Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal betale full husleie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Samboer her igjen.

Først vil jeg bare si at jeg var litt harsh i mitt tidligere innlegg. Jeg slår selvsagt ikke opp over KG (Dette vet hun, vi tok nettopp en kjapp prat på tlf), men vi må nok ta oss en lang prat når hun kommer hjem fra Rhodos.

Jeg har tidligere lest litt her på KG, og det har spesielt vært tråder som denne som har interessert meg. Her har jeg lest om alt fra kvinner som mener de ikke skal betale noe i boutgifter, til kvinner som skal ha samme eierandel til tross for at de har null ek og betaler 30% på lånet. Som økonom overasker det meg at så mange kvinner er irrasjonelle når det kommer til økonomi. Innen atferdsøkonomi sier vi at alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte. Vi kan tydeligvis se at mange er svært opptatt av å oppnå maksimal nytte, men denne rasjonelle delen mangler tydeligvis litt. 

Jeg synes jeg har vært grei mot henne i disse årene og tenkte at jeg skulle være fair og la henne leie til mindre en markedspris. Til tross for at et par ekstra tusenlapper hadde gjort godt (å studere i London er jævlig dyrt).  

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Holder med deg 100%. Er selv kvinne og erfaren siviløkonom. 

Men et tips om jeg får lov; ta med deg observasjonen om at det er forskjell på teori og praksis. forutsetningene man legger til grunn når man skal predikere økokomisk atferd og utvikling vil ofte ikke innfris, bl.a. forutsetningen om at individer handler rasjonelt. De er heller ikke risikonøytrale. Bare å se på aksjemarkedet feks.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer her igjen.

Først vil jeg bare si at jeg var litt harsh i mitt tidligere innlegg. Jeg slår selvsagt ikke opp over KG (Dette vet hun, vi tok nettopp en kjapp prat på tlf), men vi må nok ta oss en lang prat når hun kommer hjem fra Rhodos.

Jeg har tidligere lest litt her på KG, og det har spesielt vært tråder som denne som har interessert meg. Her har jeg lest om alt fra kvinner som mener de ikke skal betale noe i boutgifter, til kvinner som skal ha samme eierandel til tross for at de har null ek og betaler 30% på lånet. Som økonom overasker det meg at så mange kvinner er irrasjonelle når det kommer til økonomi. Innen atferdsøkonomi sier vi at alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte. Vi kan tydeligvis se at mange er svært opptatt av å oppnå maksimal nytte, men denne rasjonelle delen mangler tydeligvis litt. 

Jeg synes jeg har vært grei mot henne i disse årene og tenkte at jeg skulle være fair og la henne leie til mindre en markedspris. Til tross for at et par ekstra tusenlapper hadde gjort godt (å studere i London er jævlig dyrt).  

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Hmmm. Om du allerede er utdannet økonom, hva skal du studere i London?  

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Unika skrev:

Selvfølgelig er ikke det dumpegrunn, men kjæresten hennes synes tydeligvis det, siden han skal sove på sofaen hos faren og søstra i august  frem til han reiser.. Det er vel kanskje like greit de blir kvitt hverandre.

Du og andre hysteriske damer her inne har tydeligvis ikke fått med dere grunnen til at han skal sove på sofaen til søsteren, det er ikke fordi han dumper TS, men fordi han ønsker å leie ut leiligheten ettersom Ts ikke innfrir vilkårene hans. 

Anonymkode: 4efad...f2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullingen vil at du skal betale studiene hans OG leiligheten hans, og du skal sitte igjen med null etterpå? Det må jo være tull? Her hadde jeg krevd at det jeg betalte var med på å gi meg eierandel i leiligheten, og jeg ville fått skriftlig kontrakt på det, eller så hadde jeg flyttet i kollektiv. Jeg flyttet selv til England for å ta siste året på masteren, og kunne ikke falt meg inn å utnytte samboeren min til å betale for det. Det finnes kollektiv som er OK, bare pass på at de du flytter inn med er voksne og ryddige. Anbefaler større soverom istedenfor fellesareal. Jeg betalte 5500 i mnd, hadde ingen stue, men rommet mitt var på 25 kvm og jeg hadde kjøkkenkrok, stue og sovedel. Det var ikke optimalt, men det funker for en periode. Ikke la deg utnytte! 

