Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Arkana skrev (6 timer siden):

For en herlig kjole. Ser skikkelig behagelig ut. :jepp:

Tenker den blir perfekt «slenge på seg» kjole til isbading, butikkturer osv😃.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt for mye garn, men har vært "flink" en lang stund nå, og bare brukt garn jeg har liggende, men så ble det salg.....Så da ligger det noen prosjekt på vent .... Haha! 

Men er kjempestreng med meg selv. "Får ikke lov" å starte på noe nytt før alle tråder er festet, alt er montert (Og eventuelt dampet) 

Holdere på med denne: Strikkemekka.no - ellinor genser frøya barn (Genser og bukse) 

Når det er ferdig, blir det denne AMANDA genser isblå - Garnius - Garnius.no (av tilbudsgarnet  i to forskjellige farger) 

Endret av Pauline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden av trådens tema, men det angår i det minste strikking og garn. I alle mønstrene for "islandsgarnene" (Istex-garn) så anbefales det at plagget skal vaskes/skylles/bløtlegges når det er ferdig. Kan ikke huske jeg har sett det noen gang i mønstre for norsk ullgarn. 

Er det noen som vet hvorfor dette bør gjøres? Er det for å få plagget mykere eller for at det bør blokkes eller er det andre grunner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (3 timer siden):

Litt på siden av trådens tema, men det angår i det minste strikking og garn. I alle mønstrene for "islandsgarnene" (Istex-garn) så anbefales det at plagget skal vaskes/skylles/bløtlegges når det er ferdig. Kan ikke huske jeg har sett det noen gang i mønstre for norsk ullgarn. 

Er det noen som vet hvorfor dette bør gjøres? Er det for å få plagget mykere eller for at det bør blokkes eller er det andre grunner. 

Ulla blåser seg gjerne litt opp og blir mykere ved bløtlegging/vasking/damping. Plagget/garnet finner vel først den riktige fasongen og får riktig materialkvalitet etter vask/bløtlegging. 

Jeg merket veldig stor forskjell på min genser i islandsk garn. Litt stivt garn å strikke med, men herlig etter bløtlegging.

Jeg strikket nylig med kasjmir fra Gepard, og der står det inni banderollen at garnet bør dampes for at det skal bli mykere, samt det blåser seg litt opp og blir litt tykkere.

Jeg lærte av moren min at man alltid skal vaske/skylle opp det man strikker før man tar det i bruk, men vet ikke om hun visste hvorfor. Kanskje var det bare gammel kunnskap som ble nedarvet? Med en ny strikkebølge der man lærer på Internett i stedet for av mødre og bestemødre, forsvinner kanskje denne kunnskapen, og garn- og strikkeoppskriftprodusentene må formidle kunnskapen slik at garn og plagg får den riktige kvaliteten.

Bare noen tanker fra meg...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (13 timer siden):

Alle plagg bør egentlig vaskes før bruk. Det kan vere rester av spinnolje i garnet, og ull blir mye jevnere og tettere etter en vask. Jeg vasker alltid alle strikkaplagg før bruk. 

Anonymkode: 67e02...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonebelinda skrev (På 3.2.2023 den 9.38):

Jeg holder på med denne.

Første gang jeg har strikka hullmønster, men er gøy da

628b298c72fba.jpg

Ååå,den var superfin🤗🥰

Er den vanskelig for en sånn passe nybegynner?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå angrer jeg bittelitt på valget av genser til mannen min, store deler av mønsteret skal strikkes med tre farger samtidig. Det går så treeeeegt. :paff:

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (11 timer siden):

Ulla blåser seg gjerne litt opp og blir mykere ved bløtlegging/vasking/damping. Plagget/garnet finner vel først den riktige fasongen og får riktig materialkvalitet etter vask/bløtlegging. 

Jeg merket veldig stor forskjell på min genser i islandsk garn. Litt stivt garn å strikke med, men herlig etter bløtlegging.

Jeg strikket nylig med kasjmir fra Gepard, og der står det inni banderollen at garnet bør dampes for at det skal bli mykere, samt det blåser seg litt opp og blir litt tykkere.

Jeg lærte av moren min at man alltid skal vaske/skylle opp det man strikker før man tar det i bruk, men vet ikke om hun visste hvorfor. Kanskje var det bare gammel kunnskap som ble nedarvet? Med en ny strikkebølge der man lærer på Internett i stedet for av mødre og bestemødre, forsvinner kanskje denne kunnskapen, og garn- og strikkeoppskriftprodusentene må formidle kunnskapen slik at garn og plagg får den riktige kvaliteten.

Bare noen tanker fra meg...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle plagg bør egentlig vaskes før bruk. Det kan vere rester av spinnolje i garnet, og ull blir mye jevnere og tettere etter en vask. Jeg vasker alltid alle strikkaplagg før bruk. 

