Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

9 timer siden, SkjultBruker skrev:
 

Jeg eier enorme mengder garn føler jeg. 

Garnlageret mitt var først relativt beskjedent. Rundt 50 nøster totalt, hvor mesteparten var kjøpt inn til spesifikke prosjekter, i tillegg til en brødpose med garnrester. 

Så fikk jeg en bekjent som dessverre hadde blitt syk, og ikke lenger var i stand til å strikke. Hun solgte meg garnlageret sitt, i hovedsak merinoull (ca 60 nøster) og Spøt (ca 100 nøster) til en veldig hyggelig pris. 

Jeg arvet deretter masse, masse garn (rundt 450 nøster, mest finull, babyull og Peer Gynt). 

Nå består lageret mitt av rett i overkant av 500 nøster alt i alt... Så jeg har mer enn nok for en god stund. 

Jeg har stålkontroll på inventaret. Jeg har skrevet liste over alt jeg har, og hvor mye jeg har av hver type med samme innfargingsmønster. Det har jeg sett opp mot listen min over ting jeg ønsker å strikke, og planlagt hvilke av prosjektene jeg har garn til per i dag. Når disse prosjektene er ferdige vil jeg sitte igjen med rundt 70 nøster etter mine beregninger. De er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med enda, men det er jo mye fint man kan lage med restene. Barnehagebukser, gensere, sokker, pynt, alt mulig. 

Det eneste jeg ikke har et godt system for et strikkepinnene mine. Jeg fikk med pinnene både fra hun jeg kjøpte garn fra, og pinnene til hun jeg arvet garnet fra. I tillegg hadde jeg jo mange pinner fra før. Så nå ligger alle pinnene i en stor veske og utgjør et sant kaos. Men det får jeg organisere på sikt :)

Trist å høre om hun som har blitt syk, men såå heldig du er som fikk kjøpe og arve så mye garn 😍❤️

Anonymkode: 2c47b...a38

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
Jeg strikker ikke engang, men har nettopp lest gjennom hele tråden.
Koselig med en tråd helt uten krangling og bare god stemning. Håper på mer aktivitet her. Anonymkode: 324e6...e00

Hyggelig at du stakk innom. Gjør det gjerne igjen og bli med på praten rundt det med garn og kreativitet. Jeg tenker at garn burde ha vært en del av fredsforhandlinger når alle står litt sint og steilt mot alle. Gi samtlige et godt garnutvalg, heklenål eller strikkepinner og hver sin private guide, så hadde de nok blitt i godt humør ganske fort og problemene hadde blitt løst over kaffe og søsterkake....eller sistercake som vi kan kalle det på internasjonalt språk. Har ikke tid til å tenke krig med garnnøster i hendene....det vedder jeg en stor smørbukkaramell på. Her er et sjeldent bilde fra en av de hardt tiltrengte strikkepausene fra det hvite hus. De har nettopp fått beskjed om at splitter nye garnleveranser med multifarget garn kommer inn døra om femten minutter. Gleden står i taket! Joda, det er helt sant altså. :laugh: 
1ln51x.jpg
Og her er bevis sort på gråhvitt: garn bringer helsen tilbake! :biggrin: Ikke noen tvil om det.
walter-reed.png

10 timer siden, SkjultBruker skrev:
Jeg eier enorme mengder garn føler jeg. 

Det jeg tenker er at om du har plass til det...så er du enormt heldig. :jepp: 

Det er fredag og jeg inviterer til litt gode smaker ved siden av håndarbeidet. Bare forsyn dere. Disse er kjempegode,
magiske og helt uten kalorier...ja faktisk så anbefaler de fem om dagen. Har jeg hørt.  :laugh: 

recipe-image-legacy-id--1273545_8.jpg?it

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:
Det jeg tenker er at om du har plass til det...så er du enormt heldig. :jepp: 

Jeg er fullstendig enig. Jeg er veldig takknemlig for det jeg har fått, ikke minst fordi jeg elsker å strikke gaver. Det har allerede blitt flere gaver til barnebarna til hun jeg arvet garn fra :)

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig Hoppetaujenta. Alle hadde blitt litt gladere med jevnlig tilgang til garn og pinner. :duskedame:

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Trist å høre om hun som har blitt syk, men såå heldig du er som fikk kjøpe og arve så mye garn 😍❤️

Anonymkode: 2c47b...a38

 

Jeg har vært veldig heldig! 

