Gå til innhold

Vil en isbit på 18 minus tine saktere en, en isbit på 5 minus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, stan skrev:

Fasediagrammet til vann.

X-aksen, ikke y-aksen! 

Der er jo beviset. 

Det er tegnet inn en linje med rødt. Isbitene er på to forskjellige plasser på den linja. For å smelte må de bevege seg mot høyre til de når flytende vann. De må bli tilført energi. 

Den kalde isbiten må pasere igjennom startposisjonen til den varme. Det vil kreve energi for å komme dit. 

Hvis du vil ha mer bevis må du motbevise dette først. Vise hva som skulle være galt med dette. 

Aggregat tilstanden til vann og alle andre materialer er avhengig av trykk og temperatur, det er det diagrammet viser. 

 

 

Jeg hører du sier alt dette, men giiiiii meg en link på at dette omtales i en eller annet form for forskning, læring, eksperiment eller lignende🤪?

Eller greier du ikke det? Det er aldri omtalt på nettet at "kaldere is tiner senere enn ikke så kald is":hoho:? Hvorfor bruker ikke industrien kaldere is da? Dette har jo vært et problem i århundrer? Og før du kommer med at "det ville blitt for høye kostnader" ber jeg deg om isf å underbygge det også😊

I rest my case. Ikke EN av dere klarer å komme med en link:fnise:. Du trenger ikke vippe bevisbyrden over på meg fordi du ikke finner noe som underbygger dine påstander. Da har du tapt på forhånd.

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører du sier alt dette, men giiiiii meg en link på at dette omtales i en eller annet form for forskning, læring, eksperiment eller lignende🤪?

Eller greier du ikke det? Det er aldri omtalt på nettet at "kaldere is tiner senere enn ikke så kald is":hoho:? Hvorfor bruker ikke industrien kaldere is da? Dette har jo vært et problem i århundrer? Og før du kommer med at "det ville blitt for høye kostnader" ber jeg deg om isf å underbygge det også😊

I rest my case. Ikke EN av dere klarer å komme med en link:fnise:. Du trenger ikke vippe bevisbyrden over på meg fordi du ikke finner noe som underbygger dine påstander. Da har du tapt på forhånd.

Anonymkode: 87e00...e49

Jeg har bevist det. 

Trenger ikke en link for det. 

På hvilken måte er det ikke bevist? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stan skrev:

Jeg har bevist det. 

Trenger ikke en link for det. 

På hvilken måte er det ikke bevist? 

Jeg hat jo sagt det? OM dette var mulig, hvorfor er det da ikke en eneste artikkel på nettet om det noe sted? OM dette gikk an ville det vært side opp og side ned om forskjellige ting dette kunne brukes til, tabeller om hva som skjer, forskjellige utregninger om tid det tar å smelte ved forskjellige temperaturer, hva superkald is kan brukes til, hvor mye energi som går med til å smelte den fra forskjellige temperaturer osv, osv, osv.

Men se. Ikke en eneste artikkel eller link har du eller andre kommet med. 

I wonder why:fnise:.

Tror jeg må ut å kjøpe meg en superkald kroneis. Den smelter iallefall ikke før jeg er hjemme:hoho:

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isbiten ER ikke kaldere! Den er frosset allerede på -1 og har ikke evne til å "ta til seg" mer kulde. Om dere fortsatt påstår dette, må dere finne frem en link.

Det skulle vel ikke by på problemer, vel...🤪? Venter så lenge, jeg😊

Anonymkode: 87e00...e49

Nja, bevis og bevis. Jeg vet i alle fall at om jeg tar ut en isbit fra den lille, utette "fryseboksen" med klapplokket som er plassert øverst i kjøleskapet på hytta og bare såvidt klarer å holde kuldegrader vil den isbiten umiddelbart begynne å smelte mellom fingrene mine og bli glatt og vanskelig å holde på pga. vannet. Tar jeg ut en isbit fra dypfryseren i kjelleren som holder -20 eller lavere vil den fryse fast i fingrene mine en liten stund før den begynner å smelte av varmen fra hånden min. 

