Gå til innhold

Far vil ta meg til retten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg ikke går med på 50/50 for vårt barn på 14 mnd😟

Jeg er hjemme i permisjon uten lønn med barnet. Far har hatt pappapermisjon, men er tilbake i jobb nå.

Han sier at hvis jeg ikke går med på lik deling så vil han ha daglig omsorg/fast bosted. Og «lykke til til meg, nå har jeg skaffet meg en uvenn for livet»...

Vi skal til mekling, men jeg antar det ikke fører noe sted. Får helt vondt i magen. Hvor lenge må man vente på evt rettsak?

Anonymkode: 06afc...696

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettsak er alltid en påkjenning for normalt oppegående. Mange fedre er ikke normalt oppegående...

Anonymkode: c5b52...038

• Liker 26
Gjest GiftMann38
Skrevet

50/50 er relativt vanlig fordeling i disse dager.

Skrevet

Dette tar dere opp på mekling med en tredjepart tilstede. Ikke la deg true av han nå før mekling. Nå er han ekkel og handler/snakker i affekt etter bruddet.

Men en ting skal du vite, fam.v.kont. er KUN en nøytral veileder som sitter der og hører på at dere blir enige. Blir dere ikke enige, så blir dere advokatmat, ved at du eller han drar hverandre opp for retten. Dyr affære. Fam.v.kont. har ingen myndighet til å bestemme noe for dere. Så du må stå på kravet om hva som er best for barnet ditt..

Anonymkode: a4f6b...602

• Liker 21
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettsak er alltid en påkjenning for normalt oppegående. Mange fedre er ikke normalt oppegående...

Fordi vi ønsker ansvar for våre barn. 

• Liker 22
Skrevet

Da kan du bare ønske ham lykke til for ut i fra slik jeg har forstått det, så dømmer ikke retten 50/50 på så små barn.

Skrevet

Ha is i magen. Du mister ikke barnet ditt her. Samarbeidsvilje og evne er veldig avgjørende under rettsmekling.

Herfra gjelder det å holde seg mest mulig i ro og la stormen legge seg. Det et en lang prosess dere skal igjennom og resultatet av den skal dere leve med resten av livet.

Prøv å husk at dere begge har sterke følelser i sving og at dette roer seg etterhvert.

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, GiftMann38 skrev:

50/50 er relativt vanlig fordeling i disse dager.

Ja, og jeg tenker at vi kan gå for det

på sikt. Men ikke når barnet er så lite og sover med meg på natta☹️

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, RoH skrev:

Fordi vi ønsker ansvar for våre barn. 

Da må man begynne med å gjøre det som er best for barnet.

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, FantasDick skrev:

På en 14 mnd gammel unge? 

La han dra deg til retten, dere får vel ikke 50/50 så tidlig likevel - håper jeg. 

1 minutt siden, Mass skrev:

Da kan du bare ønske ham lykke til for ut i fra slik jeg har forstått det, så dømmer ikke retten 50/50 på så små barn.

Retten dømmer aldri 50/50 fordi det ligger så mange betingelser på foreldrene ift ikke kunne flytte etc. Men under rettsmekling kan man jo enes underveis.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tar dere opp på mekling med en tredjepart tilstede. Ikke la deg true av han nå før mekling. Nå er han ekkel og handler/snakker i affekt etter bruddet.

Men en ting skal du vite, fam.v.kont. er KUN en nøytral veileder som sitter der og hører på at dere blir enige. Blir dere ikke enige, så blir dere advokatmat, ved at du eller han drar hverandre opp for retten. Dyr affære. Fam.v.kont. har ingen myndighet til å bestemme noe for dere. Så du må stå på kravet om hva som er best for barnet ditt..

Anonymkode: a4f6b...602

Huff. Og jeg som er i ulønnet perm. Kan jeg få fri rettshjelp tro? Får vel bare kontakte en advokat.. tror ikke han kommer til å ville samarbeide med mindre han får det som han vil☹️

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Og jeg som er i ulønnet perm. Kan jeg få fri rettshjelp tro? Får vel bare kontakte en advokat.. tror ikke han kommer til å ville samarbeide med mindre han får det som han vil☹️

Du trenger ikke advokat nå.

