Isambard Skrevet 26. juli 2018 #41 Skrevet 26. juli 2018 Et tiltak som vil virke mot sin hensikt. Naxisteri ordets rette forstand vil uansett være en marginal og radikal gruppe, så lovlydige borgere trenger ikke et forbud for å ikke bli nazister. Et forbud vil bare radikalisere nazistene ytterligere. Hvorfor skal de respektere et demokrati som ikke lar dem komme til orde? Det vil bli tatt som bevis på at demokratiet er et narrespill, akkurat som islamister og alle andre totalitære hevder. Argumentasjonen for loven er jo en svenskevits: "Det er forbudt å ytre seg mot ytringsfriheten". Et forbud som forbyr seg selv, altså. 2
Apis Skrevet 26. juli 2018 #42 Skrevet 26. juli 2018 Er i mot et forbud, bedre at det brede lag i befolkningen gir beskjed om at Nazisme ikke er greit
Apis Skrevet 26. juli 2018 #43 Skrevet 26. juli 2018 19 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Ja faktisk bedre å dø i en ulykke enn stats sanksjonerte drap, lynsje mobber siden noen folk har farm eller en hest for mye eller lik fattigdom. Du lever i fantasiverden om du tror at kommunistiske land har et godt helsevesen. Tror ikke at engang en million døde ulykker i sovjet mens de rensket folk i millioner. Du har frihet og du har kommunisme, om du ønsker sosialisme gjerne dra til Venezuela. Om du ønsker et verdig liv, dra til USA. Hva er egentlig galt med og og ønske og bo i Norge eller et annet land som blir styrt etter den nordiske modellen?
HalldirV2 Skrevet 26. juli 2018 #44 Skrevet 26. juli 2018 For min del kan man godt forby nazistiske organisasjoner, det er ikke der skoen trykker. Det som bekymrer meg er som andre har vært inne på, hvilke kriterier skal til for å definere en organisasjon for nazistisk? Nazismebegrepet henger løst i Sverige, og brukes flittig som en hersketeknikk og debattstopper.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 26. juli 2018 #45 Skrevet 26. juli 2018 På 24.7.2018 den 9.36, Drizzt skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qnBn6E/Sverige-vil-forby-nazisme-Bor-vi-folge-etter--Tomas-Ibsen-Gransson Nazismen er uforenlig med et demokratisk og åpent samfunn. Ja, helt enig. Men når man er i gang med å forby ideologier som er uforenelige med et demokratisk og åpent samfunn, må man forby alle av dem, inkludert islam(isme), kommunisme, ekstrem feminisme, ekstreme miljøforkjempere pluss alle andre ekstremister som ikke tåler å bli motsagt. Gjør man ikke det, driver man med forskjellsbehandling av en ekstrem ideologi mens man aksepterer alle andre i samme gruppe. Tanken bak henger nok sammen med 2. Verdenskrig. De er redd disse holdningene skal få fotfeste slik at grusomhetene gjentar seg.
ElinX0Xpoliti Skrevet 26. juli 2018 #46 Skrevet 26. juli 2018 24 minutter siden, Apis said: Hva er egentlig galt med og og ønske og bo i Norge eller et annet land som blir styrt etter den nordiske modellen? Jeg har sagt ingen ting om den nordiske modellen, jeg velger 2 ytterpunkter som svar til PeeWee som vise en vellykket modell og en modell som feiler hver gang den prøves. Om du mener nordiske modellen er sosialistisk så tar du feil, siden folk kan starte små bedrifter og foretak. Om du mener helsesektoren er sosialistisk så har du halv veis rett. Men det er så ekstremt ineffektivt siden man må bruke 50% av tiden med papir arbeid og ha en stor administrasjon. Om man kunne kjøre Sykehusene som tannlegekontorene i Norge så hadde mesteparten av problemene forsvunnet.
