Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en muslim?


Gjest Daniella_

Anbefalte innlegg

..

Kunne aldri tenkt meg å leve sammen med en person som ikke så på meg som et likeverdig menneske.

jeg kjenner muslimer som setter kvinnen høyere en mange norske menn gjør, men fysj, sånn opphøying av kjønn skjønner jeg er vanskelig å akseptere. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daniella_
Jeg er sammen med en muslim..Vi har vært sammen i 3 år og har det veldig bra sammen.

Det er selvfølgelig ting i vårt forhold som er annerledes enn i "norske" forhold.

:) Daniella - så bra at du har funnet deg en person du trives med.

Er litt overraska over de bastante "nei" svara her. Særlig overraska over det Tex skreiv om å råde sin datter til å ikke gifte seg med en muslim. Skummelt hvordan man vil videreføre fordommer sånn. Synes det er positivt og flott å lære sine barn om kulturforksjeller og vanskeligheter man kan ha i forhold, hvor man skal sette grenser og hva man ikke skal finne seg i. Men å gå så langt som å råde noen til å ikke gifte seg med en spesiell gruppe er ekstremt! Skummelt at dette er godtatt i vårt samfunn i dag.

Ja, mange bastante svar her. Men, de må jo få lov til å mene å føle som de vil. Om det er riktig er jo en helt annen sak :sjarmor:

Er som Aline sier.

Jeg opplever hver dag at jeg blir satt høyere enn han selv. Men, jeg får vel bare vente til vi blir gift. Da blir det :kjempesinna::sinna::frustrert:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
jeg synes det er tist at det skal være så mange negative tanker rundt omkring dette emnet...

(daniella ikke la deg knekke eller tvile av dette du leser her på forumet)

vi lever i 2005, mange av de muslimkse guttene/mennene som er å finne i Norge idag er utrolig fornorsket, spesielt de av andre generasjon da. klart det finnes dem som er veldig praktiserende og lever under islamske kår selv Norge, men dem blander man seg som norsk veldig sjeldent med så de tror jeg ikke er vanlig å se sammen en norsk jente/dame.

men idag er det såpass mange i Norge og velidg veldig mange av de, har fattet det prinsippet at dersom de skal leve her må de leve under norske regler og kår. greit nok at de ikke spiser svin og slikt men ting har ellers blitt veldig forandret..

synes ikke vi skal være så veldig negative til dette, da er det jo ikke rart det fremstår rasisme! med tanke på alle de svarene jeg har lest her inne, hva tenker dere da når dere feks ser daniella og hennes kjæresten på gata, eller noen andre da så klart????? da flyr vel taneken deres over i det grossale!! se på dem som alle andre, de kan ha det minst like godt, eller bedre

har faktisk ganske mange norske venniner som er sammen muslimske gutter. et av parene er faktisk også gift, og der kanjeg emd hånden på hjertet si at han har ikke forandret seg etter giftemålet! dessuten fungerer disse parne på lik måte som to norske sammen.... selv norske kamerater av meg har vært intr i muslimske jenter (ja de veldig fornorsket da)

selv kan jeg skjønne at mange ønsker en muslimsk gutt, dog ikke de som er 100% praktiserende! men en som lever under norske kår. det er med sikkerhet at jeg kan si at norske gutter og jenter er meget partløver og utragerende.. jeg ville heller hatt en gutt jeg visste ikke gikk på fest for å finne seg en jente! jeg ville gjerne hatt en mann som gjorde alt for meg (slik som tidligere nevnt her på debatten, tok bussen i ørten timer for medisiner) de setter familien meget høyt og det vil da også si sine kjærester.

jeg synes ikke vil skal være så negative jeg! alle er vi mennesker og vi skal leve sammen og da må vi kunne stole på hverandre og respketere hverandre. ikke alle er som de få unntakene dere har lest om i media!

dessuten finnes det svin i ALLE religioner. det er bare det at den islamske har blitt så veldig negativisert i det siste.

synd!

lykke til med forholdet danielle

Nei da, jeg lar meg ikke knekke av disse svarene.

Du og Aline sier det meste. Og det er ikke bare fordi jeg er enige med dere, men det er godt å se at det finnes mennesker som faktisk skjønner at et muslimsk-norsk forhold KAN gå. At det ikke er som mange tror.

Takk for gode ord.

:klem: til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hverdagsgjest

Til alle som synes det er veldig opprørende at nordmenn er så trangsynte og fordomsfulle:

Jeg er norsk og hadde ikke hatt det minste i mot å ha en muslimsk kjæreste eller kone, familien hennes hadde helt sikkert synes det var suverent at hun hadde funnet en ikke-muslimsk mann slik at vi kunne utforske hverandres ulike kulturbakgrunn, jeg hadde sikkert blitt invitert til moskeen for å holde foredrag om integrasjon og toleranse og imamaen hadde helt sikkert anbefalt alle muslimske piker til å i det minste ikke være så tradisjonsbundne at de utelukket en rødhåret, fregnete, liberal nordmann som livsledsager.

