Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en muslim?


Gjest Daniella_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kunne nok ikke vært sammen med en muslim. Tror det hadde blitt mye komplikasjoner iom at livssynet hadde vært totalt ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kunne aldri vært sammen med en religiøs person av any kind. Etter min mening mennesker med for mye fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette var en tråd full av fordommer og tullball!

Her drar man med glede 1 milliard mennesker med vanvittig mange forskjellige kulturelle bakgrunner under en kam. Kostelig!

Men for å svare, jeg ER sammen med en muslim. Han er arabisk. Og det er det beste forholdet jeg noensinne har vært i, han er mannen i mitt liv, min sjelevenn, hele klisjepakka og litt til. Vi møttes i voksen alder, og vi har noen år sammen på baken.

Nå skal det nevnes at han kommer fra et land som nordmenn flest vet svært lite om, noe som er veldig opplagt i møte med fordommer.

Et lite utvalg av fordommer vi har møtt ganske mange ganger:

- Er du ikke redd for at han skal omskjære en eventuell datter?

Nei, ikke mer redd enn jeg er for at en norsk mann skal gjøre det samme. Hans hjemland har like stor utbredelse av omskjæring av jenter som Norge har, altså praktisk talt null. Om det skjer er det innvandrere som står for det.

- Vil han at du skal gå med hijab?

Nei. Av den enkle grunn at jeg ikke er muslim. Moren hans begynte ikke å bruke hijab før for et par år siden, han er oppvokst med kvinneruten hijab, både i hjemmet og ute på gatene.

- Kvinnesyn?

I hans hjemland finner man jevn fordeling av kvinner og menn i høyere utdannelse, man finner kvinner i militæret, poiltiet, yrkeslivet og til og med som livvakter for statsoverhodet. Hans kvinnesyn er ganske likt det typisk norske, og en del tråder her inne viser også norske menn med et mye dårligere kvinnesyn enn det som er normalt i hans hjemland.

- Kulturforskjeller?

Fint lite. Vi er mer like enn ulike, jeg har pr dags dato aldri møtt et menneske jeg har mer til felles med. Verdisyn, interesser, holdninger..alt!

- Han er bare sammen med deg for å få opphold, så henter han en kone fra hjemlandet.

Han fikk opphold i Norge 4 år før vi møttes. Han kunne ha hentet seg en kone for lenge siden om det var det han ønsket.

- Presser han religionen sin på deg?

Aldri. Så lenge jeg har respekt for han, har han det for meg. Den eneste gangen jeg har opplevd religiøst press var den gangen jeg var sammen med en overbevist kristen.

- Familien hans vil aldri akseptere deg.

Det har de gjort, for lenge siden. Det eneste slitsomme med svigers er at de maser om barnebarn.

Så må dere gjerne finne ut hvilket land han kommer fra, siden det er så mange her som tydeligvis har god peil på både muslimske land og arabisk kultur. Lykke til! :lur:

Ville han akseptert at søsteren hans ble sammen med en hvit kristen norsk gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Ville han akseptert at søsteren hans ble sammen med en hvit kristen norsk gutt?

Hypotetisk problemstilling delux. Om søsteren hans ikke allerede var gift, om hun hadde bodd i Norge eller en nordmann evntuelt hadde rotet seg ned dit, og om reglene i landet ikke hadde vært slik at de knapt nok tillater at kvinne gifter seg med andre enn landsmenn (ikke engang andre muslimer er godkjent), så ville han ikke hatt problemer med det nei. Sjefen hans, som er heilnorsk ikke-muslim, er forresten gift med en muslimsk dame, og det syntes han er strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cynthia

Nei, jeg kunne nok ikke det.

Jeg er nok en av dem som mener at kulturforskjellene hadde blitt for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...