Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en muslim?


Gjest Daniella_

Anbefalte innlegg

Leola:

det er ikke alle muslimske land som er som irak heller, kulturen og historien til landene har gjerne en innvirkning på hvordan menneskene der lever.

jeg har sagt opptil flere ganger at jeg hadde vært forsiktig, pga forskjellene, så at jeg "gjerne" inngår ekteskap med en muslim er vel å overse den delen av innleggene mine...

det jeg vil til livs, selv om jeg vet jeg kjemper en umulig kamp, er at alle muslimer blir generalisert utifra de tilfellene som er mest synlige. av den enkle grunn at jeg kjenner såpass mange muslimer som ikke passer i den kategorien. jeg kjenner også, via mamma og hennes muslimske ektemann, til flere tilfeller av muslim-skandinaviske ekteskap som fungerer uten misshandling og kvinneundertrykkelse. men som sagt tidliger, så må man være klar over at det ER forskjeller, selv om det ikke nødvendigvis er ett onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daniella_
Benekter du virkelig at i en muslimsk familie så er det mannen som er overhodet ? Hans ord er lov, han tar alle avgjørelser og kan nekte sin hustru både å arbeide og studere. Det er en manns plikt og ansvar å forsørge familien.  

En annen ting er at om en kvinne i et muslimsk ekteskap skulle få innvilget skilsmisse så mister hun automatisk retten til barna deres - de anses nemlig å tilhøre mannens slekt. I Iran er det f.eks nok at en mann mistenker kona for å være utro - for at han skal ha lovlig rett til å myrde henne ... Jeg kan fortsette i det lange og breie ..  

Ville bare forklare litt av hvorfor jeg aldri kunne tenkt meg å innlede et forhold til en muslim ...

Men, en muslim født i Norge (eller en som har bodd her en stund) tenker faktisk ikke sånn.

Noen gjør, selvfølgelig. Men ikke så mange som du tror.

Jeg er 99,9% sikker på at hvis jeg gifter meg med min kjæreste så vil jeg være likestilt med han.

Jeg er også 99,9% sikker på at han aldri vil ta noen barn i fra meg.

Ellers er det som Aline skriver. Vi leser kun om det negative i media. Hva får avisene ut av å skrive om det lykkelige ekteparet Ali og Hanne? Ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Uff, ja...    :trøste:  trøster litt på forhånd jeg, Daniella, for hvis du gifter deg med din kjære blir du nok både blå og gul! Du kan bare glemme å jobbe forresten og "mannen er overhodet. Hans ord er lov, han tar alle avgjørelser "...

Synes dette er spennende i grunn, for hvis vi skulle ha en diskusjon om integrering i det norske samfunnet, tror jeg veldig mange av disse "aldri i livet om jeg vil ta i en muslim"-menneskene ville hatt argumenter som "de gifter seg bare med sine egne". Men i allverden, hvis ingen andre vil gifte seg med dem hvem skal de gifte seg med da?  :hoho:  ... uff...

Sant som du sier! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:  :roll:  :roll:

vær så snill og del med oss hva du har på hjertet. Hater når folk svarer et innlegg kun med den smileyen der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kunne aldri tenkt meg å være sammen med en muslim.  

Kunne aldri tenkt meg å leve sammen med en person som ikke så på meg som et likeverdig menneske.

Så en muslim kan ikke se deg som likeverdig? Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Hva tenker dere om dette?

Kunne dere vært sammen med en muslim, som da i mitt tilfelle er født her... ?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Hu i svingen skrev:

Så en muslim kan ikke se deg som likeverdig? Hvorfor ikke?

Det finnes helt sikkert noen muslimer som ser på kvinnen som likeverdig - men jeg tror ikke det er mange. I et muslimsk samfunn skal kvinnen underkaste seg mannen.

Du må gjerne gifte deg med en muslim for meg - jeg sier bare at jeg kunne ikke tenkt meg å gå inn i et forhold med en muslim. Jeg er rett og slett ikke villig til å sette min og mine barns frihet på spill for å teste ut et forhold som krasjer så til de grader med det som er min oppfatning av et godt liv - dvs. et liv i frihet hvor jeg selv har mulighet til å gjøre egne valg.

Merkelig at det er så vanskelig å akseptere at andre har meninger som ikke er like deres egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
Hu i svingen skrev:

Det finnes helt sikkert noen muslimer som ser på kvinnen som likeverdig - men jeg tror ikke det er mange. I et muslimsk samfunn skal kvinnen underkaste seg mannen.