Utrolig leit for henne ja, jeg hadde vært temmelig knust dersom jeg ikke kunne strikke lenger selv. Det blir en så stor del av hverdagen! Det er meditasjon, det er noe å finne på, det er en måte å lære meg nye ting og utfordre meg selv, og så motiverer det meg til et generelt lavere forbruk. De siste årene har jeg ikke kjøpt en eneste genser, topp, cardigan, lue, votter, skjerf, julepynt osv. bare strikket det. Jeg kjøper i grunnen bare de tingene jeg ikke ønsker meg i strikket versjon (undertøy, bukser, ytterjakker). Jeg tror at jeg setter mer pris på tingene når jeg har laget dem selv, og behandler dem bedre. Og så er det jo mye vanskeligere å opparbeide seg et overfylt klesskap når det tar såpass lang tid å produsere hvert plagg :)

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget er virkelig gull verdt og det å ha noe litt unikt som ikke hvermannsen også har,
gjør det ekstra verdifullt syns jeg. Vi er alle enestående og fortjener spesielle ting som understreker det. :jepp: 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad i dag fordi jeg har fått vite at en slektning er gravid! Da kan jeg endelig strikke babyklær igjen! 😄

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Vampyrina skrev:
 

Har dere damer noe favorittgarn, som dere stadig ender opp med å strikke med? 😃

Jeg strikker mye med Flora fra Drops. Det er godt å strikke med, og plagg ed mye mønster blir passe tykke. Ellers så syns jeg supersoft fra Holst er veldig ok. Jeg er glad i kofter og gensere med mye mønster, men jeg syns lett de kan bli for varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vampyrina skrev:
 

Har dere damer noe favorittgarn, som dere stadig ender opp med å strikke med? 😃

Jeg er veldig glad i flere av Pickles sine garn, spesielt Pure wool og Merino tweed og garn fra Hillesvåg. Liker også godt Nøstebarn sitt garn. Har også oppdaget islandsk garn.

Jeg har strikket med alt mulig opp gjennom, også mye alpakka tidligere og superwash merino. Men liker nå best ikke-superwashbehandlet garn, mest fordi jeg blir mest fornøyd med disse plaggene i bruk. Jeg syns det holder seg mye bedre i fasongen, nupper lite, er lett å ha på seg og føles mer pustende. Og så syns ikke jeg personlig det klør i det hele tatt og bruker det rett på huden, men vet det er ulike meninger om det. I tillegg syns jeg som regel fargeutvalget i den type garn er mye større, og det er viktig for meg med mange ulike muligheter, ikke kun 10 farger i et garn f.eks. Men, i gaver til folk jeg ikke vet om klør lett, velger jeg gjerne ikke dette garnet, men heller alpakka, silkealpakka eller behandlet merino (til tross for at den eneste jakka jeg har som klør på meg faktisk er strikket i alpakka, men mistenker at jeg er den rare der). 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke egentlig et garnspørsmål, mer et pinnespørsmål: jeg kjøpte meg nylig bambuspinner, med tanke på at jeg alltid har med strikketøy i forelesningene. Ærlig talt syntes jeg kanskje ikke pinnene lagde så mye mindre lyd enn metallpinner? Lyden er jo en helt annen type, men det lager en sånn type klikkelyd. Mulig jeg bare ikke har kommet langt nok på arbeidet, det pleier å bli litt mindre lyd da, men jeg opplevde ikke helt at det hadde ønsket effekt å bytte pinner.