Example Skrevet 26. juli 2018 #47 Skrevet 26. juli 2018 38 minutter siden, HalldirV2 skrev: For min del kan man godt forby nazistiske organisasjoner, det er ikke der skoen trykker. Det som bekymrer meg er som andre har vært inne på, hvilke kriterier skal til for å definere en organisasjon for nazistisk? Nazismebegrepet henger løst i Sverige, og brukes flittig som en hersketeknikk og debattstopper. Det er vel også det som er problemet. Det ville ikke vært noe problem for disse organisasjonene å pynte litt på deres organisasjon slik at den blir lovlig. Hvem skal da få bestemme hva som er nazistisk? Å kneble politiske motstandere med loven i hånd hører ikke hjemme i et demokrati, og Sverige bør svært forsiktige med å gjøre dette. Hitler ble også en gang i tiden buret inne. Det hadde vel ikke helt den ønskede effekten, kan man si. 3
Apis Skrevet 26. juli 2018 #48 Skrevet 26. juli 2018 50 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Tanken bak henger nok sammen med 2. Verdenskrig. De er redd disse holdningene skal få fotfeste slik at grusomhetene gjentar seg. Jeg er fristet til og si at det har med Sveriges nøytralitetslinje under krigen og gjøre
Apis Skrevet 26. juli 2018 #49 Skrevet 26. juli 2018 35 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Jeg har sagt ingen ting om den nordiske modellen, jeg velger 2 ytterpunkter som svar til PeeWee som vise en vellykket modell og en modell som feiler hver gang den prøves. Om du mener nordiske modellen er sosialistisk så tar du feil, siden folk kan starte små bedrifter og foretak. Om du mener helsesektoren er sosialistisk så har du halv veis rett. Men det er så ekstremt ineffektivt siden man må bruke 50% av tiden med papir arbeid og ha en stor administrasjon. Om man kunne kjøre Sykehusene som tannlegekontorene i Norge så hadde mesteparten av problemene forsvunnet. Det jeg prøver og si er at det beste er ikke enten eller, men både og, som den nordiske
Jolene Skrevet 26. juli 2018 #50 Skrevet 26. juli 2018 4 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Ja teoretisk vold skal straffes med teoretisk straff ifra staten siden de går i trussel og vold, siden dette ikke har skjedd siden 2003 (et spark mot en annen demonstrant på motsatt side). Med mindre gruppen oppfordret til dette å si det er ok, så kan du ikke dømme at alle semi naziene er skyldig. Om faktiske neo nazier tok over en liten by i Norge og sendte ut brosjyre som oppfordret til utfrysing, vold og lovlig stjeling av andres eiendom da kan staten steppe inn, om de er neo nazier som gjør ingen ting bortsett fra sitte i kommunestyre så kan ikke staten steppe inn. Problemet er at folk er frie til velge hvem som helst og eliten har ingen ting med hvem folk velger i Norge. Jeg ville ha flyttet ut ifra den kommunen, by eller land der neo nazier er valgt inn. Siden jeg renger med at de kommer til å innføre et føydalisme, sett i stein maktsystem og propagandert hele befolkingen. Sosialisme i den forstand semi kommunisme uten en revolusjon er like ille som nazisme, jeg er ganske sikker på om tyskland og USA vant krigen så hadde sosialisme vært som nazisme idag. Du får et totalitært samfunn med sideveis kontroll over mat og sosial skamming og alltid en ut gruppe som får skylden for alt. Se på Venezuela de er sosialistisk og hadde de beste tenkt for folket sitt, det som skjedde var at de brukte alle penger på kjøleanlegg for folk flest og satset at olje kommer til ha 120 dollar per fat i evig tid fremover. Jeg har ikke en fobi jeg har noe som kalles sunn fornuft, om du kan vise meg hvor det sosialistiske eksperiment har vært langtids vellykket og ikke ført til stats sanksjonerte drap på utgrupper. Så hadde det vært greit for meg. Nazisme og Kommunisme er likestilt for meg i vold og overdreven statlig monopol på makt, for meg så er de like ille. Jeg forstår at ingen ønsker her (bortsett fra PeeWee) et kommunistisk styre men problemet er at sosialisme og kommunisme er knyttet til livet ideologisk og i resultat. Men Neo nazier og antifa i sverge hvem utfører mest vold? Hvorfor rapporterer ikke STV, vold og terror mot SD politikere. Mens Nordfront som fredelig demonstrer med ca 6 personer på Gotland blir kastet ut av politiet, i 2017 mot voldtekt. Problemet er at Røde grupper har et grønt kort ifra pressen og staten til å gjøre ting som "neo nazister" ikke kan drømme om. Om du søker Antifa Sverige og ser forumet og hva de sier hva de skal gjøre mot nazister, SD, moderatene faktisk, skoleverket osv osv... Se på de bildene som de har av seg selv der det slår folk i demonstrasjoner og andre voldshandlinger. Og du sier til meg at jeg bør være bekymret over Neo nazier? Hadde nordfront gjort det samme som Antifa så hadde jeg fordømt dem også, men det gjør de ikke. Artikkel sier at man skal ta ifra folk ytringsfriheten for de har en ikke godkjent ideologi og derfor er det greit å ta ifra dem ytringsfriheten. Det kan man ikke gjøre i et fritt samfunn, med mindre de oppfordre til vold eller trusler. Så hva er det jeg ikke forstår. Helt enig. Antifa er rett og slett skremmende i disse dager! 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 26. juli 2018 #51 Skrevet 26. juli 2018 26 minutter siden, Apis said: Det jeg prøver og si er at det beste er ikke enten eller, men både og, som den nordiske Hva er det du mener, det er ikke et binært valg: frihet og lasi-fair så mye som mulig? kombinasjon mellom nasjonalisme\ tribalisme og marxisme? Kombinasjon mellom sosialisme og kapitalisme? Bare sånn for enkelhets skyld sosialisme er ideologi og kapitalisme er ikke det. Hva er du sier her? For den norske modellen er man er fri til starte bedrifter og foretak, men har kraftig regulert helsesektor og høy velferd. Den sosialistiske delen av systemet er på tur å knuse seg selv i Norge. 1
Apis Skrevet 26. juli 2018 #52 Skrevet 26. juli 2018 28 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Hva er det du mener, det er ikke et binært valg: frihet og lasi-fair så mye som mulig? kombinasjon mellom nasjonalisme\ tribalisme og marxisme? Kombinasjon mellom sosialisme og kapitalisme? Bare sånn for enkelhets skyld sosialisme er ideologi og kapitalisme er ikke det. Hva er du sier her? For den norske modellen er man er fri til starte bedrifter og foretak, men har kraftig regulert helsesektor og høy velferd. Den sosialistiske delen av systemet er på tur å knuse seg selv i Norge. Den nordiske modellen er vel litt vanskelig og definere, men som du riktig sier helse og sosiale tjenester er og bør være i all hovedsak et statlig ansvar, det samme med naturresurser som oljen
Torfa Skrevet 26. juli 2018 #53 Skrevet 26. juli 2018 På 25.7.2018 den 7.33, Capt. Obvious skrev: Vel. Man kan mene hva men vil om liberalistene, men jeg har ennå til gode å se de gå i tog med bannere og fremprovosere konfrontasjoner. Ehhhh? Hørt om Antifa?! 2
Elaine Marley Skrevet 26. juli 2018 #54 Skrevet 26. juli 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Capt. Obvious Skrevet 27. juli 2018 #55 Skrevet 27. juli 2018 På 26.07.2018 den 9.13, ElinX0Xpoliti skrev: Ja teoretisk vold skal straffes med teoretisk straff ifra staten siden de går i trussel og vold, siden dette ikke har skjedd siden 2003 (et spark mot en annen demonstrant på motsatt side). Med mindre gruppen oppfordret til dette å si det er ok, så kan du ikke dømme at alle semi naziene er skyldig. Om faktiske neo nazier tok over en liten by i Norge og sendte ut brosjyre som oppfordret til utfrysing, vold og lovlig stjeling av andres eiendom da kan staten steppe inn, om de er neo nazier som gjør ingen ting bortsett fra sitte i kommunestyre så kan ikke staten steppe inn. Problemet er at folk er frie til velge hvem som helst og eliten har ingen ting med hvem folk velger i Norge. Jeg ville ha flyttet ut ifra den kommunen, by eller land der neo nazier er valgt inn. Siden jeg renger med at de kommer til å innføre et føydalisme, sett i stein maktsystem og propagandert hele befolkingen. Sosialisme i den forstand semi kommunisme uten en revolusjon er like ille som nazisme, jeg er ganske sikker på om tyskland og USA vant krigen så hadde sosialisme vært som nazisme idag. Du får et totalitært samfunn med sideveis kontroll over mat og sosial skamming og alltid en ut gruppe som får skylden for alt. Se på Venezuela de er sosialistisk og hadde de beste tenkt for folket sitt, det som skjedde var at de brukte alle penger på kjøleanlegg for folk flest og satset at olje kommer til ha 120 dollar per fat i evig tid fremover. Jeg har ikke en fobi jeg har noe som kalles sunn fornuft, om du kan vise meg hvor det sosialistiske eksperiment har vært langtids vellykket og ikke ført til stats sanksjonerte drap på utgrupper. Så hadde det vært greit for meg. Nazisme og Kommunisme er likestilt for meg i vold og overdreven statlig monopol på makt, for meg så er de like ille. Jeg forstår at ingen ønsker her (bortsett fra PeeWee) et kommunistisk styre men problemet er at sosialisme og kommunisme er knyttet til livet ideologisk og i resultat. Men Neo nazier og antifa i sverge hvem utfører mest vold? Hvorfor rapporterer ikke STV, vold og terror mot SD politikere. Mens Nordfront som fredelig demonstrer med ca 6 personer på Gotland blir kastet ut av politiet, i 2017 mot voldtekt. Problemet er at Røde grupper har et grønt kort ifra pressen og staten til å gjøre ting som "neo nazister" ikke kan drømme om. Om du søker Antifa Sverige og ser forumet og hva de sier hva de skal gjøre mot nazister, SD, moderatene faktisk, skoleverket osv osv... Se på de bildene som de har av seg selv der det slår folk i demonstrasjoner og andre voldshandlinger. Og du sier til meg at jeg bør være bekymret over Neo nazier? Hadde nordfront gjort det samme som Antifa så hadde jeg fordømt dem også, men det gjør de ikke. Artikkel sier at man skal ta ifra folk ytringsfriheten for de har en ikke godkjent ideologi og derfor er det greit å ta ifra dem ytringsfriheten. Det kan man ikke gjøre i et fritt samfunn, med mindre de oppfordre til vold eller trusler. Så hva er det jeg ikke forstår. Igjen, det er ingen som ønsker sosialisme eller kommunisme i ren form, jeg påpeker bare at det er et større problem at DNM og likesinnede organisasjoner marsjerer i gatene i disse dager. At de ikke har oppsøkt voldelige situasjoner nylig, er en sannhet med modifikasjoner: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/7l3plv/Hva-er-problemet-med-Den-nordiske-motstandsbevegelsen--Ravndal-og-Bjorgo "I Sverige og Finland har motstandsbevegelsen gjentatte ganger endt opp i slagsmål med politi og sivile i forbindelse med sine offentlige aksjoner. Den nordiske motstandsbevegelsen oppsøker aktivt slike voldelige situasjoner som skaper oppmerksomhet og internt samhold. " https://www.dagsavisen.no/verden/nynazist-domt-for-vold-ikke-uaktsomt-drap-1.907605# " Tingretten i Helsinki frikjente Jesse Torniainen for anklagen om uaktsomt drap i forbindelse med at han sparket en 28 år gammel mann i brystet. Mannen falt bakover og slo hodet i bakken, noe som var fatalt. Hendelsen fant sted i Helsinki 10. september, da medlemmene av den nynazistiske organisasjonen Den nordiske motstandsbevegelsen delte ut flygeblader. Torniainen sparket offeret etter en krangel. Torniainen har innrømmet at han sparket, men benekter at det førte til at 28-åringen døde seks dager senere. " Som man ser er det ikke vanskelig å finne eksempler på at det har blitt basketak som har ført til skadelige eller dødelige utfall i forbindelse med disse demonstrasjonene.
