Drizzt Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qnBn6E/Sverige-vil-forby-nazisme-Bor-vi-folge-etter--Tomas-Ibsen-Gransson Nazismen er uforenlig med et demokratisk og åpent samfunn. Ja, helt enig. Men når man er i gang med å forby ideologier som er uforenelige med et demokratisk og åpent samfunn, må man forby alle av dem, inkludert islam(isme), kommunisme, ekstrem feminisme, ekstreme miljøforkjempere pluss alle andre ekstremister som ikke tåler å bli motsagt. Gjør man ikke det, driver man med forskjellsbehandling av en ekstrem ideologi mens man aksepterer alle andre i samme gruppe. 13
Lothlorien- Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, Drizzt skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qnBn6E/Sverige-vil-forby-nazisme-Bor-vi-folge-etter--Tomas-Ibsen-Gransson Nazismen er uforenlig med et demokratisk og åpent samfunn. Ja, helt enig. Men når man er i gang med å forby ideologier som er uforenelige med et demokratisk og åpent samfunn, må man forby alle av dem, inkludert islam(isme), kommunisme, ekstrem feminisme, ekstreme miljøforkjempere pluss alle andre ekstremister som ikke tåler å bli motsagt. Gjør man ikke det, driver man med forskjellsbehandling av en ekstrem ideologi mens man aksepterer alle andre i samme gruppe. Om nazismen forbys i Sverige, må også islam forbys - denne er også en rasistisk,totalitær og voldelig ideologi. I tillegg er voldtekt/seksuelt slaveri godkjent i islam - konsekvensene av dette merker jo europeiske barn, jenter og kvinner daglig.... 15
Drizzt Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2018 14 minutter siden, Lothlorien- skrev: Om nazismen forbys i Sverige, må også islam forbys - denne er også en rasistisk,totalitær og voldelig ideologi. I tillegg er voldtekt/seksuelt slaveri godkjent i islam - konsekvensene av dette merker jo europeiske barn, jenter og kvinner daglig.... Jeg tviler på at islam blir forbudt akkurat i Sverige selv om islam er en av hovedgrunnene for at nazismen opplever tidenes oppblomstring der. Jeg mistenker at et forbud vil bare gjør ting verre og få enda flere til å sympatisere med dem. Dette er ikke en ønsket utvikling. 1
Example Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Helt feil vei å gå. I et fritt og demokratisk samfunn må vi tåle ulike poltiske ideologier, ellers er man nettopp ikke det. Så får man heller jobbe mot disse tankene, men ikke med loven i hånd. 12
Camlon Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 Problemet er, hvem skal definere hva som er nazisme? Om vi følger Sveriges statsminister definisjon så vil SD bli forbudt. Jeg tror denne loven vil bli misbrukt til å sensurere innvandrerkritikk. 7
ElinX0Xpoliti Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Forbyr de Nazisme for å gjøre SD ulovlig så må de innføre Nord Korea stål kontroll over landet, jeg garanterer at Sverige er på tur til en meget mørk plass og det blir det ustabilt så kommer Norge og Finland til å steppe inn siden Sverige ikke har et militær lengre i følge generalene deres. 2
Capt. Obvious Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 18 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Forbyr de Nazisme for å gjøre SD ulovlig så må de innføre Nord Korea stål kontroll over landet, jeg garanterer at Sverige er på tur til en meget mørk plass og det blir det ustabilt så kommer Norge og Finland til å steppe inn siden Sverige ikke har et militær lengre i følge generalene deres. I artikkelen kan man utlede at det menes nazistiske organisasjoner, ikke nazisme i seg selv. Dette er nok mer rettet mot Nordfront og tilsvarende organisasjoner, ikke SD (Jeg syntes man heller ikke kan hevde SD er nazistisk selv om de kanskje har hatt folk som er på kanten i partiet tidligere). 2