Du må gjerne gifte deg med en muslim for meg - jeg sier bare at jeg kunne ikke tenkt meg å gå inn i et forhold med en muslim. Jeg er rett og slett ikke villig til å sette min og mine barns frihet på spill for å teste ut et forhold som krasjer så til de grader med det som er min oppfatning av et godt liv - dvs. et liv i frihet hvor jeg selv har mulighet til å gjøre egne valg.

Merkelig at det er så vanskelig å akseptere at andre har meninger som ikke er like deres egne.

Det er ikke det at man ikke aksepterer andres valg.

Det som er (for meg i allefall) er at det du sier, det tror jeg ikke stemmer.

Du mener at det ikke er mange som behandler konene sine som likeverdige?

Jeg mener at det finnes massevis av dem. Og jeg mener også at jeg kjenner nok av muslimer til å kunne uttale meg om det. Nå vet ikke jeg hvor mange du kjenner (ikke at det går på tall her), men det kan virke som om du kanskje ikke er kjent med så mange?

Si gjerne i fra hvis jeg tar feil.

Nå er det ganske viktig å få med seg det at det finnes vestlige muslimer (og det er de jeg snakker om i mitt hovedinnlegg). Man kan faktisk ikke sammenligne så mange av dem med en muslim som lever i et land hvor Islam er i styre (selvom jeg også er overbevist at det finnes mange gode muslimer i et muslimskt land også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert noen muslimer som ser på kvinnen som likeverdig - men jeg tror ikke det er mange. I et muslimsk samfunn skal kvinnen underkaste seg mannen.  

...

Merkelig at det er så vanskelig å akseptere at andre har meninger som ikke er like deres egne.

nr. 1: i ett muslimsk samfunn skal kvinnen underkaste seg mannen

jeg skal på ingen måte påstå jeg er noen islamekspert, men det jeg VET er at det jeg ser og opplever fra det islamsk-troende landet min stefar kommer og bor i, så skal ikke kvinnen underkaste seg mannen.

nr 2:

jeg har ikke vanskelig for å akseptere at andre har andre meninger en meg, men når vi på ett diskusjonsforum oppfatter virkeligheten forskjellig, så er det naturlig for meg å diskutere det.

dersom du ikke ønsker diskusjon, så kanskje ikke ett diskusjonsforum er stedet å legge ut dine meninger? :tunge1:

(ikke missforstå, jeg synes det er interessant med andre meninger en mine egne, ellers ville jeg aldri giddet å svart på innlegg som dine)

det er vel ingen av oss som mener det er feil av deg å ikke ville gifte seg med en muslim, det er din viten om islam vi reagerer på, siden vi kjenner såpass til div islamske samfunn (ikke bare enkeltpersoner) som ikke stemmer overens med den virkeligheten du fremlegger.

og jeg snakker ikke bare om vestlige muslimer i norge engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert noen muslimer som ser på kvinnen som likeverdig - men jeg tror ikke det er mange. I et muslimsk samfunn skal kvinnen underkaste seg mannen.

Dette kaller jeg fordommer. Jeg blir ganske paff. En sånn overgeneralisering av en menneskegruppe med sånn sikkerthet blir rett og slett dumt!

Jeg er ingen muslim-ekspert - men jeg har lest mye og har en venninne som har jobbet i Iran over lengre tid.

Å lese mye er jo bra. Kommer ann på hva man leser også. Hjemmesidene til Human Rights Service er f.eks borderline rasistiske og på det beste fordomsfulle. Der kan man finne plenty av eksempler på hvor fryktelig islam er!

Jeg har et familiemedlem som har jobba i Iran over lengre tid, og jeg har vært der selv også. Har også møtt mange iranere som ønsker regimeskifte både i Iran og Norge. Iran er et diktatur, og jeg støtter ikke at de bruker religionen til "å holde folke i sjakk".

Som enhver religion kommer alt ann på hvordan den praktiseres. Jeg støtter kvinnemishandlene muslimske menn akkurat like lite som jeg støtter kristne menn som misshandler kvinner.

Merkelig at det er så vanskelig å akseptere at andre har meninger som ikke er like deres egne.

Ja, merkelig det? Jeg prøver ikke å overbevise deg om å gifte deg med en muslim, men snarer å få deg til å innse at mange av dine tanker på omårdet faktisk er fordommer! Og fordommer fordummer!

Lurer på om du tror alle muslimske kvinner er nikkedokker uten egne meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Ok - Alia. Så du mener at det ikke foregår mer kvinneundertrykking i islamske samfunn?

Så du Store Studio for en tid tilbake hvor kanadiske Irshad Manji (muslim - lesbisk) var gjest? Hun har skrevet boken, Hva er galt med islam?

En ganske sterk historie som flere burde lese.