Takk for svar begge to. Jeg lærte alltid at man skal dampe strikketøy, men hørte aldri noe om vask. Uansett - hun var aldri noen ivrig strikker så om det ble litt mangelfull info i så måte derfra så er det forståelig. Jeg merker jo genserne føles mykere og mer fleksible når jeg har gitt dem en lett skyll så jeg kommer definitivt til å fortsette med det. Merker det er noe  oljeaktig/såpeaktig stoff i det islandske garnet som forsvinner litt når plaggene skylles opp. Vurderer faktisk å vaske min Alafosslopi genser skikkelig med litt såpe for den er fremdeles litt stiv og det er 3 år siden jeg strikket den. Min mest brukte i Lettlopi er blitt mye mykere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (58 minutter siden):

Ååå,den var superfin🤗🥰

Er den vanskelig for en sånn passe nybegynner?

Takk ❤️

Den er ikke vanskelig. Første gang jeg har strikket hullmønster. Så var litt usikker på om dette gikk bra. Men det gjorde det. Ble ferdig i morges 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (8 timer siden):

Akkurat nå angrer jeg bittelitt på valget av genser til mannen min, store deler av mønsteret skal strikkes med tre farger samtidig. Det går så treeeeegt. :paff:

Ånei, det er drepen! Jeg er ganske god på flerfargestrikk med to farger i gangen, men er det tre farger på en gang strikker jeg et annet mønster. Lykke til, og håper mannen vet hvor høyt du elsker han når du strikker noe slikt :ler: 

Cata skrev (8 timer siden):

Takk for svar begge to. Jeg lærte alltid at man skal dampe strikketøy, men hørte aldri noe om vask. Uansett - hun var aldri noen ivrig strikker så om det ble litt mangelfull info i så måte derfra så er det forståelig. Jeg merker jo genserne føles mykere og mer fleksible når jeg har gitt dem en lett skyll så jeg kommer definitivt til å fortsette med det. Merker det er noe  oljeaktig/såpeaktig stoff i det islandske garnet som forsvinner litt når plaggene skylles opp. Vurderer faktisk å vaske min Alafosslopi genser skikkelig med litt såpe for den er fremdeles litt stiv og det er 3 år siden jeg strikket den. Min mest brukte i Lettlopi er blitt mye mykere. 

Det olje/såpeaktige er spinnolje. Gi den en vask så blir den sikkert bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ånei, det er drepen! Jeg er ganske god på flerfargestrikk med to farger i gangen, men er det tre farger på en gang strikker jeg et annet mønster. Lykke til, og håper mannen vet hvor høyt du elsker han når du strikker noe slikt :ler: 

Takk! Ja, jeg er også god på to farger og pleier å strikke med en farge på hver hånd, men tre eller fire om gangen er knotete og tar lang tid. Jeg har sagt til ham at han bør bruke denne genseren mye. :knegg:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2023 at 10:53 AM, Cata said:

Jeg har strikket i mange år og har aldri vasket et strikkeplagg. Har en genser jeg strikket for 30 år siden, den har aldri vært vasket, bare luftet, og den er akkurat like fin som ny. Mamma strikket mye, hun vasket heller aldri. Jeg har lært å dampe, og holder meg til det. :)

Anonymkode: 54f78...1b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har strikket i mange år og har aldri vasket et strikkeplagg. Har en genser jeg strikket for 30 år siden, den har aldri vært vasket, bare luftet, og den er akkurat like fin som ny. Mamma strikket mye, hun vasket heller aldri. Jeg har lært å dampe, og holder meg til det. :)

Anonymkode: 54f78...1b5

Samme her - damper plaggene når de er ferdige.

Og lufter de. Vasker kun ved behov, når det er flekker eller sølt noe på de. Ellers vaskes strikkagensere svært sjeldent

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonebelinda skrev (På 5.2.2023 den 10.56):

Takk ❤️

Den er ikke vanskelig. Første gang jeg har strikket hullmønster. Så var litt usikker på om dette gikk bra. Men det gjorde det. Ble ferdig i morges 🙂

Takk for svar❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner så mange fine strikkeoppskrifter. :hjerter_rundt: Det får meg til å tenke at livet nok er for kort til å strikke alt man har lyst til. :knegg: Den siste kjolen tenker jeg man like gjerne kan bruke på jobb på høsten/vinteren som en kosekjole hjemme i sofaen (hvis den ikke er for trang), alt etter hva man har lyst til. 

Jeg har omsider blitt ferdig med mønsteret på genseren (jippi!) og har bare halskanten igjen så i morgen skal jeg begynne på neste prosjekt som er en enkel vest til datteren min. Jeg skulle ønske guttene mine var interessert i strikkeplagg, hva som helst, men det er de ikke, så da får jeg heller bruke all min strikkelyst på datter og mann (og litt meg selv, men jeg er så kresen på type garn fordi jeg klør så lett av ull). :jepp:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...