Anonymkode: 2607c...460

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vampyrina skrev:
 

Har dere damer noe favorittgarn, som dere stadig ender opp med å strikke med? 😃

Rauma finull og lammeull, Pickles pure wool, Pickles merino tweed, diverse garn fra Hillesvåg, Holst supersoft... Fellesnevneren er rein, ubehandlet ull. :)  Ubehandlet ull holder seg mye bedre i bruk, siger ikke og nupper lite. Generelt veldig bra fargeutvalg. Og så kan jeg klippe i koftene uten å måtte sy først. Dessuten er superwashbehandling dritt for miljøet. 

Liker ikke følelsen av superwashbehandlet ull, og hater alpakka og ull+bomullsblandinger. 

Anonymkode: 2b408...efe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er veldig glad i Mitu frå Rauma, det er akkurat passe tjukt til mange favorittplagg. Og blandinga av ull og alpakka er perfekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker også Merino Tweed fra Pickles, og har faktisk tre nøster i syrin som venter på å bli en fin tunika til lillesøster, men jeg har som oftest ikke tålmodighet til å bestille garn fra nett. Jeg vil kunne dra rett ut i en fysisk butikk og kjøpe garn og starte på noe med en gang og vite at flere nøster er tilgjengelig på et blunk hvis jeg trenger det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:
 

Rauma finull og lammeull, Pickles pure wool, Pickles merino tweed, diverse garn fra Hillesvåg, Holst supersoft... Fellesnevneren er rein, ubehandlet ull. :)  Ubehandlet ull holder seg mye bedre i bruk, siger ikke og nupper lite. Generelt veldig bra fargeutvalg. Og så kan jeg klippe i koftene uten å måtte sy først. Dessuten er superwashbehandling dritt for miljøet. 

Liker ikke følelsen av superwashbehandlet ull, og hater alpakka og ull+bomullsblandinger. 

Anonymkode: 2b408...efe

Elsker garnsmaken din. 😍 Kanskje bortsett fra merino tweeden. Strikket ferdig en genser i én tråd merino tweed her om dagen, og var skuffet over at tråden hadde røket flere steder, slik at jeg endte opp med flere hull i en nystrikket genser. Kommer aldri til å kjøpe det garnet igjen, da legger jeg heller pengene i Pure wool eller noen av Dryss-variantene hos Pickles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, PecanPie skrev:
 

Elsker garnsmaken din. 😍 Kanskje bortsett fra merino tweeden. Strikket ferdig en genser i én tråd merino tweed her om dagen, og var skuffet over at tråden hadde røket flere steder, slik at jeg endte opp med flere hull i en nystrikket genser. Kommer aldri til å kjøpe det garnet igjen, da legger jeg heller pengene i Pure wool eller noen av Dryss-variantene hos Pickles. 

Strikker du veldig stramt? Jeg er enig i at tråden i det garnet ryker lettere enn annet garn, men har aldri opplevd det som noen ulempe. Ser man ikke at det i så fall ryker mens man strikker? Jeg har strikket en god del plagg i det, og syns det er mykt og godt og har et veldig fint spill, og har aldri opplevd noen form for hull eller slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Strikker du veldig stramt? Jeg er enig i at tråden i det garnet ryker lettere enn annet garn, men har aldri opplevd det som noen ulempe. Ser man ikke at det i så fall ryker mens man strikker? Jeg har strikket en god del plagg i det, og syns det er mykt og godt og har et veldig fint spill, og har aldri opplevd noen form for hull eller slitasje. 

Nei, jeg strikker ikke spesielt stramt. Jeg vet ikke hvordan det har skjedd, annet enn da jeg så over plagget etter at der var ferdig, var det 3-4 hull som ikke kan forklares på annen måte enn at garnet rett og slett har røket. 🤷🏼‍♀️

Akkurat dette garnet er ganske gammelt (3-3,5 år), så jeg tror ikke det nytter å klage på det. Dessuten er en genser i min størrelse en nokså god porsjon jobb. Det tar lenger tid å strikke den på nytt enn å stoppe noen hull. 

Garnet er flott å se på, og sånn generelt liker jeg garnet til Pickles godt. Spesielt Pure wool syns jeg har fint spill og holder seg godt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...