Plasserer vi begge isbiter ved siden av hverandre utendørs er jeg dessuten temmelig sikker på at begge vil sprekke i sola. Og du også. :P

Anonymkode: a08cd...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja, bevis og bevis. Jeg vet i alle fall at om jeg tar ut en isbit fra den lille, utette "fryseboksen" med klapplokket som er plassert øverst i kjøleskapet på hytta og bare såvidt klarer å holde kuldegrader vil den isbiten umiddelbart begynne å smelte mellom fingrene mine og bli glatt og vanskelig å holde på pga. vannet. Tar jeg ut en isbit fra dypfryseren i kjelleren som holder -20 eller lavere vil den fryse fast i fingrene mine en liten stund før den begynner å smelte av varmen fra hånden min. 

Plasserer vi begge isbiter ved siden av hverandre utendørs er jeg dessuten temmelig sikker på at begge vil sprekke i sola. Og du også. :P

Anonymkode: a08cd...5c7

Ikke du heller, nei?

Det store ismysteriet som noen rare folk på KG vet veldig godt, men som aldri er omtalt noe annet sted:fnise:.

Har dere tinnfoliehatter og?

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hat jo sagt det? OM dette var mulig, hvorfor er det da ikke en eneste artikkel på nettet om det noe sted? OM dette gikk an ville det vært side opp og side ned om forskjellige ting dette kunne brukes til, tabeller om hva som skjer, forskjellige utregninger om tid det tar å smelte ved forskjellige temperaturer, hva superkald is kan brukes til, hvor mye energi som går med til å smelte den fra forskjellige temperaturer osv, osv, osv.

Men se. Ikke en eneste artikkel eller link har du eller andre kommet med. 

I wonder why:fnise:.

Tror jeg må ut å kjøpe meg en superkald kroneis. Den smelter iallefall ikke før jeg er hjemme:hoho:

Anonymkode: 87e00...e49

Alt dette er jo oppsummert i fasediagrammet.

Det er jo såpass gammel kunnskap at det er ikke noe å gjøre noe nummer ut av. 

At du ikke har kunnskap, betyr ikke at kunnskapen ikke finnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stan skrev:

Alt dette er jo oppsummert i fasediagrammet.

Det er jo såpass gammel kunnskap at det er ikke noe å gjøre noe nummer ut av. 

At du ikke har kunnskap, betyr ikke at kunnskapen ikke finnes. 

Fasediagrammet kan du stikke bak:fnise:. Om dette er det eneste du kan komme med, får du ha en god kveld videre. Eller ta deg en tur ut å kjøpe noe superis. Selv om du legger den i solen, holder den til neste torsdag.

Steike, har ledd godt av denne tråden:hoho:. Trodde virkelig ikke folk trodde på dette. Om det var mulig å lage superis, ville den hatt en drøss med egenskaper en kunne brukt den til. Merkelig nok er det ingen som har brukt den til noen ting noensinne.

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fasediagrammet kan du stikke bak:fnise:. Om dette er det eneste du kan komme med, får du ha en god kveld videre. Eller ta deg en tur ut å kjøpe noe superis. Selv om du legger den i solen, holder den til neste torsdag.

Steike, har ledd godt av denne tråden:hoho:. Trodde virkelig ikke folk trodde på dette. Om det var mulig å lage superis, ville den hatt en drøss med egenskaper en kunne brukt den til. Merkelig nok er det ingen som har brukt den til noen ting noensinne.

Anonymkode: 87e00...e49

Det er jo fint du har det gøy. 

Du får hilse den grønnkledde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Det er jo fint du har det gøy. 

Du får hilse den grønnkledde. 

Tilleggskommentar til fasediagrammet ditt. 

Det er tegnet inn en linje med rødt. Isbitene er på to forskjellige plasser på den linja. For å smelte må de bevege seg mot høyre til de når flytende vann. De må bli tilført energi. Hvor har du det fra at disse er plassert på 2 ulike steder på linjen? 