Akkurat slik tror jeg det ville blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er trangsynt og feig og kunne BARE vært sammen med en Norsk person. Ikke dansk' date=' ikke svensk, ikke italiensk, ikke irakisk, ikke araber, ikke albaner. NORSK. N-O-R-S-K. Forstått? Men dem som mener dette er galt kan jo prøve å forandre mitt mønster. Alt folk skal bry seg med...[/quote']

Har ikke du vært sammen en inder a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
i jeg var forelsket i en men så husket jeg at jeg var rasist og hatet han.

:hoho::roll:

går det ann å svare noe så patetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tydeligvis ;) Går det an å ta opp samme tema så mange ganger? Er så utrolig lei av å høre om han der nå. La oss ikke ødelegge tråden her. Hvis du lurer på noe mer inderfjas, logg deg inn og send en pm vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tydeligvis ;) Går det an å ta opp samme tema så mange ganger? Er så utrolig lei av å høre om han der nå. La oss ikke ødelegge tråden her. Hvis du lurer på noe mer inderfjas' date=' logg deg inn og send en pm vel :)[/quote']

er ikke medlem dessverre.

Nei jeg husker bare en debatt for lenge siden.

Var noen der som hintet til at du var rasist. Da ble du rasende, for du var jo sammen med en inder, sa du.

Hvordan glemmer man at man er rasist forresten?

Derfor lille vennen, derfor blir det patetisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ok, trodde du forstod ironien min. For å avslutte dette her og nå kan jeg si at jeg fant ut jeg likte han bedre som en venn siden han var så ufattelig treg i oppfattelsen og skulle ha mamma til å finne han en kone i india.

Men du, dersimot, som hele tiden skal påpeke "inderen" og aldri "han der mannen" f.eks og gjøre slik et nummer ut av det, virker litt mer tvilsom :)

Et lite tips: Registrer deg, eller iallfall skriv inn et nick så folk kan kjenne deg igjen.

Og et lite bonustips til deg (og meg): Avsporinger gjør folk forbanna.

Men nå logger jeg av, ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Sexy*Cat*
Til alle som synes det er veldig opprørende at nordmenn er så trangsynte og fordomsfulle:

Jeg er norsk og hadde ikke hatt det minste i mot å ha en muslimsk kjæreste eller kone, familien hennes hadde helt sikkert synes det var suverent at hun hadde funnet en ikke-muslimsk mann slik at vi kunne utforske hverandres ulike kulturbakgrunn, jeg hadde sikkert blitt invitert til moskeen for å holde foredrag om integrasjon og toleranse og imamaen hadde helt sikkert anbefalt alle muslimske piker til å i det minste ikke være så tradisjonsbundne at de utelukket en rødhåret, fregnete, liberal nordmann som livsledsager.

Akkurat slik tror jeg det ville blitt.

:roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Selvsagt gjelder det ikke alle muslimer, men svært mange av dem har et kvinnesyn som ikke er forenlig med mitt levesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selvsagt gjelder det ikke alle muslimer' date=' men svært mange av dem har et kvinnesyn som ikke er forenlig med mitt levesett.[/quote']

møtt mange eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Benekter du virkelig at i en muslimsk familie så er det mannen som er overhodet ? Hans ord er lov, han tar alle avgjørelser og kan nekte sin hustru både å arbeide og studere. Det er en manns plikt og ansvar å forsørge familien.

En annen ting er at om en kvinne i et muslimsk ekteskap skulle få innvilget skilsmisse så mister hun automatisk retten til barna deres - de anses nemlig å tilhøre mannens slekt. I Iran er det f.eks nok at en mann mistenker kona for å være utro - for at han skal ha lovlig rett til å myrde henne ... Jeg kan fortsette i det lange og breie ..

Ville bare forklare litt av hvorfor jeg aldri kunne tenkt meg å innlede et forhold til en muslim ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel leola, nå tolkes islam på forskjellige måter, slik som bibelen.

ja, det er nok gjerne mannen som er økonomisk ansvarlig for familien, men det har ikke bare med islam å gjøre, men også situasjonen endel lever i der det er såpass stor arbeidsledighet at ikke mange får jobb.

det er annerledes syn på kvinner og menn, men min stefar er skilt, praktiserende muslim, og hans yngste datter bor hos moren. han andre barn bor hos han fordi de VELGER det selv, de kunne flyttet til moren om de ønsket det.