Han truer, han får ta initiativ. Først når du får brev fra hans advokat kan du trenge en selv.

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man begynne med å gjøre det som er best for barnet.

Det beste for barnet var at disse to ikke hadde fått barn sammen. 

Er en ikke mer klar over ansvaret en påtar seg ved og få barn så bør en rett og slett avstå. At en stoler på forelskelsen ved valg av partner er hull i hode i beste fall, en familie er et livslangt prosjekt. 

Det finnes selvfølgelig unntak, men at 50-60% av etniske forhold med barn ikke fungerer tror jeg ikke på 

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemme i permisjon uten lønn med barnet. Far har hatt pappapermisjon, men er tilbake i jobb nå.

Han sier at hvis jeg ikke går med på lik deling så vil han ha daglig omsorg/fast bosted. Og «lykke til til meg, nå har jeg skaffet meg en uvenn for livet»...

Vi skal til mekling, men jeg antar det ikke fører noe sted. Får helt vondt i magen. Hvor lenge må man vente på evt rettsak?

Typisk eksempel der kvinnen setter seg selv i første rekke... Skyld gjerne på meg, men ja, du er egoistisk!

Altså, hva får deg til å tro at du har mer rett på barnet enn far? Hva får deg til å tro at barnet har det bedre om det får mer tid sammen med deg enn med faren? Barnet trenger en far! Faren er jo glad i barnet, og vi absolutt knytte bånd til deg, være en del av oppveksten, være sammen med barnet, leke, pleie når det er sykt, kjøpe leker.. ja du skjønner. DERFOR vil han ha barnet like mye som deg.

50/50 deling er helt vanlig. i allefall når barnet har passert 1. året.

Jeg synnes du bare er egoistisk, og du tenker kun på deg selv her. Du tenker ikke på barnet i første rekke. Har du noen gang tenkt på at barnet TRENGER og har BEHOV for en far like mye som en mor?

Og lykke til med advokaten. det vil koste dere begge dyrt, og vil mest sannsynlig havne på 50/50 utfall uansett.

Anonymkode: 95d97...87b

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typisk eksempel der kvinnen setter seg selv i første rekke... Skyld gjerne på meg, men ja, du er egoistisk!

Altså, hva får deg til å tro at du har mer rett på barnet enn far? Hva får deg til å tro at barnet har det bedre om det får mer tid sammen med deg enn med faren? Barnet trenger en far! Faren er jo glad i barnet, og vi absolutt knytte bånd til deg, være en del av oppveksten, være sammen med barnet, leke, pleie når det er sykt, kjøpe leker.. ja du skjønner. DERFOR vil han ha barnet like mye som deg.

50/50 deling er helt vanlig. i allefall når barnet har passert 1. året.

Jeg synnes du bare er egoistisk, og du tenker kun på deg selv her. Du tenker ikke på barnet i første rekke. Har du noen gang tenkt på at barnet TRENGER og har BEHOV for en far like mye som en mor?

Og lykke til med advokaten. det vil koste dere begge dyrt, og vil mest sannsynlig havne på 50/50 utfall uansett.

Anonymkode: 95d97...87b

Jah.. Det var for lønna og min egen del at jeg har valgt å være hjemme ett år ekstra med barnet-uten lønn. Jeg tenker bare på meg selv.

• Liker 26
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodde barnet hos deg når han hadde pappaperm?

• Liker 4
Skrevet

De dømmer ikke 50/50 på så små barn uansett

• Liker 9
Gjest GiftMann38
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og jeg tenker at vi kan gå for det

på sikt. Men ikke når barnet er så lite og sover med meg på natta☹️

For the record er jeg enig med deg. Jeg mener definitivt mor har en spesiell rolle de første 2 årene (kanskje 3 ) av et barns liv, men det er ikke feministene i statsadministrasjonen enig i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...