Den kalde isbiten må pasere igjennom startposisjonen til den varme. Det vil kreve energi for å komme dit. Hvilken termodynamisk lov tilsier dette? Det forutsetter at isbiten kan lagre kulde, hvilket den ikke kan. Biten lagrer ikke mer og mer kulde jo kaldere det blir.

Hvis du vil ha mer bevis må du motbevise dette først. Vise hva som skulle være galt med dette. 

Aggregat tilstanden til vann og alle andre materialer er avhengig av trykk og temperatur, det er det diagrammet viser. 

For ordens skyld: Om en kjøler ned en isbit til max, ca 215 minus og tar den ut og legger den ved siden av en som har ligget i -5 gr, hvor lang til vil da -5-isbiten smelte før -215-isbiten begynner å smelte?

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at disse er plassert på 2 ulike steder på linjen? 

Den kalde isbiten må pasere igjennom startposisjonen til den varme. Det vil kreve energi for å komme dit. Hvilken termodynamisk lov tilsier dette? Det forutsetter at isbiten kan lagre kulde, hvilket den ikke kan. Biten lagrer ikke mer og mer kulde jo kaldere det blir.

Det er jo du som sier de har to ulike temperaturer.

Isbitene har termisk energi. Den ene mer enn den andre. De lagrer ikke kulde, de har energi, men forskjellige mengder. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jaggu godt nytt for de som bruker is i industrien. Fra nå av er det jo bare å bestille kaldere is, så holder den mye lengre:fnise:.

Ubegripelig at ingen har tenkt på dette før, du...?

Anonymkode: 87e00...e49

Dette er jo noe som allerede gjøres.

Anonymkode: 2bf22...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 13.45, Malassezia Furfur skrev:

Så, for å få isbitene i drinken til å vare lengst mulig, bør de ha ligget i flytende nitrogen/oksygen (el.l.) en stund før bruk? :)

De som har liggest kaldest vil vare noen sekunder lengre. Neppe verdt styret eller pengene.

Anonymkode: 2bf22...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo noe som allerede gjøres.

Anonymkode: 2bf22...f14

Fortell.

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Isbiten ER ikke kaldere! Den er frosset allerede på -1 og har ikke evne til å "ta til seg" mer kulde. Om dere fortsatt påstår dette, må dere finne frem en link.

Det skulle vel ikke by på problemer, vel...🤪? Venter så lenge, jeg😊

Anonymkode: 87e00...e49

Hvordan kunne den ene isbiten bli -5 grader da, hvis den ikke kan bli kaldere enn -1?

Anonymkode: c168e...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stan skrev:

Det er jo du som sier de har to ulike temperaturer.

Isbitene har termisk energi. Den ene mer enn den andre. De lagrer ikke kulde, de har energi, men forskjellige mengder. 

 

 

Jeg sier? Hele tråden går jo ut på de 2 isbitene nevnt i HI?

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en isbit som holder -5°c og en som holder -18°c vil nok den som holder -5°c nå smeltepunktet 0°c raskest. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Hvis du tar en isbit som holder -5°c og en som holder -18°c vil nok den som holder -5°c nå smeøtepunktet 0°c raskest. 

Vennligst forklar prosessen. Og legg gjerne ved en link som støtter det du påstår:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fortell.

Anonymkode: 87e00...e49

Oppsøk et fiskebruk. De produserer stort sett is på ovet -15. Fordi den skal holde lengst mulig. Ved å produsere is på -1 så ville den nådd nullpunktet alt for tidlig.

Anonymkode: 2bf22...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier? Hele tråden går jo ut på de 2 isbitene nevnt i HI?

Anonymkode: 87e00...e49

At du snakker om at en isbit kan "lagre kulde" viser at du ikke forstår hva du snakker om. Som noen andre har nevnt, er ikke kulde en form for energi eller noe man kan "lage". For eksempel kan ikke et kjøleskap "produsere" kulde, det som skjer er at den overfører varme fra maten til en radiator på baksiden.

Anonymkode: c168e...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst forklar prosessen. Og legg gjerne ved en link som støtter det du påstår:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Får se om jeg lager en video av det etter ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...