Gå til innhold

Vil en isbit på 18 minus tine saktere en, en isbit på 5 minus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil en isbit på 18 minus tine saktere en, en isbit på 5 minus ? Eller vil di tine samtidig ?

Anonymkode: 272dd...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg skal begi meg inn på fysiske lover jeg har bare vage begreper om vil jeg si at ja, det gjør den. Før isbitene begynner å smelte må de først gå fra starttemperaturen til 0 grader Celsius, og det tar selvsagt lenger tid for en isbit som starter ved -18 grader enn en som starter ved -5 grader. Da forutsetter jeg selvsagt at de er like store. 

Anonymkode: a08cd...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på størrelsen på isbitene og hvordan omgivelsene er. 

 

Det skal 4,17 joule til for å øke 1 g is/vann 1 grader celcius. 

Anonymkode: 84e59...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tiner akkurat likt. Den molekylære strukturen i isbitene påvirkes ikke om det er 18 eller 5 minus. Vann kan som kjent ikke komprimeres, så med en gang de blir satt i varmegrader, smelter de likt:-)

Anonymkode: 87e00...e49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tiner akkurat likt. Den molekylære strukturen i isbitene påvirkes ikke om det er 18 eller 5 minus. Vann kan som kjent ikke komprimeres, så med en gang de blir satt i varmegrader, smelter de likt:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Feil

For at isbitene skal kunne smelte må de være ved 0 grafer celsius, isbiten som er kaldest trenger lengere tid for komme til til grader celsiius. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg presisere svaret mitt litt, i lys av senere innlegg: Jeg mener at isbitene vil tine i samme tempo, men at isbiten som starter ved -18 vil bruke lenger tid før den faktisk begynner å smelte/renne og til slutt blir helt omdannet til vann. 

Anonymkode: a08cd...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tba skrev:

Feil

For at isbitene skal kunne smelte må de være ved 0 grafer celsius, isbiten som er kaldest trenger lengere tid for komme til til grader celsiius. 

Beklager. Vann fryser ved 0 grader. Det blir ikke  "mer frosset" ved å senke temperaturen ytterligere.

Anonymkode: 87e00...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Tar det lenger tid å varme opp vann fra 0 til 80 grader enn det gjør fra 0 til 30 grader? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Tar det lenger tid å varme opp vann fra 0 til 80 grader enn det gjør fra 0 til 30 grader? 

Spørs hvor mye energi du tilfører. Om energien er lik tar det lengre tid fra 0-80 enn 0-30. Dette stopper ved 100 gr C. I noen tilfelle kan man superheate" det:-)

Anonymkode: 87e00...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg presisere svaret mitt litt, i lys av senere innlegg: Jeg mener at isbitene vil tine i samme tempo, men at isbiten som starter ved -18 vil bruke lenger tid før den faktisk begynner å smelte/renne og til slutt blir helt omdannet til vann. 

Anonymkode: a08cd...5c7

Den molekylære strukturen i de 2 bitene er helt lik ved -18 og-5:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Vann fryser ved 0 grader. Det blir ikke  "mer frosset" ved å senke temperaturen ytterligere.

Anonymkode: 87e00...e49

Vann går i fra flytende til fast form ved 0 grader. Når vannet har frosset ved 0 grader og blitt til is så kan det bli kaldere. Det kaldeste is kan bli er -273.15 grader celsius ( 0 Kelvin ) 

For å tine is som holder -18 grader kreves det mer energi enn is som holder -3 grader derfor tar det lengre tid.

Endret av Tba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tba skrev:

Vann går i fra flytende til fast form ved 0 grader. Når vannet har frosset ved 0 grader og blitt til is så kan det bli kaldere. Det kaldeste is kan bli er -273.15 grader celsius ( 0 Kelvin ) 

For å tine is som holder -18 grader kreves det mer energi enn is som holder -3 grader derfor tar det lengre tid.

Neida, is kan bli så kaldt som du klarer å skape omgivelsene rundt den.Om det så er 10000 minus. Det påvirker uansett ikke tineprosessen, da is ikke "lagrer" kulde som kan utsette tiningen.

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tba skrev:

Dette kan du virkelig ikke. 

Les deg opp på termodynamikk, og absulutt nullpunkt https://no.wikipedia.org/wiki/Det_absolutte_nullpunkt

Ved -273.15 grader celsius (0 Kelvin) stopper atomene å bevege seg, og er derfor det kaldeste det kan bli.

 

Jeg vet selvfølgelig det. Jeg mente det som en illustratorisk spøk. Forøvrig stemmer alt jeg har skrevet:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Den molekylære strukturen i de 2 bitene er helt lik ved -18 og-5:-)

Anonymkode: 87e00...e49

Det stemmer sikkert, men det er vel heller ikke relevant. 

Anonymkode: a08cd...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.7.2018 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Neida, is kan bli så kaldt som du klarer å skape omgivelsene rundt den.Om det så er 10000 minus. Det påvirker uansett ikke tineprosessen, da is ikke "lagrer" kulde som kan utsette tiningen.

Anonymkode: 87e00...e49

Joda. Materialer "lagrer kulde". Ved en lavere temperatur vil molekylene vibrere mindre. Når det tilføres energi vil vibreringen øke. Når vibreringen eller bevegelsenergien til molekylene blir sterkere enn bindingene mellom dem så skjer det vi kaller for smelting. 

Dette kan kun skje ved 0 grader ved normalt trykk. 

Det vi oppfatter som en varm eller kald gjenstand er hovedsakelig molekylbevegelser. Sansene er egentlig dårlige til å oppfatte temperatur, men gode til å registrere varmeoverføring. 

Prøv i en badstue å ta på noe av metall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbiter på minus 18grC og på minus 5grC tiner virkelig ikke, gitt at de er lagd av alminnelig ferskvann og trykket er sånn noen lunde i det område vi finner i troposfæren! Is tiner nemlig ved rundt 0grC.

Luring.

Men så: hvis du tar en isbit på -18grC og en isbit på -5grC og legger de side om side, samtidig, og gitt at de er like store og har lik form, vil det ta noe mer tid før den kaldeste isbiten er tint,. Rett nok går varmeovergangen fortere jo større temperaturforskjellen er, men den kalde isbiten starter fremdeles 13 grader bak den varmeste.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, draug 75 skrev:

Isbiter på minus 18grC og på minus 5grC tiner virkelig ikke, gitt at de er lagd av alminnelig ferskvann og trykket er sånn noen lunde i det område vi finner i troposfæren! Is tiner nemlig ved rundt 0grC

Bra. 

Veldig viktig poeng. 

Hvis vi skal få vannis til å tine ved lavere temperaturer må vi øke trykket.

Vann er spesielt som har høyest tetthet i flytende form. Men dette er jo nettopp den egenskapen vi bruker når vi går på ski eller skøyter. Og som gjør at isen legger seg oppå vannet når det fryser om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 18.31, Overrasket skrev:

Tar det lenger tid å varme opp vann fra 0 til 80 grader enn det gjør fra 0 til 30 grader? 

Tar det kortere tid å bombe afrika med baguetter eller å bombe dem med raketter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...