Anonymkode: a18e3...5b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm. Om du allerede er utdannet økonom, hva skal du studere i London?  

Anonymkode: 68af0...9d7

Antar at han har en bachelor i økonomi = utdannet økonom. Så skal han fylle på med en master på to år nå. 

Anonymkode: a18e3...5b9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Samboer her igjen.

Først vil jeg bare si at jeg var litt harsh i mitt tidligere innlegg. Jeg slår selvsagt ikke opp over KG (Dette vet hun, vi tok nettopp en kjapp prat på tlf), men vi må nok ta oss en lang prat når hun kommer hjem fra Rhodos.

Jeg har tidligere lest litt her på KG, og det har spesielt vært tråder som denne som har interessert meg. Her har jeg lest om alt fra kvinner som mener de ikke skal betale noe i boutgifter, til kvinner som skal ha samme eierandel til tross for at de har null ek og betaler 30% på lånet. Som økonom overasker det meg at så mange kvinner er irrasjonelle når det kommer til økonomi. Innen atferdsøkonomi sier vi at alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte. Vi kan tydeligvis se at mange er svært opptatt av å oppnå maksimal nytte, men denne rasjonelle delen mangler tydeligvis litt. 

Jeg synes jeg har vært grei mot henne i disse årene og tenkte at jeg skulle være fair og la henne leie til mindre en markedspris. Til tross for at et par ekstra tusenlapper hadde gjort godt (å studere i London er jævlig dyrt).  

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Tror du har misforstått tema innen adferdsøkonomi. Jeg regner med at det finnes flere hypoteser eller teorier om mennesklig adferd enn at "alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte"? For den hypotesen er veldig feil og det er veldig lett å se om man setter seg ned og observerer mennesker

Mennesker er ikke maskiner som regner ut hva som er mest rasjonelt og lurt. I de fleste tilfeller tar vi suboptimale avgjørelser, enten det er i privatlivet eller med egen økonomi. Se bare hvor mange som tar opp forbrukslån i Norge eller hvor mange som sparer minimalt eller ikke i det hele tatt, eller hvor mange som faller for pyramidspill, gambling osv. Det var også en tråd på kg ala "hva er det verste du har sløst/ brukt penger på" og der var det mye merkelig. 

Mennesker er først og fremst vesener som er drevne av følelser, erfaring, kunnskap og den slags. Å ta rasjonelle valg kommer for de aller fleste langt nede på listen. Dette er heller ikke kjønnsspesifikt, dette er å være menneske.

Anonymkode: 9122c...095

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er urimelig. Han har behov for å dekke opp utgiftene på leiligheten mens han er borte. Enten kan du leie den, eller noen andre.

Du synes at han som student skal sponse deg med bosted... her er du storforlangende.

Han har ikke behov for å dele eierskap av leilighetsinvesteringen med deg da han klarer utgiftene selv normalt. Du forventer han skal sponse deg med egenkapital også... Hvis forholdet ryker, må han helt unødig betale ut deg, inkl evt prisstigning. Skjønner ham godt. 

Løs ting selv, både bosted og EK.

Anonymkode: 431a8...4b3

Hvor har ts skrevet at han skal sponse henne med egenkapital? Men om han forlanger at hun skal betale såpass mye, bør han heller la henne kjøpe seg inn. Det er ikke urimelig at en samboer kjøper seg inn så de eier samnen, selv om den ene "klarer" å sitte med leiligheten alene. Urimelig at den ene er "bra nok" til å betale, men ikje til å få sin del av kaka.

Anonymkode: ed742...83c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer her igjen.

Først vil jeg bare si at jeg var litt harsh i mitt tidligere innlegg. Jeg slår selvsagt ikke opp over KG (Dette vet hun, vi tok nettopp en kjapp prat på tlf), men vi må nok ta oss en lang prat når hun kommer hjem fra Rhodos.

Jeg har tidligere lest litt her på KG, og det har spesielt vært tråder som denne som har interessert meg. Her har jeg lest om alt fra kvinner som mener de ikke skal betale noe i boutgifter, til kvinner som skal ha samme eierandel til tross for at de har null ek og betaler 30% på lånet. Som økonom overasker det meg at så mange kvinner er irrasjonelle når det kommer til økonomi. Innen atferdsøkonomi sier vi at alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte. Vi kan tydeligvis se at mange er svært opptatt av å oppnå maksimal nytte, men denne rasjonelle delen mangler tydeligvis litt. 

Jeg synes jeg har vært grei mot henne i disse årene og tenkte at jeg skulle være fair og la henne leie til mindre en markedspris. Til tross for at et par ekstra tusenlapper hadde gjort godt (å studere i London er jævlig dyrt).  

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Skjønner nå at dette er en trolletråd, men vil svare på dette uansett. Som utdannet økonom har du virkelig ikke fulgt med i timen hvis du mener at det er redelig å sette samboeren din gjennom fire år i den typiske kvinnefellen. Synes det er hårreisende at dere ikke allerede har en avtale på at det hun betaler gir henne en eierandel i leiligheten.  

Anonymkode: a18e3...5b9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med en ons.

Anonymkode: da7c3...43b

Er du ts? Hva  skjedde?

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenta mi, håper du koser deg på Rhodos med jentene. Ja, jeg kjente deg igjen fra tråden, og ja hender jeg titter litt innom KG.

Nyt ferien videre! 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det av ts?

Anonymkode: 8329a...aee

Hun nyter ferien på Rhodos - noe jeg også ville gjort, sorgløst og til fulle som single :nordvesta:

 

TS - jo det er rimelig at om du ønsker bli boende i leiligheten alene dekker du utgiftene til det...

Samboeren - du er en dust, på mange måter. Selv om det når det kommer til husleige ikke nødvendigvis er en av de. Lykke til i London.

Hilsen kvinne med god økonomisk sans :P

Endret av Carrot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det av ts?

Anonymkode: 8329a...aee

Godt spørsmål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er moren til TS.

Du er ingen god svigersønn, kjære svigersønn... Du har utnyttet dattera mi. Hun har ikke kunnet spare pengene sine fordi hun har hjulpet deg med din kredittkortgjeld og alle tilleggene du har hatt på bilen. Når du har bil som hobby, så sier det seg at det fort går mange penger! Stereo til 50.000,-, felger til 15.000,- osv. 

Anonymkode: bcac8...172

Det her er jo baare tull. TS, har du splittet personlighet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosatoast skrev:

Det her er jo baare tull. TS, har du splittet personlighet? 

Selvfølgelig bare tull. Kjenner ikke TS.

Anonymkode: bcac8...172

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboer her med et siste svar.

1. De som utgir seg for å være søster og svigermor er selvsagt kødd.

2. Jeg blir helt matt av det noen skriver om at hun allerede skal ha eierandel. Er dere klar over hvor blåst det er at hun skal få eierandel fordi hun har betalt 3k i mnd som dekker renteutgifter, fellesutgifter til borettslaget, strøm, Internet og forsikring. Jeg er ikke idiot heller. Det koster å bo, og bare fordi hun er samboeren min skal jeg ikke gi bort deler av leiligheten. Hun får spare i BSU som alle andre.

3. Til dere økonomer, ja jeg tok feil ang teoriene. Jeg er bedriftøkonom og har hatt lite samf.økonomi.

4. Til de som betviler at jeg skal ta master i England. Jeg er kun økonom, ikke siviløkonom og har følgelig kun en bachelor. Du har rett i at de fleste mastere i England er på 10-12 mnd, men det finnes bla samf.økonomi og MiM mastere som er to år.

Til slutt vil jeg legge til at jeg synes det er flott å se at det er flere her inne som deler mine tanker. Jeg forstår at ikke alle kan tenke logisk og rasjonelt når man blander kjærlighet og penger, men det er utrolig viktig. Har også bestemt meg for at jeg ønsker å leie ut på markedet (TS er orientert om dette). Hun bestemte seg på bakgrunn av dette å gjøre det slutt. Vi har hatt noen fine år sammen, men tenker at når vi er såpass forskjellige på det økonomiske plan er det uansett til det beste.

Takk for alle inputs.

Anonymkode: 7fe2c...b6f

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer her med et siste svar.

1. De som utgir seg for å være søster og svigermor er selvsagt kødd.

2. Jeg blir helt matt av det noen skriver om at hun allerede skal ha eierandel. Er dere klar over hvor blåst det er at hun skal få eierandel fordi hun har betalt 3k i mnd som dekker renteutgifter, fellesutgifter til borettslaget, strøm, Internet og forsikring. Jeg er ikke idiot heller. Det koster å bo, og bare fordi hun er samboeren min skal jeg ikke gi bort deler av leiligheten. Hun får spare i BSU som alle andre.

3. Til dere økonomer, ja jeg tok feil ang teoriene. Jeg er bedriftøkonom og har hatt lite samf.økonomi.

4. Til de som betviler at jeg skal ta master i England. Jeg er kun økonom, ikke siviløkonom og har følgelig kun en bachelor. Du har rett i at de fleste mastere i England er på 10-12 mnd, men det finnes bla samf.økonomi og MiM mastere som er to år.

Til slutt vil jeg legge til at jeg synes det er flott å se at det er flere her inne som deler mine tanker. Jeg forstår at ikke alle kan tenke logisk og rasjonelt når man blander kjærlighet og penger, men det er utrolig viktig. Har også bestemt meg for at jeg ønsker å leie ut på markedet (TS er orientert om dette). Hun bestemte seg på bakgrunn av dette å gjøre det slutt. Vi har hatt noen fine år sammen, men tenker at når vi er såpass forskjellige på det økonomiske plan er det uansett til det beste.

Takk for alle inputs.

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Det hadde  jo vært kjekt om ts kunne komme tilbake i  tråden og bekrefte at du er xen..

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samboer her med et siste svar.

1. De som utgir seg for å være søster og svigermor er selvsagt kødd.

2. Jeg blir helt matt av det noen skriver om at hun allerede skal ha eierandel. Er dere klar over hvor blåst det er at hun skal få eierandel fordi hun har betalt 3k i mnd som dekker renteutgifter, fellesutgifter til borettslaget, strøm, Internet og forsikring. Jeg er ikke idiot heller. Det koster å bo, og bare fordi hun er samboeren min skal jeg ikke gi bort deler av leiligheten. Hun får spare i BSU som alle andre.

3. Til dere økonomer, ja jeg tok feil ang teoriene. Jeg er bedriftøkonom og har hatt lite samf.økonomi.

4. Til de som betviler at jeg skal ta master i England. Jeg er kun økonom, ikke siviløkonom og har følgelig kun en bachelor. Du har rett i at de fleste mastere i England er på 10-12 mnd, men det finnes bla samf.økonomi og MiM mastere som er to år.

Til slutt vil jeg legge til at jeg synes det er flott å se at det er flere her inne som deler mine tanker. Jeg forstår at ikke alle kan tenke logisk og rasjonelt når man blander kjærlighet og penger, men det er utrolig viktig. Har også bestemt meg for at jeg ønsker å leie ut på markedet (TS er orientert om dette). Hun bestemte seg på bakgrunn av dette å gjøre det slutt. Vi har hatt noen fine år sammen, men tenker at når vi er såpass forskjellige på det økonomiske plan er det uansett til det beste.

Takk for alle inputs.

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Du høres litt ut som en gjerrig pappa ovenfor TS, men følger deg på det meste du sier :) Er jo helt urimelig at hun skal få bo der alene til så lave priser, men hadde du hatt råd til at hun gjorde det, ville det vært annerledes, vel?.

Hvis hun hadde fått tilbud om å kjøpe seg inn, tror du ikke hun hadde prioritert å betale mer? Jeg ville ikke betalt MER i leie hos samboerne min, hvis det ikke var prat om at jeg en gang kunne få kjøpt meg inn engang. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men nå er de da samboere, så stråmannsarguementasjonen kan du slutte med. Det er overhode ikke relevant. 

Anonymkode: 28813...52f

Når han har flyttet til England så er de ikke lenger samboere.

Anonymkode: 712c6...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...