Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

flusa skrev (4 minutter siden):

Ja,det var go ganske lurt det med mopper!🤗

Men er jo begrenset hvor mange jeg trenger🤣

Hva med teppe i dette syntetiske stoffet? Blir det bare statisk..?

 

Ja, det blir statisk og klamt. Det var jeg som skrev at du kan donere det til barnehager osv. Det finnes mange andre ting man kan bruke garn til som ikke nødvendigvis strikkes med(eller resultatet er noe man kler på seg. I kunst og håndverksfag osv bruker de en del av det, derfor det er en idé. Her kan barn (og studenter!) få brukt garnet. 

 

Jeg skjønner at du syns det er kjipt å ikke få brukt garnet du har.  Men det er du som må avgjøre om det kjipeste er å kvitte seg med det, eller å bruke maaaange timer på håndarbeid som du ikke blir fornøyd med. De tipsene du har fått er jo nettopp bare tips. Kanskje du kan strikke et par sokker og bruke det paret litt før du eventuelt bestemmer deg for å strikke flere eller kvitte deg med det? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sugar&Spice skrev (Akkurat nå):

Ja, det blir statisk og klamt. Det var jeg som skrev at du kan donere det til barnehager osv. Det finnes mange andre ting man kan bruke garn til som ikke nødvendigvis strikkes med(eller resultatet er noe man kler på seg. I kunst og håndverksfag osv bruker de en del av det, derfor det er en idé. Her kan barn (og studenter!) få brukt garnet. 

 

Jeg skjønner at du syns det er kjipt å ikke få brukt garnet du har.  Men det er du som må avgjøre om det kjipeste er å kvitte seg med det, eller å bruke maaaange timer på håndarbeid som du ikke blir fornøyd med. De tipsene du har fått er jo nettopp bare tips. Kanskje du kan strikke et par sokker og bruke det paret litt før du eventuelt bestemmer deg for å strikke flere eller kvitte deg med det? 

Jeg skal prøve meg på en mopp,og et par sokker og se hvordan det blir.

Resten av garnet gir jeg bort :)

jeg har jo nok av garn fra før🤗

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forresten litt glad av å se at flere har opplevd sur betjening i garnbutikk! Eller - ikke glad, mer lettet over at jeg ikke er alene om min opplevelse! 

Mon tro hva grunnen til den dårlige servicen er!? Det eneste jeg kan tenke meg er at en del av den eldre garde surmuler for at strikking er trendy? Husker jeg snakket med mormor om strikking en gang, jeg brukte magic loop-teknikken på et erme! 
"uff, nei, så strevsomt med den lange rundpinnen da du! Se her har du et sett strømpepinner du kan bruke istedenfor!" Jeg sa takk, ellers takk, jeg syns denne teknikken er enklere. Da fnyste hun og ristet på hodet :skratte: det var det dummeste hun hadde hørt! Mormor strikker som hun alltid har gjort, jeg har lært å strikke av internett og syns mange av de "nye" metodene er såå mye enklere! Jeg KAN bruke strømpepinner, jeg bare VIL ikke. 

Men magic loop var altfor dumt ifølge mormor :fnise: 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville strikket kluter av polyestergarn. Jeg hadde dilla på klutemønstrene til Bittami (sjekk Facebooksiden hennes) og strkket meg gjennom minst halve kluteboken hennes. De er fremdeles i daglig bruk hos oss. :jepp:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sugar&Spice said:

Ble forresten litt glad av å se at flere har opplevd sur betjening i garnbutikk! Eller - ikke glad, mer lettet over at jeg ikke er alene om min opplevelse! 

Mon tro hva grunnen til den dårlige servicen er!? Det eneste jeg kan tenke meg er at en del av den eldre garde surmuler for at strikking er trendy?

Ja, jeg tror det ligger noe i det😉... Jeg har fått det "har du gått feil, lille venn?" blikket på flere garnbutikker, fordi jeg har vært den eneste under 60 i butikken. Når jeg skulle betale fikk jeg gjerne en leksjon i innfargingsnummer, som om jeg aldri hadde sett garn før.

Nå handler jeg i en fast butikk, hvor de kjenner meg (i tillegg til at jeg kjøper MANGE nøster i slengen), så der er det super service🙂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (4 timer siden):

Har forressten en hauuug med polyestergarn,kan jeg strikke sokker av det??

Laget en egen tråd om garnet mitt,men 'alle'skrev at det er bare å gi bort/kaste,da det er ubrukelig😪

Googlet litt,og det står at det er veldig slitesterkt,så derfor jeg lurte på sokker..noen som ønsker å svare på mitt smp?🤗

Ja, det er slitesterkt. Sokkegarn er ofte ullgarn iblandet polyester for at det skal tåle mer, men da har man jo de gode egenskapene til ulla. Det får man ikke om garnet er i ren polyester. Jeg tenker da på egenskaper som at det isolerer godt, at det kan trekke til seg mye fuktighet uten å føles vått og fortsatt isolere (man svetter gjerne litt eller mye på føttene, og da er ull gull). 

Du kan selvfølgelig strikke både sokker og andre ting av det, men jeg ville ikke brukt strikketid på det. Kanskje muligens kluter, som noen andre tipset om.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portia Catonis skrev (5 timer siden):

Ja, jeg tror det ligger noe i det😉... Jeg har fått det "har du gått feil, lille venn?" blikket på flere garnbutikker, fordi jeg har vært den eneste under 60 i butikken. Når jeg skulle betale fikk jeg gjerne en leksjon i innfargingsnummer, som om jeg aldri hadde sett garn før.

Nå handler jeg i en fast butikk, hvor de kjenner meg (i tillegg til at jeg kjøper MANGE nøster i slengen), så der er det super service🙂

Jeg følte også på det med at jeg kanskje var "ung" i min garnbutikk med dårlig service. Med "ung" mener jeg at jeg var 26-27 år da jeg flyttet hit og begynte å handle der, noe som ikke akkurat er veldig ungt, og det gikk mange år med sur og dårlig service, uavhengig av om jeg kjøpte ett nøste eller for mer enn en tusenlapp. Ganske utrolig at jeg fortsatte å handle der så lenge. Angrer på det.

Og det burde ikke være nødvendig å måtte kjøpe mange nøster for å få ok service. Noen ganger mangler man bare ett nøste eller man har et lite prosjekt, eller man trenger en ny rundpinne. De bør uansett kunne gi et smil og et hyggelig "hei". 

Anonymkode: 62848...5e9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nylig sett litt gjennom garnlager og ufo-er, og det er ikke såå ille. 

Mye av garnet har jeg en plan for, eller ihvertfall en idé. Med to små er det stadig behov for mer strikkeklær.

Det er en del rester, men det meste egner seg til sokker eller votter.

Den største uroen er en kofte, der jeg kom halvveis på bolen før jeg innså at det lignet et sirkustelt. Jeg vet ikke om størrelsen er feil eller om jeg skulle brukt tynnere pinner, men det passer ihvertfall ikke meg. Denne må ligge og kjølne før jeg orker å rekke opp og prøve på nytt.

Akkurat nå strikker jeg et par stripevotter. Mer spesifikt den andre votten. Tomlene tar jeg til slutt, for det mases stadig om at votten mangler tommel, og da er det lettere å bli ferdig med begge vottene.

Mitt neste prosjekt er en pose nydelig villsaugarn jeg har fått. Det skal bli en jakke til meg. Jeg har ikke helt landet på mønster, men har valgt ut noen favoritter på Ravelry. Må teste strikkefastheten først.

Anonymkode: ae26e...e70

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer at jeg i disse dager er daglig på salgssidene for garn og jeg har såå lyst til å kjøpe meg noe
for å lage alt jeg ikke trenger, men fargene er så innbydende.... :rodmer: Blir inspirert bare ved å se bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått brukt opp en masse restegarn de siste ukene. Jeg har strikket tre par ullsokker og to par votter og skal strikke ett par votter + sokker til før jeg avslutter restegarnprosjektet for denne gang og går videre til en genser. Jeg har en nydelig jakke jeg strikket før sommeren som bare venter på å bli montert, men jeg bare utsetter og utsetter. Får vel bare ta meg sammen og finne fram symaskinen en dag og gjøre det. Det er jo virkelig synd å ikke få brukt et plagg jeg har brukt veldig mye tid på å strikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått brukt opp en masse restegarn de siste ukene. Jeg har strikket tre par ullsokker og to par votter og skal strikke ett par votter + sokker til før jeg avslutter restegarnprosjektet for denne gang og går videre til en genser. Jeg har en nydelig jakke jeg strikket før sommeren som bare venter på å bli montert, men jeg bare utsetter og utsetter. Får vel bare ta meg sammen og finne fram symaskinen en dag og gjøre det. Det er jo virkelig synd å ikke få brukt et plagg jeg har brukt veldig mye tid på å strikke.

Jeg liker å være streng med meg selv. Det er ikke lov til å røre det nye, fine, spennende prosjektet før alle tråder er festet på det gamle prosjektet.

Jeg prøver også å feste mest mulig tråder underveis, så det er ferdiggjort. Noen ganger syr jeg sammen underveis også.

Jeg syr helst sammen med stoppenål, for det er mye enklere å sette seg ned med. Bare finne nål og saks, og så montere. Da trenger jeg ikke å sette av tid, jeg kan bare gjøre det innimellom mens barna leker.

Anonymkode: ae26e...e70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå prokrastinerer jeg forsøk nummer 5 på å lage tommel på første stripevott. Det blir enten hull ved en eller begge sider av tommelen, og/eller bare tull. Jeg tror jeg skjønner hvorfor jeg bare lagde et par i fjor. Synd, for de er egentlig veldig fine for barnehagen.

Anonymkode: ae26e...e70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (14 minutter siden):

Jeg har fått brukt opp en masse restegarn de siste ukene. Jeg har strikket tre par ullsokker og to par votter og skal strikke ett par votter + sokker til før jeg avslutter restegarnprosjektet for denne gang og går videre til en genser. Jeg har en nydelig jakke jeg strikket før sommeren som bare venter på å bli montert, men jeg bare utsetter og utsetter. Får vel bare ta meg sammen og finne fram symaskinen en dag og gjøre det. Det er jo virkelig synd å ikke få brukt et plagg jeg har brukt veldig mye tid på å strikke.

Ja, det er tiltak å montere. Jeg strikker nå kun monteringsfrie plagg nettopp fordi jeg utsetter monteringen. 🙈  Men du har jo strikket masse annet! Strikker du begge sokkene/vottene samtidig på magic loop, eller tar du en om gangen? Jeg synes ofte sokk eller vott nr. 2 er tiltak å få strikket selv om jeg storkoser meg med å strikke den første.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Grønt blad skrev (På 17.10.2022 den 15.02):

Ja, det er slitesterkt. Sokkegarn er ofte ullgarn iblandet polyester for at det skal tåle mer, men da har man jo de gode egenskapene til ulla. Det får man ikke om garnet er i ren polyester. Jeg tenker da på egenskaper som at det isolerer godt, at det kan trekke til seg mye fuktighet uten å føles vått og fortsatt isolere (man svetter gjerne litt eller mye på føttene, og da er ull gull). 

Du kan selvfølgelig strikke både sokker og andre ting av det, men jeg ville ikke brukt strikketid på det. Kanskje muligens kluter, som noen andre tipset om.

 

Grønt blad skrev (39 minutter siden):

Ja, det er tiltak å montere. Jeg strikker nå kun monteringsfrie plagg nettopp fordi jeg utsetter monteringen. 🙈  Men du har jo strikket masse annet! Strikker du begge sokkene/vottene samtidig på magic loop, eller tar du en om gangen? Jeg synes ofte sokk eller vott nr. 2 er tiltak å få strikket selv om jeg storkoser meg med å strikke den første.

Nå hat jeg helt ærlig aldri montert et strikket plagg, men hva er den store jobben? Jeg fester ikke tråder underveis strikkingen, men synes jo ikke det er såå mye arbeid. Strikker dere bak og forstykke hver for seg og deretter ermer? 

Anonymkode: ab1ef...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Nå hat jeg helt ærlig aldri montert et strikket plagg, men hva er den store jobben? Jeg fester ikke tråder underveis strikkingen, men synes jo ikke det er såå mye arbeid. Strikker dere bak og forstykke hver for seg og deretter ermer? 

Anonymkode: ab1ef...52c

Det varierer litt etter hva man har strikket. Det kan f.eks. være strikkejakke som man har strikket rundt som en tube (som ved genser), som må klippes opp, strikke knappestolpe og strikke og sy fast belegg langs sårkanten. Før man kan klippe, nå man sy for hånd eller med symaskin langs kantene for å være sikker på at det ikke rakner når man klipper.🙉 Montering kan også være klippe opp på siden av bolen for så å sy fast ermene, sy på pyntebånd m.m. Jeg er ikke en ekspert på montering, og synes det tar lang tid, og tiltak å gjøre de få gangene jeg har gjort det.