Lurer på hvorfor det er så mye enklere (og legalt) å kritisere kristendommen enn å kritisere islam?

De færreste kristne mener i dag at hvert ord i Bibelen skal tolkes bokstavelig. Mens det store flertallet av ledere innen den islamske verden mener at Koranen må tolkes bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er helt greit å kritisere forskjellige deler av den islamske troen jeg, og hvordan endel tolker troen, jeg synes ikke det er greit å generalisere og si at det er sånn og sånn så lenge man er muslim, eller kristen for den saks skyld.

det finnes flere kristne skoler som underviser både kvinneundertrykkelse og at mannen er herren i huset, selv om det ikke er "normalen" lenger, så eksisterer det, det sier lite om "alle" eller de fleste kristne.

veldig mange mener å vite at islam ikke tolkes på forskjellige måter, at er man muslim, så er man en værsting, veldig mange mener å vite at dersom man er muslim så er man ett kynisk, maktsykt menneske (om man er mann da) som misshandler, slår og dreper om de ikke får det som de vil.

er ikke det ganske stygt?

endel oppfatter blonde, skandinaviske jenter i syden som horete og billige, fordi det er de av "oss" som er det, JEG personlig ville likevel tatt meg nær av å ikke lenger bli tatt som ett eget individ, men bare plassert i boksen blond, skandinav=billig horete.....

og når jeg er ett individ selv om endel av "mine" like oppfører seg dårlig, så må jeg jo nesten se at det samme gjelder andre grupper og andre individer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Unnskyld meg - jeg sier ikke at muslimer er verstinger. Jeg sier bare at jeg aldri kunne tenkt meg å være gift med en muslim - jeg tror nemlig at sjansen for at et slikt ekteskap ville blitt langvarig og lykkelig er liten. Dere kan nevne så mange lykkelige slektninger og kjente dere vil for meg - jeg er ikke dum - jeg vet selvsagt at det finnes gode blandingsekteskap. Jeg sier bare ganske enkelt at jeg ikke kunne tenkt meg å prøve det ut ...

Det er vel forresten en ganske liten sjanse for at en muslim ville giftet seg med en kristen eller en ikke-religiøs-person. Faktisk så tror jeg at fordommene den veien er større en de er motsatt vei ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Dere bør forresten være forsiktig med å rulle slik med øynene - kan faktisk risikere at de blir sånn ... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest deema

Heisann,

Har med interesse lest hva dere har skrevet om muslimske gutter og norske jenter.

Vil gjerne vaere med i disk. ha meg tilgitt at jeg skriver paa engelsk, det er lettere for meg enn aa skrive paa norsk. Tror vel at det er enkelt for de aller fleste her og fölge med paa hva jeg skriver sellv om det er paa et annet spraak.

Altsaa:

All across Europe people are worried about muslim states. Many feel, like Mr Giscard d'estain that muslim countries are alien places whose people's values are incompatible with Europe's. This concern is fed by all sort of things:from schoolboy propaganda about the Crusades and the ottoman siege of Vienna to the views of the catholic church and of historic Protestant leaders such as Martin Luther, who described the Turks as "the people of the wrath of God".

That unease explains why relatively few people from northern Europe choose to spendd their winters in Turkey rather than say in Greece or spain. It also accounts for the defensive behaviour Europeans ofte unpack the moment they arrive on turkish soil. I.e. the haggling over a price of coffee that at home would not even have bought him a second hand piece of chewing gum.

Benign ignorance of the youngest of our religions has turned into a fearful ignorance after sept 11.

Some eurpeans assume all muslims pray five times a day, want to introduce sharia law, so that they can chop of peoples handsand frequently violate their women.

The reality of course is that the vast majority of muslims practice their religion in much the same matter-of-fact way as do Christians in western Europe.

Many can quote from the koran and use it as a source of moral guidance in their everyday lives, just as many eurpeans are familiar with Biblical texts and stories.

For neither group does knowledge of the good books necessarily imply fundamentalistic convictions, though in both groups there are people for whom it counts.

Altsaa, et lite forsök paa aa forklare hvorfor vi er saa reddde for muslimer.

Deema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om dette?

Kunne dere vært sammen med en muslim, som da i mitt tilfelle er født her... ?

Nei, jeg kunne ikke tenkt meg det. Kjæresten din er helt sikkert snill og grei han, så ikke misforstå meg.

Jeg liker ikke muslimske menn i det hele tatt.....mange er ikke like ille, det vet jeg. Men jeg har selv dårlig erfaring med de dårlige mennene. Og jeg har sett mye hvordan de behandler konene sine...... :-x

Så nei takk, jeg holder meg til min kjære. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...