ElinX0Xpoliti Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, Capt. Obvious said: I artikkelen kan man utlede at det menes nazistiske organisasjoner, ikke nazisme i seg selv. Dette er nok mer rettet mot Nordfront og tilsvarende organisasjoner, ikke SD (Jeg syntes man heller ikke kan hevde SD er nazistisk selv om de kanskje har hatt folk som er på kanten i partiet tidligere). Hva så når de har dette på plass så er det spørsmål om tid, 7 kløveren har nå panikk og starter å forby ting. Nazister er nesten ikke eksisterende i Sverige (med mindre noe radikalt har skjedd), Nordfront har et lite fotball stadium med folk det er mindre enn 2000 svenske personer som er en slags nazister uten helt å vite ideologien bak det som er nazisme. Disse reglene er ikke myntet mot nazister, disse reglene er myntet på politiske motstandere. Eliten i Sverige har panikk så de ønsker beholde makten som de greier holde dette er som omtrent på 1920-30 tallet i Europa. Dette er ikke bra. Om noen kan vise til meg at det er flere hundre tusen nazier eller semi nazier som nordfront som skjuler seg under stein så gjerne vis det til oss her. For Nazisme er ikke et problem i Sverige, derimot neo marxisme er kritiskproblem i Sverige og Monsterform av feminisme som lever i koko land. 7
Stina234 Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 Dette er nok feil vei å gå. Ytringsfrihet og demokrati er en utfordring når eksemgrupper får innpass under dette argumentet men vi må nok også tåle at de vi ikke er liker også kommer under begrepet demokrati og ytringsfrihet. 3
TrekStar Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 Forby islam også da, og kommunisme og globalisme. Dem har gjort like mye fae*skap selv, om ikke mere. Den historien lærer vi ikke på skolen, bare lærer vi om hvor slem nazister er. Les bolsjevik og dens historie og etniske rensing. 6
Capt. Obvious Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 15 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Hva så når de har dette på plass så er det spørsmål om tid, 7 kløveren har nå panikk og starter å forby ting. Nazister er nesten ikke eksisterende i Sverige (med mindre noe radikalt har skjedd), Nordfront har et lite fotball stadium med folk det er mindre enn 2000 svenske personer som er en slags nazister uten helt å vite ideologien bak det som er nazisme. Disse reglene er ikke myntet mot nazister, disse reglene er myntet på politiske motstandere. Eliten i Sverige har panikk så de ønsker beholde makten som de greier holde dette er som omtrent på 1920-30 tallet i Europa. Dette er ikke bra. Om noen kan vise til meg at det er flere hundre tusen nazier eller semi nazier som nordfront som skjuler seg under stein så gjerne vis det til oss her. For Nazisme er ikke et problem i Sverige, derimot neo marxisme er kritiskproblem i Sverige og Monsterform av feminisme som lever i koko land. Det handler jo om å ta slike organisasjoner ved "roten", mens de ennå er små. Det er jo nettopp derfor slik lovgivning kommer nå, og at man ikke venter til de eventuelt får flere tilhengere og det kan være for sent. Man kan mene hva man vil om Nordfront, men det er et faktum at de til nå har marsjert i gatene, fremsatt nazistisk propaganda, samt også bidratt til fysiske konfrontasjoner. Jeg sier ikke nødvendigvis at det alltid er medlemmer av Nordfront som har startet konfrontasjonene, men det er nå en gang slik at dersom man går i tog på den måten og driver med nazipropaganda, så vil risikoen for sånne konfrontasjoner øke, og det fremstår ganske tydelig at flere av medlemmene der er der for nettopp å fremprovosere konfrontasjoner. Da har man passert grensen mellom det som er normal politisk virksomhet og oppvigleri. Dessuten er det ekstreme organisasjoner i sin helhet som vil rammes av slik lovgivning, så om vi antar at eksemplene dine er sanne, så vil det også omfatte ekstreme marxister og feminister som kunne tenke seg å implementere Valerie Solanas tankegang, IS osv. Det er på ingen måte bare rettet mot høyresiden.