sonjaX Skrevet 28. juli 2018 #56 Skrevet 28. juli 2018 On 7/24/2018 at 7:36 AM, Drizzt said: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qnBn6E/Sverige-vil-forby-nazisme-Bor-vi-folge-etter--Tomas-Ibsen-Gransson Nazismen er uforenlig med et demokratisk og åpent samfunn. Ja, helt enig. Men når man er i gang med å forby ideologier som er uforenelige med et demokratisk og åpent samfunn, må man forby alle av dem, inkludert islam(isme), kommunisme, ekstrem feminisme, ekstreme miljøforkjempere pluss alle andre ekstremister som ikke tåler å bli motsagt. Gjør man ikke det, driver man med forskjellsbehandling av en ekstrem ideologi mens man aksepterer alle andre i samme gruppe. De begynner å bli redde for at Sverigedemokratene skal bli for store. Löfven: – Sverigedemokraterna er et nazistisk parti 1
Elaine Marley Skrevet 28. juli 2018 #57 Skrevet 28. juli 2018 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod. Endret 28. juli 2018 av Elaine Marley
Mari Y Skrevet 28. juli 2018 #58 Skrevet 28. juli 2018 Er det i disse dager at George Orwells ord om tankepoliti er mer gjeldende: https://en.wikipedia.org/wiki/Thought_Police
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #59 Skrevet 28. juli 2018 På 25.7.2018 den 13.49, SpartaCruz skrev: Spørsmålet er hva som skal defineres som nazisme. Hvis det er slik at all kritikk og motstand mot innvandring skal kalles nazisme, da er vi på feil vei. Det vil praktisk talt si at patriotisme, og at det å være motstander mot innvandring vil være ulovlig. Da skaper vi et samfunn hvor det bare er lov å ha en mening, og dem som går imot, blir ryddet bort. Da er det ikke lenger et demokrati, men et diktatur, hvor et styresett gjelder. Det finnes da også langt værre ting enn nazisme, som får herje mer eller mindre fritt. Politisk korrekthet har gått så langt, at frykten for de "nye" og det å bli stemplet som rasist, har gått til hodet på folk, og vasket bort fornuften. Monopol på tanker og meninger er ikke bra. Det må være en motpol. Dere infiltrerer alle fora som er mulig. Nei til nazisme.
Drizzt Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #60 Skrevet 29. juli 2018 10 timer siden, sonjaX skrev: De begynner å bli redde for at Sverigedemokratene skal bli for store. Löfven: – Sverigedemokraterna er et nazistisk parti Helt klart er de redde. Men hvis SD er et nazistisk parti, hva er de andre partiene som stjeler deres politikk om restriktiv innvandring når de selv sliter på meningsmålingene? Nazister, de også Statsministeren har ingen gode argumenter igjen. Da er det bare å dra rasisme- og nazismekortene. Spennende valg i år! Jeg spår SD på 20-25% (utelukker ikke høyere). Men så er det det rare valgsystemet i Sverige da hvor valget slett ikke er hemmelig. Jeg håper folk er modige nok å stemme ærlig for partiet de vil likevel. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå