyldig er grundig debattert, kan så være. Men jeg synes iallefall det er viktig å fortsette å diskutere dette, så lenge det er mulighet for at det er ham. Jeg ser selvfølgelig at mye taler for andre skyldige også, f eks dette med at Birgitte må ha blitt kjørt, iallefall et stykke. 

Det er ikke rart at flere tror at fetteren er uskyldig etter boka til Jahr og denne dokumentaren, det var tydeligvis et viktig formål siden sider som belyser at fetteren kan være skyldig mildt sagt er utelatt. Det tas opp disse blotterepisodene, ja. Men det er jo ikke de som er hovedårsaken til mistanken og siktelsen? Akebrettepisoden trekkes også frem, men da fremstilt slik at en katt har utløst bråket. Politiet vet mange flere detaljer enn vi har fått vite i media, han ble ikke mistenkt uten grunn. Jeg kjenner ikke de involverte i saken personlig, men kjenner flere som kjenner dem godt, jeg er på samme alder som Birgitte og fetteren og kommer fra Karmøy.

Uansett hvem som skulle være drapsmann, har han vel lite å vinne på å stå frem nå, ettersom han da ville fått sitt nye liv ødelagt. Samvittighet og tanke for å hjelpe familien har han tydeligvis ikke og han vil kanskje tie til sin siste dag (hvis gjerningsmannen ikke er død, jeg vet at også det er en mulighet). Det samme med vitner, denne bilføreren f eks. Han kan utelate å melde seg etter så lang tid pga at det blir for tøft, han vet det har fått store konsekvenser for denne saken at det ikke er blitt meldt tidligere. 

Jeg er ikke av den oppfatning at fetteren må være gjerningsmannen, absolutt ikke. Jeg synes bare at det er viktig å fortsette å diskutere hans rolle også. Selv om han er frikjent i retten.

6 timer siden, sitruskvinne skrev:

Generelt er politiet tilbakeholden med  detaljer, ivdette tilfellet kanskje særlig de som gjelder forhold rundt fetterens person, oppførsel, muligens forsøk på å endre venners forklaring om tidspunkt.... Detaljer rundt andre som var i søkelyset også, forøvrig. Politiet ville vel aldri gått ut i media med personlige detaljer? Jeg vet ikke, bare spør.

Det kan virke som en skjev fremstilling, da denne dokumentaren tydelig mener at fetteren er uskyldig og går virkelig i detalj om andre mulige gjerningsmenn. Vi må ikke glemme at dette ikke er politiarbeid, politiet hadde unngått å gå ut med slike detaljer for å ikke skade etterforskningen. Når det er sagt, er det jo et mildt sagt dårlig politiarbeid i denne saken fra første dag. Det er kanskje det som gjør denne saken så spesiell og skaper et behov for at andre "etterforsker".  

Hva slags personlighet han hadde og hva han har gjort før er irrelevant når han teknisk sett umulig kan ha vært på åstedet! Skjønner at det er mange følelser (og fordømmelser) i sving hos lokalbefolkningen, men vi kan ikke ha et rettsystem som baserer seg på slike useriøse påstander. 

Det blir det samme som i Baneheiasaken og Kristiansen. Ja, han var og er sikkert en møkkamann, men det alene er ikke god nok grunn til å gi en person livstid for et drap hvis han ikke en gang var der da det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som bor i, eller kjenner til området: Er det mulig å sykle fra der fetter'n bodde til åstedet på ca. ett kvarter? Hvis ikke så er det umulig at han var på åstedet når drapet skjedde hvis sannheten er fortalt om at han kom hjem kl. 00:05.

Anonymkode: 53072...5e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som bor i, eller kjenner til området: Er det mulig å sykle fra der fetter'n bodde til åstedet på ca. ett kvarter? Hvis ikke så er det umulig at han var på åstedet når drapet skjedde hvis sannheten er fortalt om at han kom hjem kl. 00:05.

Sykle fra fetterens hjem til åstedet tar ca 3 min 

Anonymkode: 18b7f...b4a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert skrevet tidligere, men orker ikke skrolle gjennom 189 sider, MEN jeg synes det er helt fordelig å tenke på all den påkjenningen fetteren og foreldrene hans hr vært igjennom. De har fått livene sine ødelagt og jobbet mot å bevise at han er uskyldig! De burde fått erstaninger. Bare se på faren som er helt knust til tider og har blitt uføre, mistet nattesøvn, fortvilelse.. det er nok ikke en brøkdel av hva det har kjent på. De har nok tapt mye pga uføre rent økonomisk og sønnen kan aldri komme tilbake til sitt bosted og ikke en gang til Norge for å få seg jobb!!! Jeg kjenner jeg blir sint og lei meg for at de ble så feil behandlet og noe som var med på å frarøve de et normalt liv! Fyttihelvete 😠😤 Ingen erstatningskrav er høy nok. Det var ikke bare Birgittr som mistet livet sitt men familien hennes mistet også deler av sitt.