Hans ord f.eks ovenfor min mor, er ikke lov! de samarbeider om ting. hans ord veier tungt ovenfor barna, men han bestemmer ikke over resten av familien nei. han kunne aldri nektet sin hustru (min mor) verken å arbeide, studere eller noe annet. han kan ikke engang kreve av henne at hun skal konvertere til hans tro!!

vi leser og hører bare om det som er ille, selvsagt, slik er det stort sett med alt!

og ja, det er forskjeller, men som en annen sa, det kommer ofte like mye pga kulturen, ikke bare religion.

endel muslimer kommer fra land som ligger bak oss i utvikling, vi har hatt endel av det samme her for flere år siden. endel har opplevd ett annet liv en oss, og er derfor annerledes.

selvsagt skal man tenke over hva man gjør når man velger ett liv med en som har en helt annen bakgrunn, men å si at man er slik og slik pga at man er muslim, og kun pga det, det blir faktisk ganske snevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at om en kvinne i et muslimsk ekteskap skulle få innvilget skilsmisse så mister hun automatisk retten til barna deres

I islam finnes det mange forskjellige meninger om barnefordeling ved talaq (skilsmisse). Prinsippet som alle lærde går ut fra er "barnas beste".

Av de avgjørende ting i disse diskusjonene er hvor store barna er, om de er gutter eller jenter og foreldrenes situasjon og evne til oppdragelse.

Mange mener at små barn (opp til fem seks år) er mors ansvar. Gutter må følge faren når de blir litt eldre (10, 11 år), mens jenter må følge moren til de er helt myndige. Dette har noe med at gutter og jenter trenger et forbilde hver etter sitt kjønn.

Men alt dette er diskusjoner og meninger basert på prisnipp og generelle regler i islam.

Uansett hvem som har forsørgelses rett, er det krav at man ikke reiser med dem langt fra den andre forelder fordi begge foreldre har rett til å ha kontakt med barna så ofte som mulig.Basim Ghozlan, henta fra http://www.islam.no

Jeg synes vi rett og slett skal holde oss for gode til å spille Islam eksperter her, Leola! Tror ikke en gang imamer vil gi deg et entydig svar her! Min erfaring (kjenner en del skilte muslimske par) er at mora alltid sitter igjen med barna.

Og, ja.. jeg benekter faktisk at i en hver muslimsk familie

"så er det mannen som er overhodet, at hans ord er lov, han tar alle avgjørelser og kan nekte sin hustru både å arbeide og studere"

også lurer jeg veldig på om du kjenner alle de muslimske familien i verden siden du uttaler deg med sånn skråsikkerhet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

og hvor lenge siden ER det egentlig at det var normalen i norge at kvinnen var hjemme og passet barn og hjem, mens mannen var den som var ute og arbeidet og forsørget familien?

for etter hva jeg har skjønt, så har det faktisk vært slik her og!

det har også vært nærmest lynsjing av kvinner som hadde sex utenfor ekteskap, barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Ifølge koranen så er kvinnen og mannen skapt likestilte. Men det betyr allikevel ikke like rettigheter.

Nei, jeg er ingen muslim-ekspert - men jeg har lest mye og har en venninne som har jobbet i Iran over lengre tid.

Svarte igrunnen bare på spørsmålet her - nei, jeg kunne ikke tenke meg å være sammen med en muslim.

Selvsagt tror jeg at det finnes muslimer med moderne holdninger til kvinner - men jeg kunne ikke tenkt meg å gamble med mitt liv, mine barns liv, osv ... Jeg tror faktisk at det er noe i ordtaket - like barn leker best.

At Aline og Alia gjerne hadde stiftet familie med en muslim aksepterer jeg - sier bare at jeg ikke kunne tenkt meg det for min egen del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
og hvor lenge siden ER det egentlig at det var normalen i norge at kvinnen var hjemme og passet barn og hjem, mens mannen var den som var ute og arbeidet og forsørget familien?

for etter hva jeg har skjønt, så har det faktisk vært slik her og!

det har også vært nærmest lynsjing av kvinner som hadde sex utenfor ekteskap, barn utenfor ekteskap.

PK-piss som dette bare ødelegger. Tidligere urettferdigheter rettferdiggjør ikke nåtidens. Det er du nok enig i selv og. Kanskje menn i Norge kan bruke dette som argument for å få kvinnen tilbake til kjøkkenet? Det er jo tross alt vanlig i andre deler av verden, så da kan vi vel ha det slik her i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Safiya

Ja, mange bastante svar her. Men, de må jo få lov til å mene å føle som de vil. Om det er riktig er jo en helt annen sak :sjarmor:

Er som Aline sier.

Jeg opplever hver dag at jeg blir satt høyere enn han selv. Men, jeg får vel bare vente til vi blir gift. Da blir det :kjempesinna::sinna::frustrert:

:ler:

Uff, ja... :trøste: trøster litt på forhånd jeg, Daniella, for hvis du gifter deg med din kjære blir du nok både blå og gul! Du kan bare glemme å jobbe forresten og "mannen er overhodet. Hans ord er lov, han tar alle avgjørelser "...

Synes dette er spennende i grunn, for hvis vi skulle ha en diskusjon om integrering i det norske samfunnet, tror jeg veldig mange av disse "aldri i livet om jeg vil ta i en muslim"-menneskene ville hatt argumenter som "de gifter seg bare med sine egne". Men i allverden, hvis ingen andre vil gifte seg med dem hvem skal de gifte seg med da? :hoho: ... uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...