Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en muslim?

Gjest Daniella_

Anbefalte innlegg

Gjest Daniella_

Jeg har siden jeg var 16år vært sammen med en gutt i fra Pakistan. Han er født her, og rimelig "norsk" av seg selv.

Men han er jo muslim, uten at jeg merker noe særlig til det.

Vi har hatt et opphold på rundt 2 år, og ble sammen igjen. Har det kjempe kos med han, skikkelig god gutt.

Men av bekjente og når jeg leser på andre forum så ser jeg jenter skrive slikt som: nei æsj, en muslim, kvinneundertrykker osv...

Hva tenker dere om dette?

Kunne dere vært sammen med en muslim, som da i mitt tilfelle er født her... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Nei.

Jeg var sammen med en fra Sør Europa, han hadde voldsomt temperament og det skremte meg.

Og han hadde klare meninger om hvordan jeg skulle gå kledd. Ok, han var ikke muslim. Men.. er veldig skeptisk til om det ville funket. Kulturklæsjj

Uansett, er sammen med den beste gutten på denne jord nå, så jeg kan ikke tenke meg noen andre uansett.

Men hvis jeg hadde datet igjen, hadde jeg ikke datet en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Uansett hvor mye man er oppvoskt i Norge stiller familiens verdier sterkt. Jeg ville ikke ønsket meg en svigerfamilie med et så fundamentalistisk kvinneundertrykkende syn. Klart at han vil påvirkes av sin muslimske familie.

Jeg vil sterkt fraråde min datter å bli sammen med en muslim, slik min mor gjorde. Jeg skulle lære the hard way og fikk en dyrekjøpt erfaring. Aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde kommet helt an på mannen, mannens familie og hans nærhet til denne familien, hvordan islam etterleves i det landet foreldrene kommer fra og da altså hva slags islamsk kultur han kommer fra.

hadde nok vært hakket mer skeptisk til en muslim, selv om jeg vet om opptil flere muslimske menn som bor i muslimske land som jeg lett ligger nesegrus etter, så er forskjellen mellom en troendes muslim og meg som ikke-troende kvinne lett så stor at jeg hadde nok undersøkt mer en om mannen var en norsk gutt med kristen bakgrunn.

Mamma er gift med en muslim, en "mild" sådan, fra ett "mildt" muslimsk land, allikevel er det forskjeller som kan være vanskelige å forene, det blir nok lett flere humper en må komme over en om man har likere bakgrunn.

men jeg kan ikke si bastant nei, absolutt ikke.

det kommer helt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare få si: en muslimsk mann m/familie trenger IKKE være en kvinneundertrykkende mann som forventer/forventes å ha makten i familien!!

selv om mange synes å tro at Islam er "slik og sånn", så er det faktisk nyanser innen muslimer og muslimske land, på lik linje med andre religioner.

og selv om man har dårlige erfaringer selv, så sier det lite om "alle muslimer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Uansett hvor mye man er oppvoskt i Norge stiller familiens verdier sterkt. Jeg ville ikke ønsket meg en svigerfamilie med et så fundamentalistisk kvinneundertrykkende syn. Klart at han vil påvirkes av sin muslimske familie.

skriver under på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Jeg vil sterkt fraråde min datter å bli sammen med en muslim, slik min mor gjorde. Jeg skulle lære the hard way og fikk en dyrekjøpt erfaring. Aldri mer.

Hmm...ja det er tydeligvis bare jeg som har gode erfaringer her. Mulig at jeg har vært heldig.

Men allikevel ser jeg også på venninner som har muslimske kjærester som har det veldig bra.

At familiene er litt mer "trangsynte" kan ingen nekte for.

Men en ting du kanskje ikke er klar over er at det er ofte ikke mor eller far i muslimske familier som bestemmer over hvem sønnen skal gifte seg med.

Det er enten eldre brødre eller søstre som "bestemmer" slikt.

Nå kommer du sikkert til å henge deg opp i at noen i det hele tatt skal bestemme over han. Men, det kommer helt ann på den yngre gutten, om han vil bli bestemt over eller ikke.

Og det er jo veldig store forskjeller fra familie til familie, akkuratt som hos oss nordmenn.

Det er faktisk veldig få som sitter å bestemmer hvem sønn eller datter skal gifte seg med.

Min mor derimot har lært meg å ha et åpent syn, når det kommer til andre religioner og kulturer. Og har forklart meg om kulturforskjeller. Men å fraråde meg å gifte meg med en muslim, ville hun aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
må bare få si: en muslimsk mann m/familie trenger IKKE være en kvinneundertrykkende mann som forventer/forventes å ha makten i familien!!

selv om mange synes å tro at Islam er "slik og sånn", så er det faktisk nyanser innen muslimer og muslimske land, på lik linje med andre religioner.

og selv om man har dårlige erfaringer selv, så sier det lite om "alle muslimer".

Veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En del menn (fra alle kulturer, nasjonaliteter og religioner) endrer seg når de gifter seg og jeg har hørt om jenter som har giftet seg med verdens beste muslimske kjæreste som brått har blitt helt anderledes etter at de giftet seg.