Beklager rotete melding, men jeg blir så provosert. Skal vi sette i gang felles innsamlingsaksjon for fetterens erstaningskrav i det minste????

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristina S.
1 minutt siden, Frøken askepott skrev:

Skal vi sette i gang felles innsamlingsaksjon for fetterens erstaningskrav i det minste????

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sykle fra fetterens hjem til åstedet tar ca 3 min 

Anonymkode: 18b7f...b4a

Takker for svar! 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enkelte mener at "tilståelsen" beviser at fetteren er skyldig. Da må jeg bare fortelle at hele 133 personer har tilstått drapet på Olof Palme. Minst 132 av dem lyver, siden Palme ble drept bare én gang. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J0j2j/133-personer-har-tilstaatt-palme-drapet

Såvidt jeg husker, var det "filmmanuset" fetteren ble bedt om å skrive, om hvordan han trodde Birgitte ble drept, der gjerningspersonen etter hvert ble endret fra "han" til "jeg", som ble til "tilståelsen". I dette "filmmanuset" satt Stian Elle hele tiden og korrigerte fetteren, "det var ikke sånn det skjedde, det var sånn". Likevel var det 21 faktafeil i filmmanuset, som etter hvert ble den ufrivillige "tilståelsen". 

En tilståelse har ingen verdi hvis den ikke stemmer overens med tekniske bevis på åstedet. I denne saken vet vi også at politimannen som skulle gå fra dør til dør og foreta utspørring, egentlig gikk fra dør til dør og slarvet om detaljer fra åstedet. På den måten fikk fetteren vite detaljer som man måtte ha vært på åstedet for å kjenne til. Og likevel var det altså 21 faktafeil i "tilståelsen".

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i media i dag. 130 nye tips, men de er ikke kommet noe nærmere. Venter enda på dna svar fra Østerrike.

Anonymkode: 48a71...158

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Chiubi said:

Jeg ser at enkelte mener at "tilståelsen" beviser at fetteren er skyldig. Da må jeg bare fortelle at hele 133 personer har tilstått drapet på Olof Palme. Minst 132 av dem lyver, siden Palme ble drept bare én gang. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J0j2j/133-personer-har-tilstaatt-palme-drapet

Såvidt jeg husker, var det "filmmanuset" fetteren ble bedt om å skrive, om hvordan han trodde Birgitte ble drept, der gjerningspersonen etter hvert ble endret fra "han" til "jeg", som ble til "tilståelsen". I dette "filmmanuset" satt Stian Elle hele tiden og korrigerte fetteren, "det var ikke sånn det skjedde, det var sånn". Likevel var det 21 faktafeil i filmmanuset, som etter hvert ble den ufrivillige "tilståelsen". 

En tilståelse har ingen verdi hvis den ikke stemmer overens med tekniske bevis på åstedet. I denne saken vet vi også at politimannen som skulle gå fra dør til dør og foreta utspørring, egentlig gikk fra dør til dør og slarvet om detaljer fra åstedet. På den måten fikk fetteren vite detaljer som man måtte ha vært på åstedet for å kjenne til. Og likevel var det altså 21 faktafeil i "tilståelsen".

Gamle Sundsvegen. How much was this road really used back in 1995 ? I have a question here. what if someone were in Haugesund or thereabout and lived in the same neighborhood as Birgitte, would Gamle Sundsvegen ever be considered as the shortest way home ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når han kom hjem hersker det usikkerhet rundt, og det var uansett senere enn  kl 00:05. Både fetteren og hans far endret forklaring på dette punktet (pga av vitners forklaring om hans bevegelser i Kopervik og hos kameraten litt tidligere). Politiet mener han kom hjem ca. kl 02:00. 

Det er heller ikke sikkert at drapet skjedde kl 00:30,  et skrik hørt av vitner da, er det som underbygger det klokkeslettet. Tabber og uhell i bevishåndtering og sporsikring gjorde det vanskelig å anslå tidspunktet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎/‎12‎/‎2018 at 10:55 PM, Gladgutten79 said:

Den ene av politibetjentene er oppvokst like ved og kjenner bonden som eier området 

One of police officers had grown up in the area, but had since moved away from there ? So this is not same one that supposedly went around the neighborhood, asking them all sorts of questions ?  

Endret av Crabs and IceWater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Crabs and IceWater skrev:

One of police officers had grown up in the area, but had since moved away from there ? So this is not same on that supposedly went around the neighborhood, asking them all sorts of questions ?  

Nope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Crabs and IceWater skrev:

Nope to both questions ?

Politimannen bor ikke der, han som gikk runden etterpå var en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gladgutten79 said:

Politimannen bor ikke der, han som gikk runden etterpå var en annen

Did he live there in 1995 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gladgutten79 said:

Nei

That's what I thought because if he did, he would probably stop by the place where blood were spotted, on his way home from work, and no doubt Birgitte would be found earlier since by then it must  have been full daylight ? Night watch ended when ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...