ElinX0Xpoliti Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 (endret) 1 hour ago, Capt. Obvious said: Det handler jo om å ta slike organisasjoner ved "roten", mens de ennå er små. Det er jo nettopp derfor slik lovgivning kommer nå, og at man ikke venter til de eventuelt får flere tilhengere og det kan være for sent. Man kan mene hva man vil om Nordfront, men det er et faktum at de til nå har marsjert i gatene, fremsatt nazistisk propaganda, samt også bidratt til fysiske konfrontasjoner. Jeg sier ikke nødvendigvis at det alltid er medlemmer av Nordfront som har startet konfrontasjonene, men det er nå en gang slik at dersom man går i tog på den måten og driver med nazipropaganda, så vil risikoen for sånne konfrontasjoner øke, og det fremstår ganske tydelig at flere av medlemmene der er der for nettopp å fremprovosere konfrontasjoner. Da har man passert grensen mellom det som er normal politisk virksomhet og oppvigleri. Dessuten er det ekstreme organisasjoner i sin helhet som vil rammes av slik lovgivning, så om vi antar at eksemplene dine er sanne, så vil det også omfatte ekstreme marxister og feminister som kunne tenke seg å implementere Valerie Solanas tankegang, IS osv. Det er på ingen måte bare rettet mot høyresiden. Du tar dem med roten ved å eksponere dem for kritikk og offentlig debatt, man tar ikke å forbyr dem siden det gir dem martyrstatus. Tyskland var det forbudt med nazisme og kommunisme, disse reglene var vage og ble brukt imot de som lage disse reglene. Du vet heller ikke om de har gode ider eller om de viser en svikt eller brist i dine egne argumenter eller ider. Sverige har ikke et nazi problem de har et problem internt i samfunnet med migrasjon og religiøs toleranse i fra land som har helt annen kultur og kvinner er mer eiendom til far og ektemann enn en juridisk person. Nordfront vokser seg sterkere med å forby dem, siden du løser ikke problemet som får dem til å vokse. Du må huske at nordfronten som er basert på semi nazisme, har de samme rettigheter og plikter som alle andre svensker tar du ifra deres friheter så tar ifra alle de andres friheter, de er personer som du og meg. Du vill ha en massiv bølge over hele Sverige til nativisme og tribalisme siden eliten både i media og i topp i politikken har totalt feilet hele landet. Absolutt ikke, inn gruppen blant professorer og media folk tar aktivt å støtter "røde" grupper som kaster stein på hus pga politisk syn som SD og tidligere moderatera. Hvor var media oppslagene når dette skjedde, hvorfor får ikke det 3 største partiet i landet og snart det største partiet mer spalteplass? Svensk feminisme er så radikalt at de kaster ut nå de radikale feminister som ikke aksepterer transpersoner som kaller seg kvinner. Jeg har snakket med svenske feminister som ønsker å redusere mannlig populasjon ned til 10% og ha dem i bur uten ironi på svensk uni når jeg var der i 90 tallet. Så svensk feminisme er så langt på bærtur at de er på andre planeter. Søk Gudrun Schyman som er på toppen av svensk feminisme og si til meg at feminisme er i riktig løype i Sverige. Endret 25. juli 2018 av ElinX0Xpoliti 3
Capt. Obvious Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 3 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Du tar dem med roten ved å eksponere dem for kritikk og offentlig debatt, man tar ikke å forbyr dem siden det gir dem martyrstatus. Tyskland var det forbudt med nazisme og kommunisme, disse reglene var vage og ble brukt imot de som lage disse reglene. Du vet heller ikke om de har gode ider eller om de viser en svikt eller brist i dine egne argumenter eller ider. Sverige har ikke et nazi problem de har et problem internt i samfunnet med migrasjon og religiøs toleranse i fra land som har helt annen kultur og kvinner er mer eiendom til far og ektemann enn en juridisk person. Nordfront vokser seg sterkere med å forby dem, siden du løser ikke problemet som får dem til å vokse. Du må huske at nordfronten som er basert på semi nazisme, har de samme rettigheter og plikter som alle andre svensker tar du ifra deres friheter så tar ifra alle de andres friheter, de er personer som du og meg. Du vill ha en massiv bølge over hele Sverige til nativisme og tribalisme siden eliten både i media og i topp i politikken har totalt feilet hele landet. Absolutt ikke, inn gruppen blant professorer og media folk tar aktivt å støtter "røde" grupper som kaster stein på hus pga politisk syn som SD og tidligere moderatera. Hvor var media oppslagene når dette skjedde, hvorfor får ikke det 3 største partiet i landet og snart det største partiet mer spalteplass? Svensk feminisme er så radikalt at de kaster ut nå de radikale feminister som ikke aksepterer transpersoner som kaller seg kvinner. Jeg har snakket med svenske feminister som ønsker å redusere mannlig populasjon ned til 10% og ha dem i bur uten ironi på svensk uni når jeg var der i 90 tallet. Så svensk feminisme er så langt på bærtur at de er på andre planeter. Søk Gudrun Schyman som er på toppen av svensk feminisme og si til meg at feminisme er i riktig løype i Sverige. Av det jeg kan lese er det ingen som ønsker å forby nazistiske meninger, men at det å bli med i nazistisk (eller basert på annen ideologi) oppvigleri, slik Nordfront har gjort.