Har han søsken (brødre) som er gift og hvordan er de mot konen sin? Hvordan er forholdet mellom foreldrene?

Ville studert dette for å se hva jeg hadde kunnet forvente meg - ens syn på ekteskap er ofte veldig farget av familien og forholdet til mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
Jeg var sammen med en i noen år, og sier: aldri mer

Ikke fordi det er æsj eller noe sånt, men fordi de har så vidt forskjellig syn på ting enn oss Norske.

De lever på en helt annen måte, og i deres kultur er mannen sjefen, fordi han er som regel den som forsørger familien, og han vil ha siste ordet.

Det er også tusenvis av andre ting som gjør dem forskjellige fra oss, og jeg tror det er vanskelig å forene to såpass ulike kulturer. I såfall blir det mest sannsynlig kvinnen som må gi seg. For en muslim vil aldri underkaste seg en kvinne. Aldri. Jeg har god kjennskap til dette etter å ha tilbragt fire år av mitt liv med en som virkelig la seg i selen for å knekke meg.

Nå snakker jeg om muslimer født og oppvokst her i Norge.

Jeg vil tro at det er stor forskjell på en muslim født og oppvokst her, enn en muslim som er født og oppvokst i afghanistan.

Det du sier om at mannen alltid skal ha siste ord o.l. har jeg helt motsatt erfaring med.

Jeg blir aldri undertrykt, han skal aldri ha det siste ordet, og hvis vi krangler så krangler vi som alle andre par.

Samme gjelder venninner som er gift eller sammen med muslimer.

Synd at du også har dårlig erfaring. Sånt unner man jo ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daniella_
En del menn (fra alle kulturer, nasjonaliteter og religioner) endrer seg når de gifter seg og jeg har hørt om jenter som har giftet seg med verdens beste muslimske kjæreste som brått har blitt helt anderledes etter at de giftet seg.

Har han søsken (brødre) som er gift og hvordan er de mot konen sin? Hvordan er forholdet mellom foreldrene?

Ville studert dette for å se hva jeg hadde kunnet forvente meg - ens syn på ekteskap er ofte veldig farget av familien og forholdet til mor og far.

Ja, men sånt skjer da i norske forhold også.

Min tante giftet seg med en norsk mann, og på selve bryllupsnatta ga han henne rundjuling. Allikevel velger jeg da å ikke tro at alle eller de fleste norske menn ikke er slik.

Og ja, kjæresten min sine brødre er gift. Han ene er gift med en norsk, han andre med en pakistansk jente født og oppvokst her.

Familien hans er en god familie de. De har han et godt forhold til.

Har selv møtt familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, men sånt skjer da i norske forhold også.

Min tante giftet seg med en norsk mann, og på selve bryllupsnatta ga han henne rundjuling. Allikevel velger jeg da å ikke tro at alle eller de fleste norske menn ikke er slik.

Og ja, kjæresten min sine brødre er gift. Han ene er gift med en norsk, han andre med en pakistansk jente født og oppvokst her.

Familien hans er en god familie de. De har han et godt forhold til.

Har selv møtt familien hans.

Er jo det jeg sier; at det kan skje alle uansett hvor de er fra/tror på. Og om det ser ut som foreldrene og brødrene har gode forhold, så er det vel ikke noe problem? Om ene broren er gift med ei fra norge kan du jo spørre henne hvordan det er å være gift med en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Er jo det jeg sier; at det kan skje alle uansett hvor de er fra/tror på. Og om det ser ut som foreldrene og brødrene har gode forhold, så er det vel ikke noe problem? Om ene broren er gift med ei fra norge kan du jo spørre henne hvordan det er å være gift med en muslim.

Stemmer. Så ikke det jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kjekt for deg som har funnet en god gutt.

Tema ditt er svært vanskelig og blir lett rammet av myter og sterotyper.

For min egen del ville det vært utfordrende å bli sammen med noen som hadde svært ulik bakgrunn enn meg selv (kulturell, religiøs, sosial). Angsten for det ukjente og manglende kunnskaper gjør dessverre til at mange av oss velger en negativ holdning til det vi ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

I utgangspunktet, nei. Kultur- og religionsforskjellene tror jeg vil bli alt for store. Og jeg kunne heller ikke hatt barn med en muslim. Forholdet til egen religion blir ofte sterkere når man får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Aldri i livet! Det er vanskelig nok å finne en god norsk mann om man ikke skal ha kulturforskjeller i tillegg.

Jeg dømmer ikke mennesker til hverdags, men forbeholder meg retten til å velge selv hvem jeg vil være sammen med, uten at noen skal fortelle meg at det er galt å ikke ville være sammen med en muslim.

Det er tross alt mitt privatliv vi snakker om, og der gjør jeg som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Nei, men når det kommer til religiøse så er det vel bare en buddhist jeg tror jeg kunne hatt et velfungerende forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...