Gå til innhold

Villa Paprika og Lord Gekko AS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest canacas
4 minutter siden, Vipser skrev:

Villa Paprikas interiørtjenester i privat firma, skal nå inn i Style by Norway. 

Kilde: http://bildr.no/view/YVVTMGc2

Hvilket privat firma? Det finnes ingen selskaper registrert på henne. Hun hadde ett som ble avviklet for noen år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget gav meg om mulig bare enda flere spørsmål om hele greia. Jeg frykter det etterhvert vil komme mange kommentarer fra folk som har bestilt, men som ikke har fått varene. Skjønner ikke at hun ikke ser at hun ikke kan drive butikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Butternut skrev:

Det siste innlegget gav meg om mulig bare enda flere spørsmål om hele greia. Jeg frykter det etterhvert vil komme mange kommentarer fra folk som har bestilt, men som ikke har fått varene. Skjønner ikke at hun ikke ser at hun ikke kan drive butikk.

Er rimlig sikker på at sånne kommentarer ikke slipper i gjennom sensuren på bloggen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det siste innlegget gav svar på noen ting. Det var bare masse ord og ingen mening. Vissvass rett og slett.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varma

Undrer meg over at folk er villig til å være med på dugnad, når eierne burde vært i banken og fått lån til å betale regningene sine. Når man får lån i banken til hus, så kan man låne for å gjøre opp for seg også? Bare en refleksjon. Hvis ikke firma går rundt så kjør opphørssalg og la kreditorene få sitt! En mer ryddig måte enn å kjøre firma konkurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

På plusssiden kan man ta med ærligheten i forhold til hvordan det står til med SbN. Men dessverre drukner dette i 

- det fullstendig uetiske i å bruke blogglesernes velvilje / venninneforhold for å redde firmaet

- den panegyriske utledningen om hvor fantastisk heltmodig Camilla har jobbet for å redde firmaet.

- bruken av eget privatliv (psykisk helse, brudd, graviditet ....) for å fremstå som et offer som man burde synes synd på. 

Det er jo helt utrolig at hun ikke skjønner selv hvor uprofesjonell hun fremstår.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Bloggen Villa Paprika ble startet for over fem år siden etter at bloggeieren, Camilla Øvestad, hadde deltatt i reality-serien Unge Mødre. På høsten 2011 ble det opprettet et AS, det ble startet en nettbasert interiørbutikk som også ble kalt Villa Paprika, etterfulgt av en fysisk butikk i gågata i Fredrikstad.

Det bød dessverre på større utfordringer enn forventet, og 9. juni 2015 var konkursen et faktum.

Kort tid før det ble tatt ut konkurs så opprettet bloggeieren et nytt AS, Style by Norway. Etter at oppbud  i Villa Paprika var meldt med store tap for bl.a. leverandørene, kjøpte raskt Style by Norway opp det betydelige varelageret til Villa Paprika, og butikkdriften var i gang igjen før noen rakk å trekke pusten. 

(http://villapaprika.blogg.no/1446811452_veien_opp_fra_avgrunn.html)

Style by Norway har i dag, etter under ett års drift, over 160 000 i ubetalte regninger som har gått til inkasso.  Den eldste inkassosaken er fra januar i år. Største kreditor er Posten.

(Se skjermdump her:

Øvestad eier fremdeles 25% av firmaet, men har i kommentarfeltet til bloggen opplyst om at hun ikke jobber der lenger. Likevel har Øvestad nylig via bloggen tryglet kunder og lesere om å kjøpe opp de siste restene i nettbutikken i håp om å betale noe av det firmaet skylder så de kan unngå konkurs og skape trygge arbeidsplasser. 

(http://villapaprika.blogg.no/1462908032_p_tide__vre_rlig.html)

Der er hovedsaklig bloggen Øvestad har inntekt fra pr. idag. I bloggen skriver hun om hverdagslivet sitt, samt noen innlegg om interiør og annet. Hun er svært personlig i hva hun deler med leserne, og til tider har hun fått motbør for å ukritisk utlevere tredjepersoner som ikke selv har valgt å bli presentert i bloggen. Privatlivet presenteres iblant som kaotisk og turbulent, og hun har i utallige innlegg (bl.a. i de to innleggene linket til over) fortalt om perioder der hun har slitt.

Butikkutikkdriften samt innholdet i bloggen åpner for mange spørsmål hos oss som lesere, og vi får ofte presentert svært ulike versjoner av den samme hendelsen og det er mye selvmotsigelser generelt. Dette bidrar til at mange av leserne som gjør denne innbringende arbeidsplassen mulig for bloggeieren stiller spørsmål ved det som oppfattes som logiske brister og interessant bedriftetikk.

Bloggen er offentlig og kan således omtales av de som måtte ønske det i vårt land der ytringsfriheten heldigvis står sterkt. Her i forumet kan man kun diskutere det bloggeren selv velger å skrive om i bloggen for å verne om privatlivet fred. Ironisk nok betyr det bl.a. at enkelte emner og personer som bloggeier selv avbilder og forteller om ikke kan diskuteres her, da disse ikke har valgt å eksponere seg selv. 

Endret av TallulahBGood
Fjernet inaktiv link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma

Ser at stemningen skifter fort i bloggen. Fra oppfordring til dugnad for å redde bedriften, til et innlegg hvor alt er fint og flott. Positivt at hun merket innlegget hvor hun  linket  til SBN riktig. 

Endret av Varma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke får til å henge på greip, men som svelges rått av mange av leserne, tydeligvis, er at hun skriver at hun ønsker å unngå nok en konkurs i sitt navn, men samtidig skriver hun at hun ikke jobber i StylebyNorway nå og at firmaet skylder henne penger. Hun har investert sparepengene sine i firmaet på samme måte som hun gjorde med Villa Paprika-butikken. I innlegget brukes det både "de", "vi" og "jeg" når bedriftens historikk og mulige fremtid beskrives, det virker veldig lite overbevisende og troverdig. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solopp

Jeg heier på Camilla :) Jeg heier i grunnen på alle som satser og riskerer å miste/tape. De som tør velge andre veier. De som snubler og reiser seg igjen, og igjen. De som erfarer og lærer. De som erfarer og ikke lærer, men allikevel ikke lar seg stanse av det. 

Jeg er mindre glad i A4. De som lar seg begrense av andre i redsel for å stikke ut. De som aldri tør følge sine drømmer fordi andre mener drømmene deres ikke er av verdi. 

Og minst av alt liker jeg dem som skal fortelle andre hvordan de skal leve sitt eget liv, hvordan andre skal opptre/oppføre seg, hva de skal satse på for å gli best mulig inn i det forventede, grå og kjedelige. De som forsøker fremstå som om de ønsker andre godt ved å "oppdra" og begrense dem gjennom stadig å forfølge og påberope seg retten til å fortelle andre hvordan de skal unngå å feile gjennom å fortelle dem til stadighet hva de feiler i. Denne formen for "oppdragelse" fungerer ikke på noen, meg bekjent og ikke på noen arenaer. 

Jeg kommer ikke til å støtte opp i form av å kjøpe produkter for at noen skal unngå konkurs. Men jeg heier allikevel på Camilla og ønsker henne alt godt. Jeg håper hun fortsetter å gripe livet, våge og med det tape og vinne. At hun aldri lar seg begrense av bedrevitere, oppdragere, hetsere og andre som rett og slett ikke evner å forstå at vi burde heie på hverandre, motivere, glede oss med hverandre og trøste/oppmuntre/omfavne når tryning er faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Solopp skrev:

Jeg heier på Camilla :) Jeg heier i grunnen på alle som satser og riskerer å miste/tape ***andres penger.

.....

Korrigerte øverste setningen din til slik situasjonen har vært i disse bedriftene. Mener du fremdeles det du nettopp skrev? 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solopp
6 minutter siden, FrkHumle skrev:

Korrigerte øverste setningen din til slik situasjonen har vært i disse bedriftene. Mener du fremdeles det du nettopp skrev? 

Jepp jeg heier på alle "gründere/skapere". Business innebærer risiko for alle involverte. Jeg har ikke grunnlag for å hevde at Camilla har opptrådt uansvarlig eller har spekulert i å tape andres penger. At hun har brutt lover/regler for konkurs eller begunstiget seg selv på ulovlig vis. Hun har i likhet med mange andre satset og tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Solopp skrev:

Jepp jeg heier på alle "gründere/skapere". Business innebærer risiko for alle involverte. Jeg har ikke grunnlag for å hevde at Camilla har opptrådt uansvarlig eller har spekulert i å tape andres penger. At hun har brutt lover/regler for konkurs eller begunstiget seg selv på ulovlig vis. Hun har i likhet med mange andre satset og tapt. 

Lover har hun ikke brutt, men moralen som bedriftseier mangler hun fullstendig. Som nevnt i den forrige tråden har de tatt betalt for varer og sendt ut disse, men betalingen har ikke gått videre til leverandører. Hvem har da fått pengene? 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solopp
2 minutter siden, FrkHumle skrev:

Lover har hun ikke brutt, men moralen som bedriftseier mangler hun fullstendig. Som nevnt i den forrige tråden har de tatt betalt for varer og sendt ut disse, men betalingen har ikke gått videre til leverandører. Hvem har da fått pengene? 

Jeg liker ikke å spekulere i. For alt jeg vet kan betalingen ha dekket lønn, husleie og andre driftskostnader. Jeg er sikker på at om noen/leverandører mener at hun har begunstiget seg selv så anmelder de forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Solopp skrev:

Jeg liker ikke å spekulere i. For alt jeg vet kan betalingen ha dekket lønn, husleie og andre driftskostnader. Jeg er sikker på at om noen/leverandører mener at hun har begunstiget seg selv så anmelder de forholdet. 

Jeg spekulerer ikke. Fakta er at pengene har ikke gått til leverandører. Hvor de har gått kan vi ikke vite. Men når man oppdager at bedriften går med et så vanvittig underskudd, så avvikler man. Man venter ikke i ti lange og ti brede mens gjelden øker og øker. Man innser feilen man har begått, og avvikler før det blir for store tap. Det verste er jo at dette er andre gangen på under et år at dette skjer.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at hun bør innse at drift av butikk ikke er helt hennes greie. Det må da være mye mer givende å jobbe med noe man får til..?

Endret av Macro
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solopp
11 minutter siden, FrkHumle skrev:

Jeg spekulerer ikke. Fakta er at pengene har ikke gått til leverandører. Hvor de har gått kan vi ikke vite. Men når man oppdager at bedriften går med et så vanvittig underskudd, så avvikler man. Man venter ikke i ti lange og ti brede mens gjelden øker og øker. Man innser feilen man har begått, og avvikler før det blir for store tap. Det verste er jo at dette er andre gangen på under et år at dette skjer.

Jeg har heller ikke noe grunnlag for å si ti lange og ti brede i forhold til avvikling. Jeg vet imidlertid at man ikke avvikler en bedrift fordi man i perioder har lavere omsetning enn tidligere periode fordi slik svinger. Man kaster ikke inn håndkleet så fort det butter for å si det slik. Man kjemper og tror på.Jeg mener Camilla skrev i et innlegg at hun til slutt gikk inn med private midler for å forsøke redde bedriften? Det er det ikke alle som gjør. En slik handling tolker jeg som om at hun virkelig brant for og ikke ønsket en konkurs.

Men du, det har ingen hensikt at vi to sitter i denne tråden, med lite reell viten om, og diskuterer frem og tilbake. Jeg heier fortsatt på Camilla :) Takk for praten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...