ElinX0Xpoliti Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 3 minutter siden, Capt. Obvious said: Av det jeg kan lese er det ingen som ønsker å forby nazistiske meninger, men at det å bli med i nazistisk (eller basert på annen ideologi) oppvigleri, slik Nordfront har gjort. De som ønsker dette regelverket gjør det ikke for en liten gruppe under 2000 personer, i så fall så er det skyte en spurv med en missil. Det som kjennetegner et åpent og fritt samfunn er fri tale og fri samling samt ingen intervensjon av staten med mindre sikkerhet av borgere er i fare og privat eiendom. Om disse "naziene" tar å stjeler eller "overta" eiendommer eller eiendeler og setter andre personer i fare, på et ideologisk grunnlag så kan staten komme å ordne elles ikke. Om man setter de samme spillereglene for de gruppene i Sverige som anifa og røde "sosialistiske" gjenger så hadde de vært oppbrutt og kastet i fengsel. Om du ønsker at folk i staten kan stoppe grupper som kanskje du ikke liker, så er det bare et spørsmål om tid før de kommer til deg også. Sitat: "Ytringsfriheten omfatter ikke nazister, ettersom de ikke respekterer demokratiske spilleregler." Dette er ekstremt farlig tekning, og jeg er overasket at faktisk dette var postulert i aftenposten. Det dem gjør er å de-humanisere disse folkene som kommer bare til å radikalisere begge sider enda mer. Vi har 400 år med erfaring med demokratier som tilsier at skal inkludere alle borgere i det samme systemet uten å marginalisere grupper bortsett fra "menn med flere riker" som menes at de har interesser som kan gå imot landet som de er i, økonomisk, land eller familie. Når man først ekskluderer en gruppe som nazister ifra ytringsfriheten så mister vi den alle siden når det er fordelaktig at du mister den så har de regelverket på plass. Og disse reglene er myntet på meg og deg, ikke på nazistene. Tror du at stat med makt til å stenge diskusjoner på nettet om dem selv ikke vil bruke den? Se på Nord Korea og Venezuela om du ønsker et slikt system i Norge. 1
Capt. Obvious Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 37 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: De som ønsker dette regelverket gjør det ikke for en liten gruppe under 2000 personer, i så fall så er det skyte en spurv med en missil. Det som kjennetegner et åpent og fritt samfunn er fri tale og fri samling samt ingen intervensjon av staten med mindre sikkerhet av borgere er i fare og privat eiendom. Om disse "naziene" tar å stjeler eller "overta" eiendommer eller eiendeler og setter andre personer i fare, på et ideologisk grunnlag så kan staten komme å ordne elles ikke. Om man setter de samme spillereglene for de gruppene i Sverige som anifa og røde "sosialistiske" gjenger så hadde de vært oppbrutt og kastet i fengsel. Om du ønsker at folk i staten kan stoppe grupper som kanskje du ikke liker, så er det bare et spørsmål om tid før de kommer til deg også. Sitat: "Ytringsfriheten omfatter ikke nazister, ettersom de ikke respekterer demokratiske spilleregler." Dette er ekstremt farlig tekning, og jeg er overasket at faktisk dette var postulert i aftenposten. Det dem gjør er å de-humanisere disse folkene som kommer bare til å radikalisere begge sider enda mer. Vi har 400 år med erfaring med demokratier som tilsier at skal inkludere alle borgere i det samme systemet uten å marginalisere grupper bortsett fra "menn med flere riker" som menes at de har interesser som kan gå imot landet som de er i, økonomisk, land eller familie. Når man først ekskluderer en