Jeg synes trådfesting og å sy sammen under ermene er en lek sammenliknet med å klippe opp og montere en jakke. Men nå er jeg heller ikke så erfaren eller flink til å montere. 🙈

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med Weekend Slipover V-neck-vesten min! Den ble såå god, er fornøyd selv om det ble noe småplukk her og der. Jeg måtte lære mange nye teknikker, heldigvis var youtube helt gull! 
 

Nå er jeg i gang med en villmarksgenser igjen (Takotna), neste prosjekt er en genser til sønnen min. 
 

Har så heftig strikkemojo om dagen!!! Vil strikke 24/7! Skulle ønske jeg kunne strikke i bilen, i dusjen, overalt!!!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker å være streng med meg selv. Det er ikke lov til å røre det nye, fine, spennende prosjektet før alle tråder er festet på det gamle prosjektet.

Jeg prøver også å feste mest mulig tråder underveis, så det er ferdiggjort. Noen ganger syr jeg sammen underveis også.

Jeg syr helst sammen med stoppenål, for det er mye enklere å sette seg ned med. Bare finne nål og saks, og så montere. Da trenger jeg ikke å sette av tid, jeg kan bare gjøre det innimellom mens barna leker.

Anonymkode: ae26e...e70

Jeg fester tråder underveis jeg også, fordi det er sånt ork å spare alt til sist. Jeg foretrekker montering med maskin så det får bare være at det krever litt mer tiltak. Nå nærmer vinteren seg så jeg skal nok få gjort det før jeg har behov for jakken. :jepp:

 

 

Grønt blad skrev (9 timer siden):

Ja, det er tiltak å montere. Jeg strikker nå kun monteringsfrie plagg nettopp fordi jeg utsetter monteringen. 🙈  Men du har jo strikket masse annet! Strikker du begge sokkene/vottene samtidig på magic loop, eller tar du en om gangen? Jeg synes ofte sokk eller vott nr. 2 er tiltak å få strikket selv om jeg storkoser meg med å strikke den første.

Jeg strikker dem samtidig ja, litt fordi jeg som deg synes det er litt kjedelig å strikke to helt like ting på rappen og litt fordi da er jeg sikker på at de blir 100% like. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lagt bort tivoli-genseren litt (ikke helt da, multitaske-strikker litt😄) og begynt på noen julegaver

Er veldig glad i Marte Helgetun sine produkter, så moren min skal få et Alvesjal 

https://www.martehelgetun.no/butikken-min/materialpakker/dame/alvesjal-20/

image.thumb.jpeg.8e9eddf58e0dd390bab0d2ddfc855a4b.jpeg
Venninnene mine (2stk) skal få Happy days lazy feet 

https://www.martehelgetun.no/butikken-min/materialpakker/dame/happy-feet-lazy-days/

image.thumb.jpeg.84d8ce8dd397da3ebb63e6e0e492e163.jpeg

Og hvis jeg rekker det så blir det Happy feet sunny edition på 3 svigerinner 

https://www.martehelgetun.no/butikken-min/materialpakker/dame/happy-feet-sunny-edition/

image.thumb.jpeg.ff09bd3dc9ea2ef88196f8b3ac6b6868.jpeg

Disse sokkene er utrolig kjappstrikket og enkel å strikke, har strikket flere av de før. Gjort på noen dager og glimrende å bruke restegarn til (ofte hvis jeg har bestilt garnpakke så får jeg gjerne ett nøste til overs), og man strikker fra tærne og opp. Så slipper tå og hælfelling (jeg har ikke knekt koden på hælfelling på vanlige ullsokker helt). Man behøver heller ikke strikke strukturstrikk (men denne er veldig enkel), kan godt strikke vanlig glattstrikk. Strikker fort ett par på ei helg :) 

Har hatt strikketørke ganske lenge nå, men det var tydeligvis småstrikk som fikk det til å løsne :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine gaver Skruf!

 

Jeg er i gang med en genser og det var sannelig litt av en overgang å strikke en genser på pinne 2,5 når jeg har strikket en haug sokker og votter på pinne 4. Det går jo sååå tregt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine gaver, @skruf

Jeg holder på med en barnekjole i strukturtrikk. Det tar tid, for jeg strikker ikke så veldig fort, men koser meg med det og drømmer samtidig om fremtidige prosjekter. Fikk veldig lyst på et par varme tøfler eller sokker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...