Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

 

mercury_ skrev (På 23.9.2022 den 10.38):

Hei! 

Jeg har noe merinogarn liggende med strikkefasthet 16/10 (anbefalt pinne 5mm) som jeg aldri fikk brukt. Lurer på om jeg kan bruke det til Novice Cardigan Chunky edition fra PetiteKnit som har strikkefasthet 14/10 (anbefalt pinne 7mm)? 

Jeg skal selvfølgelig strikke prøvelapp, men vil bare vite om jeg er helt på bærtur her 😅 Lenge siden jeg har strikket med annet garn enn det som har vært anbefalt i oppskriften. 

 

Ja, det kan du bruke, men du må huske på at strikkefastheten til Novice cardigan (14/10) er basert på at den skal strikkes med to tråder garn. Det ene garnet (Alpaca) har samme strikkefasthet som garnet du har (16/10) og så skal man i tillegg bruke én tråd silk mohair. Så du kan erstatte alpacagarnet med det merinogarnet du har liggende. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (På 26.9.2022 den 9.38):

 

 

Ja, det kan du bruke, men du må huske på at strikkefastheten til Novice cardigan (14/10) er basert på at den skal strikkes med to tråder garn. Det ene garnet (Alpaca) har samme strikkefasthet som garnet du har (16/10) og så skal man i tillegg bruke én tråd silk mohair. Så du kan erstatte alpacagarnet med det merinogarnet du har liggende. :) 

Takk! Jeg endte opp med å kjøpe mohair i tillegg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (På 25.9.2022 den 20.17):

Petiteknit har mye bra! 

Fant en fin vest jeg lurer på å strikke fra PetiteKnit, men er usikker på garn! Det som anbefales der har jeg aldri hørt om en gang.. Føler meg som en nybegynner igjen! Både fint og frustrerende 🤣🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (1 minutt siden):

Fant en fin vest jeg lurer på å strikke fra PetiteKnit, men er usikker på garn! Det som anbefales der har jeg aldri hørt om en gang.. Føler meg som en nybegynner igjen! Både fint og frustrerende 🤣🥹

Hvilken tenkte du på? Sikkert noen som kan hjelpe her, vi er en del som strikker petiteknit😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (13 timer siden):

Du kan bruke peer gynt eller alpakkaull fra sandnes garn i stedet for håndværksgarn, de har lik løpelengde. Alpakkaullen har litt mer volum, og passer kanskje aller best. Jeg har brukt både peer gynt og alpakkaull til samme strikkefasthet med godt resultat. Og av mohairtråden som er følgetråd kan du nesten bruke hva slags mohair, jeg liker sandnes sin godt😄

Endret av Diamant20
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (22 minutter siden):

Du kan bruke peer gynt eller alpakkaull fra sandnes garn i stedet for håndværksgarn, de har lik løpelengde. Alpakkaullen har litt mer volum, og passer kanskje aller best. Jeg har brukt både peer gynt og alpakkaull til samme strikkefasthet med godt resultat. Og av mohairtråden som er følgetråd kan du nesten bruke hva slags mohair, jeg liker sandnes sin godt😄

Helt enig ang Sandnes :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (13 timer siden):

Jeg tror jeg ville gått for Peer Gynt+mohair-tråd fra Sandnes :) Har selv strikket Louvre sweater fra Petiteknit i Peer Gynt, og den er så god! Og godt garn å strikke med. I tillegg er det ren ull og ikke superwash-behandlet (jeg unngår etter beste evne superwash pga plastartikler).

Men vær obs på hvor mange meter garn det er i ett nøste kontra det som står anbefalt, sånn at du kjøper nok garn i samme parti sånn at du får samme innfarging på garnet 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (9 timer siden):

Du kan bruke peer gynt eller alpakkaull fra sandnes garn i stedet for håndværksgarn, de har lik løpelengde. Alpakkaullen har litt mer volum, og passer kanskje aller best. Jeg har brukt både peer gynt og alpakkaull til samme strikkefasthet med godt resultat. Og av mohairtråden som er følgetråd kan du nesten bruke hva slags mohair, jeg liker sandnes sin godt😄

Gode tips til erstatningsgarn om du ikke vil bestille originalgarnet på nett, f.eks. fra Garntopia. Peer Gynt og Alpakkaull får man kjøpt overalt. 

Når det gjelder silk mohair, synes jeg Tynn silk mohair fra Sandnes klør ganske mye. Jeg ville mye heller gått for Silk mohair fra Knitting for Olive, Isager eller Mohair by canard.

Anonymkode: 62848...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!! 🥰 nå ble jeg klokere!
 

jeg skal innom garnbutikken denne uken og se på farger og garn. Jeg burde eeeeegentlig bli ferdig med genseren jeg jobber med først da, er en teststrikk… Så får nok ikke begynt før jeg er ferdig med den! Men strikkemojoen min er god for tiden, nå er det kun tiden det står på. Å strikke mønster med ettåring i hus er utfordrende, det blir bare strikking etter leggetid for å si det sånn! Hahaha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Haha....og hva betyr det i praksis? ;) 

At han ikke vil fange noen i garnet sitt🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er godt i gang med vesten min! Det er gøy å strikke noe nytt, men også frustrerende når det kommer teknikker jeg ikke kan… Nå tar jeg et steg om gangen i oppskriften. Og stresser når det kommer noe ukjent 🤣 og så banner jeg litt til youtubevideoene. 

Anonymkode: 2f8a1...764

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er godt i gang med vesten min! Det er gøy å strikke noe nytt, men også frustrerende når det kommer teknikker jeg ikke kan… Nå tar jeg et steg om gangen i oppskriften. Og stresser når det kommer noe ukjent 🤣 og så banner jeg litt til youtubevideoene. 

Anonymkode: 2f8a1...764

Var ikke meningen at denne skulle bli postet som anonym? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...