gruppe som nazister ifra ytringsfriheten så mister vi den alle siden når det er fordelaktig at du mister den så har de regelverket på plass. Og disse reglene er myntet på meg og deg, ikke på nazistene. Tror du at stat med makt til å stenge diskusjoner på nettet om dem selv ikke vil bruke den? Se på Nord Korea og Venezuela om du ønsker et slikt system i Norge. Men igjen: Så vidt artikkelen fremstår, så gjelder det ikke nazistiske meninger eller rett til å ytre seg. De er man fri til å ha, man kan bare ikke omsette dem i en organisasjon som omsetter disse til fysisk provokasjon og vold. Google litt på Nordrfront, der vil du bla. finne at voldelige handlinger har funnet sted: https://www.dagbladet.no/nyheter/holdt-nynazistleir-i-telemark-i-helga-fredag-dode-en-mann-etter-vold-under-gruppas-demonstrasjon-i-finland/63132514 Og får å følge ditt eget resonnement, så er jo da dette handlinger som har satt andre personer i fare på et ideologisk grunnlag, og i følge deg selv så skal jo da dette ikke være tillatt.
PeeWee Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 På 24.7.2018 den 9.36, Drizzt skrev: Ja, helt enig. Men når man er i gang med å forby ideologier som er uforenelige med et demokratisk og åpent samfunn, må man forby alle av dem, inkludert islam(isme), kommunisme, ekstrem feminisme, ekstreme miljøforkjempere pluss alle andre ekstremister som ikke tåler å bli motsagt. Dette gjelder også i høyeste grad liberalister i stil med Liberalistene, da dette er blant de gruppene som aller mest åpent er motstandere av demokrati.
Capt. Obvious Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 Akkurat nå, PeeWee skrev: Dette gjelder også i høyeste grad liberalister i stil med Liberalistene, da dette er blant de gruppene som aller mest åpent er motstandere av demokrati. Vel. Man kan mene hva men vil om liberalistene, men jeg har ennå til gode å se de gå i tog med bannere og fremprovosere konfrontasjoner.
PeeWee Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, Capt. Obvious skrev: Vel. Man kan mene hva men vil om liberalistene, men jeg har ennå til gode å se de gå i tog med bannere og fremprovosere konfrontasjoner. Nei, tradisjonelt har de heller leid noen til å gjøre grovarbeidet for seg.
Capt. Obvious Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 5 minutter siden, PeeWee skrev: Nei, tradisjonelt har de heller leid noen til å gjøre grovarbeidet for seg. Men har dette skjedd nylig? Denne foreslåtte lovgivningen i Sverige må jo sees i sammenheng med relativt nylige hendelser. Hverken liberalister eller deres lakeier har marsjert i gatene i det siste, det samme kan ikke sies om enkelte nynazistiske organisasjoner.
SpartaCruz Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Spørsmålet er hva som skal defineres som nazisme. Hvis det er slik at all kritikk og motstand mot innvandring skal kalles nazisme, da er vi på feil vei. Det vil praktisk talt si at patriotisme, og at det å være motstander mot innvandring vil være ulovlig. Da skaper vi et samfunn hvor det bare er lov å ha en mening, og dem som går imot, blir ryddet bort. Da er det ikke lenger et demokrati, men et diktatur, hvor et styresett gjelder. Det finnes da også langt værre ting enn nazisme, som får herje mer eller mindre fritt. Politisk korrekthet har gått så langt, at frykten for de "nye" og det å bli stemplet som rasist, har gått til hodet på folk, og vasket bort fornuften. Monopol på tanker og meninger er ikke bra. Det må være en motpol. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå